Kamerat ja valokuvaus

En nyt onnistunut löytämään fotoapparaatteihin liittyvää ketjua, joten raapaisen sellaisen alkuun. Kun tässä on mieltä kaivertava kamerajuttu just päällä…

Kesäkuussa ostin Gigantista Panasonic Lumix TZ60-pokkarin. Sellaisen jossa on 30x optinen zoom. Laite oli siellä ollut esittelykäytössä, mutta kun sitä siellä muutaman kerran katselin, niin eihän siinä ollut edes virrat päällä. Joten en kuvitellut kameran siinä paljon kuluneen. Joskus parhaimmillaan tuommoinen pokkari on kai ollut hinnaltaan lähellä 500 euroa. Sattui sopiva alennuspäivä Giganttiin ja halusin ostaa semmoisen laitteen. Uutta kyllä ajattelin. Ainoa saatavilla ollut oli tuo esittelykäytössä ollut, mallihan oli väistymässä uudempien tilalta. No, sain sen siitä edulliseen hintaan, lisäakunkin mukaan. Sekä 2 vuoden takuun.

Nyt sitten marraskuussa Teneriffan reissulla kamera teki stopit. Puerto de la Cruz, ei hiekkainen autiomaa, hienot kuivat kelit, +23…28 C. Otin kuvia, kaikki ok. Pistin kameran hotellihuoneessa lataukseen. Joidenkin tuntien päästä irrotin kameran laturista ja … se valitti vaan järjestelmävirhettä, tarkennuksessa. Se oli aivan kaput. Virtaa päälle, pois jne. Mikään ei auttanut, ei suostunut enää toimimaan.

Kotiin tultua kamera lähti sitten huoltoon. Luottavainen tunne 2 vuoden takuun takia, koska kamera ei ollut kolahtanut, ei saanut vesiroiskeita, ei mitään erityistä. Viisi kuukautta kevyttä käyttöä. Pokkari yleensä vyölaukussa. Mulla kun on järkkäri, yhteensä kolme pokkaria ja lisäksi kuvaan kännykällä aika paljon, niin tuo Lumix ei todellakaan ollut kovalla käytöllä. No, juuri äsken soittivat Gigantista: takuu ei korvaa, kamerasta oli löytynyt likaa. Joo, kyllä se nyt sitten vissiin kannattaa korjauttaa/puhdistuttaa, mutta pettynyt olen. Onko nuo pitkäzoomiset pokkarit jonkinlaisia “imureita”, kun joskus olen mielestäni netistä lukenut jonkun valittavan tämmöisestä ilmiöstä. Onko muilla ollut mitään vastaavanlaisia kameramurheita?

1 tykkäys

Kuluttaja asiamieheen yhteyttä. Todella hankala todistaa sinun virheeksi, jos on ollut esittelykäytössä.

Toiseksi, Onko vika Zoomissa vai AutoFocusessa. Tarkennus, eli AF on yleensä jotenkin integroitu linssipakkaan, eli periaatteessa erittäin hyvin suojattu. Lika kuulostaa oudolta jälkimmäisessä tapauksessa.

Lähestyisin suoraan Panasoniccia. Sana sanaa vastaan tilanne, että onko kameraa altistettu lialle vai ei.

Minulla oli joskus tosi kauan sitten Lumixin super zoomi. Palveli monta vuotta, harvakseen käytettynä.

Apple uskovaisena taivuin pitkin hampain vaimon pyyntöön kännykästä kamerakärjellä. Siis hänelle.
Ostin sitten rouvalle Huawei P10+ luurin.
Olin tietenkin tutkinut ennakolta käyttäjäarvioita ja testejä.
Silti laite kovista odotuksista huolimatta ylitti kaikki odotukset. Aivan järjettömän hyvä kamera. Jopa hieman tekniikan kanssa tumpula eukkoni loihtii mahtavia kuvia nykyään.
Hakkaavat meikäläisen X-ompun 6-0.

