Kamerat ja valokuvaus

Kyllä. Eivät nuo puoliautomaattiset kuvausohjelmat (P,A,S) ihan sattumalta ole kaikissa järjestelmäkameroissa. Niitä kannattaa myös hyödyntää.

1 tykkäys

Varmaan molempia. :joy: Tykkään vaan enemmän pienestä haasteesta, kun pitää säätää ja hakea niitä oikeita asetuksia. Vähän kuin mallia kuvatessa, en käytännössä ohjeista mallia millään tapaa. Hän saa hakea luonnollisen ja haluamansa asennon, mä sitten hyppelen ja koikkelehdin siinä ympärillä hakien erilaisia kuvakulmia ja valaistuksia.

Mallit ovatkin olleet todella tyytyväisiä ja itekin pääsääntöisesti olen tuloksiin ihan tyytyväinen. Pääasia, että malleille kelpaa! Se on sitten upee fiilis, kun jysähtää kunnon jackpot ja huomaa jonkun kuvan olevan aivan huikee ihan ekalla silmäyksellä!

Mä teen mieluusti sen “paskasen duunin” kuvatessa, autoissakin tykkään eniten manuaalista! :wink:

Mutta lupaan kokeilla ens kuvailukerralla puoliautomaattia! :eyes:

2 tykkäystä

Jatka Treppu sillä manuaalilla kuvaamista. Tärkeintä tehdä omalla tyylillä. Itte aina tykännyt fiiliksestä, että hallitsen kameraa ja olen itse vastuussa kuvasta, siksi 100 % manuaalilla.

Ekassa pokkarissa ei ollut oikein mahdollista säätää asetuksia, niin sieltä pienet traumat myös.

2 tykkäystä

Vähän niin kuin Tapparan valmentajien pelitapakokeilut!? :slight_smile:

3 tykkäystä

Se on 110% just näin! :fire: Joskus on kuitenkin hyvä hypätä oman mukavuusalueen ulkopuolelle, tutkia asioita ja sitten voikin huomata oppineensa jotain uutta! Tulen jatkossakin varmaan kuvaamaan manuaalilla mutta hyvä se on kokeilla jotain muutakin.

Mä ja @Kilo ollaan kuin Tapola ja Rautakorpi. Kilo kokeneempi kehäkettu JR ja mä uransa juuri vauhtiin saanut Tapola. :wink:

1 tykkäys

Jos ei touhupaikkaa vaihda jollekin sisämaan pikkujärvelle tai onnistu unohtamaan kokonaan valokuvaamista, niin sitten vaan pitää laittaa pelimerkkejä harrastukseen lisää. :wink:

Kymppitonnin ja enemmänkin voi pitkään putkeen laittaa, mutta tonnin luokassa pyörivän kuussatasen löytäminen ei ole vaikeaa. Siihen vielä 2x telejatke, niin kyllä sillä pitäis jo moneen paikkaan yltää. Jaa, vai onnistuiskohan kuvaaminen tähtikaukoputken avulla. :slight_smile:

Niin, sulla on näitä mallikuvauksia. Itse en osaa edes ajatella siltä kannalta, mallikuvauksista on niin vähän kokemusta. Se muuttaa hieman asian luonnetta. Ajattelin enemmän luontokuvausta. Ne mallit ei aina odota, vaan pitää antaa vaan kameran laulaa. :wink:

Mutta jos mä tuolla tavalla täysmanuaalisesti ottaisin kuvat lomilla, niin olispa työlästä. Työreissu siitä tulis. Nykyään viikon lomalta tuliaisina on yleensä vähintään tuhat kuvaa. Siinä on pakko jo kuvata paljon selkäytimellä ja kameraankin luottaen. :slight_smile:

2 tykkäystä

Tontilta sinne matalikolle voisi kyllä yrittää suunnata ja tarkentaa jalustan kanssa jonkun edullisemmankin pitkän putken. Sitten odottelee vain sopivaa hetkeä painaa laukaisinta.

Alakazam bazooka smorgasbord (1000 mm vastaava)

2 tykkäystä

Vois olla hyvä olla myös kaksi runkoa. Toiseen kiinni tuo mahtava tykki suunnattuna kauas matalikolle. Mutta jos joku harvinaisuus tekeekin äkillisen lähestymislennon lähelle kuvaajaa, niin esille tempaistaan se toinen runko, jossa on valmiina @ljpp :n luotettava 270-millinen. Lähitaisteluun tarvitaan oma aseistuksensa. :wink:

Peilittömiin kameroihin Canonilla olis niitä aika edullisia RF-putkia, 600 ja 800mm. Aukko kiinteästi 11. Mutta ne ei valitettavasti käy siis kaikkiin Canoneihin.

