Kitkat vai nastat alle talveksi?

Nastoilla menty yli 20 vuotta ja mennään edelleen :+1:

1 tykkäys

Eikö juuri paljon ajavien pitäisi olla ns. varmoja kuskeja, jotka pärjäisivät kitkoilla? Varmasti pärjäisin, mutta koen silti nastat turvallisemmaksi vaihtoehdoksi.

Ja sitten tullaan siihen, että ehdottaisin esim. äidilleni sitä vaihtoehtoa, että hän rupeaisi painamaan talvet kitkoilla. Ei helvetissä. Todella huono idea.

3 tykkäystä

Looetan tältä erää aiheen käsittelyn äänestykseen. Natstojen ja kitkojen rinnallehan on noussut nyt myös jokasään renkaat, kuten Misukan CrossClimatet. Ilmeisesti niiden suosio on nousussa ja itsekin tunnen ihmisiä jotka ovat sellaiset ostaneet.

Ensi talvena autossani on:

• Kitkat
  • Nastat
  • Jokasään renkaat

0 voters

1 tykkäys

75v äitini ajaa kitkoilla :wink:

Otan osaa…
Tekisi mieli kysyä, että missä hän asuu ja paljonko hän ajaa vuodessa, mutta annetaan nyt olla. Emme pääse yhteisymmärrykseen.

Tampereella ja ajaa vähän. Ja muista iän tuomista syistä ei lähde hankalaan keliin. Osoitus vain siitä kuinka näiden yksilöargumenttien painoarvo on käytännössä nolla.

Alustavat prosentit noin 70/30 luokkaa. Kun tuo saadaan toisin päin, niin tilanne on hyvä. Sinä ja äitisi saatte kaikin mokomin olla siinä 30% lohkossa.

Onneks meillä on toisin, kitkoilla on mut ainakin vielä päästetty talvella autoileen :grin:

1 tykkäys

Tehdäänpä keskustelusta yhteenvedon poikasta. Nastarenkaat tiettävästi pitää paremmin ja pysähtyy nopeammin, etenkin jäisellä tai lumipolanteisella tiellä, tehden niistä turvallisuushakuisten valinnan.

Vastaväite 1: ei niitä jääkelejä enää talvisin ole etelässä, johon vakiovastaus, että on niitä kuitenkin silloin tällöin.

Vastaväite 2: kitkakuskeille sattuu vähemmän onnettomuuksia. Johon vastaus voisi olla, että ehkä kitkakuskit on taitavampia ajajia, tai rengasvalinnastaan johtuen tiedostavat vaarat paremmin ja ennakoivat - mutta mikään ei kai estä tekemästä nastoilla samoin, jolloin turvallisuusetu on taas nastakuskilla.

Kitkarenkaiden etuna puolestaan on - ja näistä ei taida edes olla väittelyä - hiljaisuus, ajomukavuus sekä vähempi hengitysilman ja teiden pinnoitteiden tuhoaminen.

Yhtenä argumenttina nousee esille, että tietty määrä nastarenkaita tarvitaan rouhimaan jäiset risteykset karheaksi, jotta kitkarenkaillakin pääsee niistä liikkeelle. Mutta toistaiseksi kitkarenkaiden suosio ei ole noussut niin suureksi, että tämä olisi ongelma.

3 tykkäystä

Just joo.
Mulla oli viime talvena Hankookin kitkat ja Michelinin nastat.
Jälkimmäiset oli mukavammat ajaa ja vielä hiljaisemmatkin, joten se siitä.

Tästä tulikin mieleen että edelliset Goodyearin kitkat olivat kuin villasukat, mutta tulin vilkaisseeksi uusien Contien tiedot ja ilmoitettu dB oli yllättävän korkea 71. Kuviokin on melkoista traktorin nappulaa. Aika näyttää miltä kuulostaa - toivottavasti ei pahalta. Pelkkä voimakkuus ei onneksi kerro kaikkea vaan melun taajuus vaikuttaa kokemukseen.

Tuollaiset ladataan syyskuussa alle välikelirenkaiksi.
Uskon että on paremmat kuin ne edelliset Hankookit.

