Kamerat ja valokuvaus

Tällainen kuva tänään. E-PL8 ja Samyang 300mm f6.3 Reflex. Lyhyempi objektiivikin olisi riittänyt, kun orava ei ollut arka. Tarkennus (manuaalinen) ei osunut ihan täydellisesti. (Mutta mallikaan ei malttanut olla pitkään paikoillaan.)

13 tykkäystä

Vastaan tähän ketjuun kun sopii paremmin myös kuvien käsittely.

Itse kuvaan lintuja paljon. Kuvaan ne RAW muodossa. Käsittelen kuvat lightroomissa. Ja käsitellyt kuvat muunna sitten jpg muotoon. Lightroomissa muunnos asetuksissa minulla on laatuna 100. Mutta kooksi olen määrittänyt longedge 3000 Pixel ja 300pxl/Inc. Tuolloin kuva tiedoston koko 6-2 Mt. Kun RAW muodossa ne ovat 20Mt.

Siten kun siirrän kuvat Facebookiin pienentää face kuvat automaattisesti siten että koko on enää 600-200kt.

Tämä siis minun tapa toimia. vastasikohan tämä sinun kysymykseen @gatecrasher ?

Itsellä pisti vaan se silmään, että kuvasit hienosti tuossa koko kuvausprosessin, mutta jostain syystä kyse tuntui olevan vain .PNG -tiedostojen konvertoimisesta ?? Eli jos on jo valmiina liuta noita Pingejä, niin mitä tehdä. Muuten miksi sinulla @gatecrasher on juuri tuon formaatin kuvia? Mielelläni ainakin itse kuulisin “alkuhistoriankin”. Vois selventää sitä, mistä onkaan kysymys. :wink:

Päättelin rivien välistä että @gatecrasher ottaa raaka kuvia. Ja jollain ilmaisohjelmalla muuttaa ne PNG muotoon jotta voi niitä muokata. Ja nyt siis miettii mihin kokoon PNG kannattaa muuttaa. Voi olla että päättelin myös väärin. Siksi kuvasin tuohon oman prosessini. Josta selviää myös koko mihin kuvani muutan.

1 tykkäys

Kiinnostais kyllä tietää mikä tässä on pohjimmaisena takana. Onko kyseessä joitain viivapiirroksia yms. Sinänsähän näitä erilaisia konverttereita eri formaateille löytyy. Mutta onko prosessin lähtökohdan oltava se “pingi”. Laitan tähän yhden artikkelin, jossa näitä formaatteja repostellaan.

1 tykkäys

Sain idean videon kuvaamisesta mutta se on kyllä liian haastava rasti itselleni. Tulisi paljon editoimista. Mutta kerron kuitenkin, millainen se olisi.

Hyvät, Pahat ja Rumat elokuvan kuuluisa kolmintaistelu kuvattaisiin niin, että Ennio Morriconen musiikin säestyksellä kuvattaisiin piirissä olevia kolmea kameraa. Pahan Angel Eyesin tilalla olisi musta neuvostovalmisteinen Zenit. Blondien paikalla valkoinen kamera. Joku kolmas kamera olisi Tuco. Näitä kameroita kuvattaisiin samalla tyylillä kuin näyttelijöitä. Ratkaisevalla hetkellä valkoisen kameran suljin käy, salama välähtää ja Zenit kaatuu. Kolmannen kameran näytöllä lukisi “Ei muistikorttia.”

5 tykkäystä

Aika hauska.

4 tykkäystä

Aika tarkkaan on onnistuttu synkronisoinnissa. Siinä ei roottorinlavat edes juuri väräjä!

Tarvitseeko hirveästi synkata? Jokunen vuosi sitten höräyttivät Ilmailumuseon pihassa käyntiin sen pihassa seisovan konevanhuksen. Ajattelin naapuritalon pihalta ottaa iipuhelimella hienon videon. Pörisi juu videolla, mutta roottorin lavat seisoivat videossa tanakasti paikoillaan. Vaikka todellisuudessa pyörivät vinhasti.

