Jääkiekko vs. Jalkapallo

Avaisin tällaisen. Täällä voi suorittaa lajivertailua.

23 tykkäystä

Huuhkajahypetys. Pelaavat pääsystä EM (siis EM!) -kisoihin ja fanit jo aukoivat syksymmällä kiekolle. Muistuttaa vähän ilvesläisiä jotka aukovat Tapparalle milloin mistäkin.
EM-menestystä toivoisi toki, mutta jäänee laihaakin laihemmaksi. Hattu nousee päästä kun pelaisivat joskus MM-kisoissa.

2 tykkäystä

Mua ei harmita, vaikka futistyyppi en olekaan. Jalkapallo on globaali laji, mitä ei voi sanoa jääkiekosta. Jokaisessa maassa pelataan jalkapalloa jollain tavalla. EM-kisatkin on aika iso juttu, mikäli verrataan lätkän MM-kisoihin. Tämä hehkutus ei ole poissa meiltä, jotka pitävät enemmän jääkiekosta.

7 tykkäystä

Itse asiassa futiksessa EM-kisat on tavallaan kovempi turnaus kuin MM-kisat, vaikka tietty Brasiliat ja Argentiinat puuttuukin. Mutta toisaalta ei ole myöskään kiintiöpaikkoja kaiken maailman Vanuatuille ja Burundeille ja Pohjois-Itä-Timorin Kansantasavalloille, jotka ottaisivat MM-kisoista ulos jääneiltä eurooppalaisilta pataan viis kertaa viidestä.

16 tykkäystä

Miksi täytyy pitää yllä lapsellista lajien välistä vertailua? Miksi ei voida vaan iloita molemmista - tai sitten vaan jommasta kummasta, jos toinen ei kiinnosta? Miksi täytyy haukkua sitä toista lajia, joka ei kiinnosta?

Toki samaa on futisforumin puolella, mutta moni jalkapallofani on katkeraa sakkia ja jotkut toisaalta heittävät kendovitsejä varmasti läpälläkin. Oltaisiin me kiekkofanit vähän suurempia, mutta ei. Samaa lapsellista pippelimiekkailua.

Tappara ja Leijonat on mulle tärkeitä, mutta Huuhkajat on vielä tärkeämpi. Tänään on iso päivä ja aion nauttia täysin siemauksin. Puhelimesta tulee seurattua varmasti myös Tapparan tilannetta. Tuntuu kuin finaalien game 7:n pelipäivältä.

Hyvä Tappara ja Huuhkajat!

22 tykkäystä

Mua ei futis kiinnosta ja tuntuu lähinnä huvittavalta että ihan mahdoton hypetys siitä että voittamalla selviää EM-kisoihin.:thinking:

2 tykkäystä

Molemmat ovat hienoja lajeja. Ja jos Suomi pärjää jommassakummassa, niin ei se ole mitään toiselta lajilta pois. Toivottavasti Huuhkajat menee kisoihin ja toivottavasti siitä alkaa tulla jatkossa myös sääntö eikä poikkeus!

Kotimaan palloilusarjoista minua eivät kovin paljon muut kiinnosta kuin Liiga. Maaotteluiden puolella kiinnostavat muutkin lajit. Jalkapallo varmaankin eniten.

Jos Huuhkajat pääsee EM-kisoihin, se on minusta aika kova juttu.

7 tykkäystä

Tässä hyvin kiteytettynä se, mikä meissä Suomalaisissa on toisinaan huono puoli (mielestäni).
Naapurikateus. Itse en edes pyri arvoittamaan futista ja lätkää keskenään - Tärkein on se, mikä on aina sillä hetkellä katsomisen alla. Juuri se ottelu on tärkein lajista riippumatta, jota katsoo tai itse sillä hetkellä pelaa.

Tänään Huuhkajat. Huomenna Tappara ja sunnuntaina Vegas mikäli pelaa.

Kyllä suuria ja harvinaisia merkkipaaluja pitääkin hypettää, ei ne kaikille tietenkään tärkeitä ole, sillä kaikilla meillä oma makumme. En tosin ymmärrä mikä siinä on huvittavaa.

Toivottavasti hupia riittää myös illalla :beers: Ilo on mahtava asia.

4 tykkäystä

Mää en muuta osaa toivoa kuin, että asianosaiset osaavat ja saavat nauttia valitsemastaan viihteen muodosta.

