Olis helppo lopettaa parran pärinä ja antaa selitys sille miksei jälkiseuraamuksia tule toteamalla asia julkisesti. “videoita on kelailtu, videoilta ei pääosumaa voida todeta”. Asia olis ainakin jotenkin käsitelty. Nyt kaikki jää pimentoon. Ei en sano, enkä edes vihjaa, että Blood filmaisi. Joskus ottelun loppuhetkillä on kuitenkin käynyt esim niin, että naamaa pidellään, vaikkei siihen mikään osu.
Kun luistimet irtoaa jäästä, niin siinä ei ole enää mitään seliteltävää. Tai ei ainakaan pitäisi olla.
Joten ei pitäisi olla sinullakaan. Jos siis olemme katsoneet samaa peliä ja samaa videoklippiä.
Toki nykyisellä tuomaritasolla sekä videotuomaritasolla siinä on näemmä paljonkin tulkinnanvaraa.
Ehkä nimi selässä vaikuttaa, en tiedä (?).
Suomen ykköslajin pääsarjan tuomari- ja kurinpitotoiminnassa ei edelleenkään ole minkäänlaista linjaa. Sellainen melko täysin kestämätön tilanne. Yhdistyy tietysti myös kysymyksiin lajin turvallisuudesta, terveellisyydestä, moraalista jne.
Ehkä koko laji pitäisi saada samalle kylä- & sukuriitatasolle, millä sen johtavien tahojen puuhastelutkin junnailevat vuodesta toiseen? Muutenhan ollaan pahoin epätasapainossa. Ellei Riippumaton Oikeudenjakaja eli Media puutu tapauksiin, niin näiden säätäjien pelleilyyn ei saada minkäänlaisia aloitteita parempaan. Eikä saada tietty niinkään.
Niskasta ulos ja uusiksi vaan koko veljistöt. Ainoa oikea johtopäätös touhusta ollut jo pitkään.
Joka viestissä olen todennut, että 5+20 ja peli päälle olis mun mielestä ollut OK tuomio.
Olin juuri tulossa kirjoittamaan, että mitä itse Bloodi pelaajana tiedän, niin ei taida filmit olla miehen tavaramerkki. No joo, mene ja tiedä. Ehkä se on nyt sitten korkeemmalla tasolla tulkittu niin, ettei osunut.
Pahoittelut siis. Olen lukenut viestisi huonosti. Ei ole mielenkiintoa hyökätä ketään yksittäistä kirjoittajaa vastaan.
Jos olisi sama tilanne ollut toisin päin, niin vitonen ja kakkua olisi tullut.
Hmm. En usko, että Pena kyselee Twittwrissä videon perään viihdyttääkseen sillä kavereita uudenvuodenbileissä… Voiko pelaajan agentti/muu edustaja tai pelaajayhdistys vaatia Liigaa viemään tuollaista osumaa kurinpitoon?
Kysymykseesi en tiedä vastausta, mutta olisi ehkä monelle eduksi, jos näin voitaisiin tehdä.
Ottaen huomioon edelleenkin jatkuva tuomaritoiminnan sekä videotuomaroinnin taso.
Terve vaan kaikille. Olen sivusta lukenut palstaa jo jonkun aikaa ja nyt päätin tehdä tunnukset kun on tällainen kevyt aihe (hymiö) ja antaa oma kontribuutioni aiheeseen.
Tarkoitus on kirjoittaa asiallisesti sen mitä kirjoitan, pääasiassa jatkossakin vain lueskelen eri ketjuja.
Aiheeseen: On tullut molempien joukkueiden foorumeilta luettua tapahtuneesta ja mitään mullistavaa ei ole tarjota tai mitään sellaista mitä ei ole todettu jo. Omasta mielestäni teko itsessään oli rangaistava, videota kelaillessa osumahetkellä on toinen luistin jäässä mutta siitä huolimatta hyppy oli jo alkanut ja leukaan kolahtaa. Se, että pelissä ei tullut penalttia johtuu todennäköisesti siitä että bomanilta (joka vierestä hommaa katseli) valahti löysä housuun. Naama on tapahtumaan päin mutta katseen suuntaa videosta ei nää (kuten yllä jo todettiin). Itse odotin tapahtuman meneväksi edes kurinpitokäsittelyyn mutta kun ei mennyt niin luulisi, että olisi ilmoitettu edes “tilannehuone on katsonut tilanteen ja ei huomannut tilanteessa rikettä” tjsp…
Sen tiedän, että jos tilanne olisi toisinpäin niin vähintään yhtä isoa kalabaliikkia olisi some täynnä meirämpuolelta.
Ja tosiaan, onneksi Blood ei loukkaantunut.
