Joulukinkku ja sen paistaminen

Ei ne Kotimaista tuotteet laadultaan sen huonompia ole kuin muutkaan. Niissä vain tuottajat saavat vähemmän rahaa.

4 tykkäystä

Keitetty joulukinkku on Ruotsissa perinteisesti ollut se perinteinen ja yleisin tapa kypsentää joulukinkku. Uunissa ei niinkään.
Itse en tuohon ole taipunut. Aina paistettu uunissa, tavalla tai toisella, uunista riippuen. Matalat lämpötilat ja pitkähköt paistoajat. Omasta mielestäni paras lopputulos.

1 tykkäys

Kinkku ollut uunissa 7 tuntia. Sisälämpötila nyt +6 astetta. Uuni 95 asteinen. Viellä semmoiset 8-9 tuntia niin haluttu 75 sisälämpötila saavutettu. Hiljaa hyvää tulee. Eikä ole taatusti kuivaa.

2 tykkäystä

Ihan mielenkiinnosta, kinkku keittiövaakan kautta mennen tullen uuniin ja niin se vaan -25, 5℅ lähtöpainosta suli pois.

1 tykkäys

Kinkku valmis. Paistoaika 15 tuntia. Nestettä irtosi noin 1,3 litraa. Kinkku oli ehkä rasvaisin mitä olen ikinä paistanut. Jäähdytyksen jälkeen laitoin sinappihunnun, korppujauhon ja kokonaiset neilikat. Sen jälkeen uunin grillivastus päälle. Ja 250 astetta. 5 minuuttia ja kaunis ruskea pinta viimeisteli ulkonäön.

Saas nähdä malttaako odottaa huomiseen asti ennen kuin maistaa.

3 tykkäystä

Törmäsin taannoin vinkkivideoon, jossa kinkku valmistettiin air fryerissa. Pikkukinkku toki, noin 1,3kg. Vaikutti sen verta epäuskottavalta, että pakkohan se oli itse kokeilla. Ja vastoin ennakko-odotuksia pysyi kinkku yllättävän mehevänä. Helppo tapa valmistaa pinkkukinkku ns. harjoituksen vuoksi tai joulua odotellessa. Varsinainen kinkku on meilläkin toki kookkaampi ja laitetaan hissukseen leivinuunissa.

2 tykkäystä

Kyllähän kinkku on parasta n. 1h kuorrutuksen jälkeen kun on vielä vähän lämmintä.

1 tykkäys

vähä reilu kilo, pitäisi työpäivän riittää vallan mainiosti.

1 tykkäys

Meillä ei kyllä onnistu odottaminen. Kuorrutuksen jälkeen maksimissaan puoli tuntia, kun otetaan testipalat kinkusta, usein aika kookkaat. Se kinkun ensi purasu…

6 tykkäystä

Juu, kyllä kinkku pitää syödä kuumana. Sit seuraavana päivänä päälle sitä kinkun kastiketta ja uunissa lämmitys. Mää paistan 90 asteeseen tai hyvin lähelle, eikä ongelma oo ikinä ollu kuivuus, mutta tosiaan kastiketta täytyy säästää seuraavien lämmityskertojen varalle. Taidan lyödä kinkun uuniin siinä 21-22 ja sitte se on 12 tunnin jälkeen just sopivaa.

1 tykkäys

8kg luullinen Kinkku meni just uuniin ja katotaan yöllä mitä sieltä uunista tulee ulos🎅

1 tykkäys

Meillä 6,5 kg potkallinen kinkku menossa kohta uuniin. Illalla ruisleivän päälle sinapilla. Se ensipuraisu…

2 tykkäystä

Minä nostelen jääkapissa sulatetun 8kg potkallisen kinkun vasta jonku ajan päästä huoneenlämpöön ja laitan yöksi leivinuuniin jonka lämmitys alkaa näillä näppäimillä. Tavoitteena on että aatopäivän lounaalle on pöydässä lämmintä kinkkua.

3 tykkäystä

Sopivan mureeta tuli eikä ole liian suolainen. Nam. 45 min 200 astetta, vajaa 10 h 120 ja viimeksi viäl joku 105 ja sammutuksen jälkeen puoli tuntia jälkilämmöissä, asteikolla 1-10 arvosana 11.

1 tykkäys

Leivinuunissa 2,5kg tuoresuolattu poika. Eilen ja tänään lämmitys, uunissa oli 160⁰, 11 asteinen poika sisään. Kypsytellään tuonne 90⁰ asti.

2 tykkäystä

Mulla on jääkaapissa 180gr paketti siivutettua harmaasuolattua. Sitten on Veljekset Korpelan 500gr paketti kinkkua. Joskus tein kilosia kinkkuja mutta niistä jäi ylitse niin totesin että siirryn valmiiseen siivutettuun yksilöön. Eihän se ny sama ole kuin just uunista otettu, mutta ajaa asiansa :).

2 tykkäystä

Tälle vuoteen jo n. Parikymmentä kinkkua savustanu ja tänää ku viimeset laitoin maailmalle muistin viimein et punnitaanpa ne ,niin HK ja Snellman molemmat oli suurinpiirtein saman kokoiset ja HK menetti painoaan 2.1kg ja Snellman 1.3kg on niissä aikamoisen erot ettei aina kannata sitä halavinta ottaa

4 tykkäystä

Perhana, 73 asteeseen päästiin. Roskiin

Sammuko uuni vai paistaja?

1 tykkäys

Miten siinä nyt noin kävi?

Ja eikö olisi voinut jatkaa vaikka uunissa pikku pätkän?