Olen tänään ns. oviaukolla seuraamassa molempia. Jalat ehkä kuitenkin enemmän jääkiekon puolella. Tunnustaudun myös jalkapallo-EM-humu-gloryhuntteriksi.

Jalkapallon arvokisat arvostan korkealle, koska koen tunnistavani niissä jotain spessua. Ihan samaa en voi sanoa jääkiekon MM-kisoista. WC- ja olympiaturnaus vähän aidalla.

7 tykkäystä

Näin vanhempana jalkapallo mennyt lätkän ohi pikkuisen… Jalkapallo ei ole AH/HD ihmisten viihdettä, mutta upeaa taktistakin urheilua… Viherkenttien shakkia…upea laji… Joukkueista Tappara on rakkain ja ainoastaan liigaa seuraan enää jääkiekossa… Leijonien pelit ei kiinnosta *ittuakaan änäristä yms puhumattakaan…Jalkapallossa isoimmat sympatiat Liverpoolille ja Dortmundille…

Maalivahdin teksti oli sen verta loistokas, että siitä saanee paljon keskustelunjuurta irti.

Tää on taas mielestäni nk. kierre - ja koska “naapuri” on joskus sanonut jotain ilkeästi, täytynee saavillinen kuravettä kaataa päälle oikeassa kohdassa. Eli nk kostoa ja tyypillistä vastakkainasettelua. Usein joillain ihmisillä pitää olla “vihollinen”, jotta voi tuntea synergiaa omassa porukassaan. Me - Henki voi tälläkin tavalla vahvistua.

Kuitenkin isointa Me-henkeä on mielestäni arvostaa ja jotenkin pyrkiä ymmärtämään toisen lempilajia.

1 tykkäys

EM-kisat, puhutaan pääsemisestä EM-kisoihin. Tosin tuon olisi pitänyt selvitä jo tuosta ensimmäisestä viestistä.

Jääkiekon MM-kisoissa on 16 joukkuetta. Jalkapallon EM-kisoihin karsii 55 joukkuetta ja lopputurnaukseen pääsee 24 joukkuetta (Wikipedia-tietoa). Pidän edelleen tosi hienona saavutuksena, jos Suomi kisoihin pääsee. Vaikka olen kendojanari, enkä jalkapalloa seuraa juuri lainkaan.

Menen tähän kategoriaan:

2 tykkäystä

Älkää menkö sinne. Ei se kannata. Ei tosin kannata ihmetellä myöskään pientä pään aukomista futisfanien suunnasta, jos toisella laidalla on edelleen vastassa jatkuvaa vähättelyä tai epäonnistumisten kaivelua.


Jääkiekko on Suomen seuratuin urheilulaji. Fakta. Ei pieni futishype sitä mihinkään muutu. Tilanne on ollut näin jo pitkään. Jotenkin kuvittelisi, että lätkäfanit osaisivat sen verran suoda valokeilaa muillekin, ettei tarvitsisi ■■■■■■■■■ kokea, jos joku toinen kerää edes vähän menestystä. Jotenkin luulisi, että ihmiset kykenevät arvostamaan menestystä myös muilla laidoilla. Luulisi, että muiden hyvä ei ole keneltäkään muulta pois. Mutta ehkä se sitten joillekuille on kova paikka, kun se valokeila hieman välillä siirtyy siitä omasta lempilapsesta.

Lajeja vertaillessa on aina hyvä muistaa, että jopa Suomessa jalkapallo on harrastetuin laji. Harrastajien määrä on jopa selkeästi jääkiekkoa kovempi. Mistä se kertoo? Monistakin asioista lähtien lajien kustannuksista. Itse pidän tuota lähinnä hyvänä anekdoottina siitä, paljonko jalkapalloa aidosti pelataan. Kilpailu jalkapallossa on aivan järjettömästi kovempaa kuin jääkiekossa. Se pelaajamassa on järkyttävä.

Kansainvälisesti katsojamäärätkin ovat sitä luokkaa, että puhutaan enemmän Talviolympialaisiin kuin esim. Lätkän MM:iin verrattavasta tapahtumasta. Tosin Talviolympialaisetkin taitaa olla katsojien / talouden näkökulmasta jalkapallon EM-kisoja pienemmät kekkerit. Jalkapallon EM-kisat keräävät Euroopan ulkopuolellakin huomattavan paljon kiinnostusta.

