Tästä samaa mieltä. Alkutuotannon katteet ovat huonolla tolalla. Kaupankäynnistä pitäisi paremmin huomioida, että joka portaalla on taloudellisesti järkevät edellytykset toimia.
Ostan/tilaan aina Kivikylän kinkun enkä pakastettuna. Kyseisen firman kaikki tuotteet ovat vähän kalliimpia, mutta ehkä myös “laadukkaampia”. Tavallinen harmaasuolattu oli tänä vuonna 7,50€/kg ja ilman luuta oleva vajaan kympin. Teen ennakkotilauksen suoraan tehtaanmyymälään ja nouto lähikaupasta, tällä kertaa 22.12. En ole eläissäni ostanut pakastekinkkua.
Tänään ois tarkoitus 18.00-19.00 heittää kinkku uuniin. Vielä kinkku on pakkasessa. Eli teen niin sanotun jääkinkun. 100 astetta ja n.2 h/kg. Tavoite kinkun sidälämpötila 76 astetta. Kinkku painaa 8,8 kg. Joten päivä on huomenna pitkällä ennen kuin kinkku on valmis.
Paisteltiin adventtikinkkuna 3kg kotimaista-tuotemerkin joulukinkku. Ei enää ikinä. Suolaus epätasainen ja rakenne poikkeuksellisen sitkeä ja kalvoinen. Taitaa mennä huonommat kinkkuyksilöt tuottajalta tuohon kotimaista-koriin
Kivikyläläinen meni uuniin klo 15 ekaks 200 asteeseen ja nyt on 125, ehkä lasken illemmalla hitusen vielä lämpöä. Viimeks kun tein kiertoilmalla niin tuli liian kuiva, nyt perinteisellä asetuksella. Puolen yön jälkeen aletaan tarkkailla lämpömittaria tarkemmin. Itse en kuoruttele, en tykkää, ja kellarin rapulle jäähtymään, mut yöllä kyllä tulee leikattua siivuja…
Narratiivi on yleisesti ollut se, että tuote kuin tuote, niin kaupan merkkeihin laitetaan sutta ja sekundaa. Kuitenkin viime vuonna ostin Kotimaista-kinkun ja se oli kyllä bueno, mutta siinä taisi olla eri valmistaja kuin nyt (ja siksi kelpuutinkin sen – ja oli vielä alekinkku). Nyt valmistajaksi on mainittu HK ja Atria riippuen kinkkumallista.
Oon aika paljo aikanaan ”tehny” Saarioisten tuotteita. Satavarmasti esim. maksalaatikko, perunasoselaatikko yms. ni linjalla ei tapahdu mitään muuta ku koneeseen erilainen kansi, kun vaihdetaan Saarioisten laatikko Pirkan vastaavaan. Täysin sama tuote.
Tätä näkee myös valmissalaateissa.
Viime vuonna ostin ensimmäistä kertaa kinkun potkalla, epähuomiossa. Tänä vuonna sitten heti tarkoituksella, aiemmat n. 10 kertaa ilman potkaa. Kuorrutteen perusteena Poppamiehen Smoky Apple kastike. Huomenna puoliltapäivin uuniin, niin ehtii ennen nukkumaanmenoa valmiiksi.
Tuli tänä vuonna ostettua 7kg Tammisen potkallinen luomukinkku. Hetki sitten meni leivinuuniin.
Uunissa näyttää lämpö aikas hyvää ~115’C lämpöö. Kinkku tarkoitus paistaa ylikypsään tilaan eli jopa 95,C. Katsotaan malttaako tuonne saakka pitää vai otanko jo 90’C pois.
Nouseeko muuten kinkun keskiosissa lämpötila vielä jonkin aikaa senkin jälkeen, kun kinkku on otettu uunista? ![]()
Kyllä se pari astetta vielä nousee
Huomenna alkaa kokeilu, joulukinkku sous videllä. Lämpötila 75 ja sellanen 8h kylvetys. Eipä pitäis tulla perinteistä kuivaa sian persettä.
Kerran tehnyt ja aika tais olla puolet pidempi aika. Minkä kokoinen kinkku, kuulostaa vähän lyhkäiseltä ajalta?
