No kyllä minä enemmän puhtaan taklauksen kannalla olen. Aika kiire Finleylle tuli paikkaamaan pulustustilannetta. Hodgman olis voinu kyllä heittää liinat kiinni maalin sivuun, siellä oli tulossa aivan avopaikkaan keskelle oma pelaaja…sitä en osaa sanoa olisko ajoitukset osunu kohdilleen.
Jos ajat maalille, niin sillon täytyykin taklata ja kovaa, mutta puhtaasti. Pisteet Finleylle.
On täällä koviä jätkiä. Jääkiekossa on aina riski loukkaantumiseen, mutta jos joku yksittäinen tekijä kasvattaa huomattavasti tuota vakavan loukkaantumisen riskiä, tulisi olla keinot sen poistamiseen. Finley on sellainen ja nyt toivonkin, että kaikki Finleyn puolustelijat ja ihannoijat pitävät sitten turpansa kiinni, kun hän eliminoi jonkun meikäläisen noilla ylikovilla törmäyksillään. Ei edes ihmetellä enää sitten kun on myöhäistä, naamat kiinni vaan.
Pakko kysyä miten itse tuossa pelaisit?? Pysähdyt ja sanot kaverille, tervetuloa yritä maalia vaan?
Jatkona että mielipiteitä on edelleenkin monia tässä asiassa.
Itse toivoisin, että Finley ja muut vastaavat lähtisivät pois liigasta. Ei mua haittaisi, vaikka saisi 1000 peliä pelikieltoa. Mutta jos sääntöjen mukaan pelaa, niin vaikeaa siitä on rankaista. Koko ajan olen sanonut, että sääntöjä pitäisi jotenkin muuttaa.
Nyt on tullut jo niin monta varoittavaa esimerkkiä, että Haapalan & co pitäisi tiedostaa Finleyn pommit, jos ja kun IFK tulee vastaan. Finleyn pommi ei saa enää olla yllätys ja siitä on leikki kaukana. Se on sitten ihan sama tuleeko pelikielto vai ei, jos taklattavalta on kausi ohi. Ainakin kotipeleissä on vaihtoetu, joten voi hiukan katsoa, ketä menee jäälle, kun Finley on siellä.
Miklik-taklaus oli ylikova ja hankalasta kulmasta ajettu, mutta nyt Hodgman kyllä tasan tarkkaan tiesi että kaartaessaan noin maalille voi joku ajaa yli. Finleykin voi taklata ihan puhtaasti ja vastustajaa kunnioittaen, ja silti voi sattua. Jos mies taklaa tapparalaista tällä kaudella, niin sitten arvioidaan taas tilannekohtaisesti mitä tapahtui, eikä tuomita nimen perusteella.
Ottamalla vähän vauhtia pois ennen osumaa, jolloin lopputulos tuloksellisesti sama, eli Hodgman keräilee mutta loukkaantumisen vaara pienenee.
Hieno niitti Finleyltä ja arvostan että aidosta lähti hakemaan alhaalta taklausta.
Sääli tietenkin että Hodgman loukkaantui mutta en mä tota rumaksi saa millään
Jos puhtaasti vetää niin vetäkööt. Vinkujat voi kattoo ringettee, NoU on kova.
Ottamatta kantaa tämän tai muiden taklausten puhtauteen tai likaisuuteen, on nimenomaan huolestuttava indikaattori, että samalle jätkälle näitä keissejä tulee. Finley mainitaan palstan otsikoissa luultavasti useammin kuin kukaan muu yksittäinen pelaaja. Jotain mätää on jossain, vaikka teknisesti puhtaasti tekisikin.
Finley iskee, kun vastaanottaja on heikoimmillaan. Saattaa olla, että jopa vaanii rakoa, koska äijän puolustuspeli on sellaista haahuilua, että keksittymisen on oltava ihan jossain muualla kuin puolustamisessa. Minä en sellaisesta oikein välitä.
Ei sillä, että kiekollinen pelaaja ilmaiseksi maalin eteenkään saisi purjehtia.
Noi heitot ringetestä on kyllä todella junttimaista, kun puhutaan päähän kohdistuneista taklauksista. Toinen on noi “pidä pää ylhäällä” -kommentit.
Jokainen joka on pelannut jääkiekkoa muutenkin kuin pleikkarilla, tietää että tuolla tulee väkisinkin tilanteita joissa se pää ei ole ylhäällä. Johtuen inhimillisyydestä.
Aivotärähdykset ei ole leikin asia.
Ehkä se on (A. Tyrväisen lisäks) ainoa joka Liigassa osaa pelata enää old time äijä hokia. Kaikki muut vois pitää pään ylhäällä ja/tai siirtyä ringettekaukaloon.
Ois se kyl siistiä ja viihdyttävää kiekkoa kun kaikki tilanteet pelattais pää ylhäällä keskittyen ihan kaikkeen muuhun kun kiekkoon, eihän siinä varmaan näkis esim. mitään upeita kynäilyjä tai röyhkeitä maalille ajoja kun pitäis varoa kokoajan mut toisaalta nää Finleyt vois vedellä 120km/h päin kaikkia ja äijät lentäis seinälle, se ois upeeta old time hokia.
