Sama. Ei tulisi mieleenkään laittaa nastoja alle muutaman jääkelipäivän takia, mitä tämäkin talvi on tarjonnut.
Eilen illalla ajelin vaimon vajaavetoisella missä ensimmäisen talven kitkat.
Tänään omalla nelivetoisella missä alla viidettä (ja viimeistä) talvea ajossa olevat kitkat.
Näiden kahden päivän perusteella ei mitään syytä vaihtaa takaisin nastoihin, kitkoilla jatketaan kuten tähänkin asti.
En sitten tiedä onko erot kulkupeleissä vai ajotavoissa, mutta kyllähän tuolla laatukitkoilla kaikki pärjää oikein hyvin. Vieläpä hiljaisesti ja turvallisesti.
Vaimolla on nelivedossa alla 5 vuotiaat alkuperäiskitkat, ja näissä erityisesti kaarrepito-ominaisuudet ovat jo heikkenemään päin. Toki painava autokin.
Itsellä myös neliveto ja tämän talven paistot alla. Pärjää hienosti kelissä kuin kelissä.
Ensin pitäisi vaan kokea se “epämukavuus”. Mutta kun en koe. Entisaikojen nastarenkaat kun alle laittoi, niin tunnelma oli kuin olis jääratapiikeillä ajanut. Eli on ne nastarenkaatkin paljon kehittyneet. Kuten vaikka ikuiset syntipukit, dieselmoottoritkin. Mutta se ei vaan kelpaa. Kun on leima lyöty, niin se pysyy.
Päivämatkat autolla talvisaikaan on 2-20km. Ei ole kyllä päästöt ja yleensäkään vihreät arvot itsellä ensimmäisenä mielessä. Melkein päinvastoin, alkaa liikaa kohkaaminen risomaan.
Meikäläisen suurin “synti” on se, että ajoa talvirenkailla tulee niin vähän. Jos ajais niillä ihan työkseen, ehkä se muuttais kuviota. Mutta jos kilsoja tulee max. 2000km, niin eipä ole kiirettä rengaskaupoille.
Ihan samalla tavalla nastarenkaiden kumi vulkanoituu ja toisaalta piikkien hyöty tulee vain kovalla alustalla. Lisäksi nastarenkaat ovat muuttuneet rakenteeltaan ja materiaaliltaan kitkojen suuntaan (pehmeitä lamelleja).
@Hakkuri 2015 kävi niin, että kun en ollut rastittanut ruutuun mitään, niin uusi leasing Octavia tuli kysymättä nastarenkailla. Kamalat rapistimet oli. Merkki päässyt unohtumaan. Lyhytaikaisessa kakkosautossa oli Michelin X-ice Northit. Pito on oli hyvä - aivan järkyttävä ropina ja jurnutus tiellä.
2017 pääsin takaisin kitkoihin ja sen tuoreemmista nastoista ei ole kokemuksia.
Kieltämättä harkinnan paikka tulee eteen, kun auto seuraavan kerran vaihtuu. Varsinkin jos vaihtuu ihkauuteen. Mutta jos ostan pari vuotta vanhan vähän ajetun, niin luultavasti niillä mukanatulleilla aloitetaan.
Ei tämä minulle mikään ehdoton “uskonasia” ole. Eilen sain jo kokea FB:n puolella miten maskikeskustelu eskaloituu. Keskustelun aloittanutkin jo harmitteli, ettei arvannut millainen vääntö siitä syntyy. Sama vaara on aina ja yhä uudelleen näissä talvigummeissakin. Syyllistämisen tasossa on kyllä vielä paljon korottamisen varaa. Onneksi se ei ole noussut keskiöön, vaan keskitytään omiin aistimuksiin ja kokemuksiin.
Ping @ljpp
Tänään kaipasin nastarenkaita.
Muutama tällainen päivä vielä lisää, niin ensi talveksi mun autoon tulee taas nastat.
Eikä muuten kiinnosta pätkän vertaa kuluuko tiet sen takia että mulla on nastat alla. ![]()
Tänään oli kyllä liukasta niillä nastoillakin…
Vaikka tulisi kymmenen tällaista päivää niin kitkoilla mennään niin kauan kun omalla autolla ajan.
Noin 15 vuotta ollut kitkat ja kyllä niillä on oppinut hyvin pärjäämään.
Kerran jäin työmaan pihassa pikku ylämäkeen kun oli aivan peilijää.
Työkaverien avustuksella pääsin pois ja sitten työnnettiin ne kaksi muuta autoa joissa molemmisa oli nastat alla.
Kyllä @blueOval muuttaa mielensä kun siirtoraja umpeutuu, peli alkaa luistamaan ja kitkat pitämään ![]()
Onneksi kitkoissa oli pitoa kuin kärpäspaperissa.
En ole kokeillut, mutta epäilen vahvasti kärpäspaperin jääpitoa.