2 tykkäystä

Joo, liikkeen saa aina pysäytettyä roottorien osalta. Yksittäisessä kuvassa. Mutta kuitenkin tuossa kopteri siirtyy videolla paikasta toiseen… No, tässäpä olis sitten hieman tutkittavaa. Enpä ole itse tämmöistä testaillut.

1 tykkäys

Taas tuli kuvattua lumme. Tämä löytyi Jyväsjärvestä Kuokkalan sillan kupeesta. Taas peilitele käytössä. E-PL8 ja Samyang Reflex 300mm f6.3

10 tykkäystä

Nämä vanhat itäputket (NL ja DDR) ovt hienoja pelejä digiin sovitettuna. Toivottavasti olet nauttinut.

1 tykkäys

Olen nauttinut. Lähetin pari viikkoa sitten 36 kuvan filmirullan niillä (Zenit ja Helios) otettuja kuvia Ifolorille ja odottelen nyt jännäten postia, että tuliko niillä onnistuneita kuvia. :slight_smile: Jos tuli, niin kuvaan jossain vaiheessa toisen filmirullallisen kahdella muulla vanhalla objektiivilla.

Kiva. Ja varmasti ovat onnistuneita.
Noissa vanhoissa putkissa on oma hohtonsa. Puhumattakaan filmille kuvaamisessa :muscle:
Hyviä otosteluja !

1 tykkäys

Nämä peilitelet on kivoja. Tuli aikanaan käytettyä Sigman 600/8:ia filmiaikana. Sai eläimet paremmin näkymään. Diassa sai pingotettua hieman ISOa, jotta sai suljinaikaa pienemmäksi.

1 tykkäys

Tuo Samyang on tänä vuonna ollut paljon kiinni kamerassani. Pieni ja kevyt kombo, kuitenkin paljon millejä. Ja tekee ihan mukavaa jälkeä, jos tarkennus osuu aivan nappiin.

Ehkä siinä viehättää juuri tuo, kun sattuu saamaan aina välillä sen oikein onnistuneen kuvan. Pieni tarkennusrenkaan liikahdus eikä fokus ole enää siellä päinkään.

Digikamerassa voi ISOa kasvattaa onneksi paljonkin. Omassa kamerassani on myös niin tehokas kuvanvakaaja, että suljinaikaa ei ole pakko aina saadakaan kovin lyhyeksi.

1 tykkäys

Tänään posti toi sitten filmille ottamani kuvat. Kyllä tuolla 80-luvun Zenitillä valotus näyttää toimivan aivan oikein. Näköjään minun on vaikea tarkentaa Zenitin tähyslasin läpi. Fokus ei ollut aina ihan kohdallaan. Voi olla, että kuvaajan kätten tärinälläkin on osuutta.

Seuraavaksi kuvaan sitten toisen filmirullan käyttäen 135mm f2.8 Unitor-objektiivia ja Hanimexin 80-200mm f4.5 zoomia, ja jalustaa. :slight_smile:

3 tykkäystä

Tulipa hankittua Olympus Penien rinnalle käytetty EOS 1000D ja kittiobjektiivi STM-tarkennuksella, kun sain ne halvalla. :slight_smile: :sulovileenipipo: Samanlaisen kameran aiemmin omistaneena se on minulle tuttu käyttää.

Löysin myös hyvän sovitteen, jolla kameraan saa M42-objektiivit kiinni. Tarkennuspisteetkin toimivat nyt näillä laseilla, kun laukaisimen painaa puoleenväliin.

EOS 1000D:n akun kesto on tosi hyvä. Ja mukava on välillä katsella kohteita oikean etsimenkin läpi.

4 tykkäystä

Aika upea tuo vuoden luontokuva.

http://www.vuodenluontokuva.fi/vlk/vuodenluontokuva2022

8 tykkäystä

Oli hyvä taso. Eikä Heikkisen Ville pettänyt tälläkään kertaa.

1 tykkäys