Grillaaminen ja ruuanlaitto

Kiitos vastauksesta.
Ymmärrän pointin hiili- ja kaasugrillin suhteen.

Kaasugrillin vaivattomuus kuitenkin houkuttaa kovasti.

Kaasu on vaivaton ja sillä on huomattavasti helpompi saada kypsyydet oikeanlaisiksi. Grilliä valitessa kannattaa ottaa huomioon puhdistamisen helppous. Onko parila/pariloita, kuinka helposti irroitettavissa jne… Puhtaalla grillillä on mukavampi laittaa ruokaa ja lisäksi puhtaus antaa grillille myös käyttöikää.

Tulisi vain se oikea kevät niin pääsisi kauden aloittamaan. Nytkin pihalla sataa lunta, joten pelkäksi haaveiluksi menee tällä hetkellä.

Kaasugrilli on kaikkea muuta kuin vaivaton. Rasvaa valuu alas, se on painovoimanlaki. Suuttimet on siellä alla ja lämpötila ei ole “iso”. Rasvaa kertyy sinne alle aina ja tuota sitten putsataan. Hiiligrillissä tätä ongelmaa ei ole, rasva palaa hiilloksen mukana samaa tahtia kun sitä syntyy. Pidän itse hiilien lataamista huomattavasti helpompana kuin tuota jatkuvaa rasvan jynssäämistä pois. Samoin maku on erilainen hiilellä/puulla grillatessa.

Nämä ovat makuasioita ja en ala niistä vänkäämään.

1 tykkäys

Kotona Pirkkalassa meillä on sellainen Valugrilli. Eli kivinen takan tyyppinen avotuligrilli.
Sillä on vedelty yli 10 vuotta. Ritilä ja tuhkapesä ovat kuluneet loppuun ja vaihdettu. Tykkään grillata avotulella. Paljon tilaa ja mukava nuohkata tulen kanssa.

Mökillä mennään ihan kaasugrillillä. Minua joskus riipoo,se, että tila grillissä käy niukaksi, vaikka siinä on ritilä ja vielä parilapuoli erikseen (normigrilli).

Olen mökille ostanut myös sellaisen barbeque grillin, jossa on erikseen tulipesä ja grillitita. En ole kuitenkaan vielä päässyt sinuiksi sen kanssa. Onko tuosta kokemuksia? Kuulisin mielelläni sen käytöstä mielipiteitä.

1 tykkäys

Sellainen resepti kuin Beer butt chicken pitäisi joskus koittaa. Google kertoo reseptit. Erityisen tärkeää on muistaa avata tölkki, tai siitä tulee missile butt chicken.

2 tykkäystä

Oletan että mökilläsi oleva grilli on esim. Landman Tennesseen kaltainen keksintö, missä siis savu kulkee grillaustilan läpi tullen toisesta päästä piipusta ulos.
Siinä puhutaan siis savustusgrillistä. Ehdottomasti grillauksen kuningaslaji. Lopulta tähän genreen päätyy väistämättä jokainen joka omaa intohimon grillaamiseen.
Se on taitolaji ja ottaa aikaa mutta ennen kaikkea malttia. Mikäli puhutaan lihan valmistuksesta niin illallisen teon saa aloittaa jo aamulla.
Siinä kun savustelet 3kg possun niskaa 110’C havinoissa sellaisen 9-10 h, niin että sisälämpötila nousee yli 85’C. Lopputulos ei kaipaa sanoja.
Kyllä sillä kalaakin ja miksei kasviksiakin savustaa mutta lihalle se on täydellinen.
Jos oikein innostut niin reenaa kesä ja jouluna kinkku sillä. Suosittelen!

5 tykkäystä

@Jasu76 tietää mistä puhuu.
Kaasugrilli on vaivaton vain siinä tapauksessa ettei ole järin kiinnostunut grillin puhtaanapidosta.
Mikäli pallogrillaa epäsuorasti niin brikettikorit sivuille ja aluminivuoka väliin keräämään rasvat pois. Helppoa ja siistiä.
Toki kaasulla saa lämmitettyä ruuan nopeasti jääkaapista lautaselle kun hiilien kanssa saa odottaa aikansa.
Itse valitsin kaasugrilliksi tuon Q3000 koska siinä on koko grillauspinta-ala ritilää.

Tästähän me puhutaan juurikin, eli päästään ihan ytimeen. Millaista tulta, ja millä pidät tuossa tulipesässä ja mitä kaytät ja miten savustukseen?

1 tykkäys

Itsellä ollut nyt pari vuotta käytössä muurikan kesäkeittiö. Todella näppärä kaasugrilli missä paistaa kaiken mahdollisen. Suosittelen!

