Tänään laitettiin herkkuja Ei niistä sen enempää, mutta sen haluan sanoa, että kokeilkaapa paistaa lehtikaalta ja murskatkaa valkosipulia joukkoon. Olipa hyvä ja maukas lisäke.
Tämä onkin hyvä vinkki! Ainakin meillä lehtikaali on jäänyt aivan statistin osaan. Lehtikaalihan on jopa aikamoinen terveyspommi. Ainakin jäävuorisalaatti jää aivan täysin jalkoihin.
Ehkä lehtikaalin maussa on ensin hieman “pureksimista”, jos ei ole tottunut. Mutta pidetäänpä mielessä ja kokeillaan paistamistakin.
Täältä löytyy noita kehuja ja vinkkejä lisää:
Näköjään lehtikaalista voi tehdä vaikka sipsejä! En ole kyllä vielä kokeillut, mutta tuo esittelemäsi paistojuttu on tänään koetuksella. Sen luulisi ainakin olevan helppo nakki. ![]()
Ihan ok tuosta tuli. Aika pieneen se määrä vaan lopulta hupeni, eli kyllä sitä lehtikaalia saa olla runsaastikin. Sitä vain jäin miettimään että kumpi siinä oli se maukkaampi osuus. Ettei vaan lehtikaalilla maustetut valkosipulit. ![]()
Kokeillaan nyt sitä lehtikaalitrendiä lisää, kun on alkuun päästy. Nyt laitettiin sitten uuniin paahtumaan. Suolalla ja öljyllä hierotettuna. Samalla pellillä semmoisia itseni “kreetalaisiksi perunoiksi” kutsumiani viritelmiä. Lihapuoli tietysti erikseen, mutta ei siitä nyt enempää.
Edit. Uunissa lehtikaalin kanssa saa kyllä olla pikkuisen tarkkana, ettei kärähdä turhankin tummiksi. Nytkin perunat tykkäs kuumasta, mutta lehtikaalille olis riittänyt hiukan vähempi lämpö tai sitten aika. Oppia ikä kaikki. Kaikki kyllä meni ja maistui, mutta hiukan jäi ehkä petraamisen varaa lehtikaalissa…
Moon paistanu Rasilaisen valkosipuli hapankaalia parilalla tai ihan paistinpannulla lisukkeeksi grillatessa. Huberissa toi paahdettu kaali on kyllä taivaallisen hyvää, pitäisi itsekin kokeilla tehdä.
Ehe ehe. Ihan hauska. Mutta oon ite viimeaikoina paljon katellu Instagramista vegaanireseptejä, ja esim. tän jäbän safkat näyttää aika hyviltä. Pitäis duunata joku näistä lähipäivinä.
https://www.instagram.com/alfiecooks_?igsh=MWdyampyMGZmbDFsdw==
Ne jotka sanovat kasvisruokaa mauttomaksi ovat huonoja ruoanlaittajia. Olen viime vuosina lisännyt kasvisruokien ja -lisukkeiden osuutta ruokavaliossa ja lopputulokset ovat todella hyviä ja yleinen olokin on parantunut paljon. Grilliinkin löytyy nykyisin todella monta vaihtoehtoa.
Kasvisruoan maukkaushan on pitkälti kiinni voin ja kerman määrästä.
Onhan kesällä esim. uudet perunat ja omassa pöntössä savustettu kala ihan vertaansa vailla. Mutta kyllä mun suosikki on silti, kun ensin on keitetty reilu annos uusia perunoita ja grillattu jotakin lihaa tai ihan vaikka makkaraa tai lihapullaa. Sitte seuraavalla aterialla lyö ne ylijääneet perunat sopivan kokoisina paloina wokkipannuun. Siihen lisäks tuoreesta sipulista isohkoja lohkoja, hyvän kokoisia paprikan paloja, halutessaan kesäkurpitsaa ja noita lihoja, mitä jäi yli. Makkaraa, lihapullaa, kassler-possun paloja tai melki mitä vaan. Sopivasti voita tai öljyä ja suolaa. Semmosta wokkia söisin kyllä vaikka kuinka usein. Ai että noi sipulit ja paprikaki on hyviä ku sopivasti paistaa pannussa ja ripaus suolaa päällä.
Duunailen juuri muurinpohjalettuja ensimmäistä kertaa. Turha odotella kuvaa…
e: komento seis, opin tekniikan
Ei oo grilliä niin olen härskisti käyttänyt ilmafrittiä sen korvikkeena. Entrecotet ja kasvikset ja kaikki sinne vaan ja hyvää on tullut.
Nyt on testissä millaisia klassikko aurajuusto-pekoni-herkkusienistä tulee.
Parin tunnin koiran juoksutuslenkiltä tuliaisina 5l. metsän kultaa elikkäs keltavahveroa (tunnetaan myös kanttarellina). Sipulia ja kermaa kaveriks paistinpannulle. Ihan parhautta.
Ja priimaa tuli. ![]()
Kyllä tosta aparaatista vaan on iloa ruuanlaitossa. Tiskikoneen jälkeen paras kampe keittiössä.
Olin puoltuntii möksäl mettäs ja mukavasti kanttarellii ja mustaa torvisientä.
Sous vide -vekotin on tarpeeton, jos löytyy tiskikone.
Cittarissa olis taimenta hintaan n. 10 €/kg
No ei ole hinnalla pilattu.
Oliko Suomessa kasvatettua ?