Anteeksi toisto mutta Petteri kun oli meilläkin Porkkanapodissa pari kertaa niin kaverista sai ihan eri kuvan. Lisäksi kyllä noissa keskusteluissa sai kuvan että mies ymmärtää jääkiekosta paljonkin. Pystyi selittämään tosi hyvin auki Trepun hakemia video näytteitäkin.
Itse kun en kauheasti ymmärrä kiekon hienouksia niin en ymmärrä myöskään johtavan ajatuksia. Varmaan pätevä toimittaja, mutta kauhean yksioikoinen on.
Pitää todellakin paikkansa
Kyseessä on SJL:n varsin nerokas hanke ajatuksena muodostaa jossain määrin yhteläinen suomalainen tapa jäsennellä ja pelata jääkiekkopeliä. Yhteläisyys on palvellut mm. maajoukkueiden peliä erittäin hyvin, kun pelaajien pohjatiedoy ovat saman suuntaiset. Jukka Rautakorpi oli käsitääkseni merkittävässä roolissa Meidän Peliä™ kehitettäessä. Erikoisesti SJL ei ole koskaan(?) julkaissut pumaskaa kaiken kansa ihmeteltäväksi. Joskus olen asiaa googlaillut ja satunnaisia viitteitä löytänyt. Sittemmin myös SJL on luennoinut mm. pelin nopeuttamisesta, eli varmaan jotain päivitystyötäkin on tehty.
Kertaus on opintojen äiti. Sihvonen on aikoinaan avannut asiaa videolla.
Kyllähän Petteri puhua osaa. Ja on viisas, sitä tuskin kukaan kiistää. Tässä puhutaan nyt kuitenkin jääkiekkoanalyytikko Petteri Sihvosesta ja se on se johtavan rooli.
Upeasti on Sihvonen rakentanut brändinsä, sitä ei voi kukaan kiistää. Mutta omat mielipiteet Petteristä alkaneet rakentua jo paljon ennen brändiä ja varsinaista mediauraa. Ja laajempi kuva on itsellä, ei perustu vain pariin näkemiseen.
Hienoa että olet luonut mielipiteesi isompaan tutkintaan pohjaten.
Itse en tosiaan ole puhunut ikinä naamatusten mutta mitä puhelimessa ja viesteillä ja podissa niin on ihan erilainen kuin ns. kuva ihmisillä yleisesti on minä en tpki pidä sitäkään niin negatiivisena kuin monet.
Isoimman miinuksen Petteri saa kun ei vastannut vierailu pyyntöihin aen jälkeen mitään kun siirtyi apuun. Siitä voi jokainen laskea itse minkä mielipiteen tekee.
Yleensä kaikki ihmiset ovat naamatusten ja puhelimessa mukavia. Mutta ei kai se tuolla kiekkopiireissä maininta “riidankylväjästä” ja “siltojen polttelijasta” ole aivan tuulesta temmattua juttua, kai tällekkin on jotain persuteita. Ja kun Sihvonen on meritoitunut asiantuntija, niin eikö nyt luulisi hänellä olevan käyttöä joissain muissakin kuin vain lehdistön analyyseissä, jos statseja on. Näitä johtavia pelikirjaanalyytikkoja kun tuppaa olemaan täällä meidänkin palstalla olevan aika monia…ja todella hyviä.
Muistutan, että Tapolan kausilla Sihvonen ylisti Tapparan peliä ja loi jopa imartelevan käsitteen “helvetin kone” , kun peli oli niin hyvää, laadukasta ja voittavaa. Mikä siitä Sihvosesta tekee pahan, että se sanoo nyt pelin olevan riskialtista paskaa, kun se on nyt riskialtista paskaa? Tätä en ymmärrä. Tämä tuore paikallispeli oli hyvä esimerkki, jossa Ilveksen kakkosjoukkueella ei ollut hädänpäivää aikalailla “peruspelillä”.
Olisikohan se ”helvetinkone” lähtenyt tästä 2022 kirjoitetusta Ylen jutusta Kommentti: Tappara on maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue | Yle Termi ei käsittääkseni ole Sihvosen keksintö, mutta olen ennenkin ollut väärässä.
Itselläni tökkää niin pahasti Sihvosen poliittinen sanailu toisilla foorumeilla, että en pysty muodostamaan mitään objektiivista tai neutraalia kuvaa hänestä jääkiekkokommentaattorina.
Sen toki pystyn myöntämään, että taitavasti hän on onnistunut pitämään nenänsä vedenpinnan yläpuolella tässä ympäristössä.
Jos ”media persoona” Petteri Sihvonen käyttää paljon mediaa mielipiteidensä julkituomiseksi ja iso osa kuluttajista kokee hänet tietynkaltaiseksi vaikka hän ei sellainen oikeasti ole niin onko se kuluttajan vai Petteri Sihvosen vika?