Tapojahan tietysti on niin monta kuin on erilaisia grillejä ja grillaajia. Oma suosikki löytyy kokeilemalla. Itse suosin seuraavaa tapaa, esimerkkinä nyt vaikka isompi porsaan liha.

  • Suosittelen hankkimaan piippusytyttimen. Se isompi koko, minulla on molemmat ja sillä pienemmällä ei tee käytännössä mitään. Tällä tavoin saat parhaan alkuhiillostan koska kaikki alussa laitettavat hiilet/briketit “palavat” samaan aikaan. Älä laita täyttä piipullista alkuun tulee liian kuumaksi.
    Alkuun laitan briketit. Esim. näiden kookospuuvalmisteisten paloaika on n. 4 tuntia. Ovat aika kalliita, olisko joku 15€ se 10kg säkki mutta erittäin riittoisia. Noin kolmen tunnin kohdalla alan lisätä ihan perus lehtipuuhiiliä. Niiden paloaika on siellä 1,5-2 tuntia. Näitä en siis sytytä piippusytkässä ensin vaan lisään ne siihen brikettien päälle ja annan syttyä siinä itsellään. Tässä kohtaa hyvä lisätä ilmaa hetkeksi ja laittaa savustuspaloja sekaan. Ainakin syttyy.
    Taas tunnin kuluttua lisää hiiliä ja niin edelleen.
    Tämän saman voi tehdä pelkillä briketeilläkin mutta niiden syttymisen kanssa on toisinaan ollut haastetta ja hiilet jotenkin lähtee mukavammin.
    Toisaalta, jos sattuu niin että grillisi sammuu vielä kun opettelet sen tavoille niin piipulla vaan uudet tulet ja taas mennään.
    -Lämpötilan säätö on kaiken a ja o. Kun olet kaatanut hyväksi havaitsemasi määrän palavia brikettejä pesään niin laita ilma vaikka 1/4 osa auki ja odota 15 min. Se ottaa näissä vehkeissä aikansa että näet mihin lämpö tasaantuu.
    Itse pidän paloilmaa pienemmällä ja poistoa isommalla. Sitten säätelen lämmön paloilmalla sopivaksi. Sikäli kun lämpö pysyy 100-125’C välissä niin hyvä tulee. Kuulostaa työläältä mutta löydät nopeasti juuri omaan grilliisi sopivat ilma ja briketti/hiilimäärät. Hieman ne muuttuu ulkolämpötila mukaan, esim. talvella ilmat isommalle ja lisää hiiliä mutta ei mitään rakettitiedettä.
    -Liha on aina savustaessa oltava sitä itteensä. Ei mitään valmismarinadissa lilluvaa. Huuhtelu, kuivaus ja rubi eli kuivamauste pintaan. Maustetta niin paljon kun saa kiinni jäämään. Teen yleensä yhden mausteseoksen kesän alussa, isomman satsin, mutta enemmän käytän näitä Poppamiehen sekoituksia. Ne on hinnaltaan sellaisia että saa morttelia jauhaa olkapäät paukkuen samaan määrään jos meinaa jotain säästää. Eivätkä sisällä mitään glutamaatteja tai muuta skeidaa. Edellisenä päivänä maustaminen, yöksi kylmään ja huoneen lämpöisenä savuun.
    Mielestäni parasta lihaa on porsaan niskapala tai lapa. Mitä rasvaisempaa ja yleensä myös halvempaa niin sen parempaa on lopputulos. Itse teen possua, nautaa, raakamakkaroita, broilerin koipireisiä ja on siellä hirveäkin tullut tehtyä, ei tosin kovin onnistuneesti.
    Savustuksen jatkuessa tunteja tapaan sutia pinnan muutaman kerran esim. Poppamiehen Smoky Apple kastikkeella.
    Lopultahan tuossa voi tehdä ihan mitä vaan. Uuniperunat ja kalat yms.
    Lopputulos on hengenvaarallisen näköinen.
    Rub tekee pintaan ns. kaarnan. Pinta on suorastaan musta, mutta ei silti palanut. Kun lihaa repii niin syistä näkyy kaarnan alla hieman punertava kerros mikä kertoo savun määrästä. Maku on siis näissä pinnan kerroksissa. Kun sisälämpö on siellä 85-88’C niin siinä ollaan porsaan nyhtöalueella. Alkuun sisälämpö nousee nopeasti, lopussa noin 4’C/h.
    -Savustukseen en käytä lastuja. Kannattaa laittaa savustuspaloja. Lastuja saa ajaa jatkuvasti lisää. Vaikka savua nyt ei tarvikaan koko ajan syntyä niin palat on kyllä tähän tarkoitukseen hyviä. Kaupasta saa valmiina vaikkapa omenaa ja kirsikkaa. Mietoja ja niillä on hyvä aloittaa. Niitä voi sitten tehdä itsekin naapurin puutarhasta. Jos haluaa voimakkaampaa makua niin sitten mesquitoa pesään jne.