1 tykkäys

Sitten olin väärässä ja kiistaa on siitäkin. Olin kyllä siinä luulossa että kitkat on yleisesti ottaen hiljaisemmat.

Viialassa ei katupöly haittaa, ja nastoilla pääsee niistä kolmesta liikenneympyrästä paremmin lävitte mitä meillä on, kuin kitkoilla.

Kitkoilla ajelin muutaman talven ja onhan ne kevyellä pakkassäällä matka-ajossa ihan kivat, mutta kyllä nastarengas on se mihin luotan nykytalvisin taajamassa.

2 tykkäystä

Kommentti vielä @BlueOval, koskien “kunnon talvia”. Kitkojen pito on kovalla pakkasella parhaimmillaan, kuten myös lumella. Löytyy testeistä ja olen asian lukemattomat kerrat itse todennut.

Heikkous on liukas jää, mutta sen muodostuminen vaatii tietysti sulamista. Eli nollan molemmin puolin keikkuva talvi voi olla hankala. Jää ei ole sekään ongelma jos sen havaitsee, mutta joskus tätäkin vaikeuttaa esimerkiksi lumi.

Viime jouluna ajaessa pohjoiseen oli Pohjanmaalla tie jäässä jonka päälle oli satanut vettä. Piti 20km ajaksi vauhtia pudottaa varmuuden vuoksi, mutta ei kyllä tuntunut mitään lipsumista siinäkään (3. talven kitkat) vaikka olin melko varma että nyt ollaan haasteiden edessä.

@Sivuca On tosiaan olemassa myös hiljaisia nastarenkaita. En ole perehtynyt miten se on saatu aikaiseksi. 2015 vai 2016 ostin Misukan Xice Northit, jotka olivat aivan järkyttävät. Ne sekä rapisivat että jyrisivät korvia huumaavalla melutasolla.

2 tykkäystä

Itsellä on valintana nastat. Koska koen että niillä liikkuminen on minulle turvallisempaa. Autossani ei ole minkäänlaisia nykyajan herkkuja ei edes abs jarruja.(micra vm94). Lisäksi vaikka asun Tampereella vuotuisista ajokilometreistä 2/3 koostuu alemman tieverkon tiestöstä. En uskaltaisi kevät talvella lähteä tuonne korpeen esim pöllöjä kuuntelemaan yöllä jos autossa olisi kitkat alla. Taatusti olisin jossain vaiheessa ongelmissa/jumissa.

3 tykkäystä

Eikös tuo vaadi veden jäätymistä tien pinnalle? Hyvin tuttu ilmiö näillä leveyspiireillä…

3 tykkäystä

Nyt kyllä täytyy sanoa, että tämäkin ketju on mennyt aika helvetilliseksi ja naurettavaksi vääntämiseksi. No onneksi ihmisillä on vielä aikaa päättää kummat laittaa ensi talveksi alle :grin:

6 tykkäystä

Vähän kokeneempaan kevyeen pikkuautoon ilman elektronisia avustimia, varmasti oikea valinta syrjäteille.

2 tykkäystä

Paljonhan se tosiaan riippuu kulkupelistäkin. Itsellä nyt ollut kaksi viimeiset autoa nelivetoja ja kitkat alla. Sitä ennen kaksi edellistä oli takavetoisia ja sitä ennen oli etuvetoja joissa oli nastat. Itse koen, että nuo kitkat ollut itselle paljon paremmat, vaikka kilometrejä tulee paljon ja ei mitään pelkkää taajama-ajoa. Tottakai nelikko vaikuttaa myös asiaan, mutta ei kyllä ole ollut pientäkään tarvetta lyödä alle nastoja, kun tuntuu että pitoa on ja ei ole lipsunut huonossakaan kelissä.

Varmaan moni asia vaikuttaa ja absoluuttista tottuutta ei varmaan tähänkään asiaan löydy.

3 tykkäystä

Se on justiinsa näin. Eikä homman pidäkään olla 100-0, koska nastojen tuottamasta karhennuksesta on hyötyä.

Mutta suhdetta pitäisi saada parannettua nykyisestä ja siksi onkin erittäin hyvä asia että Helsinki tätä pohtii.

2 tykkäystä