Kitkat vai nastat alle talveksi?

Korjaan. Mittasin tönärillä 8mm. Eipä nuo paljo uusia häpee.

Nyt vaihdoin toiseen autoon. Toinen jäi vielä odottaan ja totesin, että nastat on aika finaalissa. Ehkä pitäis ostaa uudet renkaat. Jos ajelen aika paljo pitkin Pirkanmaan talousaluetta asfaltoituja, mutta ei kuitenkaan ehkä valtateitä, ni mitä palsta suosittelee:

Rengasäänestys:
  • Kitkat
  • Nastat
  • Aikalailla yks ja sama

0 voters

Edit. Vanhat on 205/60 16", jos sillä on mitään merkitystä.

Nykysääntöjen mukaan saa vetää kesärenkailla,huonon sään sattuessa jatketaan unia.Hyvä lakimuutos.

1 tykkäys

Suosittelen kitkoja, itse on ostin viime viikolla ensimmäiset kitkat ja olen ollut todella tyytyväinen. Uusien kitkojen pitäisi pitää jäälläkin paremmin, kuin ennen.

4 tykkäystä

Kuinka kauan tämä ominaisuus pysyy kitkoissa? Uutena varmaan ihan jees…

No tossa eteläsuomen kuivilla/jäättömillä/lumettomilla asfalttiteillä se ominaisuus on alentuessaankin ihan riittävä. Jos tulee lunta, niin ominaisuudet on alentuneenakin riittävät ja mustan jään saapuessa vierailulle, pitää vain ajaa tiedostavasti.
Mun oma mielipide on, ettei eteläsuomen nykyisiin talviolosuhteisiin kannata nastarengasta ostaa.

2 tykkäystä

5 talvea. Oikein paljon ajavalla 4.
Siis laaturenkaissa. BlingBlongeissa ei päivääkään.

1 tykkäys

Noin 1000km Contin uusilla kitkoilla talviajoa takana, eli Pohjanmaan kautta Lappiin ja pyörimistä täällä. Keli on ollut haastavimmasta päästä, sillä lämpötila seilaa koko ajan nollan molemmin puolin: Jäätä, märkää jäätä, jäätä+loskaa, 15cm loskaa, mustaa jäätä, peilijäätä…

Ihan hyvin on pärjätty, mutta rehellisesti on todettava, että nämä Contit eivät ole olleet toistaiseksi yhtä vakuuttavat kuin edelliset Goodyearit olivat, vaikka piti olla parhaat ikinä missään. Kuvio tuntuu menevän loskassa helpommin tukkoon. Toki keli on nyt haastavin mitä hetkeen näiltä reissuilta muistan, kun ei ole päässyt pakkaskelin pidosta nauttimaan. Rengaspaineet tosin ovat vähän liian korkeat, kun varauduin koviin pakkasiin, joita ei vielä ole tullut (perjantaina saattaa tulla).

Ajomukavuus yms. ominaisuudet hyvät.

3 tykkäystä

Viikon verran olen nyt suhailut Kiinassa valmistetuilla kitkoilla.
Ruuvailin alle jouluksi ja taas perskeles jäi kellottamatta paljonko meni aikaa.

Alta otin pois Goodyearin Ultra Grip Ice kakkoset kun meinasi lähteä auto hanskasta ohitustien sohjorallissa.
Nuo Goodyearit piti olla markkinoiden hiljaisimmat kitkat.
Kyseenalaistan tuon väitteen erittäin vahvasti.
Nyt saa vetää taas ohitustiellä sitä vasenta kaistaa 110kmh vähän huonommallakin kelillä. :laughing:

Jotta ei menisi liian tieteelliseksi niin vertailu edellisiin renkaisiin ei ole ihan tasapuolinen kummankaan kantilta.
Rengas- ja vannekoko muuttui sekä pitää huomioida että ne alta otetut pyörät eivät olleet uudet.
Mä kuitenkin väitän että ei kannata tuijottaa sitä ohiajomelun desibelimäärää. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 tykkäys

No nyt on ollut kunnon talvikeliäkin.
Kitkat ovat yllättäneet minut varsin positiivisesti. :+1:t2:
Aina puhutaan että kitkoilla pitää opetella ajamaan ennakoivasti…Ei tarvitse. :laughing:
Eikä muuten ole tarvinnut nussuttaa ohitustiella oikeaa kaistaa seitsemääkymppiäkään.
Vanhaan malliin 110kmh on saanut päästää ohitustiellä jos vaan on ollut tyhjää kaistaa edessä.

Tosin, vielä ei ole ollut niitä pahoja kelejä kun nastoja tarvitaan.
En siis leiju vielä vaikka positiivisesti olenkin yllättynyt.
Ping kitkamestari @ljpp

6 tykkäystä

Talvi on tosiaan ollut liukkain mies muistiin. Lauantainakin kun lämpötila lauhtui, oli rampit ja risteykset aika mukavasti kiillottuneita.

Tämä talvi on mainio osoitus siitä, ettei “normaalissa käytössä” tarvitse nastoja mihinkään. Tuskin tarvitsee huomennakaan.

Edelleenkin tosin pidän Goodyeareista enemmän kuin näistä Conteista, mutta toki talvi on ollut talvisin muutaman vuoteen.

