Joulukinkku ja sen paistaminen

Kovapuuhiilillä onnistuu semmoinen 10 h lämpö ihan weberissäkin, kunhan ei nyt satu mitään hullumaista pakkaskeliä. Jokunen kalikka sitten lisätään jos meinaa puhti loppua.

1 tykkäys

3 viimeisintä vuotta savustamalla 3 kpl 2.5-3kilon kinkuja takasi uuniin ei oo tulemista aivan mahtavia kapistuksia on tullunna. Suosittelen jos on hiiligrilli käytössä ,(sillä saa yhtä hyvän ku oikeella savustimellla ,mutta enempi töitä joutuu tekee)niin ehottomasti. Muutaman neuvooantavan voi hyvillä mielin myös ottaa samalla​:beers::grin:

Pakastimessa on 4,5kg luuton kinkku ja paistovälineenä perinteinen sähköuuni.

Aaton aikatauluista johtuen, ajatus on paistaa pikkukinkku yön yli, mutta kuitenkin niin ettei isännän tarvitse päivystää kellon ympäri. Normaali paistoajan kaava on noin 1-1,5h per kilo, eli 5-7h. Tätä pitäisi nyt vähän saada hidastettua, ettei lopputulos ole pulled porkkia.

Onko ideoita toteutukseen? Ajatus on siis laittaa kinkku uuniin ennen nukkumaanmenoa, niin että se olisi ~9h päästä kypsä.

HK:n sivuilla oli mielenkiintoinen ohje, jossa kinkku paistetaan jäisestä.

Itse en ole jäistä kinkkua paistanut, kun kinkun kanssa ei saa kuulemma ottaa turhia riskejä, vaan pitää paistaa aina perinteisillä konsteilla.
HK:n ohje kyllä vaikuttaa hyvältä. Keskeistä lienee, että tuo paistolämpö on matala, niin kuin ohjeen 90 astetta.

1 tykkäys

Toimii tuo jääkinkku resepti. Paistoaika on vähän arvoitus. Mutta sen näkee sit mittarista. Saat kyllä yön nukkua rauhassa. Lämpötila kannattaa tosiaan tarkistaa ennen nukkumaan menoa.

Itse olen monta kertaa tehnyt tuollaisen jääkinkun. Hyvin on onnistunut.

1 tykkäys

Ite aattelin paistella 5 kg kinkun ihan sähköuunissa, kokeilen niin että sisälämpö max 75 astetta, siitä kinkku kääritään vahvaan folioon ja kylmälaukkuun vetäytyyn. Lämpö nousee vielä sinne vajaaseen 80 asteeseen mut jos nesteet pysyis paremmin sisällä tällä konstilla🤔

1 tykkäys

Itse käytän paistopussia ja kuivaa en ole sillä saanut aikaiseksi.

@Hippa Kiitos kokemustiedoista. Toinen mitä mietin hidastamiseen olisi yksinkertaisesti lämpötilan alentaminen. Uunissa on joku LTC-toiminto (low temperature cooking), jota en ole koskaan ennen käyttänyt. Lämpötila 80C tietämille, niin ei voi sisälämpö nousta liian korkeaksi?

2 tykkäystä

Suosittelen kyllä jääkinkkua. Sinun kinkulla paisto kestää 9-10 tuntia. Mittarilla kannattaa tosiaan varmistaa uunin lämpötila. Ja paistopussiin pieni reikä ni pysyy nesteet mukana. Kinkkuun saat mittarin painettua vasta aamulla. Se kannattaa säilyttää vaikka pöydällä. Jos on uunissa koko yön voi näyttää mitä sattuu.

1 tykkäys

Tuli mieleen että jos haluttu sisälämpötila on vajaa 80 astetta, niin voisiko uunin laittaa heti tuohon lämpötilaan. Paistoaika on toki pitkä, mutta ei tarvitse vahtia käytännössä ollenkaan. Käsittääkseni sisälämpötila ei voi nousta uunin lämpötilaa korkeammaksi, tai sitten lukion fyssan kurssit menivät hukkaan. Jos kinkku on pari tuntia liian pitkään uunissa, niin lopputulos on kuitenkin hyvä. Ainakin itse pidän hieman kuivahtaneesta ylikypsästä kinkusta.

