Viesti siirrettiin ketjuun: Ketju hukassa? Apu löytyy läheltä
Hip hip heijaa. Huomenna alkaa kylmäsavustuskausi. Ekaa kertaa kokeillaan hauen kylmäsavustusta. Sanovat alan henkilöt, että hyvää on.
Serkkuni on läminsavustanut haukea ja sano, että hyvää tulee kun laitetaan pirusti grillimaustetta.
Kylmäsavustettua hauki on aivan sairaan hyvän makuista. Sitä saa etelästä ostaa melko harvoin.
Lapinreissulla tuon aina repullisen Sodankylän kylmäsavuhaukea mukanani.
Hyvää makua näkee harvoin käytettävän, kun kuvaillaan haukea. Mutta enpä ole kyllä kylmäsavuna maistanut. Kiitos vinkistä, pitääkin joskus koittaa.
Mikset tee ite?
Olen tätä jo pariin otteeseen hahmotellut, mutta on aina jäänyt vaiheeseen. Lapissa leikkaavat semmoista pikkurillin vahvuista pötkylöitä kylmäsavuhauesta.
Haukea harvoin kehutaan, mutta tämä on kyllä hyvää.
Kylmäsavuhauki on kyllä todella maukasta joskin yllättävän harvinaista herkkua. Varsinkin, jos savustaja on saanut siihen sopivan ja vahvahkon savuisuuden aikaan. Menee ihan lisukkeenakin perunoiden yms kanssa, mutta parhaillaan mielestäni jälkiuunileivän päällä paksuhkona siivuna. Meillä ollut tuota useampana vuonna joulupöydässäkin perinteisemmän lohen sijasta.
Tämä. Jälkiuunileipä + voita + kylmäsavuhauki = erittäin toimiva yhdistelmä.
Purkkihernekeitto. Aivan mahtava keksintö, kun pittää todella kiireisen päivän jälkeen syödä jotain. Sipuli+sinappi,ruisleipä ja ääntä kohti.
Totta ja nötkötti on kanssa nerokasta purkitusta👍
Viikonloppuna tuli käytyä morjestamassa vanhempia ja kotiinviemisiksi tuli reilu rasiallinen puolukka-karpalohilloa. Pitkään aikaan maistanutkaan, mutta voi jeesus, että sopi mahtavasti pottumuussin ja lihasoosin kanssa
Täytyy käydä tässä viikolla katsomassa löytyisikö paistopisteeltä mustaajöötiä, sen kanssa varmasti taivaallista ![]()
Nykäisin pyhäpäivän kunniaksi arkisen jauheliha-perunaviipalelaatikon uuniin. Siinä mitään ihmeellistä, mutta kyllä oli ilo paistella jauheliha peuran muodossa. Kunnon tavaraa verrattuna kaupan pussukoihin. Tippaakaan nestettä ei tirise paistaessa ja liha maistuu sopivasti lihalta.
Ostin pomolta peuran puolikkaan. Koko kattaus jauhelihan kautta sisä- ja ulkofileisiin ja sieltä pyöröpaistin kautta kulmapaistiin. Nätisti annoskokoisissa vakuumeissa Rauman Riista Oy:n toimesta. Hinta läpeensä 16 € kilo. Ostaisin toisenkin puolikkaan jos pakastimeen soveliaasti mahtuisi.
Itse viikolla tein hampurilaispihvejä Herefordin jauhelihasta ja eilen oli Herefordin ulkopaisti uunissa ja oikein makoisaa ovat molemmat. Kyllähän noissa huomattava ero on kaupan tuotteisiin. Nuo sain ostettua suoraan tilalliselta.
Vielä paremmalta liha maistuu kun sen kasvattaa itse ja tietää kuinka hyvän elämän naudat ovat eläneet laiduntaen perinnebiotoopeja, sekä muita luonnonlaitumia. ![]()
![]()
Tälle peukku mutta tuo onnistuu todellisuudessa aika harvalta.
Hyvä idea. Mitä mahtaisi kaupunginsedät ja naapurit tuumia jos aitaisin pikkutonttini, rakentaisin pienen ulkosuojan ja ostaisin pikku lauman lihakarjaa pihaan. Muutama lammaskaan ei olisi pahaksi.
No mää kasvatan teidänkin puolesta. Tervetuloa joskus lihaostoksille ![]()
Pitääpi muistaa tämä! Nyt tuli ostettua työkaverilta ja voishan niitä itsekin kasvatella, jos olisi mahdollista. Mahdollista olisi tietenkin, kun myisi nykyisen asumuksen ja hankkisi pienen maatilapaikan.
Missähän mättää itselläni. Olen metsästäjäkaverilta ostanut kolme kertaa peuraa ja aina on ollut ”kitkerää”? Koittanut tehdä kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta tulos aina sama. Riistan maku pitääkin olla ja olen syönyt peuraa joka on ollut hyvää.
Tuleeko peuralla sama ”stressi-ilmiö” kuin porolla? Jos poro ei suoraan laukaista hyppää lahtauspäydälle, niin sitä pidetään kolme päivää erottelussa rauhoittumassa.