Kuvien käytöstä (tekijänoikeuslaki, yksityisyyden suoja)

Hallittu kuvien käyttö lisää kirjoitusten informatiivisuutta, mutta käyttäjien on syytä muistaa tekijänoikeuslaki ja se että olette itse laillisessa vastuussa kuvistanne.

Lue: Kuvien käyttö esityksissä, tekijänoikeuden harmaa alue.

Varmin laillinen tapa on käyttää kuvia jotka on lisensoitu vapaaseen käyttöön (yleensä Creative Commons -lisenssi). Muualta lainatuissa kuvissa (ns. kuvasitaatti) tulee aina mainita lähde.

Kuva: Tappara.fi

Netti ja sosiaalinen media on täynnä luvattomasti käytettyjä kuvia ja todennäköisyys sille, että joku lähtee asiaa lakiteitse selvittämään on äärimmäisen pieni. Tämä ei kuitenkaan poista käyttäjien laillista vastuuta kuvien käytössä.

2 tykkäystä

Tämä aihe on aina ajankohtainen.

3 tykkäystä

Pelaajien kuvaaminen nousi päivän polttavaksi aiheeksi. Filmi ja videokuvaajien liitto on julkaissut asiasta käyttökelpoisen artikkelin.

Julkisellakin paikalla olevalla ihmisellä on nimittäin turvanaan yksityisyyden suoja, jonka perusteella häntä ei saa kuvata tilanteessa, joka on kuvattavaa loukkaava.

On itsestään selvää, että jos julkaisemiseen on kuvattavan lupa, niin kuvan saa julkaista, ja jos kuva on otettu salaa oikeudettomasti, niin ei sitä saa julkaistakaan.

Kuvan laittaminen tänne, tai mihin tahansa sosiaalisen median kanavaan, on julkaisu. Jos valokuvan aiheena on esimerkiksi pelaajan terveydellinen tila, niin tällä voi olla pelaajan ammatin harjoittamisen kannalta merkittäviäkin vaikutuksia.

Ketä ja missä saa kuvata?

https://fvl-fi-bin.directo.fi/@Bin/76a15f0ebd7f52875dcfcab500eeef3e/1579616784/application/pdf/175388/Kuvaus%20julkisella%20paikalla.pdf

12 tykkäystä

Tämähän on siis todella jäätävää kamaa. Coyright Agent niminen firma skannaa tekoälyllä Internettiä asiakkaidensa puolesta, ja lähettelee laskuja jos löytää luvatonta kuvien käyttöä.

Tavallaan ymmärrän kyllä. Pitäähän kuvaajan saada korvaus työstään, mutta onhan tässä joku keksinyt kaikkien aikojen business planin. Netti kun on väärällään luvattomasti ladattuja kuvia – esimerkiksi minun profiilikuvani Eric Lindrosista saattaa hyvinkin olla sellainen.

Aika pelottavaa :open_mouth:

3 tykkäystä

Kyllä YLEkin meemejä käyttää, mutta ovat varmaankin tarkistaneet, että noihin kuviin ei ole kenelläkään oikeuksia:

Riidat liittyivät Kimi Räikkösen Instagram-tilinsä Tarinat-osiossa julkaisemaan valokuvaan. Ilta-Sanomat ja Iltalehti olivat ottaneet kuvakaappauksen valokuvasta sekä julkaisseet sen lehtiensä verkkoversioissa ilman Räikkösen lupaa.

Markkinaoikeuden asiakirjoista käy ilmi, että Alma ja Sanoma joutuvat maksamaan Räikköselle kymmeniätuhansia euroja hyvityksinä ja oikeudenkäyntikuluina.

Vaikuttanee lähinnä julkkisten somepäivityksistä tehtäviin kohu-uutisiin, mutta ihan hyvä muistutus siitä, että tekijänoikeudet on ihan oikea asia.

4 tykkäystä

Yritykset nappaavat/pyytävät ihmisten somekuvia hashtagin avulla omaan markkinointikäyttöönsä. Tänään tulikin tämmöinen pyyntö Instan kautta ja luvan annoin. Saas nähdä missä kuva tulee seuraavaksi eteen.