1 tykkäys

Saas nyt nähdä, mihin tässä jaksaa ryhtyä. Kun Gigantilta soittivat ja kertoivat likaantumisesta, kerroin vain olevani pettynyt, mutta pakkohan se lupa toimenpiteeseen oli pakko antaa. Kustannukset vähän toista sataa. Mutta kaikkihan karsastaa, kun ei itseään ei syylliseksi koe. Tekis nyt kyllä hieman mieli suoraan keskustella asiasta Panasonicin kanssa ilman välikäsiä. Pääsis ainakin hieman urputtamaan, purkamaan harmitusta. :wink:

Mulla on toinenkin tuommoinen Lumix. Ostin sen 2010, esittelykäytössä oli sekin ollut. Kamera toimii edelleen, siinä vain pari vuotta sitten rupes olemaan hieman hitautta/tahmeutta zoomissa. Eli kun sitä säädintä vääntää, niin ei heti tunnu tajuavan kuvaajan aikomuksia. Jos on vaikka jokin lintu kauempana kohteena, niin tilanne voi mennä ohi, kun zoomi temppuilee. Tässä toisessa Lumixissa optista zoomia on vähemmän, vain 12x. Se oli kovemmalla käytöllä ja itseasiassa oli vielä toukokuussa yhdellä reissulla Montenegrossa mukana kakkoskamerana. Kun en vielä ollut ehtinyt ostaa tätä toista Lumixia.

Järjestelmävika: tarkennus. Sitten näytössä välillä kehoitus sammuttaa ja käynnistää kamera uudelleen. Aivan sekunnin verran näytössä vilahtaa jotain hyvin epäselvää, sitten tulee nuo ilmoitukset. Muuta en tiedä. Luulis kyllä ettei se vika pelkässä zoomissa voi olla. On se optinen pituus mikä tahansa, niin pitäisihän kameran tarkentua. Paitsi jos kohde on liian lähellä ko. polttovälille. Mutta silloinhan kuva on epätarkka, ei kamera normaalioloissa mene mihinkään “takalukkoon”. Kuvan voi ottaa, mutta se on epätarkka… Tosson sekin outo juttu, että kameraa ei saa virtanapista pois päältä ja zoomikin jää ulos. Kameran kun kytkee laturiin, niin silloin se ymmärtää että nyt vaan lataillaan ja vetää tuon zoominkin sisään. No, eipä tässä taida paljon pohdiskelut asiaa auttaa! :frowning:

Sekin tässä on ihmeellistä, ettei kamera toiminut mitenkään edes manuaalisäädöillä. Tuossa TZ60-mallissa kun fokusointikin on mahdollista tehdä manuaalisesti. Mutta mikä ohjelma tai manuaalisäätö olikaan valittuna, niin kamera valitti aina samaa. Tuli jotenkin mieleen, että siellä on CPU seonnut… mutta putsausta se kapine vaan sitten kuulemma kaipaa. :frowning:

Haiskahtaa että siellä on jotain isompaa ongelmaa. Voi olla sivuoire jostain sähköisestä viasta. Vettä tms jos on saanut niin siellä voi olla sisällä jotain hapettumia ja viat epämääräisiä. Hyvä että olet kirjannut ylös tuon toiminnan vian aikana noinkin tarkkaan. Etenkin se että edes virtanappi ei toimi ei sinänsä viittaa suoranaisesti AF-toimintaan mitenkään. Siellä voi olla jokin systeemiväylä (I2C/SPI) solmussa.