Varmaatikin Petterin mutta en puhuisi viasta koska en usko että se on Petterin mielestä huono asia.
Johtavan näkemys meidän tämänhetkiseen tilanteeseen 360 kirjoituksessaan :
” Sihvonen:
– Rikard Grönborgin Tappara oli liki luokaton paikallisottelussa Tommi Niemelän Ilvestä vastaan. Grönborg oli jossain tuskaillut, ettei hänen joukkueensa ollut valmis pelaamaan Ilvestä vastaan. Kai Tapparan seurajohdossa tajutaan, ainakin urheilujohtaja Janne Vuorinen tajuaa, ettei ole enää tätä päivää valmentajan turvautua tuohon uniseen selitykseen. Fakta on, ettei Tapparan pelaajien ole luontevaa ottaa olosuhteessa kuin olosuhteessa ja tilanteessa kuin tilanteessa tukea ja kiinni Grönborgin pelitavasta.
Toistan epäilyni siitä, että Grönborg saattaa olla menettänyt osan pukukoppiaan. Minulla on aina indikaattoripelaajani joka joukkueessa. En ole koskaan nähnyt Mattilanveljesten Jesperin ja Juliuksen pelaavan näin valjusti ja ilman intohimoa SM-liigassa. Jokin ei täsmää nyt. Indikaattoripelaajiin kannattaa aina, jos mahdollista, kiinnittää jokunen mahdollisimman paljon lätkäjätkien intelligentsijaan kuuluva pelaaja. Toissa kaudella aistin Tapparan tunnelmia seuraamalla Heikki Liedestä sillä silmällä peleissä, viime sesongilla katsoin silmä kovana Aapeli Räsästä. Tuollaiset pelaajat resonoivat valmennustiimin valmennusotteeseen. Lisään vielä, että tarkoitan Grönborgin pukukopin menettämisellä jotain sellaista, jossa pelaajilta vaaditaan paljon, mutta päävalmentaja ei kykene antamaan vastaavaa panostaan pelaajille, kun pelitapa on, mitä on.”
Kysymys ei ollut varsinaisesti minulle osoitettu, mutta se oli sen verta mielenkiintoinen, että heitän tähän nyt oman mielipiteeni. Tuo on imho Sihvosen hyviä puolia, että uskaltaa sanoa suoraan. Se mikä ärsyttää on valtava omahyväisyys; jos riskialtis paska alkaakin tuottaa tulosta, niin se ei Sihvosen kirjoissa ole koskaan riskialtista paskaa valmentavan henkilöstön ansiota, vaan riskialttiin paskan rinnalle tuodun Meidän Pelin elementtien ansiota ja nämä Meidän Pelit elementit Sihvonen tunnisti jo ennen muita. Ja jos muut eivät näe näitä Meidän Pelin elementtejä, niin se johtuu vain siitä, että kukaan muu ei tunne peliä kuten Johtava. Jos taas Meidän Peli ei tuota tulosta, niin se johtuu vain siitä että sitä toteutetaan väärin eli toisin kuin Johtava on määritellyt. Omahyväisyys, siinä se lyhyesti. Minun mielestäni.
Ja Sihvonen pitää meidän peliä ainoana oikeana tapana pelata jääkiekkoa. Koska viimeksi mestaruus on voitettu liigassa meidän pelillä?
Joka kausi Johtavan syntymän jälkeen, koska se on vain voittava tapa pelata jääkiekkoa. Alkuun se toki perustui maalin takana seisoskeluun, mutta ei siitä sen enempää.
– En suotta ounastellut toisen erän tapahtumia ennalta. Se perustuu siihen, että minulla on kaikki tieto Meidän pelistä ja kaikki kuviteltavissa oleva ymmärrys kiekkokontrollilätkästä.
Asia on kunnossa. ![]()
Paras pakina pitkään aikaan. En tiennyt, että pitikö sitä lukiessa nauraa vai hämmästellä “Johtavan” analyytikon kehäpäätelmiä. Päädyin ensimmäiseen pääasiassa. Meidän peli kuitenkin elää ja voi hyvin Espossa ja Tampereen kakkosilla. ![]()
Tämän on pakko olla joku rakennettu instituutio niinku katutaiteesta tuttu Banksy, josta on tullut ikään kuin itse itsensä esittämä sketsihahmo, jopa metaparodia, joka vetää höplästä omaa lukijakuntaansakin. Ehkä jopa taidekollektiivin installaatio. Esteetöntä satiiria hämärtyneillä rajoilla. Trollaavat tulokulmat ja hokema on tärkeässä roolissa, kun esirippu on auki. Vesi on mutaisen sameaa.