3 tykkäystä

Tämä kiinnostaa myös täällä, sama ongelma; pieni kinkku, lyhyet yöunet.

Artolta vinkkejä kinkun paistoon.

Itse vedän kyllä 83 asteeseen.

2 tykkäystä

Mittari testattu kiehuvassa vedessä, kuten myös uunin termostaatti mittarilla. Näiden puolesta jääkinkun pitäisi onnistua.

Se mikä tuossa arveluttaa, on alun kuuman paistojakson puuttuminen. Pinta ei käristy ns. umpeen ja miten sulaa kamaran läskit?

Taidan silti ottaa riskin ja kokeilla tätä metodia. Tuskin HK isona kinkkujen tuottajana ihan soopaa julkaisee.

Pikkaisen kyllä jännittää lopputulos, koska palaute on varmaa, jos ei toimi.

2 tykkäystä

Pinta käristyy kyllä. Sen takaa jäinen sisusta. Eli ensin pinta sulaa. Ja sen jälkeen se kyllä käristyy ennen kuin kinkun sisusta on sulanut. Joskus oon tehnyt jääkinkun ilman paistopussiakin niin silloin piti kastella liemellä kinkun pintaa. Kun olisi muuten kuivunut liikaa pinnasta. Paistopussin kanssa tätä ongelmaa ei ole. Läskitkin sulaa kyllä.

Uskon ja toivon että onnistut kyllä. Ihan vaan oman joulumieleni kannalta. Taidat tänne päin antaa kanssa kovan palautteen muussa tapauksessa😉

2 tykkäystä

Vanhat, perinteiset ja hyväksi todetut tavat on parempia tai ainakin ”turvallisempia” kun pussillinen uusia. Ite kanssa viime yönä kinkun paistoin ja tein suurinpiirtein kaiken eri tavalla kun aiemmin. Epäilytti kovasti ja yöunet oli mitä oli kun koko ajan piti tarkkailla että kaikki sujuu :joy:
Kyllä siitä kypsä kinkku tuli siltikin :thinking:

4 tykkäystä

Huomenna taas pitäs possun koipi paistaa. Aamulla aikasi jääkaapista pöydälle ja kierroslukumittari kylkee → uunii, ku kinkun sisus +10c → uunista ulos, kun kinkku n. 85 astetta. Kypsyy pari astetta vielä pöydällä. Siihen jäähtyneenä hunajadijon-huntu, nii avot. hyvää ylikypsää kinkkua

3 tykkäystä

Itse haluan kinkun pöytään tuoreena, eli vielä lämpöisenä. Mielestäni sen maku heikkenee päivä päivältä. Tästä syystä en paista tuota etukäteen, vaan aina syöntipäivänä.

5 tykkäystä

Meillä syötiinkin tänään jo kinkkua :wink:
Huomenna kyläileen ja sama homma aattona.

Tämä jos mikä pitää täysin paikkansa, ainakin täällä on yksi hengenheimolainen… ja yksi kinkku yhtä joulua kohti riittää meille, eli sitä muutama päivä syödään ja lopuksi enää kelpaa leivän päälle. Tässä vuosien vieriessä ja naapurien vanhentuessa on alkanut toi kinkku pienenemään ja muu ruoka lisääntymään joulupöydässä, vähän alle 5kg tänä vuonna possua meillä.
Onneksi jouolu on vain kerran vuodessa (ja juhannnus sentään joka kesä)

2 tykkäystä

Mikään ei ole parempaa kuin herätä aattoaamuna uunista leijailevaan kinkun tuoksuun. Ottaa sika pois uunista, veistää siitä viipaleita, polttaa sormensa ja suunsa mutta on se vastapaistettuna vaan niin taivaallisen hyvää. :yum::yum::yum:

3 tykkäystä

Juuri menossa kinkkujen ”kuorrutuksen” paisto. Kymmenen minuutin päästä pääsee maistamaan. Kinkut kuusitoista tuntia uunissa ja mittarilämpö 84 c.

Tämä on semmoinen perinne, josta joulunaika tuntuu aina alkavan.

2 tykkäystä