Kitkat vai nastat alle talveksi?

Nastoilla niin kauan kunnes ne kielletään kokonaan.

2 tykkäystä

Tiiviatettynä ja kärjistettynä alle 15v auto ja ajotaito.

Isäni on pitkään harrastanut metsästystä ja jahtimökki.on aivan skutsissa. Aina on valinta kitkat ja monasti hän on joutunut hinaushommiin, vetäjän roolissa. Autot ovat tosin olleet hyviä, ensin takavetoisia ja sitten nelivetoinen Mersu.

1 tykkäys

Kaikesta hehkutuksesta huolimatta, taidan jättää kitkarenkaat sille taitavimmalle 5 prosentille talviautoilijoista.

1 tykkäys

Kuten aikaisemminkin olen todennut: Ette te kitkamiehet pärjäisi jos nastarenkaiden käyttäjät eivät karhentaisi teille tietä.

Kantasi on tullut selväksi ja ihmettelen että jaksat hehkuttaa noita kitkoja 1-2 kertaa vuodessa. :thinking: Tämä on jokaisen oma päätös ja sitä pitää kunnioittaa.
Kukin ostakoot sellaiset renkaat jotka kokee itselleen parhaaksi ja turvallisemmaksi vaihtoehdoksi.

7 tykkäystä

Yhteiskunta hyötyisi jos nastojen osuus laskisi. On totta että joku osuus niitä on hyvä olla olemassa.

Ja uskomuksia nimenomaan ei pidä kunnioittaa. En tiedä mistä ihmeestä tuo.nastavimma Suomessa kumpuaa.

2 tykkäystä

Mä ajan vuodessa karkeasti 40.000 km. Olen samaa tahtia ajanut noin 15-vuotta. Olen testannut kitkoja, mutta kyllä edelleen tässä meidän maassamme päädyn lopulta nastoihin. Miksi?
Ne ovat minusta turvallisempi vaihtoehto kuin kitkat. Jäisillä teillä seikkailen mieluummin nastoilla kuin kitkoilla. Ja kyllä, on meillä edelleen tarjolla myös jäisiä teitä, vaikka muuta väitetään.

7 tykkäystä

Sukulainen on viimeiset 10 vuotta ajanut vielä enemmän per vuosi (50.000km)i ja valitsee aina kitkat.

Edit: Mm. Kemissä kävi säännöllisesti.

1 tykkäys

En kirjoittanut sinun sukulaisesi puolesta, vaan ihan omista kokemuksistani ja ajatuksistani.

3 tykkäystä

Juuri näin ja hait auktoriteettia isolla ajomäärällä. Yksikön mielipiteellä tai kokemuksella (minun tai sinun) ei asiassa ole kuitenkaan mitään merkitystä. Otanta on liian pieni.

Ja mitä tämä nokittelu antaa tähän ketjuun? Sinun sukulainen tai minä?
Jokainen päättäköön onko nastat vai kitkat alla. Minun henkilökohtainen kokemus useamman vuoden ajalta on se, että nastat on parempi ratkaisu. Jos sukulaisesi on eri mieltä, niin pyydä hänet jäseneksi tappara.co palstalle ja hän voi itse sitten perustella miksi kitkat on parempi vaihtoehto.

2 tykkäystä

Henkilökohtaisten kokemusten sijaan voitaisiin palata siihen faktaan että kitkoilla tulee vähemmän onnettomuuksia.

Ja se mikä tässä itseä ärsyttää on se että aina jos kitkoja kehaisee, niin vähintään kolme nastafanaatikkoa on vinkumassa. Kuinka paljon näkee samaa.kiihkoa renkaiden vaihtovälin suhteen? Se.parantaisi sitä turvallisuutta. No hiljaista on ja Corollaan laitetaan 10v vanhat nastat alle.

Fakta on se.että nastat.kuluttavat teitä ja tuottavat katupölyä. Nastojen osuutta olisi hyvä saada pienemmäksi. Huom. fakta, ei fiilis tai oma kokemus. Osalle nasta on perusteltu valinta, mutta läheskään kaikille ei. Vääristynyt asenneilmasto hidastaa kitkojen yleistymistä, josta olisi hyötyä meille kaikille.

Juu, rengasvalinta on toistaiseksi oma päätös, mutta se vaikuttaa meihin kaikkiin. Jos henkilökohtaiset päätökset ovat huonoja, niin sitten on hyvä miettiä voiko viranomainen ohjata asiassa.

Henkilökohtainen kokemukseni on se, että nastat toimii ihan pirun hyvin.

Tuossa sinun linkkaamassasi jutussa puhutaan huonoista nastarenkaista aika paljon. Onko huono nastarengas pahempi kuin huono kitkarengas. Eiköhän tässäkin olisi parasta, että ihmiset huolehtisivat renkaistaan ja pitäisivät yllä hyvää rengastasoa. Edelleen valitsisin uudet nastarenkaat alle ennemmin kuin uudet kitkarenkaat.

Ja katupöly…pitäisi varmaan kieltää jatkossa pahimmat maantien rikkojat eli rekat.

3 tykkäystä

Hiekotus myös, onneksi vähentynyt muutenkin.

1 tykkäys

Kukaan ei ole kiistänyt nastarenkaiden toimivuutta. Suurin osa ihmisistä ei niitä kuitenkaan tarvitse. Markkinoinnin uhreja tai mistä lie johtuu, mutta kai ne asenteet vain sitten muuttuvat niin hitaasti.

Turvallisuuden tunne. Viime talvi olisi mennyt kesärenkailla, mutta kaikki talvet ei ole veljiä toisilleen…

Tuo YLEN juttu oli kyllä todella huono.

2 tykkäystä

Miksi sama tunneohjaus ei vie ihmisiä rengaskauppaan uusimaan renkaitaan? (Koskee myös kesärenkaita)

Taisin tuohon ylle juuri kirjoittaa näin:

Eli perinteinen kommentti. Luetaan niitä viestejä…

Ite ajelen/ajellaan noilla vanhoilla romppeilla missä ei luistonestoja yms. Ajoa tulee sen verran vähän, ettei auto tarvitse, kun toimivan ilmastoinnin. Ei tulis talvella mieleenkään emäntää päästää kitkoilla liikkeelle eli nastakummit ehdoton!

Ei tuo vastannut kysymykseen.

Olet muuten sikäli huono esimerkki, että ajat paljon keskimääräistä enemmän ja ymmärtääkseni työn vuoksi tulee iso osa tästä. Täten sinulla on ihan järkiperusteita ajaa hyvillä nastoilla:

  • Isoon kilometrimäärään osuu todennäköisemmin poikkeuksellisia äärikelejä
  • Työajoon on yleensä suhteellisen pakko mennä

Nämä ovat hyviä perusteita juuri sinulle, mutta eivät edusta keskimääräistä autoilijaa.

Mun mielestä kitkat…

1 tykkäys