Jukka Rautakorpi - Tapparan päävalmentaja 2017-20

Uusi Jukka. Tosiaan hieman jo etukäteen hehkutettu JR:n haastattelu uudessa Urheilulehdessä, yksi aukeama kuvaa ja neljä sivua tekstiä, kirjoittajana Nyholm. Aika mielenkiintoista tekstiä. Kannattaa lukea jos mahdollisuus. En vielä spoilaile mitään.

7 tykkäystä

On kyllä Tuomas Nyholm tehnyt erinomaisen jutun. Vahva lukusuositus!

13 tykkäystä

Tuon jutun sanoma on mielestäni jotenkin sellainen, ettei Nyholm tiedä, mitä hänen pitäisi näkemästään ja kuulemastaan ajatella. Jonkinlainen epäusko tai ristiriita sanojen ja suorituksen välillä selvästi ärsyttää kirjoittajaa ja sitä hän jutussa itsekin toistaa. Mutta komeat ovat kuvat Rautakorvesta vaikka lopulta aika vähän olennaista hän(kin) Rautakorvesta irti saa.

Mutta suurten asioiden äärellä tässä hämmästyttävän neutraalissa jutussa kuitenkin ollaan. Seuraavan 1.5 kuukauden kuluessa nähdään, onko Tapparan kulttuuri ja identiteetti todella muuttumassa vai sittenkin jotain muuta. Ihan varmaksi sitä ei vielä voi sanoa.

Mun mielestä Tuomas Nyholm oli tehnyt yksinkertaisesti erinomaisen jutun.

Jotenkin mua ihmetyttää tämmöinen Tappara-vastaisten salaliittojen näkeminen siellä, täällä ja tuolla. Ei tuosta jutusta mun mielestä saa mitenkään kaivettua, että “kirjoittajaa ärsyttää”. Yhtään mikään. Nyholm on mun mielestä ihan avoimin mielin liikkeellä ja myös onnistunut jutussaan erinomaisesti.

Kai nyt jumalauta tämän palstan ulkopuolisetkin voivat pikkuisen ja vähän isomminkin ihmetellä, mikä on Jukan ns. Masterplan? Mulle se ainakin on 60 nähdyn runkosarjaottelun perusteella yhtä avoin tapaus kuin JFK:n murha.

Jos sulle on kaikki selvää, OK. Mää jään odottelemaan pleijarien lopputulemaa. Juuri nyt ei luottamus oo vahvinta mahdollista sorttia.

4 tykkäystä

No ei tietenkään oo mulle selvää mutta Nyholmin jutun sävy on ihmettelevä, ei analyyttinen tai tietävä kuten hänellä yleensä tapaa olla. Vähän omituista. Ja juttu on ihan neutraali Rautakorpi-jutuksi.

Hieman Nyholm pidättelee; hänen tekisi mieli sanoa enemmän kun lopulta siihen kirjoittaa. Pifättelee, jostain syystä.

Asiat selviää lähiviikkoina ja pohjustukseksi sille tuo juttu ajoi asiansa kyllä ihan hyvin. Eikä siinä ollut asenteellisuutta.

1 tykkäys

TÄMÄ ON NIIN ISO ASIA ETTÄ TÄSTÄ PITÄISI OLLA OMA OSIO:

Onko Tapparan joukkue jo liian demokraattinen yhteisö ?
Mikä on valmentajan vastuu ?
Jos joukkue ei pärjää, saako potkut Jukka Peltola vai valmentaja ?

Pelitavasta tekee päätökset kapteenisto(3 pelaajaa) + 2 pelaajaa + JUKKA.

Ollanko valmennuksen suhteen jonkun suuren äärellä ?

1 tykkäys

Oli kyllä jännää peluutusta Jukalla eilen kolmannessa erässä. Vuorotellen kakkos- ja nelosketjua kentälle. En tiedä, mikä oli ajatus. Sekottaa Kapasen peluutusyrityksiä? Vai onko Tapparan pelaajat niin kovassa kunnossa, että jokatoinen vaihto kolmannessa erässä onnistuu helposti, jotta edes muutamalle hyökkääjälle tulis hiki? :wink: No yhtä kaikki, eilen Jukka kyllä teki vastustajan täysin aseettomaks ja vei taktisella puolella ns. 100-0. Ärsyttävää vastustajan kannalta.