Toivottavasti sait tästä jotain irti.
Sitten kun onnistut tekemään ribsit 3-2-1 menetelmällä niin ettei niitä tarvi kuin imeskellä niin kerro mullekin miten sen teit. Ei tahdo saada täydellistä millään. :slight_smile:

5 tykkäystä

Tuossa grillauksessa voi niillä savupalojen määrällä säädellä savustustasoa, eikö vain?

mistä hankit tuon sytkän?

Tämä?

Vai tämä?
https://www.prisma.fi/fi/prisma/house-piippusytytin

1 tykkäys

Mulla on juurikin tuo Weberin, sekä isompi että pienempi. Pienempi on siis turhankin pieni. Saman asian tuo prismalainenkin ajaa. Kumman nyt haluatkin ostaa.
Savustuksen määrää säädetään palojen määrällä. Poistoilmaakin pienentämällä voit vaikuttaa mutta se taas vaikuttaa myös lämpötilaan ja hiilien palamiseen. Itse pidän poistoa auki ja lisään paloja hiillusta päälle. Savua saa tulla reilusti.

1 tykkäys

Juurikin tuota piti vielä kysyä, että mihin ne savustuspalat. Eli sinne hiilten joukkoon vaan.

Possu on varmasti varma valinta, mutta oletko kokeillut naudan entrecotea eli suomeksi sanottuna naudan etuselkää. Sitä saa cittarista joskus 12,90 /kilo. Vois passata hyvinkin.

Kuve voisi passata myös

1 tykkäys

Entrecotee on itse asiassa yksi suosikeistani. Sen tykkään vaan valmistaa pihvinä hiillusta päällä paistaen. Kuumassa, ja juuri niin paljon käristäen että rasvat lähtee sulamaan. Se on kaikessa yksinkertaisuudessaan loistava pihvinä.
Kun alat jotain slowfoodia tekemään niin muista se valuma-astia lihan alle. Säästyt paljolta siivoamiselta. Sama juttu kalan kanssa.
Jos savustan tällä grillillä vaikka lohen niin laita lastut ja pari ruokalusikallista sokeria foliokääreeseen, puukolla pari lävistystä ja hiilien päälle. Lämpöä tietysti hyvä lisätä myös.
Kokonainen broileri on myös kova. Niitä saa nykyisin valmiiksi kuivamaustettuna ainakin Prismasta. Ei tarvi enään ostaa pakastepotilasta.
Itse haen grillilihat sieltä moottoritien päästä Ylöjärveltä, Lihanmestareilta. Hyviä tarjouksia välillä. Viime kesänä oli possun lapaa 4,90€/kg.
Niin kuin sanottua, mitä halvempi ja “huonompi” paikka, sen parempi lopputulos.
Ai jai, jäsen Messi, olet siirtymässä savustusgrilleinesi alueelle mistä ei ole paluuta. :+1:

3 tykkäystä

Olen tehnyt tuota siiderillä. Ainakin oletan että on sama idea. Ensin juodaan puolet tölkistä ja kana istutetaan tölkin päälle. Toimii yllättävän hyvin, höyrystyvä siideri tai olut pitää kanan mehevänä ja pinta grillaantuu. Käytän itse luomukanaa, on maukkaampaa. Kun hifistelen laitan nahan alle voita

2 tykkäystä

Väärä ketju on tämä nälkäiselle :yum:

10 tykkäystä

Meillä grillaillaan Weberin Genesis II E410 -kaasugrillillä. Tälle kesälle tuon ostin ja on ollut kovassa käytössä. Aika perussettejä tulee grillattua, viimeisin vastustaja on possun ribsit.

Neuvokaapa viisaammat, että miten ne kannattais valmistaa. Oma tapani on tähän asti ollut seuraava:

-Alkuun lihaliemessä keittänyt n. 1,5h

  • Sormisuolat pintaan
  • Poppamiehen bbq-kastikkeella valellen matalalla lämmöllä grillissä

Rakenne on mielestäni niin kuin pitääkin, mutta makua ei ole tarpeeksi. Onko ongelma kuivamausteen puuttuminen vai keittäminen. Vai peräti molemmat?? :confused:

Ehkä se alkumaustaminen? Hyvissä ajoin lihat lämpimään ja sillon kunnon marinadi ja mausteet… ei ehkä enää grillattaessa, pl. jonkin sortin valelu…?

Vähintään pari teelusikallista suolaa ja muutama pippuri keitinveteen ja lihaliemet veks. Ja kastiketta kuten aikaisemminkin.

1 tykkäys