Joo eiköhän sitä tule jotain muutakin hankittua.
Huh huh. Eikös ne suurimmat meillä myytävät Kamadot pyöri painoltaan jossain 100 kg:n korvilla. Jos sitä suurempi on, niin sehän on kuin paikalleen muurattu uuni. Ainakin liikuttelu melkoisen hankalaa. ![]()
Edit. Jaa, enpä sano kokopuolesta mitään, näyttäis tämä bastardokin olevan reilut 200 kg. No, meillä ei vielä olla niin intohimoisia grillaajia, että oltais tämmöistä hommaamassa. Naapurit vois kyllä olla ihmeissään. ![]()
Toi sen kamado taitaa painaa yli 200kg, toi meidän möykky oli joku 80kg. Kyllä ne painaa. ![]()
Pitänee laittaa kiviä taskuun, eikun tiiliskiviä oman grillin alatasolle, että pysyy edes pikkutuulessa pystyssä.
Se kun on “vain” 16-kiloinen.
No, ihan ok perustason hiiligrilli kumminkin ja sillä mennään toistaiseksi. Semmoinen Jamie Oliver Classic Premium, huvittavaa vaan että siihen löytyy ihan 46-sivuinen käyttöohjekin. Enpä ole vielä tarvinnut. Kyllä ne makkarat tulee ilmankin.
Itse oman kamado kokeiluni aloitin broilerin reisikoivilla ja pekoniin käärityillä herkkusienillä. Hitaasti savustelin vähän yli sadan lämmössä. Oli hieman hankalaa lämmön säätely, mutta hyviä niistäkin tuli.
Kamadollahan on mahdollisuudet rajattomat. Itse olen tehnyt esim. Joulukinkun ja pizzaa.
Oma kamado oli ryöstöhintaan 279€ kotiinkuljetettuna Ruotsista ja 80kg. Itse piti hankkia siihen lämmönjakolevy, jonka virkaa hoitaa halpa pizzakivi Puuilosta. Myös grilliritilä lähemmäksi hiiliä piti leikellä itse perus grilliritilästä.
Onnittelut vielä voittajan valinnasta ja toivottavasti hiilet pysyvät kuumana. Hiiliksi suosittelen mahdollisimman isoja ja pitkään palavia.
Näistä on ainakin hyvät arviot ja aion itse myös seuraavaksi tilata.
Edit. Oho, kävi moka. Ei pitänyt vastata @SamppaK , vaan @Jussip95
Eilen saapui Sunset Charcoal tilaus neljää eri sorttia. Kahvipuu otin yhden säkin kokeiluun. Vissiin se eniten makua antava hiili.
Käytössä Kamdo Joe Classic 3.
Tähän asti mennyt perus hiilillä Marienburg jne ja ei oikein tahdo saada lämmöt yli 300 asteen niillä. Esimerkiksi pizzan paistoon saisi olla enemmän.
Toivottavasti kerrot hieman kokemuksia niistä.
Itse grillasin alkuun Motonetin premium hiilillä ja ne toivat hiilen ja savun makua ihan kivasti. Sain niillä myös lämmöt aika korkeaksi, mutta ne palavat liian nopeasti pois keramiikka grillillä.
Ostin myös noita Marienburg hiiliä Puuilosta, mutta niistä jää todella paljon pois hiilen ja savun makua. Kun savustin ribsejä, niin laitoin lisäksi savustuspaloja ja sitten osui maku lähemmäksi oikeaa.
Ei vissiin kukaan ole ehtinyt testaamaan näitä Lidlin puolivalmiita slow cooked briskettejä. Varmaan saa loppusilauksen tehtyä meikäkäisenkin hiiligrillillä. Helppoa siis mutta onko näistä mihinkään.
Tuli juuri ostettua kaksi tuommoista pakkausta. Aika pieniähän nuo ovat, toinen 600g ja toinen 750g. Eiköhän nuo muutamalle henkilölle riitä, kun tarkoitus olis muutakin tarjoilla. Eri asia, jos olis jalkapallojoukkue koolla. ![]()
Just laitoin marinaadiin 2kg possun kaslerin ja 1.6 kg ylämaankarjan paahtopaistin. Nyt tarvis mennä väkästelemään kuoppa ja huomena rosvopaistin tekoa ![]()
Burgereita en sattuneesta syystä aatellu juhannuksena vääntää ainottakaan. ![]()
![]()
Haettiin tänään Turun mestaripalvista biffit juhannusgrilliin. On muute sit iha saaterin hyvää lihaa. Jonottamaankin joutui omaa vuoroaan 45min.
Onneks on oma lihapuoti ni ei tarvi jonotella ja tietää mitä on tarjolla ![]()
Olen aiempina vuosina joskus ostanut tätä. Ihan jees, mutta ilman omaa tuunausta turha odottaa mitään grilliruokien aatelia. Ei ole siis sellaisenaan erityisen maukasta.
Termari tuli ja Luciferi pelittää taas!
Ei muuta kuin hyvää Juhannusta
Virittelin aamua varten barbeque grillin valmiiksi…Leppäpuulla mennään. Hain lähitilalta klapit. Kölvi tuo naudan lihat kohta, niin laitetaan köntsä marinointiin. Aamulla alkaa 10 tunnin savugrillaus.
Aamupäivällä lohen savustus. Jos vanhat merkit pitää paikkansa, niin tulee maukasta.
Pitää sitten vissiin jotain kehitellä jotakin. Ainakin tehdä nuo pikkuköntit kahdella eri tavalla. Toiselle taidan antaa Veterano-käsittelyn ja laittaa vaikka pikkusipulien tai paprikan kanssa folioon/astiaan muhimaan. Sitten myöhemmin loppugrillaus ja se oma BBQ-glaze pintaan pakkauksen ohjeitten mukaan.
Olis myös käytettävissä litran pullo kanadalaista viskiä, Forty Creek Barrel Selectiä. Odottanut turhankin pitkään sopivaa käyttökohdetta. Ei kai silläkään grillilihaa pilalle saa. Pitää nyt toisaalta katsoa, ettei ala ylituunaamaan. ![]()
Lupasin tehdä hänelle juhannuspäivänä tämän setin. Vaan enpä voikaan. Fenkoli oli lähikaupasta loppu, joten tuijotin HeVi-tarjontaa tiukalla katseella. Höyrytysliemeen tuli valikoitua fenkolin tilalle inkivääri.
Ei mitään käsitystä mitä keittiöstä tulee, mutta jotain tulee.
Tavoitteena inkivääri-valkoviini-voi-kerma-kevätsipuli-purjosipuli - liemessä höyrytetyt lievästi valkopippuria ja kevyesti suolaa saaneet kuhafileet rullina. Kylkeen varhaisperunat.
Nyt lähtee yritys käyntiin,
(inkiväärin määrä???)
Pahoittelen kuvaa. Mutta kyllä se inkivääri toimi. Tarpeeksi voita ja kermaa höyrytysliemessä. Mikään ei voi mennä pieleen. Kuha hyvä, höyrytysliemestä syntynyt soossi hyvä. Kokki saa kuulemma jatkaa tehtävässään.
Huiluntuhti makkarapihvejä grillasin. Jatkoon.