Grillaaminen ja ruuanlaitto

En tiedä. En ole amatilainen. Minä en ole törmännyt “kitkerään” peuraan. Maistuu sopivasti esimerkiksi keitossa, tai pihvinä, muttei ole liikaa riistan makua. Peurat tulleet aiemmin “täältä”. Nykyinen satsi ammuttu jossain Euran suunnalla.

Ei peuran pitäisi kovin voimakasta olla. Jos ne peurasi ovat kaikki samalta alueelta, olisiko niiden pääasiallisissa eväissä jotain mikä aiheuttaa tuon maun?

2 tykkäystä

Jälleen on aika. Tilasin poron puolikkaan paloiteltuna ja vakumoituna Kemijärveltä. Siinä sitä on talven varalle herkkua kerraksensa.

13 tykkäystä

Tänään ja eilen, eli yht. 24 tuntia, 3 lohifilettä kylmäsavussa. Ai että, kyllä tuli taas hyvää. Ensi viikonloppuna vuorossa hauen kylmäsavustus. Se se vasta hyvää on.

11 tykkäystä

Vaikea sanoa mitä tarkoitat kitkeryydellä, mutta olen kuullut ettei riistassakaan luonnostaan kuuluisi olla vahvaa riistan makua, mikäli sillä tarkoitetaan “maksan” makua. Tämä johtuu hyvin pitkälle huonosta käsittelystä heti riistalaukauksen jälkeen jolloin tulisi mahdollisimman nopeasti saada laskettua veret, jäähdytettyä lihat ja tehtyä suolistus. On myös mahdollista, että jos riistalaukaus on mennyt ns.“mahoille” saattaisi suolistosta/muista sisäelimistä (esim.sappi) tarttua makua lihaan.

Omat kokemukset peuran lihan makuun vaikuttavista seikoista on että, mikäli laukaus ei ole keuhkoilla, niin verta jää lihaksiin jos eläintä ei heti pistettä. Veri ei ole lihan laatua parantava tekijä. Kiima-aikana aikuisilla pukeilla menee sen verran kierroksilla, että lihassa on sellainen “kusenmaku”. Rapamaha osuma tai pitempi haavoittuneen jäljestys vaikuttaa laatuun. Sitten tietysti kokki vaikuttaa paljon lihan makuun.

Oletko tehnyt tee se itse kylmäsavustamon vai oletko ostanut valmiin kaupan hyllyltä?
Minulla olis vanha toimiva jääkaappi josta vois tehdä, mutta pelkään, että tulee VPK:lle hommia.

1 tykkäys

Minulla on sellainen barbeque grilli, jossa erillinen tulipesä, joka aukolla yhteydessä grillipesään. Laitan kuvalinkin alle. Minä maksoin muutama vuosi sitten Motonetissa satasen. Tuo on monikäyttöinen: esim pitkään hitaaseen matalalämpösavustamiseen, grillaamineen ja kylmäsavustukseen.
Kun tekee jääkaapista, kannattaa savun generointi tehdä vaikka ulkopuolelle ja savu putkella. Vaikka laitat savugeneraattorin kaappiin, niin tuskin VPK lle tulee hommia. Toimiva jääkaappi on siitä hyvä, että pystyy säätämään lämpötilaa ja savustuskausi on pidempi :smiley: muuten facepuukissa on hyvä ryhmä savustajille.

4 tykkäystä

Kiitos @Messi tiedoista. Pidän kylmäsavustetusta kalasta, mutta on niin pirun kallista tiskiltä ostettuna. Itse savustettuna on kuin laittais rahaa pankkiin.:grin:

2 tykkäystä

Jauhelihakeitto valmistuu. Kylkeen sitten ruisleipää juustolla ja maitoa.

4 tykkäystä

@Messi ja muut ammattikokit. Paistelen pinnat kohta peuran ulkofilepihveistä ja lykkään uunin lämpöön. Jos tavoittelen mediumia, niin olisiko 58 astetta sopiva?

1 tykkäys

Itse jättäisin max. 57 asteeseen niin pysyy varmasti mehukkaana. Ja muista antaa vetäytyä rauhassa :wink:

2 tykkäystä

58 on melkein medium plus, jätä 56. 58 ei ole kuitenkaan liikaa.

2 tykkäystä

Tuossa tapauksessa menen sitten siihen väliin, kuten @SamppaK ehdotti. Eli kohta valmista vetäilemään.

2 tykkäystä

Kääri folioon vetäytymään 10-15 minuutiksi.

1 tykkäys

Lepäili kyllä. Hyvä kypsyys oli. Ehkä aste alemmaksi olisi ollut häränsilmä, mutta 9.0 saa tämä suoritus. Kyllä bambi evästä on.

3 tykkäystä

Just näin - 56teen, ja vetäytymään, se lihan lämpötila nousee kuitenkin sen pari astetta

Itsellä alkaa paistinpannut olla tiensä päässä ja pitäisi uusi hankkia. Samalla tässä havahtunut vähän viiveellä, että noiden Teflon pannujen osalta voi noita PFAS kemikaaleja päästä ruokaan, mutta voi se seuraavakin pannu Teflonia olla.

Onko täällä tiedossa jotain hyvän hinta-laatu suhteen paistinpannuja?

Pian menee uuniin Kivikylän juhlakinkku n. 3 kilon natiainen. Kylkeen ostettu Saarioisten perinteisiä laatikoita ja perus italian ja punajuurisallaatit eli illalla pieni harjoitus joulua varten :grin: Eihän näillä pääse toki lähellekkään sitä äidin tekemää perinteistä joulupöytää, mutta tälläinen helppo mutkia suoraksi versio näin itsenäisyyspäivän kunniaksi :blush:

6 tykkäystä

De buyerin hiiliteräspannu on ostamisen väärti. Alkuun hyvä rasvapoltto ja sen jälkeen pannut on ikuisia. Nyt on ollut omat käytössä 8vuotta eikä ole tarvinnut ees uudelleen polttoa. Näissähän pannuissa on se kätevyys että voit sen aina hioa ja sitten polttaa uudestaan ja pannut ovat kuin uudet.

3 tykkäystä

Millä rasvalla tuon poltit?

Onko ylläpito muutoin vaatinut jotain erityisjippoja? Käyttöohjeissa oli juttua suolan käytöstä yms. mutta miten käytännössä?