Kilpailullisesti? Hieman vuodesta riippuen EM-kisojen top4-top8 tjsp. olisivat ennakkosuosikkien joukkoa myös MM-kisoissa. Edellinen ei-eurooppalainen maailmanmestari on Brasilia 2002. Sen luulisi antavan jotain kontekstia sille, kuinka kovatasoisesta huippu-urheilutapahtumasta on kyse.

Pelkästään urheilullisesta näkökulmasta pidän jalkapallon EM-kisoihin pääsyä todella kovana juttuna. Se on saavutus, jonka eteen on tehty töistä tolkuttomasti. Kisoista jää ulos vuodesta toiseen kovia joukkueita. Jalkapallon taso Euroopassa on käsittämättömän kova.

8 tykkäystä

Asia selvä. Toisten vilpitön ilo heille tärkeästä asiasta tuottaa sinulle siis huvittuneisuutta.

Niin puhutaan. Ja puhutaan aika valtavan isosta ja kovatasoisesta urheilutapahtumasta. Unohtaa ei sovi myöskään isoja taloudellisia hyötyjä suomen futikselle sekä harrastuspohjalle.

6 tykkäystä

Tämäkin kertoo jotain noista kisojen suuruudesta.

Huuhkaja-ryhmän historiallinen EM-paikka on kuitenkin niin lähellä, että nyt on hyvä spekuloida. EM-paikan tuoma 9,2 miljoonan euron rahapotti on iso, sillä Palloliiton koko budjetti on 30 miljoonaa euroa. Viime syksyn Kansojen liigasta Palloliitto kuittasi jo noin kahden miljoonan euron summan.

5 tykkäystä

Jääkiekko on minulle se isoin juttu, erityisesti Tappara. NHL:ää seuraan sekä maajoukkuetta seuraan, en tosin läheskään, niin aktiivisesti kuin Tapparan edesottamuksia.

Jalkapallosta katselen tietyt tulokset ja maalikoosteet. Jalkapallosta katson kaikki EM ja MM-kilpailut. Olen kova poika gloryhunttamaan, on kyse jalkapallosta, hiihdosta, yleisurheilusta, suunnistuksesta tai vaikka curlingista. Minusta on aina hienoa se, että suomalaiset pärjää urheilussa. Se on tärkeää minulle.
Oman ajankäytön kannalta valitettavasti kaikkea ei voi seurata aktiivisesti, mutta tottakai olen ylpeä suomalaisista jos/kun menevät EM-kisoihin futiksessa. Jos minun pitäisi kertoa, että ketkä ovat tänään avauksessa Suomella, niin vastaisin, että en tiedä.

Arvostan silti mahdollista kisapaikkaa suomalaisessa urheilussa todella todella korkealle.

16 tykkäystä

Jääkiekko menee kirkkaasti ohi. Jalkapallo toki hieno laji, mutta itse en jostain syystä oo ikinä jaksanu seurata. Parhaiten seurannut varmaan viimeks mm-kisoja 1994 ja 1998

2 tykkäystä

Itselle se on nyt ja aina jääkiekko.

Jalkapallo on huipputasolla mielenkiintoinen peli. MM- ja EM-kisat tulee katsottua huippumaiden osalta. Joku Zidane vs Brazil on jäänyt ikuisesti mieleen. Itselle futis on kuitenkin tylsempi peli näistä kahdesta - se on hitaampaa ja siitä puuttuu fyysinen kamppailupeli. Huono jalkapallo on todella huonoa ja itse asiassa viihdearvoa alkaa mielestäni muodostua vasta kun kentällä on aivan maailman eliittiä. Esimerkiksi Huuhkajien pelit eivät itselleni ole televisiosta nautittuna aiheuttaneet kummoisia elämyksiä. Toisaalta huippuliigojen pelit 50.000 katsojan edessä ovat hieno kokemus ja sellaiselle reissulle tulee tänäkin talvena lähdettyä – mutta siinäkin elämys muodostuu pitkälti isosta ja intensiivisestä yleisöstä.

Tällä hetkellä odotan eniten kuun vaihteen Tappara - HIFK matsia, jonne on lippu ollut hyvän aikaa plakkarissa.

6 tykkäystä