11 tykkäystä

Tämä on kyllä pelin uudistamisen suhteen suorastaan pelottava ajatus. Jos näin on, niin reenijumit muuttuvat kerralla huomattavasti ymmärrettävämmäksi.

Iloinen yllätys oli Tapparan ilme jo ensimmäisessä pudotuspelissä KalPaa vastaan. Vauhtia oli eikä peruuteltu, vaikka oman maalin edustaa kovasti suojeltiinkin.

Tuolla tavalla aktiivisesti pelaamalla joukkueen taito tulee esiin, ja jo sen ensimmäisen pelin perusteella tiesi, että Tappara tulee pelaamaan hyvät playoffsit tänä(-kin) keväänä, ja että aloitus on huomattavasti parempi kuin viime vuonna.

1 tykkäys

Alkaa nyt näemmä realisoitumaan ameeba! Loistava esitys eilen ja täysin erilaisella tavalla mitä aiemmissa peleissä, alivoimakin muutettiin agressiiviseksi kuin nappia painamalla. Jännä nähdä miten Tappara huomenna tulee pelamaan, uskon että nähdään taas erilainen esitys.

On se vastustajalle aika v-mäistä, kun ei tiedä mitä sieltä tulee. Aika vaikea on “mätsätä” sapluunaa, kun ei tiedä miten Tappara tulee pelamaan. Ajatuksena tämähän on neroutta, kun vastustaja joutuu käyttämään kokoajan enemmän energiaa siihen miten Tapparan tapaan pitäisi vastata.

11 tykkäystä

On tää Rautakorpi vaan velho tekeen muutoksia. Eilen oli tarkotus laittaa puolustus kuntoon ja niin siinä sit kävikin ja ite tehtiin tarvittavat. Jos joku niin eilinen oli Tapparan näköistä peliä…haluisin vaan tuolla kokoonpanolla nähdä vähän aloitteiden ottoa myös hyökkäyspäässä, mut olin todella iloinen uudesta alivoimasta…tuolta sen pitääkin näyttää. Enään Jukka hyökkäyspeli kuntoon niin teen itse patsaan sinusta :slight_smile:

7 tykkäystä

Eilen laitoin kaverille viestin (jolle olen tuskaillut meidän pelejä) että nyt oli ensimmäinen poffipeli millä kairataan pokaaleja. Yht’äkkiä viisikko oli tiivis ja kun iskun paikkaa oli alkoi maisema vaihtua. Ai hemmetti minuu on ahdistanu aiemmin kun pelaajat vaan liukuu ja liike on ns.varovaista, mutta ei eilen, kun se paikka tuli niin jalat tikkas ja kiekot voitettiin💪🏻

4 tykkäystä

Huomenna tosiaan mielenkiintoista nähdä mikä taktiikka vedetään esiin. Miten Kapanen vastaa? Laittaako all in, vai laittaako jarrua eli sitä hänen sanomaansa kärsivällisyyttä.

Tapparan ja Jukan pitää kehittää masterplan. Toivottavasti voitto tulee, tulee se sitten millä tahansa esityksellä - viime vuoden Hifk nousu 3.eräs, tai ekassa kauhea rumputuli tai 1-0 jatkoaika voitto

1 tykkäys

Puhutaanko täällä nyt samasta Rautakorvesta, joka yrittää vanhalla pelikirjalla, on kykenemätön reagoimaan pelitilanteissa ja muutoinkin uudistumiskyvytön?

Siis se sama Jukka, joka pilaa pukukopin hengen omalla autoritäärisellä tyylillään ja jonka alaisuudessa kukaan ei halua pelata?

Samasta Jukasta, joka fanien mielestä pitäisi erottaa?

Ihan vaan varmistan, ettei multa ole mennyt valmentajan vaihtaminen ja korvaaminen saman nimisellä uudella ohi?

15 tykkäystä

Juttu pohjautuu tässä taannoin Urheilulehden julkaisemaan juttuun, eli siitä pomittu pääkohdat.