Onko kellään mitään kokemuksia puhelimiin ostettavista linsseistä joilla saa zoomattua kauemmas mitä muuten puhelimen perus kameralla? Joskus meinasin sellaisen hommata mutta ostamatta jäi koska oli niin iso epäilys toimivuudesta

Tuommoista itsekin kaipasin, kun Teneriffan reissulla se superzoom hajos ja jäin pelkän kännykän varaan. Mutta onhan nuo lisäkkeet aika kömpelöitä. Itselläni on puolitoista vuotta ollut Black Eye Macro 20x, enkä ole sitä pitkään aikaan esille kaivanut. Uutuuttaan tein muutaman kokeilun ja jokunen ihan kohtuullinen makro sillä tuli kuvattua. Mutta tarkkaa hommaa se on, kun linssi pitää olla melkein kohteessa kiinni… ehkä tuommoisella polttovälin pidentäjällä vois olla enemmän käyttöä, mutta aikamoiselta hätävaralta se minusta nyt kuulostaa. Jos sen lisälinssin saisi siihen kännyyn aktivoitua “nappia painamalla”, niin silloin ehkä menettelis ja sitä tulis joskus käytettyä. Itse ainakin kyllästyin asettelemaan sitä pyykkipoikasysteemiä kohdalleen.

Tietääkseni ei noilta lisäkkeiltä voi kovin paljoa odottaa, mutta joskus se pienikin apu tekis hyvää. Jos pelkästään kännyllä tekee vaikka turistikuvaukset, niin saa ainakin vähän vaihtelua kuviin. Ihan niitä halvimpia settejä ei kai kannata ostaa. Eli muutamilla kympeillä on Verkkokaupassakin myyty kolmenkin linssin settiä: laajakulma, makro, tele. Kännykkä tarkentuu muutenkin aika lähelle, joten ehkä tuo makro on käytännössä tarpeettomin. Jos makroja aikoo kuvata, niin sitten mieluummin kunnon vermeet kasaan! :wink:

1 tykkäys

Tosiaan itsekin on ihan turisti kuvaaja eikä sen takia viitsi panostaa mitään melki 1000€ kunnon kameraan. Voisikin ehkä pärjätä tuollaisilla lisä härpäkkeillä.

1 tykkäys

Ja ainakin mä oon niin laiska raahaamaan rautaa mukana. Siksi esim. järkkäri jää usein kotosalle. Montakohan objektiivia siihenkin on… hyvällä kännyllä saa loistavasti reissukuvat. Ainoa ongelma tahtoo olla kauempana olevat pienet kohteet, linnut, eläimet jne. Perhosistakin saa hienoja kuvia, jos pääsee lähelle, sanotaan nyt pariinkymmeneen senttiin. Ja kun on esim. 16 Mpix, niin kuin mun S6, niin on sitten varaa hieman cropata jälkeenpäin (digizoomata). Oon kyllä monet kerrat miettinyt, mitä mä järkkärillä oikein teen. Aika usein sillä kuvatessa mulla on jalusta mukana, kun tarkoitus on tallentaa tunnelmia oikein pitemmillä valotusajoilla. Tietysti kohinan suhteenhan järkkäri on pikkukennoisiin pokkareihin ja kännyihin verrattuna paljon parempi. Samoin myös kun haluaa kuvaan sen “bokeh” ilmiön. Kauniin sumennuksen kohteen ympäristöön jne. :wink:

2 tykkäystä

Rantalomareissulle varmaan paras olisi joku vesitiivis kestävä pokkari. Mahtuvat taskuun, kestävät putoamisen, hiekka ei haittaa, zoomauskin tapahtuu lujien kuorten sisäpuolella. Aika huolettomia vehkeitä. Hinnat alkavat vähän reilusta sadasta eurosta.

Se on vaan sellainen homma, että kännykän kamerat hakkaavat nuo pokkarit - ellei pokkari sitten ole kännykän hintainen. Minulla oli aikoinaan tuo Nokian ensimmäinen 41 mpix ja iso kennoinen Symbian luuri ja kaverilla tasokas 350€ Sony pokkari. Kotikutsuilla testailtiin sisätiloissa ja kisa oli tiukka.

