Yhdessä ostamassani autossa tuli kitkat talveksi edelliseltä omistajalta. Merkkiä en muista tarkasti mutta haluan sanoa continental. Olivat hiljaiset kyllä, mutta alku/lopputalvesta jännitteli tien liukkauden vuoksi mutta siihenkin tottui ja ajeli sen mukaisesti. Viime talvena ostin nokian hakka 8:t ja on kyllä hyvä nastarengas, hiljaisemmat kuin michelinin kesärenkaat (vanhat kylläkin)
Kaupunkiajoon kitkat varmasti sopivammat, mutta omaan ajoon valitsen nyt ja jatkossa nastat.
Mulla crossclimatet kesärenkaina ja ajattelin niillä mennä niin pitkään, kun pärjää. Sitten kun joutuu liikaa ennakoimaan ja varomaan, niin nastat alle.
Talvi tekee tuloaan ja on varmaan ihan nurkan takana jo päätellen siitä miten vilkas keskustelu on käynnissä talvirenkaista. Mulla on ollu yhdessä autossa kitkat ja niistä jäi mieleen se että ympyröissä ei tahdo auto kääntyä vaan alkaa puskemaan. Samoin risteyksestä oli toisinaan haastavaa päästä liikkeelle.
Mitä tulee renkaissa ilmoitettuun meluun niin kyse on ohiajon melusta eli desipelit on mitattu auton ulkopuolelta. Ei siis kerro mitään siitä kuinka hiljainen rengas on kyseessä. Tämä tieto on Continentalin edustajalta kuultua. Tosin tästä on jo useampi vuosi aikaa.
Moni on tässä ketjussa perustellut valintaansa turvallisuuden tunteella. Onko tämä kaksiteräinen miekka ja kuskit ulosmittaavat nastojensa hyödyn?
Nelivetoinen auto on Suomen keleihin erittäin perusteltu valinta, mutta yllättävän harva niillä ajaa. Tässä tapauksessa turvallisuuden tunne ei ilmeisesti painakaan enää niin paljoa? Nelivedon yleistyminen tukisi myös kitkarenkaiden markkinaosuuden kasvua.
Linkatu IS-jutun kommenteissa näkyy polarisaatio aiheen ympärillä. Osa pelkää kitkoja hysteerisesti ja toiset ovat ajelleet niillä 20 vuotta ilman ongelmia. Totuus on tietenkin siellä välissä ja tapauskohtaista.
Yksi varteenotettava vaihtoehto olisi nastarenkaiden kovempi verotus, eli laittaa sille tunteelle hintalappu.
Oma valinta on sellainen kahden (komen kesärenkaiden kanssa) rengassetin malli, että syksyn alkaessa vaihdan alle kitkat, sydäntalvella nastarenkaat, ja aikaisin keväällä taas kitkat ennen kesärenkaita. Investointi tietenkin, mutta toimiva.
Nelivedolla ajelen, ja hyvin toimii kumpikin setti. Pidon suhteen ei siis nelivedon suhteen ole ongelmia kitkoillakaan, mutta suurin ero on jarrutuksissa, koska silloin ei nelivedosta ole mitään hyötyä. Jos jäinen tienpinta yllättävässä tilanteessa, niin kitkat häviää mennen tullen. Ennakoida pitää tietenkin, mutta silti tuossa kohtaa ero on suurimmillaan.
Tässä on mielipiteet ja perustelut heilunut puoleen ja toiseen. Erilaisten ajomäärien, yllättävien olosuhteiden (keli yms.) takia nastakielto on radikaali keino.
Valitettavasti itsekkin kuulun paljon ajaviin ja ikäväkseni asun/ ajan myöss Helsingissä. Kun liikkeelle pitää päästä kelillä kuin kelillä, on hyväkuntoiset nastat ja turvallinen ajotapa paras mahdollinen turva, kun se epätodennäköinen äkillinen keli/ olosuhde toteutuu.
