Teoriassa kiva, mutta eipä taida jäädä palkansaajille yhtään enempää käteen, sillä kunnat nostavat kunnallisveroa. Pikemminkin päinvastoin palkansaajan kokonaisveroaste nousee.
Suomalaisten ostovoima on edelleen jossain 2009 tasolla.
Teoriassa kiva, mutta eipä taida jäädä palkansaajille yhtään enempää käteen, sillä kunnat nostavat kunnallisveroa. Pikemminkin päinvastoin palkansaajan kokonaisveroaste nousee.
Suomalaisten ostovoima on edelleen jossain 2009 tasolla.
Onhan se kiva, että verotus kevenee, mutta jollain +50000 vuosituloilla ei pari satasta lisää tunnu yhtään miltään. Kunnat kyllä vetävät välistä, kuten totesitkin.
Voisi olla aika tehdä radikaalimpi kuntauudistus, jolla karsittaisiin byrokratiaa. Määrätään lakiin, että kunnassa tulee olla vähintään 50000 asukasta. Jäljelle jäisi tuolloin noin 20 ”kuntaa”…
Siinä kun riipaistaa +250 kuntaa mäkeen niin on kohtuullisen iso määrä paperinpyörittäjiä joutilaana. Näistä yli 70% on virassa eli ei voi edes irtisanoa.
Vaikka kevenisikin tuon verran mitä tuossa jutussa mainitaan niin joku pari sataa vuodessa on niin pilipali rahoja, että maksaisin ne ihan mielelläni veroina.
Eipä tuota tuommoista veroalea huomaa. Olis voinut jättää veroalet antamatta varsinkin jos nyt muita veronkorotuksia tulee. Ostovoima muihin verrattaessa senkun huononee vaan. Kyllä minä ainakin pidän kukkaronnyörit sitten entistä kireämmällä, enkä pistä kulutukseen niinkuin toivovat. Nuo ansiosidonnaisen heikennykset vielä tuossa tekee sen, että pakko säästää ja säästää. Viedä ylimääräiset rahat sitten ulkomaille.
Itse en todellakaan maksa mielelläni ensi vuoden kevennystä veroina. Hallitus tekee juuri oikean liikkeen ja nostaa palkansaajien käteen jäävää osuutta, otan ilolla vastaan ostovoiman parantumisen.
Asuminen on nyt poikkeuksellisen halpaa, ja nimenomaan vuokralla.
Asuminen on Suomessa nyt halvinta 2000-luvun alun jälkeen, arvioi Hypo tuoreessa asuntomarkkinakatsauksessaan.
Kaksi aika ristiriitaista uutista Kauppalehdestä viikon sisään…
Yle laski, että nelihenkisen perheen viikon lomareissu Leville kustantaa 4375 euroa. Vitsikästä kyllä summa sisältää rinneliput ainoastaan neljäksi päiväksi eli loppuajan saa vissiin tiirailla, näkyykö poroja.
Alkaa olemaan “melko” arvokasta touhua. Puolta (?) halvemmalla pääsee viikoksi vaikka Kreikkaan.
Lappi on talvilomakaudella se kallein mesta, joten vähän tarkoitushakuiselta tuntuu. Tarvis olla vertailudataa inflaatiota edeltäneeltä ajalta.
Ihan omasta kokemuksesta, ei noi hinnat ole reilun kolmenkymmenen vuoden kokemuksella isommin heiluneet hiihtoloma viikoilla. Olemme 2-4 kertaa vuodessa reissanneet Lapissa.
Kun tykkäät lasketella ja hiihdellä, niin siihen auringonotto etelässä ei ole oikein vaihtoehto.
Vaan ei pääse.
Kun huomioi että tuossa laskelmassa on neljältä hengeltä kaikki viikon safkat ja aktiviteetit.
Kyllä se ainakin meidän neljältä hengeltä Kreikan all-in-clusivet sen 4k€ on maksanut jos haluaa hotelliin missä hyvä ruoka eikä lutikoita yms.
