Jääkiekkoilija Severi Lahtisen rikostuomio 10.10.2023

Jos on raiskannut niin pitää saada kunnon tuomio ja jos nainen valehtele niin sit kuuluu naisen myös saada kunnon tuomio…

3 tykkäystä

@TRE1931 voitko tarkentaa hieman, mitä kommentointia tarkalleen ottaen tarkoitat? Täällä on minun näkökulmastani käyty perusteltua keskustelua ja aiheessakin on pysytty. Ei minun silmilleni ainakaan hyppää mitään erityisen juntteja kommentteja. Tällaisesta asiasta löytyy mielipiteitä suuntaan ja toiseen. Jokainen itse valitsee sitten, mistä niihin liittyen haluaa keskustella.

Tämä on myös valitettavasti sukupuolikysymys, koska tässä nykyisessä tilanteessa, kuten @Sardion yllä kuvasi niin käytännössä näistä rikoksista on melkein mahdotonta saada aihetodisteita. Tällöin mennään tilanteeseen, jossa ollaan sana sanaa vastaan oikeudessa. Se on selvää, että Lahtinen on mokannut ja isosti enkä kirjoita tätä erikseen häntä puolustaakseni. Olen kuitenkin yleisesti huolissani siitä, että näitä tilanteita, joissa syytetään raiskauksesta, on alkanut tulla enemmän. Ei ole kauaa, kun Heljankoa syytettiin julkisuudessa seksuaalisesta hyväksikäytöstä, vaikka se nyt ei sama asia olekaan kuin raiskaus. Sukupuolikysymys tämä on siltä osin, että näissä tuppaa olemaan syytettynä lähes järjestäen mies ja syytteitä saatetaan nostaa huomattavan ajan kuluttua. Ihan joka kerta ei ole sellainen tunne, että näissä toteutuisi kovin hyvin syyttömyysolettamus.

9 tykkäystä

Toisaalta asian voi nähdä myös niin, että kynnys ilmoittaa raiskauksesta tms. ahdistelusta on madaltunut.

11 tykkäystä

Itse vierastan sellaista ajattelua että kategorisesti ollaan suoraan jonkun puolella, pidän menettelytapana enemmän siitä että kukin tutustuu kyseessä olevaan aiheeseen, mahdollisiin todistusaineistoihin ja asianosaisten puheisiin ja niiden pohjalta kukin tahollaan päättä ”kenen puolella on”

Seuraava ei ole sulle vaan yleisesti aiheen ympäriltä ajatusvirtaa.

Kullakin on ihmisistä ja ihmissuhteista omanlaisensa kokemukset, jotkut ei voi uskoa että joku nainen voisi valehdella ja ajatella niin kierosti että kävisi vaikka terapiassa saadakseen selkänojaa oikeuskäsittelyä varten, se on hyvä jos ihminen ei ole kyynistynyt niin että voisi olettaa jonkun toimivan niin.

Toisaalta joku taas ajattelee ettei tuollainen nuori, fiksun kuvan itsestään (ainakin aikaisemmin pl.rattijuopumus) antava voisi ketään raiskata.

Noh, yhtään raiskaajaa en tietääkseni tunne mutta huolimatta 31-vuoden iästäni olen seurustellut kahden eri naisen kanssa yhteensä vuosia jotka väittivät minulle, minun ja omalle lähipiirilleen tulleensa raiskatuksi, molemmat eksän taholta, toinen useamman eksän taholta. Toinen oli käynyt terapiassa (myös muista syistä) ja toinen kävi edelleen.
Raiskaukset oli tapahtunut kuulemma monesti humalassa ja toisen nukkuessa, jatkunut vuosia. Todistajia ei siis ollut mutta aika vaikuttavaa kuinka lähipiiri uskoi ja kannusti rikosilmoituksen tekoon (luonnollisesti) ja voin vain kuvitella kuinka kaikki raiskauksesta syytetyt olisi tällä todistusaineistolla ja ”todistajilla” lentänyt koppiin että soi.

Molemmat sitten eroa tehdessä suutuspäissään ja toinen humalassa myönsi ettei kukaan ole raiskannut heitä koskaan.

Tästä syystä en aivan varauksetta usko kenenkään lätinöitä (en nyt tarkoita ainakaan pelkästään tätä keissiä) ja voihan se olla että Severi on raiskannut tuon naisen, sitä me ei saada 100% varmuudella ikinä tietää, uskaltaisin väittää.

11 tykkäystä

Somessa on kova kuohunta näistä, jotka on tykänny Severin videosta. No, jos ystävä on syytettynä ja vakuuttaa syyttömyyttään ja julkaisee tunteellisen videon, en pidä kovin pahana syntinä ystävän videosta tykkäämistä.

1 tykkäys

Täytyy kuitenkin muistaa, että terapeutit ja lääkärit ovat myös ammattilaisia joten tämä painaa myöskin vaakakupissa.

2 tykkäystä

“Tarkkana saa olla jos vahvasti humalaisen naisen luo menee. Siinä tulee helposti väärinymmärryksiä, eikä edes muisteta jälkikäteen mitä on sanottu tai luvattu. Veikkaan, että tähän miinaan Lahtinen on mennyt, kun ei ole osannut varoa tarpeeksi.”

“Olen minäkin käynyt terapiassa ja lääkärissä. Ihmismieli kun on tarpeeksi kiero, asiat saa näyttämään pahalta.”