Tämänl vuoksi en sitten saisi ajaa jossakin kotikaupungissani? Mitäs jos autoa ostettaessa pyrittäisiin määrittelemään käyttötarkoitus ja tietyin parametrein ”houkutella” kuluttajia valitsemaan kitkat?
Esim. jos ei muutoinkaan aja paljoa ja tarvittaessa voi valita esim. ajamattomuuden/ julkisen liikenteen voisiko tällöin yhteiskunta kannustimin tukea kitkojen hankintaa? Jos taas nastat arvellaan ”välttämättömiksi” niitä voisi käyttää.
Nastarengaskin on vähän sellainen yleiskäsite. Kulumiseen vaikuttaa mm. renkaan profiili, rengaspaine, nastojen määrä, muoto, kiinnitys, ulkonema, ajoneuvon massa jne. Myös kiviaineksen kovuus, raemuoto, raekoko, minerologinen koostumus, sekä bitumin tunkeumaluokka. Harmaalla alueella olisi aika paljon rajoitettavissa olevia parametrejä, ilman suoranaista totaalikieltoa. Toki montaa elementtiä on lainsäädännössä rajoitettu, muttei tiukentaminen ole kuin poliittinen päätös ja teollisuuden tehtävä on vastata tähän (ja kuluttajien toiveisiin lainsäädännön puitteissa).
Uskoisin, että tilanne kehittyy ensisijaisesti Väyläviraston ja LVM:n linjauksien, päällyste- ja rengasalojen tuotekehityksen sekä teiden kunnossapidon kehityksen kautta.
Ajaisin kyllä mielelläni nelivedolla, jos olisi varaa. Aika huono vertaus mielestäni. Kitka ja nastarenkaat on suunnilleen saman hintaisia kuitenkin. Varallisuuteni puitteissa en tingi turvallisuudesta ja on FAKTA, että nastarengas on turvallisempi nimenomaan niissä pahimmissa keleissä. Testituloksia on pilvin pimein.
Neliveto ei sitäpaitsi tuo yhtään pitoa jarrutettaessa.
Olen ajellut kitkoilla reilusti yli 20 talvea. Väliin mahtuu yksi talvi nastoilla kun auton vaihdon yhteydessä tuli priimat nastarenkaat. Vaihdoin ne kuitenkin seuraavana talvena taas kitkoihin. Itse pidän kitkoja ja niiden ajomukavuutta ylivertaisina nastoihin verrattuna. Itselläni on ollut aina pohjolan olosuhteisiin suunnitellut renkaat. Jollain eurokitkoilla täällä ei voisi mitenkään pärjätäkään. Markalla saa markan tuotteen. Näiden vuosien aikana en ole (vielä) törmännyt tilanteeseen, jossa olisin nastoja kaivannut tai ajatellut niiden olevan parempia. Lumella ja loskalla kitka pitää paremmin kuin nasta. Jäisellä tiellä nasta on pitävämpi mutta jäällä on tervettäkin ajaa ennakoivasti. Olen pannut merkille että moni nastoilla ajava luottaa niihin liikaa… Nämä on hyvin pitkälle mielipide- ja kokemusjuttuja.
Kieltämättä välillä viihdyttävää lukea tätä mun nastat on paremmat kun sun kitkat tai päinvastoin juttuja🤔 Keskutelu on kokolailla päiväkoti-ikäisten tasoa kun varmaan moni kaipaisi kokemuksia kitkoilla ajamisesta.
Kitkoilla mennyt 15 vuotta.
Alkuun Nokialaiset Q.t oli aika veltot ja omituisen oloiset. Lumipito hyvä mutta arvaamattomat jos lunta jään päällä. Muutaman kerran lähti vähän lapasesta kun kartoitin ominaisuuksia ettei niin käy liikenteessä.
Nykyään HakkaR sarjat jo kaikki olleet niin hyviä ettei piikkipyöriä tule minun autooni.
