Nyt vasta itsellekin todella aukeni tuo kuva. Pari kertaa tullut pikaisesti nähtyä, mutta vasta nyt kännykän näytöllä zoomattuna huomasin kalan kokonaisuudessaan. Hyvää kuvaa ei pitäisi katsoa hätiköiden. ![]()
Nikonin “Small World” -valokuvauskilpailun otoksia (täytyy sanoa, että mm. muurahaisia katsoo jatkossa vähän eri tavalla… onneksi ei ole isompia):
Olisi tarkoitus kesällä reissata paljon reppu selässä pitkin suomea. Matkustustapa muu kuin henkilöauto. Omistan hyviä kameroita ihan tarpeeksi mutta nyt on hakusessa pieni hyvä digikamera,joka mahtuu pieneen tilaan ja jonka saa nopeasti esiin ja kuvauskuntoon. Suosituksia???
En tiedä onko tarpeeksi pieni sinun käyttö tarkoitukseen. Minulle on polkupyörällä linturetkeilyyn. Ja on taatusti hyvä kamera. Kokemusta itsellä jo usealta vuodelta.
Eli suositukseni on:
Edit.
Ja oikeastaan millään tuota pienemmällä kameralla ei oikeastaan ole minun mielestä järkevää käyttöä. Kännykät korvaa täysin ns.pokkari kamerat.
Itselläni on edelleen Lumix (Panasonic) 30x optisella zoomilla. Pienikokoinen, mutta lintujen kanssa sais ehkä olla vielä pitempi tuo zoom. No, jännää ettei mulle 750mm riitä. ![]()
Mikä sitten on riittävän “pieni”. Tuo Lumix menee taskuun, kokoa ei voi moittia. Järkkäriä kun olen laiska pitämään mukana ja hyvät pitkät putket kun maksaa maltaita siihen nähden, miten satunnaista mun luontokuvaaminen on, niin edelleen hiukan katselen tämmöisen Canonin perään: Canon PowerShot 70hs tai vastaava. Eräs henkilö on kuvannut tämmöisellä muutaman vuoden ja seuraan hänen otoksiaan Instassa. Hyvää jälkeä tulee. Mutta tuo kamera vaatii jo aika ison taskun… ![]()
Nopea ja valovoimainen tuo Sony, varmaan ihan hieno laite luokassaan. Paino kuitenkin yllätti itseni lievästi, onhan se hitusen päälle kilon. Oma DMC-TZ60 kun painaa 240g täydessä varustuksessa. Eli se on pieni!
Tuo PowerShot on koossa jonkinlainen kompromissi, 610g.
Eihän se “köyhää” kirpaise, mutta taitaa nuo kamerat liikkua sitten aivan eri hintaluokissakin: Olisko tuo Sony hinnaltaan 3x verrattuna Canoniin?? No, tietysti rahalla saa vastinettakin, mutta kuinka paljon. Se on itse mietittävä.
Ricoh GR III X on pieni ja kevyt mutta tekee laadukasta jälkeä. Katukuvaukseen sopii kuulemma hyvin. On myös kallis.
Varmaan tuottaa hyvin laadukasta jälkeä, mutta kuten sanoit, melko kallis. Noin 900€ ja vain kiinteä optiikka 40/1.8 . Itse en sikäli harkitse tämmöistä kameraa, koska kännykän lisäksi tarvitsen yleensä sitä optista zoomia, jota tuossa ei ole. Tosin noin 24 Mpix eli croppausvaraa on.
Itselläni on Lumixin sijaan välilä taskunpohjslla pikkuinen Olympus. Tosi pieni, 5x opt. zoom (lisäksi 2x “iteroitu” digizoom) ja valovoima 1.8-2.7 . Aika näppärä kamera ja ainakin omaa kännykkääni parempi, jos yhtään tarvitaan zoomia. On ollut kyllä näppärä ja huoleton kamera ulkomaanmatkoillakin.