Ylipäätään kännyköiden kamerakehitys on ollut huimaa, eikä Anssi Vanjoen letkautus järkkäreistä jäänyt tyhjäksi. Itselläni on Canon EOS 1100 muutamien vuosien takaa ja high end kännykät ovat pätkineet sen käytännön suorituskyvyssä jo vuosien ajan, varsinkin hämärässä. Toki putkivalikoimalla saa hyvissä oloissa taideotoksia jotka on kännyllä edelleen mahdottomia, mutta perus lomaräpsimisessä laadukas känny on todella hyvä. Ja aina taskussa.

3 tykkäystä

Mulla kun se superzoom hajos, niin ajattelin Loro Parkin reissun menevän kiville. Mutta pääsi siellä sen verran lähelle eläimiä, että esim. saukonpoikasista sai tämmöisen kuvan. Yhdessä puistossa oli hienoja perhosia pikkupuussa 3-4 metrin korkeudessa. Silloin onneksi superzoom toimi, kännyllä ei päässyt tarpeeksi lähelle.

Tätä S6:a pitää kehua myös hyvästä vakaajasta. Tällä ottaa yökuvatkin todella mielellään. Voittaa minusta pokkarit. Järkkärillä kuvaan yökuvat jalustalta. Silloin valotusaika luokkaa 10 sek. Siihen känny on hankala. Mutta kyllä minäkin hyvää kännyä kehun. Optista zoomia kun olis 3-5x, niin avot. Tekis munkin mieli kokeilla semmosta telelisäkettä kännyyn. Pelastais ainakin jotain.

Parhaat kuvat esim. Pahalammen härkälinnuista viime keväänä/alkukesästä otin sillä superzoomilla. Siinä kun optinen pituus on 720mm ja niin näppärä mukana. Kännyllä niistä en saanut kuin kuvan, että siellä ovat. Järkkärillä mulla tällä hetkellä laskennallinen opt. polttoväli on max. 630mm, mutta en sillä käytännössä saanut paljon kummempaa aikaan kuin superzoomilla. Ja kun tuo jälkimmäinen on niin näppärä pitää mukana. Melkein kuin känny! :wink:

Tässä yks esimerkki, että kännykälläkin kuvan saa kun lähelle pääsee. Papukaijoja Loro Parkin Aviaariossa. Vai mikä se semmonen jumalaton häkki on, jossa näkee lintuja on katseltavana “vapaassa” tilassa. Se häkki on niin suuri, ettei sitä heti edes häkiksi tajua. Siellä pääsee sitten kiipeilemään portaiden avulla aika korkeallekin ja näkemään lintuja läheltä. Vaimoa rupes jo huimaamaan, eikä suostunut tulemaan kuin puoliväliin… hieno paikka kuitenkin. Suosittelen. Ja kun siellä on, niin kannattaa osta paluulippu toiselle päivälle. Eli 35+13 euroa ja paluu voimassa 15 vrk.

3 tykkäystä

Siihen Lumix TZ60:iin liittyen, lueskelin netistä yhtä vikaan liittyvää tarinaa. Alkaa tietty epävarmuus hiipiä puseroon. Voiko tuommoiseen kameraan luottaa jatkossakaan. :frowning:

Tästä mun TZ60-jutusta tulikin varsinainen tarina. Kamera lähti Gigantista jonnekin huoltoon. Joidenkin päivien kuluttua soitettiin ja sanottiin, että 5kk käytössä olleesta kamerasta löytyi likaa jostain linssisysteemin välistä. Ei mene takuuseen (2 vuotta). Korjataanko? Sanoin että en ole tyytyväinen, harmittaa. Mutta korjattavahan se on.