Ostettiin Kotimaista-Kinkku tänä jouluna ja huomenna pitäisi kyseinen kaveri laittaa sitten uuniin. Vähän nyt jännityksellä odotellaan jos tästä tuotemerkistä on porukalla ollut huonoja kokemuksia. Onneksi minä taidan olla se suurin kinkku-enjoyer ja muut joulupöydässä eivät yleensä paria siivua enempää ota, joten tuskin on koko joulu pilalla jos metsään menee.
Siinä tapauksessa pitää alkaa panostamaan tulevina jouluina vaan enemmän, eikä turhaan niheillä.
Keittämällä ajattelin valmistaa kuten viime joulunakin. Silloin tuli hyvä lopputulos. Tällä valmistustavalla kinkusta pitäisi poistua vain kaikki liiallinen suola jolloin kinkusta tulee juuri sopivan suolainen valmiina.
Minkä kokoinen kinkku ja minkälaisessa astiassa meinasit keittää? Tänään juuri päivän Maaseudun Tulevaisuudessa oli juttua kinkuista ja juuri että ennen vanhaan kinkut pääasiassa keitettiin ja paistaminen yleistyi vasta sähköuunien myötä. Aloin siinä sitten miettimään vain että millä pirulla niitä sen ajan kinkkuja on saatu keitettyä? Jossain saunan padassako. Silloin se kinkkukin sentään on ollut vielä käytännössä koko possun jalka eikö mitään parin kolmen kilon luutonta pikkukinkkua oltu keksittykään. Isä muisteli että meillä on aina leivinuunissa tai sähköuunissa paistettu niin kaukaa kuin muistaa eli jostain -60 luvun alkupuolesta. Sähkö tähän taloon on tullu -59 kevätkesällä.
Ittellä taas pari seittemän kiloista varastossa ja kolmas pakastimessa juhannuskinkkuna odottaa ensi kesää. Yksi toki tässä syksyn aikana jo tullut syötyäkin. Varsinainen ykköskinkku menee uuniin aattoa vasten yöksi kuten aina.
Eiköhän niitä olla paljon myös leivinuuneissa ja savusaunoissa kypsytelty.
Itse valmistan satavuotiaassa luonnonkivileivinuunissa. Hyvää tulee. Savusaunassa kikkailu on vielä testaamatta. Kestäisi varmaan vuorokauden.
Oman edesmenneen isoisän ohjeella tuon teenkin, omankin käsitykseni mukaan tuo on varsin vanhanaikainen tapa.
Mulla on noin 7kg luuton kinkku ja Kattilan koko 36L. Kyllä sillä kokoa siis on.
Oman ohjeen mukaan luullisessa kinkussa potkan ei tarvitse mahtua kokonaan kattilaan, sillä vesihöyry kypsentää sen. Kannen olisi kuitenkin mahduttava mutta folio ajaa saman asian tarvittaessa. En ole tätä kuitenkaan itse ikinä testannut kun luuttomalla olen mennyt.
Laitan ensin levyn täysille eli 9, mutta kiehumisen alkaessa lasken sen 7. Kattila täytetään lähes piripintaan vedellä ja vettä joutuu lisäilemään. Silloin keitän toisessa kattilassa vettä ja lisäilen silloin tällöin.
Mehukkaan ja maistuvan kinkun olen saanut tällä aikaiseksi, kun pidän siitä itse. Siitä en osaa oikein sanoa miten murea kinkku onnistuisi, mutta luulen että sekin onnistuisi oikein hyvin. Kuulostaa myös ehkä vähän työllistävämmältä mitä todellisuudessa on
Tein itseasiassa vuosi sitten kyselynkin kinkun valmistustavoista ja silloin veli @MasterGP2000 oli ainoa mun lisäksi joka uskalsi myöntää keittävänsä kinkun
Ehkä sieltä löytyy parempaakin tietoa kuin meikäläiseltä kun olen aika keltanokka tässä ainakin itse
Ässän sivut listaa viisi erilaista Kotimaista-kinkkua. Käsittääkseni kinkku tulee hieman eri kohdasta riippuen, onko potka vai ei. Sitten on hieman erilaista sisällysluetteloa. Neljä viidestä valmistaa Atria, yhtä valmistaa HK. Sitähän ei tiedä, onko siatkaan lihaltaan aina tasalaatuisia. Paistolämpötila, sulatus, pussilla vai ilman, uunissa vai vedessä. Eli tuossa on paljon variaatiota. Ja oliko täällä yksi, joka sanoi huonoksi.