Mallina tuo XZ-10 jo aika vanha, noin 10v tms. Ehkä myöhemmin on tullut markkinoille parempiakin vastaavia. Kamerassa on joitakin kivoja taidesuotimia erikoisefekteihin sekä myös ND-suodin, joka mahdollistaa kuvaamisen täydellä aukolla kirkkaassa valaistuksessa.
Nopeuden ja valo voimaisuuden lidäksi Sonyssa on hienoa liikkuvan kohteen tarkennus. Sitä ohjaa sama prosessori mikä on Sonyn lippulaiva järkkäreissä. Siksi rx10iv on mahtava kamera esimerkiksi lentävien lintujen kuvaukseen. Ja tuo tarkennus toimii myös täydessä 24 kuvan sekuntti nopeudessa. Kun esimerkiksi tuossa sinun ehdottamassa canonissa jatkuva tarkennus toimii vain 5,6 kuvaa sekunnissa nopeudella.
Tavallaan kallishan tuo Sony on mutta vastaavan valovoiman, polttovälin ja muut tekniset ominaisuudet saadakseen täytyisi maksaa normi järkkäristä objektiiveineen aika paljon.
Mutta jos liikkuvan kohteen kuvaamisen helppous ja toimivuus ei ole tärkeää. Eli kuvataan maisemia, potretteja yms niin silloin Sonyssa menee rahaa hukkaan.
Ja noinhan se on paras kamera on mukana oleva kamera
Maisemia kun etupäässä tulee kuvattua, niin kännykällähän ainakin itse useimmat kuvat otan. Samaten ötykät ja kukkaset ihan makrotasolle asti kuvaa kännykällä ihan hyvin. Itselläkin on aika turhaan järkkäriin makrolinssiä yms. Eipä ole usein tullut otettua esiin. Ja onhan niissä mun molemmissa pokkareissakin ihan ok makrokuvausmahdollisuus. Välillä vaan tykkään vaihdella kuvausvälinettä, kun niitä kerran löytyy.
Jännää kuitenkin, että tässä päädyttiin jo parin tonnin hintaiseen ja kilon painoiseen kameraan, kun lähtökohta oli: “Hakusessa pieni hyvä digikamera,joka mahtuu pieneen tilaan ja jonka saa nopeasti esiin ja kuvauskuntoon”.
Jos ei mielessä ole lintukuvaus yms., niin aika lähellä ratkaisua on hyvä kännykkäkamera. Nyt sitten alkuperäinen kysyjä eli @Desperado vois kertoa miksi kännykkä ei riitä. Pitäiskö ehkä upgreidata kännykkä… ![]()
Edit. Ajattelin alunperin tarkoitettavan jotain lähinnä tämmöistä riittävällä zoomilla varustettua pokkaria kuin esim. tämä Canon 740. Voi olla yhtä hyvin Nikon, Sony, Olympus, Lumix jne. Niissä kun on vaan iA- ja ehkä P-asennot, niin nehän on heti valmiita kuvaukseen. Parhaat lintujen lentokuvat otetaan sitten niillä tyyriimmillä kameroilla. Mutta kun lintu on oksalla, niin näillä kyllä saa jo hyvän kuvan. Jos ei zoomia tarvitse, niin sitten vaan kännykkä.
Nostetaas tätä vielä hieman esille. Siis onhan tämä pikkuruinen digi-Minolta minulla edelleen. Tarkoitus olis silläkin vielä jokunen kuva kesän koittaessa napata. Onnistuin hankkimaan kameraan uuden akunkin vielä. Tosin se on ulkomitoiltaan jonkun puolimilliä alkuperäistä paksumpi. Akun pois ottaminen vaatii hiukan apuvälinettä. Pitää ehkä keksiä siihen jotain.
Vieläköhän tuolla n. 20v vanhalla kameralla värit toistuu. Vai lähdenkö suoraan kuvaamaan vain mustavalkoisia otoksia. No, löytyy siis vielä tämä kolmaskin digipokkari, jolla aion ihan vakavissani vielä kuvia räpsytellä. Ulkoasu tässä kamerassa on aivan ylivertainen niihin muihin uudempiin nähden. Ja tämä jos.mikä on pokkari. ![]()
.
