Grillaaminen ja ruuanlaitto

minkälainen kastike tulee itsetehtyyn?

Pekonisienet, Naudan sisäfile, kasvikset, ärjyripa makkara niillä pärjää!

Majoneesia, omenaviinietikkaa, notkistamiseen vielä tilkka kermaa/piimää, mausteita (mustapippuria myllystä, sellerisuolaa/merisuolaa, valkosipulijauhetta). Ite en tarvi siihen sokeria, mutta toiset sitäkin laittavat.

En sen kummemmin, mutta jos löydätte jostain karitsan tai lampaan mini t-luupihvejä, niin kokeilkaa ihmeessä, marinoikaa ensin ja sitten grilliin, ei liian kauan,avot

1 tykkäys

@Lallu on oikeilla jäljillä, mutta älkää käyttäkö valkosipulijauhetta tällaisissa jutuissa. Mieluummin sitä “tuorekamaa”. Majoneesin lisäksi (siis huom. lisäksi, ei sijaan) voi ja ehkä kannattaa lisätä kermaviiliä tai turkkijugurttia. Taittaa hieman etikan makua ja notkistaa hieman. Majoneesejakin on erilaisia ja osa on itsessään todella etikkaisen makuisia. Piimä kuulostaa jännältä idealta.

Juu, laiskuuttani käytän jauhetta, kun muutenkin on niin paljon pilputtavaa siinä… toki jos sellaisen pusertimen omistaisi, niin kävisi näppärämmin sen tuoreen kanssa… :grin: Ja ehdottomasti käytetään majoneesina Hellman’sia :wink: (ja ihan kunnolla käytetäänkin, ei ruveta neiteileen).

Edit. Eikä muuten missään tapauksessa minkään valtakunnan kevyt majoneesia. EI.

1 tykkäys

Pekonisieniä, ribsejä, kanaa, possua, nautaa, vihanneksia, halloumia, vartaita…

Coleslawn teen ite seuraavalla ohjeella:
(kahdeksan annosta)
2 dl majoneesia (Hellman’s)
(3rkl sokeria, ite en käytä)
1½ rkl valkoviinietikkaa
1 maustemitta valkosipulijauhetta
1 maustemitta sinappijauhetta (Coleman’s)
1 maustemitta mustapippuria
1 rkl tuoretta sitruunamehua (tai pullosta)
½ tl suolaa
½ punakaalia raasteena (tai sit pelkkää keräkaalia)
½ keräkaalia, raasteena
2 porkkanaa raasteena
½ sipulia raasteena tai miten nyt itte haluaa (itse surautan koneella aika pieneksi)

1 tykkäys

Ainoa oikea paikka grillilihojen hankkimiseen on luonnollisesti Kauppahalli! Sieltä saa paitsi parasta laatua, myös parasta palvelua ja jos on laiska valmistelemaan lihaa niin senkin saa valmiiksi tehtynä. Lisäksi ennakkoon tilaamalla saa juuri sitä lihaa mitä haluaa, erikoisempiakin tuotteita.

1 tykkäys

Tässähän pitää kohta ennen pelejä alkaa pitää jenkkityylin tailgate(wiki) -partyjä Hakametsän parkkipaikalla loppukesästä harkkapelien aikaan :wink:

Vartaita, hampurilaisia, lihaa ja maggaraa tulee väännettyä eli ihan perussettiä. Kuten edellä mainittu niin hyvät raaka-aineet on kaiken salaisuus ja kaiken voi kääriä aina pekoniin :smile:

Kyllä oikean asiantuntevan lihatiskin liha, pienvalmistajien makkarat ja esim, pientilojen erikoisuudet, kuten kotimainen maissi on parasta (mehukkuusaste 5/5).

2 tykkäystä

Tuossa kun oli noista majoneeseista puhetta, niin suosittelen kokeilemaan myös itse tekemistä. Mut yllätti täysin miten hyvää majoneesia saa tehtyä todella helposti kotonakin. Eli näin, Henri Alén näyttää. Kannattaa kokeilla rohkeasti! Siihen vielä vähän paahdettua valkosipulia sekaan ja aijai. :ok_hand:

Mä olen siirtynyt omatehdystä kaupasta ostettavaan majoneesiin. Tein majon itse siksi, että kaupasta ostettava majoneesi oli pahaa, etikkaista. Mutta lopulta löysin aiemmin mainitun Hellmann’s-majoneesin ja se oli siinä. Kermainen, hyvä rakenne ja hyvä maku. Asiaan vaikutti myös se, että puolet itsetehdyistä aioleistani epäonnistui.

Alen käyttää videolla tehosekoitinkikkaa. Olen kuullut, että se toimii, mutta joskus kokeilin sitä, enkä jostain syystä onnistunut. Tosin en ollut katsonut ohjevideota, vain kuullut, että se onnistuu tehosekoittimella, joten kenties tekemisestäni puuttui finesseä.

Mutta, ehdottomasti kannattaa kokeilla grillaamisen ohessa.

Iltaruoaksi ribsejä ja coleslawta. Ribsit ensimmäistä kertaa alusta asti itsetehtynä… on kyllä niin “fall off the bone” ettei tosikaan :fork_and_knife:

6 tykkäystä

Itse vetäisin tänään grillimakkaran seurana eines-veriplättyjä.
Kulinaristisella nautinnolla ei ole ylärajaa.

Käytiin eilettäin Helvetinkolussa retkellä. Ostettiin Kolun kioskista Villisian ribsejä grillattavaksi… Suosittelen, jos on käyntiä siellä päin.

3 tykkäystä

Tämä ketju pitäsi sulkea ilta-aikaan. Lueskelin ja jääkaapilla käymiseksihän se meni.

5 tykkäystä

Olisitte ottaneet strutsin munia kyytipojaksi! :smiley:

Joo, se kuulemma vastaa jotain 27 tavallista munaa

Siitä Rocky-shotti ennen aamulenkkiä. Kelpaa sitten illalla reenien jälkeen taas grillata.

Paljonko kannattaa sijoittaa kaasugrilliin, jos sitä käytetään joskus ja jouluna?
Vanha meni muutossa pas2 ja nyt täytyisi hankkia uusi.
Onko suosituksia?

1 tykkäys

Itsellä kaasugrillinä Weberin Q3000 ja oikeaan grillaamiseen Weberin Master Touch 57 cm.
Suosittelen että et käytä kaasugrilliin euroakaan.
Tuo Master näkyy olevan nyt Verkkokaupassa 299,90€ ja siinä tulee mukana brikettikorit, kannessa lämpömittari ja on erittäin laadukas laite.
Lisäksi hankit vain isomman piippusytyttimen ja takaan että et kaasugrilliä ikinä ostakaan.
Alle 350€ ja sulla on maailmanluokan välineet joista ei vuodet vie parasta terää.