Kamerat ja valokuvaus

Mun Nikonilla on mahdollisuus ottaa kuvia myös “RAW + JPG” eli kaksi kuvaa taltioituu. JPG on valmis katseltavaksi, RAW vaatii hommia. Ja se vielä, että voi JPG-kuviakin “säätää”, mutta niiden säätövara on pienempi kuin RAW-formaatissa otettujen. Minusta kyllä RAW-kuvaus on jonkunverran yliarvostettua. Kyllä muutenkin hyviä kuvia saa. Onhan kameroissa erilaisia scene- yms. säätöjä. Jos niitä osaa käyttää/valita, niin on siitäkin jotain hyötyä.

Kännykät on kyllä nykyään tosi hyviä ja helppojakin, etten sanoisi “idioottivarmoja”. Yökuvatkin onnistuu käsivaralta hienosti. Tietysti edellyttäen, että kännykässä on kunnon vakaaja. Melkein voisin ottaa kaikki kuvat kännykällä, jos niissä olis kunnon zoom.

Vähän olen miettinyt toisen ja uudemman Nikonin rungon ostamista, kun niitä putkia on niin paljon. Mutta toisaalta joku S20 Ultra houkuttaa. Jompikumpi. Tai molemmat…

1 tykkäys

Itse siis kuvaan pelkästään jpg formaatissa. Isoin syy siihen on se että kamerani kaikki ominaisuudet ei ole käytössä jos kuvaa rae muodossa. Esim jpg suurin kuvausnopeus on 24kuvaa/s. Raw muistaakseni 16/s. Tämä on tärkeä ominaisuus kun kuvaan lentäviä lintuja. Kuvaus määräni on aika suuria yhdeltä kuvaus reissulta tulee helposti 1000 kuvaa. Raw kuvien käsittely vie liikaa aikaa hyötyyn nähden. Lightroomissa pystyy jpg kuviakin käsittelemään ihan riittävästi. Jos säädöt ei riitä niin silloin olen itse mokannut kameran asetuksissa kuvaushetkellä. Niin käy kyllä jonkun verran.

2 tykkäystä

Puhelin hyvällä kameralla olisi tietysti aina mukana. Järkkäriin taas voi kiinnittää vaikka mitä laadukkaita objektiiveja. Kuvauskohteet voivat olla vaativampia. Luontokuvaajat tuskin kovin pian alkavat esimerkiksi ottaa kuvia linnuista kännyköillä. Tässä on monenlaista näkökulmaa. Jollekulle puhelin voi olla paras vaihtoehto. Mutta aika kalliita taitavat olla ne parhailla kuvausominaisuuksilla varustetut älypuhelimetkin.

@Hippa Minä kuvaan nykyään kuvausreissuillani usein vain joitain kymmeniä kuvia. Jos niitä tulee sata, niin se on jo minulle paljon. Ehkä 2-10 kuvaa per kohde. RAWeja tietokoneen ruudulta katsellessa sitten hävitän niistä vähiten onnistuneet ja parempia vähän säätelen.

Kaikkein parhaiten onnistuneet otokset kerään yhteen kansioon “tilaus”, ja kun niitä kertyy sinne tarpeeksi, teetän niistä paperikuvat.

Luontokuvauksen tulevaisuus tulee olemaan Sony rx10 IV tyyppiset kamerat. Vaihdettavat painavat objektiivit jäävät historiaan. Ja tilalle laadukkaat laajan käyttöalueen kiinteästi kamerassa olevat zoom objektiivit. Tämä mahdollistuu sillä kun näihin kameroihin otetaan samanlaista ohjelmallista tekniikkaa kuin kännyköissä käytetään. Tuo mainitsemani Sony on jo nyt saanut laajaa käyttäjäkuntaa luonrokuvaajien keskuudessa. Jopa ammattilaisista. Pari kehitys versiota eteenpäin viellä niin tuon tyypin kamerat hakkaa perinteiset Järkkärit mennen tullen.

1 tykkäys

Tuon sarja kuvauksen takia/ansiosta noita kuvia tulee minulla paljon. Noin 10% jää säästöön. Suoraan roskiin menee noin 50-70% kun aloitan kuvien läpi käynnin.

1 tykkäys

Linnut onkin just se suurin ongelma. Niistä ei kännykällä kuvaa saa kuin joissain erityisolosuhteissa. Kesy papukaija nenän edessä tms.

Järkkäreitä ei tahdo viitsiä kantaa mukana. Siksi useimmat lintukuvat otankin Lumix-pokkarilla, jossa 30x optinen zoom ja Leican linssi. Päiväoloissa ei mitään ongelmaa. Ja todellisuudessa valovoimainen 720 mm putki järkkäriin maksaisi mansikoita.