Nimenomaan. Finley taklaa puhtaasti, mutta osaa lukea milloin vastustaja on heikossa asennossa tai fokus muualla. Kaksiteräinen miekka, liigan pelaajien pitäisi enemmän pitää huolta siittä, että ovat valmiina kontaktiin. Koska liigassa on taitava taklaaja, mutta toisaalta liigaan ei kuulu mentaliteetti hinnalla millä hyvänsä.
Jos Finleyllä ei olisi tätä erityisominaisuutta, voisi palkkanauha olla paljon pienempi.
Irrotit ton mun kommentin ihan omaks tarinakses. Mutta ei oo sekään leikin asia, että pitäs olla taklaamatta tai pelaamatta kovaa. Ja oon pelannu kiekkoo kyllä paljonkin. Ja myös pleikkarilla.
Tähän tapaukseen tosiaan pätevät täsmälleen samat seikat kuin aiempiinkin Finleyn taklauksiin. Puhdas taklaus, jonka ensisijainen voima kohdistuu Hodgmanin kroppaan. Finley ei tule kädet ylhäällä eikä ryntää, Hodgman vaan tulee aivan liian kyyryssä tilanteeseen, jolloin taklauksen saatossa kontaktia tulee myös pään alueelle. (Kyseessä ei kuitenkaan ole päähän kohdistunut taklaus.) Se nyt on täyttä puppua, että Finleyn olisi ollut pakko tuossa tilanteessa taklata. Ei olisi, vaan hän olisi voinut pelata tilanteen kuten 99% Liigan pakeista eli pelata miehen sijaan mailalla kiekkoa.
Hodgman filmaa. Katsokaa tuo klippi alusta, siinä näkyy ennen hidastuksia, kuinka hän nostaa päätään, katsoo selvästi missä tuomarit ovat (katse on ihan selvä) ja irrottaa kypärän remmin. Täysin identtinen tilanne, kuin joitain vuosia sitten Kärpät vs. Pelicans ja Miikka Salomäen taklaus Hodgmaniin. Tuolloinkin pää nousi katsomaan tuomareita ja sitten alkoi filmaus.
Linkki takklaukseen Salomäki vs. Hodgman: Miikka Salomäki vs Justin Hodgman - YouTube
Jääkiekossa nimenomaan pitää pelata niin paljon kuin mahdollista pää ylhäällä, samalla keskittyen kiekkoon. Vaikeuttaa oleellisesti kiekollista peliä mutta niin se on tässä pelissä tarkoituskin. Kun ottaa keskikaistalla kovaan vauhtiin kiekon haltuun, niin pelaajan täytyy olla tietoinen missä vastustajan pelaajat suunnilleen menevät ja sitä suuremmalla syyllä jos kentällä on Finley tai vaikka Tuukka Mäntylä. Tästä asiasta esim. Ville Nieminen käytti painavan puheenvuoron vuosi pari sitten. Tiivistettynä se meni niin että kiekkoa ahtaaseen väliin vastaanottavalla pelaajalla on myös vastuu itsestään, jos tuntuu siltä että ei ole ihan varma voiko kiekon ottaa jossain tilanteessa vastaan, sen täytyy antaa mennä. Se on olennainen osa jääkiekkoa, ja jos se vähentää jonkin verran kynäilyjä ja röyhkeitä maalilleajoja, niin sitten se vähentää. Vastataklaamista tästä lajista ei saa poistaa, koska se muuttaisi lajia liikaa.
Kiekollinen virtuositeetti on hieno osa jääkiekkoa, mutta tässä tapauksessa olen jonkin verran sitä mieltä, että hyvät pelaajat tunnistavat myös ne välit, joissa kannattaa keskittyä enemmän ukkoon kuin kiekkoon. Kiekkoahan rakastetaan jääkiekossa todella paljon, mutta esim. hyvät pakit ottavat äijän pois ja antavat kiekon mennä menojaan.
Se on sitä ns. hyvää puolustuspeliä. Se on myös yksi syy, miksi Tapparalla välillä esim. AV tökkii, että kaikki pakit katselevat kiekkoa, kun pitäisi ennemmin antaa sen pelivälineen olla ja ottaa se äijä pois. Jääkiekossa on edelleen kaksi peliä yhden pelin sisällä: kiekoton peli ja kiekollinen peli. Jokainen pelaaja joutuu laskemaan päässään, missä tilanteessa kannattaa miettiä kiekkoa ja missä tilanteessa pitää miettiä pelaajaa.
Nii meinaatko, että kikkaillessa pitää kiekkoa tuijottaa, eiköhän se kiekko tunneta siinä lavassa ilman sen katsomista ja katseella luetaan peliä.
Siellä on se vastustaja siellä kentällä ja se pitää ottaa huomioon.
Kyllähän tuossa se taklauksen paikka oli ja loistavasti Finley sen jälleen kerran haistelee. Useimmat Liiga-pakit olisivat tosiaan joko pelanneet mailalla kiekkoa tai sitten ajaneet kiekollisen kylkeen pelaten siten miestä - harvempi noita pommeja hakee.
Hodgmanille voi sikäli sälyttää tilanteesta erityistä vastuuta, että ei hän vaan voi olettaa saavansa ajaa vapaasti kiekon kanssa maalille kenenkään estelemättä, joten pää olisi pitänyt olla ylhäällä.