Veikkaan ominaisuutta. Ehkä se GPS pitää tällä tavalla itsensä paremmin ajantasalla ja on valmiimpi tallentamaan paikkatiedon tarvittaessa.
Itsekin olen huomannut akun kuluvan nopeammin. Vaikka virrat on pois päältä, GPS:n pieni vihreä merkkivalo välähtelee joskus. Eli toimintaa on. Jos haluaa akun kestävän pitempään kameran ollessa “levossa” joitakin päiviä, niin minun ainakin on laitettava GPS Off-tilaan.
Olet siis laittanut kuvia esim. FB:n ryhmään Suomen linnut? Eihän ne kuvat tietysti siellä huippulaatua ole, mutta ainakin se on semmoinen asiallinen paikka. Vaikkakin aikalailla esillä on lintujen tunnistaminen, niin kyllä siellä myös hyviä kuvia tai videoita arvostetaan. Ja ainakin jokunen tuntemani todella hyväkin lintukuvaaja laittaa paljon kuvia Instagramiin. Mikähän siellä se laatu nyt tarkkaanottaen on. Pitäis selvittää.
Edit. Joo, aika pieniähän nämä sosiaalisen median kuvat on. Mutta kyllä sielläkin hyvät erottuu. Instassa vissiin 2048 x 2048 pitäis olla mahdollinen.
Juu noihin face ryhmiin aina välillä. Ja pääasiassa omille face sivuille. Ryhmiin laittaa tosiaan jopa jotkut ammatti kuvaajat kuviaan. Itse en oikeastaan laita niihin kuvia sellaisista linnuista mitä en ole tunnistanut. Toki nykyään käy tosi harvoin että joutuu enemän miettiin et mikä lintu kyseessä. Siis jos siitä olen kuvan saanut. Mut täytyy tutkia jostain kuvaus foorumilta että mitä kuvan jako palvelua siellä suositellaan.
Hyvä kun aktivoitu tämä säie, itsekkin aktivoitiin tämän innoittamana ja kaivoin pölyn seasta OM-D Een esiin, hiukan myöhässä kun muutama päivä sitten kanahaukka nappasi harakan meitin pihassa ja popsi suurimman osan pihassa, sitten kohtuu ison köntsän kanssa lähti vaappuen. Akut tyhjänä kamerassa ja kännyköillä en edes viitsinyt kun hiukan kuitenkin matkaa. Muutaman hyvän kuvan olisi saanut.
Tyttäreltä jäänyt kaapin pohjalle Canon eos 60D järjestelmäkamera ja voisin aloittaa kuvauksen saloja opettelemaan.
Minkälaisella objektiivilla pääsisi alkuun ja vähän pidemmällekin?
Käytettyjä yrittänyt katsella mutta kun täysin noviisi niin kysympä täältä.
Kuvaileminen sillä tutustuttaa hyvin kameran käyttöön ja antaa myös sinulle ajatusta siitä, millaista objektiivia tarvitset seuraavaksi. (Esimerkiksi makro-objektiivi pienten kohteiden lähikuvaamiseen, jos sellainen alkaa kiinnostaa. Tai jos haluat kuvata lintuja tai muita kauempana olevia kohteita, tarvitset pidemmän zoomin.)
Canonin lisäksi monia objektiiveja tuohon löytyy esim. Sigman ja Tamronin valmistamina. Käyttäjien arvioihin kannattaa tutustua. Niitä on verkkokauppojen sivuilla ja englanninkielisiä ammattilaisten arvostelujakin löytyy hyvin kun laittaa googleen objektiivin nimen ja sanan review.
Kiitokset molemmille, perus objektiivi näyttää olevan mutta olen kuunnellut marinaa ettei se riitä mihinkään niin kuvittelin asian olevan niin😀.
Lähinnä tuo luonto/maisemakuvaus kiinnostaa kun siellä tulee paljon haahuiltua.
Katsotaan sitten sitä 70-300 telejatketta kun perusteet kunnossa
Jos on enemmän pikkurahaa ja jostain vielä löytyy niin tämä:
Tuon kaverina on EF-sarjan 70-300 mm ja näillä syntyy jälkeä, mutta se on rauhallisten tilanteiden putki… ehkä joku Tamronin tai Sigman 70-200 mm voisi olla parempi. Valkoinen L-sarjan putki on sitten rahamiehen ratkaisu.