Onhan järkkäri ison kennon ansiosta sitten hämärissä vähemmän kohiseva. Mutta kyllä tuossa Lumixissa voi herkkyyttä nostaa tasolle ISO 800-1600 ilman että maailma kaatuu. Yleensä en sillä kuvaa hämärissä kuin maisemia. Silloinkin yleensä tartun melkein kännykkään. :wink:

1 tykkäys

Valokuvaus on siitä jännää hommaa että täysin samanlaisella kalustolla, täysin samoissa olosuhteissa, voidaan päästä täysin samaan lopputulokseen vaikka kamerassa on täysin erilaiset säädöt. Eri kuvaajat lähestyvät asiaa tavallaan eri vinkkelistä. Omassa kuvauksessani tilanteet ja olosuhteet muuttuvat niin nopeasti että jos haluaa onnistuneita otoksia täytyy tarvittavat muutokset kameraan pystyä tekemään nopeasti ja helposti. Käytä oikeastaan aina kuvatussani s asentoa. Silloin kamera säätä itse aukon ja iso arvon(ylärajaksi olen määrittänyt 6400). Itse säädän vain aikaa. Toki korjaan valotusta ylös tai alas tilanteen mukaan. Ja yhden pikanapin takaa pystyn vaihtelemaan tarkennus aluetta piste tarkennuksesta laajaksi riippuen siitä kuvaanko paikallaan olevaa vai liikkuvaa kohdetta. Eli annan kameran automatiikan päättää aika paljon. Mutta ihan hyvin on toiminut näin.
Edit. Ja minulla siis kamerana tuo aiemmin mainitsemani Sony.

2 tykkäystä

Minä pidän parhaana kompromissina itselleni Olympuksen pienikokoisia peilittömiä järkkäreitä. Kenno on vähän pienempi kuin isommissa kameroissa mutta kuvan laatu on erinomainen. Objektiivit ovat usein pieniä, keveitä ja halpoja.

Yhteen laadukkaaseen pokkariin en halua siirtyä. Parhaat niistä ovat varmasti monipuolisia ja tekevät hyvää jälkeä mutta järkkärillä pääsee kokeilemaan erilaisia mahdollisuuksia, vaikkapa kiinnittämällä siihen peilitelen.

Järkkärillä kuvaaminen antaa mielestäni kaikkein parhaiten tilaa kuvaajan luovuudelle ja sen kehittämiselle!

Toisaalta varmaankin edelleen paras kuva, jonka olen ottanut, tuli kuvattua Canonin edullisella superzoom-pokkarilla. (Mutta järkkärillä siitäkin olisi tullut vielä parempi. Silloin minulla ei vain vielä järkkäriä ollut.)

1 tykkäys

Nuo on kyllä erittäin varteenotettava vaihtoehto. Jokunen tuttu on vaihtanut Canonin tai Nikonin täyskennoisen tuommoiseen peilittömään eivätkä ole katuneet. Olen itsekin ihastellut heidän otoksiaan. Esim. juuri Olympuksella.

Itsellänikin on noita pokkareita siis jopa kaksi. Olympus ja Lumix. Molemmissa jopa käsisäädötkin. Tosin vain Lumixissa on manuaalinen etäisyydenasetus ja sekin pikkuisen kömpelö. Eli ei ne pokkarit manuaalipuolella niin kovin luovaa kuvausta tukevia ole. Suljinajan säätö ok, mutta aukon säätö on hieman turhauttavaa kun kameroiden pienten kennojen vuoksi vaikutus on aika vaatimaton. Syväterävyysalue on aina melko laaja. Siis turhan laaja. Makrokuvaus molemmissa kyllä aika hyvä.

Tässä taitaa nyt pikkuisen taas innostua, joten ei muuta kuin huomenna akut latinkiin ja järkkäriä testailemaan ulos. Katsotaan onko siitä mihinkään enää. :wink:

1 tykkäys

Tuossa olet harvinaisen oikeassa. Kamera laitteisto pitää olla sellainen että se on hyvä siihen käyttötarkoitukseen mitä itsellä on. Ei ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa settiä. Pätee myös moneen muuhun asiaan tässä elämässä.

2 tykkäystä

Jos luet tarkemmin ensimmäisen viestini, niin kokeilin myös täysautomaattia.

Tiedän kyllä, että kun järkkäriä säätää ja osaa käyttää, sillä tulee laadukkaampia kuvia kuin puhelimilla. Kyse olikin nyt vain puhelimien automatiikan ylivertaisuudesta. @ljpp tähän jo vastasikin, puhelimessa on enemmän laskentatehoa.