1 tykkäys

Tuollaisia vanhoja M4/3-runkoja saa esim. Kameratorilta halvalla ja niihin saa sovitteilla kiinni melkeinpä minkä tahansa objektiivin. Ja pienemmän kennon ansiosta millit saa kertoa kahdella.

2 tykkäystä

@ljpp nyt ostohousut jalkaan. Tässä on sulle hyvä putki. Hintakin pitäisi olla ihan ok.
https://www.rajalacamera.fi/vl229100493-31

Kokeilin huvikseni tänään käsivaralta kuvaamista tuolla manuaalitarkenteisella halpistelellä, runkona E-PL8, jossa on aika hyvä vakaaja. Vesilinna oli 1,9km päässä. Tarkennus (manuaalinen) olisi luultavasti voinut osua vielä paremmin kohdalleen. Käsien tärinä ja ilman väreilyt voivat aiheuttaa epätarkkuutta. Mutta kyllä tuolla pystyy jotain kuvaamaan käsivaraltakin. Koko kuva ja osasuurennos. Pientä jälkikäsittelyä tehty.

4 tykkäystä

Tuo ja vastaava Sigma on mietinnässä. En tykkää hinnoittelusta, sillä jos laitan 100-150€ tilliä niin saan uuden.

Kameratorilta löytyisi “legenda” 750€. Kokemukseni mukaan nuo 4/5 kuntoluokitetut ovat heillä kuin uusia.

Canon 100-400mm f4.5-5.6 L IS USM - Kameratori

Juu uusi on aina uusi. Mutta voin siis juuri tuota mallia suositella. Isälläni on ollut useamman vuoden tuollainen kovassa käytössä. Hän kuvaa sillä käytännössä päivittäin lintuja. Eläkeläiselle kun on siihenkin harrastukseen aikaa. Isäni ei ole kokenut tarvetta vaihtaa putkea parempaan/kalliimpaan.

2 tykkäystä

Nyt oli hyvä lehtijuttu kuvaaja legenda Hannu Hautalasta. Täytyy varmaan ostaa tuo kirja mitä jutussa mainostettiin.
Jutun kuvituksesta jäi mieleen 800mm sinko.

2 tykkäystä

Tulipa ihan ohimennen tänään poikettua nappaamassa pari lintukuvaa, kun kuulin tilaisuuden olevan. Eli ensin annoin hammaslääkärin “kiduttaa” itseäni ultraäänellä ja kun mukana oli sentään Panasonic/Leica-pokkari, niin tein lintujen vuoksi välipysähdyksen. Parhaat poiminnat olivat närhi ja pähkinänakkeli. Oli kyllä aika vilkkaita kohteita, varsinkin pähkinänakkeli, ettei meinannut pokkarilla perässä pysyä. Jos tällä viikolla ehtis vielä käydä ja ottaa Nikon mukaan. Sarjatulta ja sporttiohjelma päälle. Nopeita tilanteita odotettavissa, mutta etäisyys sen verran pieni, etten taida 300-millistä pitempää mukaan ottaa.

8 tykkäystä

9 tykkäystä

Tulipa tilattua Huutonetistä Zenit 12 XP + Helios 44M-4 2/58.

Ensin mainittu on neuvostoliittolainen filmi-SLR-kamera ja jälkimmäinen on objektiivi samasta valtiosta. 52€ meni postikulujen kanssa. Yleensä siihen hintaan saisi vain jommankumman. Aluksi tulen käyttämään tuota Heliosta adapterin kanssa digirungossa mutta voisihan sitä joskus hommata filmiäkin ja kuvata Zenitillä.

1 tykkäys

Käytin aamupäivän tutkimalla RAW kuvankäsittelyn ohjelmistomarkkinaa ja se on loputon suo. Luulin että ala on laskeva (kännykä), mutta en olisi voinut olla enempää väärässä - tarjontaa on tullut lisää. Olisiko ajurina some-markkinoinnin ammattimaistuminen - kuvien pitää näyttää hyvältä.

• Harmikseni totesin että AfterShot Pro 3 on edelleen kökkö ja linssitietokanta suppea. Ainoa kaupallinen Linux-softa.
  • RawTherapeella saa varmaan hyvää jälkeä ilmaiseksi, mutta se on varsin työlään oloinen käyttää.
  • Niinpä.Black Friday tähtäimessä on DxO PhotoLab, joka on juuri päivittynyt 5 versioon. Laatu hyvä, halutessaan saa kelpo jälkeä nopeasti, mutta myös tarpeeksi varaa käsisäädöille.
  • Hehkutettu Luminary AI oli ihan :poop:
3 tykkäystä