Mulla kävi kerran niin, että olin Ylöjärveltä Puutoimesta hakemassa terassiin runkomateriaaleja ja kun nostelin niitä peräkärryyn niin henkilökuntaa tuli kysymään, että voivatko kuvata videota nettisivuille tulevaan mainokseen ja tuumasin että totta kai.

N. vuosi tuosta kaveri soittaa, että olitko just Puutoimen tv-mainoksessa ja törmäsin itse samaan mainokseen muutaman päivän päästä, olivat sitten omine lupineen laittaneet sen myös telkkariin. Mutta eipä tuo itseäni haitannut.

2 tykkäystä

Onneksi en itse esiinny kuvassa. Sitä en ehkä olis hyväksynyt. Vaikka olis tämä Pizzeria Luca tarjonnutkin edes ilmaisen pizzan. Siitä ei ollut puhettakaan. Se oli vaan minun nappaamani hieman taiteellisen kaltainen foto, ei selfie. :wink:

No, yks kahvila on mulle kyllä kahvit pystyssä. Koronan vuoksi ei ole tullut siellä poikettua. Se kun on paikka, jossa luullakseni on yleensä senioreja. Pyysivät käyttöönsä yhden fotoni ja lupasivat tarjota pullakahvit poiketessa.

2 tykkäystä

Jumankekka, se video on vieläkin niitten YouTubessa, ajassa 0:51 lastaan kärryä :rofl:

9 tykkäystä

@natte

En suoraan sanoen tiedä mihin kuva katosi ja kenen toimesta, mutta tässä on tapahtunut ylireagointi.

• Kuva oli kuvasitaatti CMoren lähetyksestä. Kuvasitaatit ovat laillisia ja sallittuja. Lähde: Kuvasto.fi
  • Kuvankaappauksessa näkynyt sometuskielto ei varmasti ollut TV-katsojille, vaan areenassa duunia tekeville tarkoitettu.
  • Yleisellä tasolla suhtaudumme nuivasti kuvien käyttöön ja niitä tulee käyttää vain jos kuva tuo merkittävää lisäarvoa keskusteluun. Tämä johtuu palstan suosiosta ja kännykkäkulttuurista – kuvaviestintä räjäyttäisi tietokantamme nopeasti sellaiseen mittakaavaan että sen kustannuksista ja teknisestä ylläpidosta tulisi ongelma. Ensisijaisesti täällä viestitään ilman kuvia.
4 tykkäystä

Kiitos, joku järki siellä moderoinnissakin näköjään on. Olin jo todella huolestunut.

Eli kuvan saa laittaa takaisin? Arvasin että aamuun mennessä se on poistunut ja kappas vaan, olihan se.

Saa laittaa. Moderoitavaa on valtavasti ja sitä tehdään nopeasti aina kun jossain välissä vähän ehtii. Virheitäkin sattuu.

1 tykkäys

Niin mistä kuvasta tässä nyt puhutaan? Tästäkö?

https://tappara.co/t/tampereen-kansi-ja-areena/633/1805

Jos kyllä, muistuttaisin kuvien lähteiden merkitsemisestä. Mistään ei käy ilmi, että tuo on CMoren lähetyksestä.

3 tykkäystä

Kuvassa oli sama aihe (areena), mutta siinä näkyi mediakuutio jossa luki sometuksen kieltävää tekstiä.

2 tykkäystä

No enpä kerta kaikkiaan löydä sellaista edes henkilökunnan toimintalogia kaivamalla, mutta uskottava kai on. Tuskin kaikki samaa unta on nähneet. Jos joku tietää jotain vinkkiä antaa mistä etsiä niin jatkan tutkimusta.

2 tykkäystä

Jos viestissä ei ole lähdeviitettä mistä kuva on lainattu (tai muutakaan tekstiä mitä kuva käsittelee), niin kuvat lähtee surutta pois (vaikka kuvan palstalle kopioijan vastuulla on tekijänoikeuskysymykset).

Seuraavalla kerralla laita lähdeviite mistä kuva on lainattu tai mielellään linkki alkuperäiseen sivustoon missä kuva on, niin palstan tietokanta ei kasva turhaan, kuten yllä mainittu.

2 tykkäystä