Isommat tiet olivat sulia mutta maalla pienemmät tiet olivat peilijäässä ja nastoja olisi tarvittu.
Sulista urista pois kääntäessä hupsheijaa ja auto olikin melkein poikittain.
Nastojakin on monenlaisia ja monenkuntoisia.
Ping @kaxyx
Juu, huhtikuussa on kitkoilla jo huomattavasti parempi pito.
Mä olen tässä arponut että missä vaiheessa alkaa pärjäämään GoodYearin välikelikitkoilla. ![]()
Ne kun ei ole enää ihan tuoreet eikä muutenkaan uuden veroiset.
Minulle nastojen ropina antaa mielenrauhaa. Se tarkoittaa että pitoa löytyy. Suurimmaksi osaksi pärjäisi kitkoillakin, mutta sitten pääkallokelin koittaessa se paskamainen tunne kun ei ole nastoja turvaamassa matkantekoa. Se on pirullista ajaa kaltevaa mäkistä vesijäällä olevaa pikkutietä, kun tuntee persuksissaan pidon katoavan ja auton menevän painovoiman mukana. Turvallisuus menee ainakin minulla mukavuuden edelle.
Itse ajelen nykyään kitkoilla, kun ei ole mitään pakkoajeluita, mutta joitakin kymmeniä Lapin reissuja nastoilla ajaneena noista väh. yksi olisi kelin takia viivästetty, jos olisi ollut mahdollista.
Todellinen tappokeli, ensin ihan kunnolla lunta ja sitten alijäähtynyttä vettä, mutta pakko oli Kempeleeseen asti ajaa, kun piti alkaa kummiksi.
Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Omasta mielestäni kevään isoin vaaranpaikka on yöpakkasten muodostama jää, joka voi yllättää kuivaan tiehen jo tottuneen kuskin. Ja jäällä kitkarengas on tietysti huonoimmillaan, varsinkin välikelin rengas. Joku räntäsade tai vastaava ei yllätä puuntakaa ja kuski reagoi keliin olosuhteiden mukaisesti.
Mitä tulee nastojen ropinan aiheuttamaan tunteeseen, arvaan sen olevan yksi syy siihen miksi nastoilla tulee enemmän onnettomuuksia. Lisäpito ulosmitatataan. Ajetaan olosuhteisiin nähden liian kovaa, koska kyllä Misukat pitää. Aika jännää kaahailua näkee mm. Lapin lomaliikenteessä.
Muistin mukaan viime talvena mentiin näitä aikoja kun veivailin nastoja pois alta ja välikelikitkoja alle?
Viime talvi tosin oli hiukan erilainen ja siihen ei voi verrata.
Nyt olet kyllä taatusti oikeilla jäljillä tässä tuntemuksessasi. ![]()
Kyllä ne uudet muuten pitääkin…ja muutakin kuin vain ääntä.
Mä oon ajellut 476hv takavetoautoa kitkoilla ja 585hv nelivetoa nastoilla. Sama kuin vertaisi suolaa ja sokeria keskenään. Jälkimmäinen on stabiili talvioloissa. Ensimmäistä irrotettiin aina miesvoimin penkasta ja kaistanvaihto moottoritiellä oli jännittävää.
Nastat ja neliveto. Paras yhdistelmä, oli talvi sitten minkälainen tahansa, eikä tarvitse kompromissejä tehdä.
Korostetusti tänä talvena, oikeasti nautinto ajaa. Kitkakuskit kun sutii liikennevaloissa vasta kahvia keitellen ja ihmetellen, niin taustapeilistä voi heitä morjestella jo kahvikupin tultua juoduksi
.
No, kitkat löytyy täältäkin, ja uudet hankinnassa. Olen edelleen sitä mieltä, että meidän talveen optimi on kolmen setin taktiikka. Syksyt ja keväät kitkoilla, sydäntalvet nastoilla, kesät sitten tietenkin kesäfillareilla, joissa hyvät vesikelin ominaisuudet. Varsinkin motareilla esim. Saksassa tärkeätä.
Kitkatkin kestää aika pitkään tuolla taktiikalla, kunhan ei aja niillä keväisin liian pitkään.
Seuraavaan talveen on matkaa, mutta laitetaan tämä artikkeli nyt tänne jemmaan. Päästään sitten joskus vääntämään tästäkin. ![]()
Peli avattu ja kesärenkaat alla. Ei ollut liikkeessä vielä ruuhkaa. Varmaan sataa ensi viikolla metri lunta.
No jos asuu keskusta alueella eikä tarvi aamulla aikasin lähtee ni pärjää kyllä, ite lähden joka aamu ennen kuutta maalta ni kyllä kitkat viä täytyy pitää vaikka kevään paljailla teillä kitkat kuluu nopeammin kun syksyn keleillä. Kesäkiekot on m+s renkaat joten niilläkin varmaan kohta jo pärjää.