Sen sijaan olen laskeskenut meidän viikon laskettelureissujen hintalappuja ja tänäkin talvena se tehtiin n. 2500€ pinkalla.
Emme käy hiihtolomaviikoilla ja nuukajussina hyödynnän esim. majoituksiin bf-tarjoukset ja muut earlybirdit.
Mistään tekemisestä ei ole tarvinnut tinkiä.
Itse kävin ensimmäistä kertaa Kreikassa n. 10 vuotta sitten ja silloin aiempien Kanarian reissujen jälkeen Kreikka tuntui aivan älyttömän halvalta paikalta. Nyt ei ole tullut Kreikassa käytyä muutamaan vuoteen mutta olen kuullut että Kreikka ei ole enää mikään halpa paikka lomailla ja hinnat ovat nousseet kovasti.
Kaikki on suhteellista. Hommaat black fridaysta lennot joltain Norskilta, niin saat satasella menopaluun per henki. No max 150€. Lapin mökin tasoinen mökki kustantaa ehkä 500-600 € viikolta. Rannalla makoilee periaatteessa ilmaiseksi, vaikka aurinkotuoli varmaan jonkun 10€ per hlö per päivä kustantaa. Tuossa Ylen esimerkkilaskelmassa oli 6 iltana kokattu itse mökillä, mistä aika iso säästö.
Kotimaan matkailu on niin tyyristä touhua, että tulee kyllä kaikki lomat oltua ulkomailla nykyään.
Black fridaysta tuli mieleen että kävimme vaimon kanssa Dubaissa tammikuussa 2019. Hintaa reissulle Aurinkomatkojen kautta tuli bf diilillä 399€/hlö sisältäen Finnairin lennot ja *** hotellin aamupalalla. Ei ole tuollaisia hintoja näkynyt enää ![]()
Hintataso Kreikassa on lähes sama kuin Suomessa. Ravintolassa kyllä syö edullisemmin kuin kotimaassa.
Itselle varma lämpö, lomafiilis kivassa paikassa, jossa kotimaan touhut unohtuvat ja loma perheen kesken ovat hienoja juttuja.
Nyt lähden ensimmäistä kertaa ukkina etelään. Pojantytär on vuoden ikäinen kun toukokuussa lähdemme isommalla ryhmällä lomalle, aivan mahtava juttu.
Neljän hengen pakettimatka perhehotelliin vaikkapa Kreikkaan tai Kanarialle on tosiaan aika lailla sen neljä tonnia. Niin se vaan nykyään menee, jos ei halua jossain murjussa asua. Kreikkaan nyt voi omatoimimatkalla päästä halvemmalla, jos ottaa Airbnb kämpän.
Viime syyslomalla 9yötä Rhodoksella 5tähteä all inclusive. huoneen terassilta suoraan uimaan. 2aik + 9&11v lapset lentojen kanssa 3200e. Itse majoitus ja lennot
Piti juuri laittaa tämä tieto. Viimeiset kymmenen vuotta on ostettu lennot ja majoitus itse. 200-400 euroa per nuppi säästö tällä systeemillä.
Rodokselta voi pistää tärpin omasta suosikki hotellista, Hotelli Cactus saaren kärjessä, kaikki toimii ja hinta on sopiva.
Etenkin kun lennot lähti Pirkkalasta. Toivottavasti saavat lennot taas toimimaan.
Kyllähän siinä säästää kun itse räätälöi matkan. Viime maaliskuussa oltiin Gran Canarialla, lennot Norwegianilta ja majoitus hotelspistekomin kautta. Neljä henkilöä ja otettiin all inclusive hotelli. Kyseinen hotelli oli myös isojen matkatoimistojen valikoimissa ja oli hauska huomata että itse reissun räätälöimällä saatiin 10 päivän reissu halvemmalla kuin matkatoimiston kautta olisi saanut täysin saman reissun viikon mittaisena. Bisnestähän nuo Tuit ynnä muut harjoittavat joten on ymmärrettävää että katetta heidän täytyy saada mutta kyllä lennot ja hotelli kannattaa varmaan varata erikseen aina kun mahdollista.