Kävi kun mulle perkele 2,8kg kinkku uunissa melkein 8h!
Kävin hakee vaimon töistä välissä, ja kinkku oli jo 73°c, niin laskin uunin hetkeksi 95°c. Sitte kun tulin takas oli lämpö normiin 115°c, parin tunnin päästä hämmästyin ku lämpö olikin nyt 70°c. Tää oli eka kertaa kymmeneen vuoteen kun mulla ei ollut käytössä uunin lämpötila mittaus ja totta kai olin vahingossa sammuttanut koko uunin.
No nyt on hitaasti kypsytettyä, Kivikylän pikkukinkku ei juuri hukannut edes nestettä kun ritilällä vesipellin päällä paisteli, maku on priimaa
Tänään oli kyllä varsin pitkä paistoaika, yli kymmenen tuntia vaivainen alle 6kg kinkku, mutta tasaiseen mureaa eikä kuitenkaan liian kuivaa on valmis tuote, lähes nyhtölihaa, kyllä maistuu!
Juuri otettiin sikavainaa uunista. Pikkasen vajaa yheksänkymppiä oli lämpötila. Nyt saa jonkun aikaa jäähtyä ennen kuin leikataan maistiaiset ja tehdään kuorrutus. Myös savulohi valmistui savustimesta juuri.
Täällä vähän kerettiläinen lähestymistapa. Kokonainen sianniska, sipulia, laakerinlehtiä, taateleita, neilikkaa, tähtianista ja kanelitanko lillii puolessa litrassa portviiniä. Niskaa savustelin kevyesti ennen uunia. Paisto nyhtömureuteen, ja viiniliemi suurustetaan voilla soosiksi. Tarjoiluun tuoreita viikunoita ja timjaminoksia tykö. Viimeksi oli herkkua, ja veikkaan et tälläkin kertaa onnistuu.
Sinne se sujahti seittemän kilonen kivikyläläinen uuniin. Aamusella joskus kuuden jälkeen varmaan alkaa oleen hyvä, tai ainakin sillon viimeistään täytyy nousta kattoon mitä sille kuuluu. Jotain ysikymppistä, mureaa mutta ei kuitenkaan ihan nyhtöpossu, on mitä tavoittelen. Koitin uunin kyllä säätää myös niin ettei kauheasti tuon yli menisi vaikka kävisi hassusti ja nukkuisi herätyksien ohi.
Reilu pari tuntia sitten meni 7,3kg potkallinen uuniin. Ensimmäistä kertaa paistan jäisenä. Oli ensin noin 40min 200:ssa asteessa, sitten lämmöt 95:een ja pidetään varmaan noin 12h, kinkun tavoitelämpötila siellä 85-90 välissä.
5kg kinkku uuniin klo 15 paikkeilla 100 asteeseen. Tavoitteena 82 astetta ja mittarissa tällä hetkellä 70.. eiköhän se tuolta pikku hiljaa ala valmistumaan..
Edit. Muistaakseni aikaisempina vuosina oon pitänyt uunissa lämpöä 115 asteessa, jolloin kypsyminen on ollut nopeampaa, mutta tällä kertaa ajattelin mennä pikkasen miedommalla lämmöllä. Tosin kertaakaan paistaminen ei ole epäonnistunut.
Edit2. One hour later… 79/82 tilanne uunissa.. vielä jaksaa odottaa.. ainakin hetkisen.
Itsellä meni aika peruslinjalla. Kinkku ajoissa sulamaan, mittari keskelle ja uuni matalalle. Annoin olla rauhassa useamman tunnin, kunnes mittari näytti sopivia lukemia. Ei kiirettä, jouluna ei jaksa stressata. Lepäsi vielä folion alla ennen leikkaamista ja oli kyllä mehevää tavaraa.
Loppuun perinteinen sinappi–korppujauho -kuorrutus ja nopea väri uunissa. Toimii joka vuosi, eikä tarvi kikkailla.