"On kyllä aika pelottavia tällaiset sana sanaa vastaan tuomiot. Kumpi kertoo vakuuttavammin voittaa. "

“Kaikki kirjallisena. Se on myös seksin tulevaisuus.”

“Itse en usko sekuntiakaan että on raiskannut ketään.”

“Jokainen meistä osaa myös valitettavasti näytellä raiskattua”

Tuomio ei todellakaan tule millään huutoäänestyksellä, vaan siihen on täytynyt olla riittävästi todistusaineistoa. Mikäli joku haluaa uskoa Lahtista ja sivuuttaa esimerkiksi poliisin esitutkinnan, lääkärintodistukset, useat terapiasessiot sekä oikeuden päätöksen niin siitä vaan.

26 tykkäystä

Kerroppa sitten, mitä tässä kirjoituksessani on omituista?

@Hege tuossa sitten äsken kirjoitti samasta asiasta kokemuksiakin.

Ja en todellakaan hyväksy seksuaalista- tai yhtään mitään väkivaltaa.

3 tykkäystä

En ota kantaa muuten tähän, mutta instassa taitaa olla miltein 15k tykännyt, että aika laaja ystäväpiiri Severillä.
Itse en tykännyt, kun ei ole tunnuksiaakaan instaan, enkä olisi tykännyt vaikka olisi.

Väitetäänkö näissä jossain kommentissa, että tuomio on tullut huutoäänestyksellä? Varmaan näiden kaikkien lisäksi, jotka tuohon nostit niin täällä on reilusti enemmän niitä kommentteja, jossa korostetaan luottamusta Suomen oikeusjärjestelmään. Kuten esimerkiksi @ljpp tuolla totesi niin julkisuuteen vuotaneiden kommenttien perusteella kummankin osapuolen tarinoissa on tiettyjä kummallisuuksia, joista voi kyllä keskustella.

Oikeuslaitokseen luottaminen ei kuitenkaan ainakaan itselleni tarkoita sitä, ettei kannata pelata varman päälle. Irrotan tämän tästä keissistä, mutta kyllä tämän päivän yhteiskunnassa kannattaa olla hyvin tarkka siitä, mihin suuntaa baari-illan jälkeen ja kenen kanssa. Tukevassa humalassa kannattaa suunnata aina omaan kotiin ja mieluusti ihan yksin. Sitä ei tarvitse perustella mitenkään, mutta tyhmyyksiä tulee yleensä tehtyä vaikutuksessa ja jos nämä haluaa välttää niin kannattaa vaikka hommata edunvalvoja, jos aikoo tintata kunnolla. Eli hyvä ystävä, joka ohjaa “hyvässä vaiheessa kohti kotia”.

3 tykkäystä

No joo, olis pitäny tarkentaa että näitä kiekkoilijoita tuomittiin, jotka päivityksestä tykkää.

No se ei yllätä. Uskon, että aika monella kiekkoilijalla on ollut läheltä piti tilanteita ja näitä ”tapaus Iida Vainioita”. Vaikka tässä ei olisikaan siitä kyse niin helposti tuolla ihmiset jolla kokemusta Severin kaltaisessa tarinasta samaistuu asiaa, silläkin erolla että Severi puhuisi paskaa.

Severin kaltainen tilanne, eli taskussa käräjäoikeuden 2 vuoden ehdoton tuomio? Ei taida kovin montaa olla, voisin väittää.

4 tykkäystä

Hyvin sä luit ton viestin.

Edit. Kirjotin, että samaistuu tarinaan ja ollut näitä ”tapaus Iida Vainioita” ja läheltä piti tilanteita. Tarkoitin sillä sitä, että varmaan monella pelaajalla ollut lähellä vastaava tilanne ja samaistumat Severin tarinaan, vaikka Severi puhuisi paskaakin tuossa videolla. Veikkaan, että esim. jonkun Heljangon on aika helppo sympata Lahtista ihan tuon videon perusteella.

Todellakin näin. Läheltä piti tilanteita on varmasti ollut usealla kiekkoilijalla ja juuri sellainen oli Heljankolla. Jos Vainio olisi tuota seksuaalirikossyytettä lähtenyt viemään uusilla tekaistuilla väitteillä eteenpäin, niin siinä olisi voinut mennä Heljankon ura. Tämä on vaan totuus nykymaailmasta, vaikka jotkut täällä näistä kommenteista itkevätkin. Tuomiossa on usein sana sanaa vastaan, vai luuletteko että siellä näytetään jotain videotallenteita illasta.

3 tykkäystä

Kaikkein eniten ihmetyttää, että Liiga-kiekkoilijan pitää panna ketään väkisin.
Jos nyt ei ole ihan täysmulkku tyyppi niin luulisi yöelämästä löytyvän vapaaehtoista seuraa kunhan osaa kertoa oman nimensä ja missä jengissä vetää.

3 tykkäystä

Sehän vaan nostaa riskiä, että halukkaita on tarjolla. Eihän se kai riskiä nyt pienennä, että homma on helppoa. Oli nyt sitten niin tai näin niin kyllähän tuossa on ketjun herralla pitkän miettimisen paikka ja kyllä varmasti syyllinen tähän löytyy peilistä.

Kyllä mä väitän, että sitä vähemmän ketään tarvitsee alkaa raiskamaan mitä enemmän ihan halukkaita seksin harrastajia löytää seuraksi.

1 tykkäys

Mitä enemmän halukkaita, sitä suuremmalla riskillä päätyy julkisuuden henkilönä myös luupin alle.

Such is hockey life.

1 tykkäys