Koetin netin kautta ottaa yhteyttä maahantuojana pitämääni Panasoniciin, mutta automaattivastaus tuli heti: anna tapaus-ID. Kokeilin Gigantista saamiani numerosarjoja. Ei tulosta. Nettivastaus kehoitti ID:n puuttuessa aloittamaan uuden keskustelun tietyllä blanketilla. Tein sen eräänlaisessa reklamaatiohengessä. En huolinut syytä vain itselleni, kamera oli ollut suojattu, pidetty hyvin. Odotin viikon. Ei mitään vastausta netin kautta. Kävin Gigantissa. He antoivat yhden ID:n. Pitäisi onnistua sillä. Paketteja oli heillä purkamatta. Kamera saattoi olla jo tullut. Sanoin että ei ole kiire, tulen uudelleen toisen kerran. Gigantissakin sanottiin, että olis huollosta hyvä selvittää tuon vian ja lian syitä ja ominaisuuksia. Pistin kyselyn uudella ID:llä, vastausta ei ole tähän päivään kuulunut.

Ja sitten alkoi vasta ihmeitä tapahtumaan… eli jatkoa seuraa kunhan tässä ehdin. :wink:

1 tykkäys

Joo, tosta mun kamerajutusta vielä… eilen rupes sitten tulemaan soittoja ja yhteydenottopyyntöjä eräältä kaihdinfirmalta Sammonkadulta. En ollut kovin innokas soittelemaan, kun ajattelin olevan vaan jonkun kaihdintarjouksen. Tänään aamulla saivat minut sitten puhelimeen ja paljastui, että heidän takaoveltaan oli löytynyt minun tiedoillani varustettu paketti!

Menin katsomaan. Siellä oli mun kamerani huollosta toimitettuna!! Oli ollut huollossa Puolassa Lodzissa ja Tshekeissä oli sitten tehty Gigantille osoitettu lasku. Tuolta pohjalta olis sitten Gigantti laskuttanut minua.

Nopea päätökseni oli, että vien paketin laskuineen Giganttiin, jotta pääsevät laskuttamaan minua. Jos paketti olisi kadonnut, niin Tshekeistä olisi varmaan lähetetty karhu Gigantille. Laskussa oli maksuaika 14 vrk. Ehkä jossain vaiheessa joku olis saattanut ihmetellä minne kamera oli kadonnut. Olisikohan jossain vaiheessa tullut tarjous uudesta korvaavasta laitteesta. Tiedä häntä.

Menin siis paketin kanssa Giganttiin ja heitin puolirohkeana, että eiks tämmöisestä ole tapana antaa joku löytöpalkkio. Ihmettelivät kovasti tapahtumaa ja jouduin varmaan käymään sen läpi useampaan kertaan ennen kuin uskoivat. DHL ei ollut tsekannut vastaanottajaa tarkemmin ja tulkinnut numeron 7 numeroksi 1. Gigantin osoite kun on Sammonkatu 75 ja Trendi-Kaihdin on 15.

En siis saanut korjausta takuuseen. Mutta rehellisyys palkittiin: Gigantin kaveri “repi” laskun minun osaltani! Minusta se oli hyvä päätös. Kehut myös Trendi-Kaihtimen miehelle, joka sinnikkäällä toiminnalla tavoitti minut ja oli ottanut kamerapaketin talteen. Mutta DHL reputti.

Olipa tuo aikamoinen sählinki. Tuli ainakin selväksi miten kansainvälistä toi kamerahuolto ja laskutus on. Nyt sitten odotellaan, että jos mr. Panasonic vielä vastaa jotenkin reklamaatiooni ja kertoo jopa jotain lian laadusta. Kiinnostaa vieläkin hieman sen laatu ja kertymismekanismi. Nyt sormet ristiin ja kamera kovaan käyttöön. Kiitos kaikille, jotka jaksoitte lukea tämän seikkailun. Suomessa kävi näin, jossain muualla paketti olis ehkä hävinnyt kokonaan. Onneksi näin! :wink:

13 tykkäystä

Nyt on valokuvaaja asian ytimessä.

2 tykkäystä