7 tykkäystä

Tämä palsta on tältä osin ollut tällä kaudella melko veikeää luettavaa. Silloin kun hävitään, se johtuu virkamieskiekosta ja nyt kun eilen pelattiin kauden ensimmäinen ottelu, joka oli 60min virkamieskiekkoa, se onkin huikea mestarin taidonnäyte pelikirjan variaatioista ja niiden käytöistä. Eilinen pelisuunnitelma toimi kuin junan vessa. JR kiitos siitä. Toivottavasti jatketaan samalla pelisuunnitelmalla.
Seuraavaksi vastassa on laadukkailla pelaajilla höystetty “meidän pelin”-joukkue TPS. Mitäköhän ameeba keksii sitten kun turkulaisilla onkin syöttöketjut rikkomaan träppi…?

2 tykkäystä

Onko eilisenkaltainen tiivis viisikkopelaaminen virkamieskiekkoa? Minä olen aina pitänyt virkamiesmäisyyttä innottomuutena, pelkkänä suorittamisena. Kuitenkin eilen oli tunnetta mukana kamppailuissa, vaikka ei päädystä läpi ajettukaan, vaan pidettiin paketti kasassa. Ei siis virkamiesmäisyyttä, vaikka malttia olikin pelissä.

Tepsiä vastaan on pelattava tiiviillä viisikolla ja sitä samaa “meidän peliä”. Runkosarjassahan Tappara haki nopeasti ylös ja puski alivoimaisena Tepsin träppiin - se tulos nähtiin. TPS ei karvaa päädystä asti, joten Tappara kerää varmasti viisikon aina kasaan, kun tilanne suinkin sitä kutsuu. Noista peleistä tulee Rantasen ja kumppaneiden valitusvirsi, kun tempo tulee taatusti olemaan matala ja pelissä paljon hitaita lähtöjä.

2 tykkäystä

Pienenä muistutuksena että seuraavaksi on vuorossa Kalpa. Ei nuolaista ennenkuin…

16 tykkäystä

Tiivis trap, täydellinen riskittömyys ja hyökkäyspelin rakentaminen ainoastaan vastahyökkäyksien ja YVn varaan on virkamieskiekkoa. Sitä eilen pelattiin ja hyvä niin. Tunnelatauksessa en nähnyt mitään eroa muihin peleihin.

Tästä olen samaa mieltä. Ongelma on se että JR ei osaa/ole halunnut organisoida hyökkäyspelaamiselle rakennetta, minkä takia puskettiin Tepsin trappiin. Mikään näkemäni ei viittaa siihen että seuraavalla kierroksella olisi löydetty eväät TPSn trapin puhkomiseen. Tepsillä nämä rakenteet ovat kunnossa ja siksi he tulevat pöyhimään Tapparaa oikein kunnolla.

Toivon että JR tajuaa peluutta sitä eilistä virkamieskiekkoa. Tällä kaudella pelitapaa on veivattu niin monet kerrat että pelkään ettei näin ole.

Jotain hyvää siinäkin sarjassa sitten :blush:

Hienoa, että pelit jatkuvat seuraavalle kierrokselle.
Esitykset KalPaa vastaan eivät olleet kovin vakuuttavia, mutta ei Tappara kyllä helppo voitettava tule olemaan kenellekkään. Kuusela, Peltola ja Haapala pitävät siitä etunenässä huolta.
Nyt mitataan Rautakorpi. Runkosarjassa hävittiin kaikki keskinäiset kohtaamiset turkulaisia vastaan, joten nyt on aika käyttää uusia aseita. Jos Tappara etenee finaaleihin ja saavuttaa kauden minimitavoitten (näin se vain on tällä rosterilla ja aiemmalla menestyksellä) olen valmis myöntämään olleeni väärässä Rautakorven suhteen.
Kävi miten kävi, toivoisin tämän uuden pelitavan ja sen prosessin kehittyvän ensi kaudella niin, että päästäisiin oikeasti nauttimaan viihdyttävästä pelistä jo runkosarjassa. Jos päädytään pronssiotteluun, olen edelleen sitä mieltä, että Rautakorven roolia tulee miettiä tarkasti uudelleen ennen seuraavaa kautta.

3 tykkäystä