Kaikki Hakka R versiot ovat olleet hyviä ja nyt Hakka R3 joita pidän huonompia kuin R2 sarjaa lumella ja loskassa.
Aina ajan kohtuu reippaasti liikenteessä kelistä riippumatta, vähintään +7 km/h todellista nopeutta tikkarimerkkiin nähden tahi lujempaa jos on hauska keli ja tie jossa ei ole valvontaa.
Ei rapinaa vaan hiljaisuutta arvostan ja veikkaan että nastarenkaat kielletään jossain vaiheessa.
Itte ajelisin kitkoilla, mutta kun takavetoinen auto(BMW) niin vaimo vaati nastat… Kitkoilla pärjää etelä-Suomessa kyllä ihan hyvin. Eikä tartte olla niin tarkka milloin vaihtelee. Mutta rouva jäi Hervannan mäessä jumiin toissa talvena kitkoilla ja sen jälkeen tuli aika suora käsky vaihtaa nastat
Onko olleet kuluneet tai kesällä ajetut tai jotain bulkkimerkkiä koska mäessä takatuuppari on parempi koska tulee painoa taakse kuin etuvetoisessa menee toisinpäin, tietysti jos on kierrosherkkä ja tehokas pata eikä tuntumaa kunnolla kaasujalassa niin saattaa alkaa sutiin ja jää paikoilleen.
Itselläkin joskus oli El Camino, V8 motilla niin meinasin jäädä Emman/Aussie Barin eteen kesällä sadekelillä kiinni kun vähän varomaton kaasun käyttö eikä lukkoperää.
Ei minkäänlaisia ongelmia ole enää ollut kitkoissa Nokian R sarjojen kanssa ja tosiaan voi rauhassa katsella vaihtoaikoja mutta helposti kitkat menee pilalle jos niillä ajaa kesätkin ja kuumilla pinnoilla.
Juujuu.
Jos me alettaisiin tekemään omat testimme ja painottaisimme eri osa-alueita niin testien tulokset olisivat aivan erilaisia. Testit voidaan kääntää vaikka päälaelleen painottamalla eri ominaisuuksia.
Nastarenkaat Continental IceContact 3 ja Michelin X-Ice Nort 4 sijoittuivat testin kärkeen 8,9 pisteellään. Paras kitkarengas Nokian Hakkapeliitta R3 sai 8,3 pistettä.
Continentalissa ei pysy nastat kiinni mutta Michelinissä pysyy.
Kitkoista uutena paras jääpito on Continentalissa, Michelin X-Ice Snow kakkosena, mutta ekan talven jälkeen alkaa Contin pito heiketä ja Michelin on ykkönen.
Peruspertti ajaa lisäksi Michelinillä yhden talven enemmän.
Mä ehdotan että tehdään talvella ihan oma testi.
Jäällä nollasta sataan ja satasesta nollaan.
Mun autossa on hiukan enemmän löylyä mutta se on myös painavampi.
Tässä ollaan varmaan aika tasoissa?
Jatketaan nasta vs kitkat keskustelua vasta tuon jälkeen.
Tuo on totta että parhaat kitkat ovat lähellä nastarenkaiden parhaimmistoa.
Itselläni on tallissa viime talvena ostetut nastat. On varmasti viimeiset nastat millä itse ajan.
Viime talvi oli ilkeä ajella nastoilla kun lunta ei ollut nimeksikään.
Molemmissa renkaissa on ns hyvät puolet ja myös huonot.
Tuntuu vain että jokainen unohtaa sen suurimman asian mikä vaikuttaa pitoon eniten…
Oikea jalka.
Sen asento kun on oikea niin
Pimpelipom @ljpp
Nastat piti laittaa talveksi mutta tuli joku vi*un lukihäiriö ja olin tilannut kitkat.
Mä voisin vetää tuon kaupan vielä puihin, mutta tilattu mikä tilattu ja niillä sitten mennään ensi talvi.
Niin ja joo…Mullahan on nyt siis kahdet kitkat talveksi.