18-135 mm Canonia en suosittele, huono tarkennus. Ehkä yksilövika, mutta ei vakuuttanut. 15-85 pesi tuon helposti. E: lisätty 18-135 -kommentti
Kyllä silläkin saa hyviä kuvia. Myöhemmin voit vaikka ostaa paljon käyttämällesi polttovälille tehdyn objektiivin, jossa on kiinteä polttoväli (ei zoomia) ja enemmän valovoimaa (suurempi aukko).
Zoom-objektiivit tuppaavat olemaan jonkinlaisia kompromisseja, kuvan laatu voi olla esim. zoomin molemmissa ääriasennoissa hieman vaatimattomampaa. On niitä zoomejakin, jotka tuottavat loistavaa jälkeä kaikilla polttoväleillään mutta ne myös maksavat enemmän. Kiinteän polttovälin objektiivi saadaan optimoitua paremmin.
Osaksi se, ettei tuo kittizoomi riitä, on totta. Objektiivilta halutaan jossain vaiheessa enemmän, esimerkiksi valovoimaa, että kohde irtoaa taustasta, jonka objektiivi sumentaa kauniisti. Mutta melko paljon uusien objektiivien tarve on myös hifistelyä. Parempien kuvien saamiseen pitää opetella kuvaamista, kaluston päivittäminen ei ole oikotie siihen.
Kiitokset kaikille kommenteista.
Vielä yksi nopea etten tärvele tätä ketjua , onko kuvaamisen opettelu kantapään kautta tapahtuvaa vai kannattaa käyttää jotain kurssia vaikka kansalaisopistolla?
Kurssit, kirjat, blogit ja esim. YouTubesta löytyvä valokuvaus-aiheinen materiaali ovat hyvä apu. Ja kameran opaskirjakin kannattaa lukaista. Kuvaamalla myös oppii. Digiaikana ei filmiin mene rahaa, niin ota vain rohkeasti paljon kuvia.
Pannaanpa tällainen linkki, jonka googlasin äsken.
Ei kurssista haittaa ole. Itse en ole ollut ensimmäiselläkään. Jaa, no Nikonin järkkärin ostajille tuli joskus ilmainen iltapäiväkurssi ja sen kävin joku 8v sitten. Mutta ekan järkkärin ostin 1979, kuvasin vaan ja luin yhden kirjan.
Tekemällä oppii ja se ainakin on “pakollista”. Muuten ei oppi mene perille. Kurssia kyllä suosittelen nykyään, jos on mahdollisuus. Siellä on samanhenkistä porukkaa ja voi olla todella kivaa yhdessä. Itsehän käyn kursseja kokoajan, mutta opiskelen kieliä. Kivaa sekin.
Mulla oli kuvaus kohtuu pitkällä tauolla kun minun kohteet on Super vaativia kameralle ja linsseillä, itseasiassa kaikilta valmistajilta ei edes löytynyt sopivaa tuotetta. Nyt vasta hetken aikaa esim. Olympukselta on löytynyt sopivaa tavaraa. Nyt taas kuvailen hyvällä säällä helpompia kohteita vanhalla kameralla ja katson kestääkö kipinä pitkään, jos kestää niin, pistän rahaa kunnolla kiinni.
Halvemmilla/vanhemmilla rungoilla pärjää, mutta liikkuvat kohteet ja valotilanne aiheuttaa rajoituksia.
Oma 0,05 euroani: kannattaa sisäistää ja opetella alusta asti aukko, valotusaika ja ISO-arvo. Ja käyttää siis manuaalisia asetuksia. Saat, mitä haluat, ja jos mokaat, oma virhe.
Jossain yllä mainittu Canonin 50 mm 1.8 on pakko-ostos. Tai en tiedä onko välttämättä enää. 5–6 vuotta sitten sen hinta oli satasen, nyt vähän enemmän.
On totta että pitkän alueen zoomit ovat heikompilaatuisia, mutta toisaalta niitä voi käyttää melkein missä tahansa tilanteessa. Itsellä on Tamronin 18-270mm.
Kittilinssillä en ole oikein koskaan tehnyt yhtään mitään. Sanoisin että hyvä kombo on yleispätevä super-zoomi ja sitten joku kiinteän polttovälin malli kun halutaan laatua (esim. 50mm).
Minulla oli kymmenen vuotta sitten ensimmäisenä järkkärinäni EOS 1000D ja kittizoomin kaveriksi ostin siihen saman tien Tamronin 70-300mm objektiivin. Myöhemmin hankin Canonin 50mm F1.8:n. Näissä kaikissa oli sellainen surrur-tarkennusmoottori. Niillä kuvasin monta vuotta.
Juuri muun muassa tuollaisesta 18-270mm objektiivista ehdin vähän haaveilla mutta sitten tuli vaihdettua kameramerkkiä.