Joo, kyllähän kun miettii kuinka rutiinilla Bloodille on tuomittu kaksi kymppiä viime aikoina ja sit saa jengi käydä ohimennen ajeleen päähän niin toteutuuko pelaajan oikeusturva? Käsittääkseni tämä on Liigan tuomareiden ja kurinpidon vastuulla.
No sinänsä toki oon kanssasi samoilla linjoilla, mutta kyllä Blood on ihan omilla tekemisillään maineensa ansainnut. Tapparassa on pelannut tarkkaa peruspeliä joukkue edellä ja Blood on ollut iso pelillinen vahvistus. Mielikuvan nurja puoli vaan on se, että kerran, kun oot hankkinut ihmisille jonkun mielikuvan itsestäsi, kuten Pena ihan itse hankki silloin Pelicansista niin ei maine mihinkään katoa, vaikka historia olisi puhdas.
Tuomarit on ihmisiä ja kun joudut silmätikuksi sitä olet - et sille mitään mahda. Ei se reilua ole, mutta niin on Liigassa vuosien varrella ollut niin monta pelaajaa, jotka saa sen ylimääräisen kakun siitä nimestä. En edes jaksa muistaa, kuinka usein Kanki Kankaanperä saisi aivan turhanpäiväisiä jäähyjä, kun nimenä oli Kankaanperä.
Sehän on selvä, että tätä taklausta ja muutamaa muutakin tilannetta on kyllä kelailtu videoilta ja mietitty, mitkä menee jatkokäsittelyyn. Miksei niitä tilanteita, jotka ei mene jatkokäsittelyyn, voi kuitenkin kommentoida. Pienentäs jatkokäsittelyä ja tekis hommasta avoimempaa. Joissakin muissa tilanteissa, jotka on keskustelua herättäneet, Liiga on myöhemmin julkaissut lisämateriaalia esim eri kulmasta. Noi on aina ymmärrystä lisännyt. Joku syy sille on oltava, ettei tämä mennyt jatkoon. Esim jos tuossa ei sittenkään ole pääkontaktia.
Samoin kiinnostaa se Bloodin laitataklaus. Edeltävä kierros toi Parikalle vastaavasta yhden pelin penalty. Ei kait näistä nyt mitään lehmän kauppojakaan voi tehdä. Eli jättää Bloodin oma kolttonen käsittelemättä ja vastaavasti toinen häneen kohdistunut.
Olet nyt tuonut tämän noin satakaksataa kertaa esille tässä ketjussa. Seuraavasta maininnasta saat joululomaa. Tee asialle ketju, niin voidaan saman tien laittaa sinne vertailun vuoksi se tilanne, jossa ilvesläinen lanasi Erkinjuntin samaan tapaan laitaan ilman minkäänlaista rangaistusta.
Siellä on kurinpitäjillä pahasti Joululomailut ja muut kesken, ni ei tutkita muuta ku ruumiit. Nekin patologian osastolla.
Käsittämätön ratkaisu vaieta täysin tilanteesta, joita liigan nykylinjan mukaan pitäisi kaikin keinoin kitkeä. Onneks Blood ei loukkaantunut tilanteessa.
Mikä laitataklaus tässä on kyseessä? Löytyykö videoklippiä (ja kuuluuko tämä ylipäätään tähän ketjuun)?
Yhtä hyvin voisi kysellä sen taklauksen perään, jossa Erkinjuntti ajettiin laitaan.
Edit. @Kilo ehtikin mainita nämä kaikki ensin. Olen hidas kirjoittaja.
Hiukkasen erilainen Bloofin hellä törkkäys ja Parikan vauhdilla laitaan ajo.
Varmaan 95 % päähän kohdistuneista taklauksista Liigassa on alunperin vahinkoja. Taklattava muuttaa asentoa viime tingassa, oma nopeus arvioidaan väärin. Syitähän aina löytyy. Todennäköisesti tämäkin jonkin tasoinen vahinko.
Ei tarkoituksellisuus ei kuitenkaan muuta sitä, että kyseessä on hyppäämällä suoritettu taklaus, joka osuu päähän.
Ei pitäisi varmaan edes vastata porukalle, jotka eivät “näe” pääosumaa, mutta onnistuitte. Saitte vastaamaan. Laitetaan lisää videota tulille.
Varsinkin toinen hidastus ja siinä tapahtuva päänheilahdus ihan auringonvarmast kertoo, että päähän kolahtaa.
EDIT: Aina parasta näissä ketjuissa, joissa käsitellään jotain tiettyä taklausta on huutelu: NIIN MUTTA MITEN SE TOINEN TILANNE!?? Miten helvetissä, joku toinen tilanne liittyy tähän taklaukseen.
Ei tässä voi olla näillä tiedoilla mikään muu mahdollista kuin että Sakari Pietilä on palkattu tilannehuoneeseen ja hänen kauttaan on mennyt tämä Rautiaisen tapaus.