1 tykkäys

Juu, luistonesto löytyi ihan joka rampilla. :laughing:

Nastojen tarve riippunee ihan missä ajat huomenna.
Mä olen ollut omiin kitkoihin tyytyväinen ja ne ovat olleet positiivinen yllätys.
Tosin, nythän ne nastarengaskelit vasta ovat alkamassa jos joutuu ajelemaan pienemmillä teillä.

Mulla on Ultra Grip Ice kakkoset välikelirenkaina.
Ihan vielä en niitä kuitenkaan alle käy vaihdattamassa.

Yhden huonon puolen olen huomannut kitkoissa.
Auton keskikulutus on puoli litraa isompi kuin viime talvena.
Syyn tälle kulutuksen kasvulle kyllä tiedän.

Tänään oli kyllä nastoillakin todella epämiellyttävä keli ajaa motarilla kun vettä satoi ja pakkasta - 4. Tiet aivan peilijäässä. Hyvin kyllä porukka alensi vauhtia sinne 90kmh ja alle

2 tykkäystä

Kyllä kitkarenkaan ominaisuudet on kahden talven jälkeen jo niin paljon huonontuneet että huomaa ajaessa. 5 vuotta vanhoilla renkailla, kesä- tai talvirankailla, ei kannata ajella. Ainakaan, jos kilometrejä paljon tulee. Nykyrenkaissa niiden ikä on tärkeä juttu. Kannattaa muuten olla tarkkana, kun uusia renkaita ostaa. Helposti ne uutena myytävät renkaat onkin jo 2-3 vuotta vanhat. Varsinkin, jos tarjouksessa myydään.

1 tykkäys

Tämä talvi on mainio osoitus, että ei ole nastarenkaan voittanutta. Eilen ajelin 18:45-19:10 kitkarenkailla jäätävässä tihkussa ja tiet tuntui liukkaulta ja jarrutusmatkat pitenivät. 19:15-19:50 ajelin nastarenkailla samoilla alueilla, mutta toiseen suuntaan ja tuntuma oli normaali talvikeli.

Tähän, kun lisätään fakta, että nastarenkailla pystyy ajamaan vuosissa tuplat verrattuna kitkoihin, niin myös talous kiittää.

6 tykkäystä

Tää oli oikeestaan se, mitä mää oon tässä keskustelussa odottanu. Aina oon ajanu nastoilla, paitsi yhden talven huonoilla kitkoilla ja se talvi oli aika karsee. Jos nastarenkaiden käyttöika on pidempi ku kitkolla, ni valitsen jatkossakin nastat.

2 tykkäystä

Onko lähdettä tähän faktaan?

Tiedän kokemusperäisesti, että ennen kitkarenkaiden paras pito oli pois kolmen talven jälkeen(vuosituhannen vaihteessa). Toisaalta tunnen kaverin joka ajoi vähän ja huristeli 316 Bemarilla 6 vuotta samoilla kitkoilla. Velipoika ajeli juuri yhdet kitkat silmin nähden kaljuiksi.

Itselle ei ole kovin vanhoja sattunut alle, mutta viime talvi meni hienosti 3 kautta ajetuilla.

“Tuplasti” vanhat nastat ovat melkoinen oksymoroni. Ensin perustellaan nastoja turvallisuudella, mutta sitten ajellaan ikivanhoilla donitseilla, joista paras pito on taatusti mennyt ja häviävät esim. tuoreille kitkoille.

Itse annan arvoa myös mukavuudelle ja autoilun aiheuttamille erilaisille päästöille.

6 tykkäystä

Tähän sama, ja kyllä loppuviimeks se tärkein elementti istuu siinä ratin ja penkin välissä oli sitten mitä vaan auton. alla

4 tykkäystä

Henkilökohtainen kokemus ja sen lisäksi ihmisten, jotka ovat ajaneet kitkoilla useita vuosia.

Kitkojen ominaisuudet alkavat heiketä 3-4 vuoden paikeilla ja menevät vaihtoon, jos arvostaa pitoa.

Minun edelliset nastarenkaat menivät vaihtoon, kun uunista tulo vuodesta oli kulunut 10 vuotta. Nätisti, kun ajaa niin nastat pysyy paikallaan ja pitoa riittää.

1 tykkäys

Onhan se niin, että näillä viime päivien keleillä maailman rauhoittavin ääni on nastojen vaimea ropina jäistä kaistaa vasten. Ei tarvitse alamäissä miettiä hidastuuko vai kiihtyykö jos jarruttaa, eikä ylämäissä noustaanko ylös vai mennäänkö kelkkana alas. Myös penkan takaa “yllättävän” suojatielle pyrkijän havaitessani ei yleensä tule mietittyä: “oispa kitkat!”.

Mukavuudenhalulle ja viherpipertelyllekin on toki sijansa, en ole kuitenkaan varma kuinka korkealla sijalla niiden tulisi olla liikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen nähden. Omalla kohdalla ESP/4x4 -auto saa kitkat, köyhempinä aikoina (kuten nyt) ajetaan hyvilla nastoilla, ja uusia laitetaan tarvittaessa jos varallisuus riittää.

3 tykkäystä