Koulutus ja opiskelu

Poika lukee viimeistä vuotta psykologiaa. Varmistin että isä ei aiheena. Kysyin mikä tekee ihmisen onnelliseksi ja miten sen saavuttaa.
Edittoin sem verraran että jos ei omaa jälkeläistä voi kyseenalaitaa, ketä sitten.

Tänään sain ryhmätyön ansiosta loistavan idean opinnäytetyöni aiheeksi! Opokin näytti vihreää valo, kun kerroin suunnitelmistani. Opiskelen tosiaan liikennealan insinööriksi ja keksin miten pystyn yhdistämään koulun sekä elämäntapani.

Mä kun reissailen ympäri Suomea Tapparan perässä, siinä tulee matkustettua esimerkiksi kävellen, pyörällä, junalla, bussilla, erilaisilla autoilla, ratikalla ja ehkä matkustan johonkin peliin lentäen. :grin:

En ala sen tarkemmin avaamaan ideaani mutta aivan törkeän innoissani olen siitä! :fire: Opiskelusta tuli juuri monta astetta antoisampaa!

Ja jos täytyy lähteä kesken luennon pelireissulle, nii mähän oon vaan menossa tekemään oppariani. :ok_hand:t3: :relieved:

18 tykkäystä

Suomessa jotain hyvää. Käytännössä jokainen voi omilla eväillä päästä yliopistoon ja valtio tukee opiskelua.

USA:ssa opiskelupaikan yliopistoon voi saada vaikka palkintona korisottelussa:

Pitäisikö Areenalla olla kisa: Puttaa vastapäädystä kiekko johonkon kapeaa reikään toisessa päädyssä ja sinustakin voi tulla lääkäri?

3 tykkäystä

Maksumuuri:
Lyhyesti. Oikeustieteellinen vuodessa (elokuu 2020 - lokakuu 2021). Eikä siinä vielä kaikki. Oikeustieteen maisterin tutkintoon vaaditaan 300 opintopistettä. Samassa ajassa suorituksia 583 opintopistettä, eli lähes kahden maisterin tutkinnon edestä. Olen ajatellut että hieman reipas 100 opintopistettä on tehtävissä hyvällä suunnittelulla. Lähes 600 noppaa… huh huh…

6 tykkäystä

Aika yllättävä veto Lappeenrannan yliopistolta.

MYYTINMURTAJAT-SARJASTA tuttu keksijä ja tuotekehittäjä Jamie Hyneman on nimitetty Lappeenrannan–Lahden teknillisen yliopiston eli LUT-yliopiston työelämäprofessoriksi. Määräaikainen tehtävä alkoi tänään maanantaina ja jatkuu viisi vuotta.

Työelämäprofessorina Hyneman aikoo olla mukana käytännön kehittämisprojekteissa ja tutkimusyhteistyössä. Erityisesti hän kannustaa opiskelijoita luovuuteen.

4 tykkäystä

Tällä hetkellä ketuttaa melkolailla.

En päässyt viime moduulin matikasta lävitse, tämä ei nyt sinällänsä ollut yllätys, koska taisin ehtiä/jaksaa käydä vain 1-2 luennolla.

Tuon moduulin matikka on niin turhaa paskaa, että ei kiinnostaisi yhtään opiskella sitä, koska tiedän etten tule sitä tarvitsemaan. Vektoreita, matriiseja, pistetuloa, kolmion kateettien laskemista jne.

Ensin noita piti opetella ylä-asteella, sitten lukiossa ja nyt vielä pitäisi amkissakin. Noilla ei ole tehnyt yhtään mitään matikan tuntien ulkopuolella. Ei kiinnostaisi tuhlata aikaa johonkin turhanpäiväiseen ripuliin, kun voisi tehdä jotain oikeasti hyödyllistä taikka viihdyttävää. Mua vtuttaa suunnattomasti, jos koen, että mun aikaa tuhlataan.

Sama asia kuin amiksen kokkilinjalla opetettaisiin aseenkäsittelyä!

Räyh

Älä purnaa vähästä. Mä jouduin joskus liian vauhdikkaan opiskeluvuoden jälkeen pinnat kerätäkseni kesällä tenttimään 400 sivuisen englanninkielisen kirjan nimeltään Calculus. Piti ottaa viikko vapaata kesätöistä, että sai sen kahlattua läpi.

3 tykkäystä

Jos tuo OPS:iin sisällytetty niin ei se mikään mahdottomuus ole, että työelämässä saatat noita tarvita. Itsekin tuli kaikennäköisiä uhottua, tosin yläasteella, ettei tätä ja tuota tarvita ikinä.

2 tykkäystä

Mä teen melko matikkapainotteista koodausduunia ja yliopistossa oli pakollisena sivuaineena kolme kurssia matikkaa (joista yhden sitten tentin…), mutta sanoisin, että haastavin matematiikka mitä tarvitsen on toisen asteen yhtälön ratkaisu ja Pythagoraan lause.

Muu menee sitten tilastomatematiikkaan ja graafiteoriaan, mutta nuo ei tietenkään ole normikursseilla opetettavaa matematiikkaa.

2 tykkäystä

Opettajien (muiden kuin matikan) puheista on saanut hyvin vahvan kuvan, että tulevassa ammatissa ei ihan hirveästi matikkaa tarvita. Ovat sitten sisällyttäneet omiin kursseihinsa sellasta matikkaa mitä ovat itse tarvinneet vuosien varrella.

En ole myöskään tässä 1,5 vuoden aikana havainnut sellaista aluetta missä mun pitäisi osata laskea esimerkiksi matriiseja.