Edit: Tutkinpa noita tarkennushaasteita lisää ja huomasin, että tuo Sigmahan tarkentaa hieman liian eteen. Canonin kiinteä 50mm tarkentaa kohdilleen joten vika ei ole kameran rungossa. Onneksi tuota Sigman tarkennusta saa säädettyä.

Eli joudutko säätämään Sigman joka kerta manuaalisesti? Eiks se ole hieman hankalaa. Haittaako tuo väärä tarkennus vain lähikuvissa? Jos kohde on jossain 5-10m päässä, niin eikö virhe ole jo olematon? Mitähän tuolle Sigmalle on tapahtunut. Onko pudonnut tms.

1 tykkäys

Mulla on sellainen USB-telakka Sigmalle jolla saa päivitettyä softan ja korjailtua tarkennusta. Ei siis tarvi kun kerran tehdä. Huomaa vain metrin tai parin päästä otetuissa kuvissa. Toisaalta kun tuossa on täydellä aukolla niin pieni tarkennusalue niin virhe korostuu helposti. Ostin tuon käytettynä muttei tietääkseni ole pudonnut.

1 tykkäys

Ostin Canon 6D mk2 rungon hiljattain. Yksi pitkä miinus verrattuna vanhaan Canon 60D runkoon. Vanhassa rungossa akku kesti kuukausia kunhan muisti kääntää power kytkinen OFF-asentoon. Uudessa rungossa akku kestää korkeintaan viikkoja, vaikka power kytkin on OFF-asennossa. GPS:n olen laittanut pois päältä. GPS on mahdollista laittaa päälle myös OFF-tilassa, mikä viittaa siihen että kytkin ei katkaise kokonaan virtaa laitteesta. Onko tämä vika vai ominaisuus? Oletan että ongelma/ominaisuus saattaa mahdollisesti koskea myös muita uudempia runkoja, kuten Canon 7D mk2 yms.

“Monokkelin” (linssipallon) kanssa kymmenen hehtaarin metsässä.

Lumisia paikkoja metsästä löytyy enää hyvin vähän. Poluilla on vielä paikoin jäätä.

9 tykkäystä

Mun Lumix-pokkarissakin GPS voi olla päällä vaikka olis virrat pois päältä, siis Power Off. Mutta ei sitä GPS:ää voi asetella (On/Off) kuin Power On - tilassa. Onks tuossa Canonissa jokin oma kytkin GPS:lle, jos sen voi laittaa päälle virran ollessa katkaistu. Ehkä tässä tuli itselle jokin väärinkäsitys…

Sellaista olen miettinyt että laittaisin valokuvia jonkun sivuston/palvelun kautta näytille. Onko kokemuksia mikä olisi hyvä? Eli saisi olla käyttäjä ystävällinen ja tekstejä olisi myös hyvä saada lisättyä kuvien yhteyteen. Ja mieluusti halpa tai ilmainen. Tähän asti olen julkaisut kuviani vain facessa. Siellä ärsyttää se kun face huonontaa kuvan laatua aika paljon.

Joskus on tullut myös mietittyä. Minä käytin joskus kuvat.fi:tä, mutta se ei taida enää olla ilmainen.

Nyt moneen vuoteen en ole laittanut kuviani näytille kuin Facebookissa omalle aikajanalleni ja valokuva/kamera-aiheisiin ryhmiin. Faceen laitan sellaisessa koossa, että pitempi sivu on 2048 pikseliä. Kyllä niistä jo aika mukavasti selvää saa, eikä mahdollisille kopioijille tarvitse aivan huippulaadukasta kuvaa siellä ollakaan.

Joo kyllä se mullekin yleensä riittää facen kuvan laatu. Joskus vaan kun saa napattua sellaisen ääreisterävän tilanne kuvan niin hiukan harmittaa kun laatu ei välity kuvassa. Ja oikestaan siis tämä tullut lähinnä siittä mieleen että kun luvat olisi yhdessä paikassa voisi sinne jakaa linkkiä eri kanavissa. Ja kuvat pysyisi järjestyksessä. Nyt ne tavallaan hukkuu tuonne muun face jutun sekaan.

1 tykkäys

Ei, kyllä Lumix toiminta on ihan vastaava kuin Canon. Mitään GPS kytkintä ei ole. Valikoista kameran ollessa voi asettaa GPS:lle intervallin, jolla se etsii paikan tai disabloida koko GPS pois päältä.

Jotain softaa jää kuitenkin aina ilmeisesti taustalle päälle oli kytkin Power ON/OFF. Lähinnä kiinnostaa onko tämä puhdas vika vai ominaisuus.