Tarvike akuissa tuota ongelmaa monesti että ovat hiukan isoja. Itse olen hionut hienolla vesihientopaperilla niistä ylimääräiset pois. Toki siis ilman vettä. Kovin paljoa ei tarvitse hioa kun ovat jo sopivia.
Heh,mulla on hyvä kännykkä soittamiseen ja viestittelyyn ja vielä toimii Co: n sivuilla vierailuun mutta ei tästä oikein kuvaamiseen ole!
Jatketaan rauhassa kameran etsintää kesäksi!!!
Sinulla oli siis jo niitä “hyviä kameroita riittävästi”. Tietysti kiinnostais tietää mitä ne on. Ettei ihan samoja suosittelis. Jos siellä on jo järkkärit yms., niin itse kyllä ostaisin tuommoisen Canon 740 -tyylisen max. 300 grammaa painavan pokkarin. Semmoinen on reissukamerana erittäin hyvä ja tarvittaessa automatiikalla nopea ja vaivaton käyttää. Eikä laatukaan ole mitään “pullonpohjalla” kuvattua. ![]()
http://www.2cameraguys.com/best-compact-superzoom-cameras-2023.htm
Juu järkkäreitä on ,Nikonin kameraa ja putkia vuosien saatossa tullut hommattua. Esim viime vuonna ostin Nikon D 6 rungon,tosin käytettynä. Mielestäni tein ihan ok kaupat vaikka siitäkin sai ihan tarpeeksi maksaa. Tosin vähissä on ollut kameran käyttö nyt viime kuukausina.
Järkkäriin objektiiveineen saa kyllä rahaa menemään. Varsinkin kun tuommoiseen D6:een hommaa samaa tasoa olevaa optiikkaa. Itse olen välillä jo ajatellut, että myyn kaikki järkkärijutut pois. Käyttö kun on jäänyt niin vähäiseksi, jopa “pakotetuksi”. Joutuu ihan ajattelemaan, että nytpä lähdenkin järkkärin kanssa ulos, ettei ole ihan turhanpanttina.
Aika pitkälti omat kuvat saa tosiaan otettua kännykällä ja pokkareilla. Jos liikun kaupunkimiljöössä, useimmiten se Olympus 5x zoomilla on ihan sopiva. Jos on epäiltävissä, että eteen tulee kaukana olevia luontokohteita kuten lintuja, Lumix 30x zoomilla on paikallaan. Eniten tulee kuitenkin kuvattua kännykällä.
Jutun kuva ei ole fotoshopattu!
Kuvasta tulee värien puolesta jotain mieleen! ![]()
Viime aikoina on tullut hankittua monia vanhoja objektiiveja filmikamera-ajalta ja adaptereja, joilla ne voi kiinnittää digijärkkäreihini. Tamperelaisesta liikkeestä on tullut paketti kuukaudessa, kaksi parhaassa.
Meyer-Optik 180mm f5.5 Telemegor on suosikkini. Sillä saa bokeh-palloista tällaisia “saippuakuplia.”
Kamerana EOS 1000D (Senkin tilasin Tampereelta.)
Näissä ´vanhoissa´ laseissa on oma hohto, kun ne istuteaan digin nokkaan. Itse ihastuin aikanaan Zeiss Contaxeihin. Jopa vanhat venäläiset lasit antavat mukavia kuvia. Kuvassasikin bokeh tulee mukavan persoonallisena esille.
On siinä kameralla hintaa.
FILMIKAMEROIHIN erikoistuneen tamperelaisen Kameratori Oy:n hallussa on 56-vuotias kuvauslaite, joka tulee nostamaan kulmakarvoja alan piireissä ympäri maailman. Yritys nosti torstaina myyntilistalleen vuosimallin 1967 Leica M4 black paint -kameran.