Eli mun mielestä meille voitaisiin yhtä hyvin opettaa autojen moottoriremontteja, koska se periaatteessa liittyy liikennealaan ja meille saattaisi olla siitä taidosta hyötyä tulevaisuudessa.

3 tykkäystä

Matriisilaskentaa en ole itsekään tarvinnut muuta kuin 3d-demoja assemblerilla koodaillessa ja tuo oli ennen kuin niitä joutui opiskellessa “opettelemaan”.

1 tykkäys

Joo, osapointti oli myös se, että elämä voi jossain vaiheessa heittää sellaisiin hommiin joista yllättävistä taidoista tai edes niiden perusteista on hyötyä. Harva tätä nykyä tekee samaa duunia 40 vuotta.

7 tykkäystä

Voi se opiskelujen aikanakin muuttua. Toinen poika lukee historiaa, mutta on ottanut nyt sivuaineina enemmän kaupallisia aineita ja siellä pitää sitten joillakin kursseilla vähän laskeakin.

3 tykkäystä

Jos mä jossain vaiheessa eksyn alalle, jossa tarvitaan usein mm. matriiseja ja vektorilaskentaa, lupaan tarjota illan! :sweat_smile:

3 tykkäystä

Mää muistan ku mulla alko aikanaan hilateorian kurssi. Syventävää matematiikkaa. Kurssikirjan alussa oli saateteksti, että vielä toistaiseksi hilateorialle ei ole löydetty mitään käytännön sovellusta, mutta tulevaisuudessa ehkä. Toisinsanoen, tää on täysin turhaa, mutta opiskelkaa nyt ku opintoviikkoja tarvitte.

5 tykkäystä

Jo lähes 40 prosenttia Tampereen lukiopaikoista menee ulkopaikkakuntalaisille. Vaikka kaupunki lisää 90 lukiopaikkaa, keskiarvorajat tuskin laskevat merkittävästi.

Itsellä aikanaan AMK:ssa matikankurssien keskiarvo 5.0. Joskus olen kuullut sanonnan “jos luulet osaavasi matikkaa mene yliopistoon”. No menin. Voin kertoa laskisin ilomielen noita matriiseja. AMK:ssa kun opettelee hyvin pari keskeistä asiaa pääsee jo hyvin kurssista läpi. Onneksi ei ollut TTY:llä kuin kolme kurssia. Tosin nousujohteisesti 1 => 2 => 3 arvosanat :slight_smile:

En tiedä onko matematiikan tarkoitus edes aina opettaa itse laskemista. Lopultahan tärkeintä on koulussa opetella oppimaan. Ilman koulutusta moni työelämän ongelma on lähtökohtaisesti ylitsepääsemätön. Mitä vaikeampia asioita olet ratkonut koulussa, sitä helpommalta työelämän ongelmat myöhemmin tuntuvat. Hyvät arvosanat, vaikka jotkin kurssit turhalta tuntuvat (ja sitä ne ovatkin), lopulta ovat hyödyllisiä.

5 tykkäystä

Mä opiskeluaikoina (jo töitä opiskelujen ohessa tekevänä) kävin tästä pitkän keskustelun yhden opettajani kanssa Cupolan vessassa :slight_smile:

Oma argumenttini oli, että kursseilla pitäisi opettaa esim. ohjelmointikieliä, joita oikeasti työelämässä käytetään eikä akateemisesti mielenkiintoisia.

Opettajan kanta oli, että korkeakoulussa opetetaan alan perusteet ja varsinainen duuni opitaan sitten töissä.

En varmasti olisi saanut sivutöitä, jos ei hanskassa olisi jo ollut työssä tarvittavat taidot.

1 tykkäys

Näinhän se on. Kovimmat koodarit on niitä jotka myös harrastavat koodamista. Ei pelkillä kursseilla huipuksi tule ja usein pitää vielä opetella uusimmat ohjelmointikielet omalla ajalla.

Itse kävin kymmenisen vuotta sitten TTY Ohjelmointi 1. Se riitti ohjelmoinnista. Harkkatyöt tehtiin telnetillä koulun palvelimelle, jollain linux bash pohjaisella näppärällä editorilla. Kuin aikakoneella hyppy jonnekkin -90 luvulle. Kääntäjä oli vieläpä jokin C-kielen kaltainen. Eli syntaksi kauniisti sanottuna “sinnepäin”. Varmaankin tämän lehtorin oma kötöstys tai diplomityö. Voi sitä riemun määrää kun erroria ja warningia pukkaa. Umpikännissä koodasin kaikki harkat, sen verta kävi hermosolujen päälle. Ihan pari kertaa kävi mielessä millaisen kuvan työnteosta ja alasta tämä kurssi antoi opiskelijoille. Olin kuitenkin itse ollut työelämässä tuossa vaiheessa jo kymmenisen vuotta. Minun ohjelmoinnin sivuaine stoppasi sitten heti kärkeen. Huonoin kurssi koko firmassa. Suoritettu kuitenkin. Eiköhän siellä samalla periaatteella kurssi edelleen pyöri? :robot:

3 tykkäystä

Yllättävän paljon ohjelmointikursseja tuntui sivuaineina olevan jo omina opiskeluaikoina, tapasin harkkatöitä kaljapalkalla tehdä tutuille. No yksi toimittajaksi opiskeleva kaveri antoi CD-levyjä, kun siinä opintojen ohella teki levyarvosteluja lehtiin ja levyt jäivät hänelle.

Kun noita muitten harkkatöitä teki niin piti tarkoituksella tehdä paskaa koodia ettei herää epäilyksiä, kun lääketieteen opiskelija palauttaakin ihan tuotantotasoista koodia.

2 tykkäystä