Keskustelua verkkoselaimista (Chrome, Firefox, Safari, Edge...)

Menisi ehkä paremmin selain-ketjuun, mutta pistetään nyt tähän, kun Edgestä puhutaan.

Alla olevasta kun klikkaa auki desktop market sharen niin Edgellä on 9.53%. IE:lläkin vielä 1.13% :slight_smile:

Firefoxin osuus on yllättävän pieni. Avoin selain ja selaustietoja ei suoraan mene minnekkään. Välttää siten kaikkea mainospaskaa yms. Jossain määrin turvallisin.

Chromella kaikki klikit ja muut tiedot menee suoraan Googlen käyttöön ja vastaavasti Edgella Microsoftille. Edge ilmeisesti selaimena ihan ok ja paljon parempi mitä IE.

1 tykkäys

Artikelin uutisointi on varmaan totta, mutta…

Braven markkinaosuus on vasta 1 prosentin luokkaa, kun Googlen Chrome hallitsee yli 60 prosentin osuudella.

Olen ollut tyytyväinen Braveen vanhassa DT:ssä.

1 tykkäys

Onko desktop-Chromessa joku asetus, jolla saa ihan kaikkien videoiden auto playn pois?

Google Chromesta en tiedä, kun en käytä sitä vaikka mikä olisi.

Mutta Mozillan työpöytä-Tuliketusta (desktop-Firefoxista) löytyisi tällainen:

0. Mozilla Firefox
1. Asetukset
2. Tietosuoja ja turvallisuus
3. (Kun sivua selaa alaspäin, niin ->) Oikeudet
4. Automaattinen toisto -> [ Asetukset... ]
5. Oletus kaikille sivustoille: Estä ääni ja video

Kolmansien osapuolien evästeiden blokkaus tuohon tiedonkeruuseen liittyen on kiva lisä.

Saa korjata jos olen väärässä, mutta ei ole olemassa Internet-selainta josta tätä ominaisuutta ei löytyisi. @bastardo

Mä koitan kans välttää Chromea kuin ruttoa niin en sen ominaisuuksista tiedä. Jos ei valikoista löydy niin vieläkö tuossa on about:config tai about:chrome ?
Jos on niin etsisin sieltä "autoplay"tä.

Firefoxin käyttäjille huomioksi. Tänään aamupäivästä lähtien on ilmennyt bugia missä Firefox “lakkaa toimimasta” satunnaisesti (ei enää lataa mitään sivuja). Itselle tämä tapahtui kahdesti. Väliaikainen ratkaisu on kytkeä HTTP3 pois päältä:

about:config ja täältä network.http.http3.enabled false

Our current suspicion is that Google Cloud Load Balancer (or a similar CloudFlare service) that fronts one of our own servers got an update that triggers an existing HTTP3 bug. Telemetry was first implicated because it’s one of the first services a normal Firefox configuration will connect to, but presumably the bug will trigger with any other connection to such a server. Our current plan is to disable HTTP3 to mitigate until we can locate the exact bug in the networking stack.

1 tykkäys

Tässä Afterdawnin juttu aiheesta.

1 tykkäys

Mobiili neuvoo päivittämään Google Chromen. Muutkin Cromium-pohjaiset selaimet saattavat kaivata hellää huolenpitoa. :grinning:

Defaultina eli oletuksena päivittäminen taitaa tarkoittaa selaimen uudelleenkäynnistystä tietokoneella (Windows). Puhelimella pääasiassa kait laitteen lataukseen laittamista, jos ei asetuksia ole sörkkinyt (Android).

Aika huolettomasti olen selainta käyttänyt. Luotan automaattipäivityksiin 100 %. Ei ole ongelmia aiheutunut. No kerran CD-asema imaisi housut jalasta, mutta siinä oli varmaan kyse jostain muusta.

Välillä “tyhmyys” on helppoa ja kivaa.

Hieno kannanotto, joka näkyy käyttäjille. :ukraine: :+1:

Mozilla on poistanut Yandex-, Mail-ru- ja OK.ru-hakukoneet saatavilta Firefox-selaimestaan. Viimeaikaisten raporttien mukaan yli sadan miljoonan käyttäjän suosimat venäläishakukoneet painottavat tuloksissaan valtion propagandaa, mitä Mozilla ei halua tukea.

1 tykkäys

Aikanaan maailman ylivoimaisesti käytetyimmän selaimen tuki loppui tänään. Tämä ei välttämättä vaikuta monenkaan elämään, sillä valta osa käyttäjistä on vaihtanut muihin selaimiin.

Millainen on ollut oma Internet Explorerin käyttösi?
  • En ole koskaan käyttänyt IE:tä.
  • Olen käyttänyt IE:tä, mutta luopunut siitä jo aiemmin.
  • IE on edelleen käytössäni.

0 äänestäjää

Ei mitään ihmeellistä uutta,mut näin luettuna minäkin tajuan :smile: Tai sitten en!!!

2 tykkäystä

Ai saamari, kuningasselain Brave estää kohta nettisivujen jankuttavat evästekyselyt:

3 tykkäystä

Google Chromelle raippaa.

Vaihtakaa jo pois siitä Chromesta:

4 tykkäystä

Googlen mukaan on yleistä tietoa, ettei incognito-tila tee selaamisesta näkymätöntä. Yhtiö on myös puolustautunut sanomalla, että käyttäjät ovat antaneet suostumuksensa datan seuraamiselle.

Oletko samaa mieltä Googlen kanssa? (avoin äänestys, äänet näkyvillä)
  • Olen kuvitellut, että incognito-tila tarkoittaa juurikin selailuni näkymättömyyttä
  • Tiedän kyllä, että incognito-tila ei tee selailustani näkymätöntä
0 äänestäjää

Vähän hankala kysymysasettelu. Olen ennen tuon oikeusjutun uutisointia pitänyt Chromen incognitoa oikeasti yksityisenä, mutta uutisointi on muuttanut käsitykseni.
En tietenkään käytä Chromea missään joten sinällään tuolla ei ole minulle väliä.

2 tykkäystä

Olen aina tiennyt että Incognito ainoastaan estää selaustietojen tallentumisen paikallisesti. Verkossa tapahtuu mitä tapahtuu.

Seuraava “vuotava” tasohan on käyttöjärjestelmä (Android, Windows, jne.). Oikeasti yksityinen surffailu vaatisi tietoliikenteen salaamisen.

3 tykkäystä

Tässähän tullaan aika nopeasti siihen, että aika moni ihmisistä tietää paljon paremmin omasta ammatti- tai harrastusalastaan verrattuna tavalliseen kaduntallaajaan. Sitä saa töissä ihmetellä aina suuresti, miten jotkut asiat tulevat vaikka alan toiminnanharjoittajille yllätyksenä, vaikka ns. pitäisi tietää.

Toivottavasti kouluissa opetetaan nykyään paremmin digitaalisen suojautumisen tms. alkeita verrattuna omaan kouluaikaani.

Kunnioitusta koko rahalla myös teille tämän ja parin muun ketjun ammattilais(?)aktiiveille, niin pysymme me internetin kaduntallaajat paremmin kärryillä jutuista.

2 tykkäystä