Lähetti- ja kuljetuspalvelut (Posti, DHL, UPS, Matkahuolto, PostNord, Wolt ym.)

Kyllähän tuo postin toiminta lähinnä naurattaa. Oma paketti kulkenut nyt matkan Jyväskylä-Tampere-Vantaa-Tampere-Pirkkala. Ja Itä-Tampereelle pitäisi tulla. Kaiken huipuksi jonotin parikymmentä minuuttia Postin chattiin, jotta voisin tiedustella tuon paketin kohtaloa. Eiköhän oman vuoron koittaessa näyttöön pärähdä teksti “Yhtään agenttia ei ole juuri nyt vapaana.”

3 tykkäystä

Tilasin 24.8. Powerilta uuden laturin johdon. 25.8. tuli ilmoitus “tilaus on lähetetty”. Tilaus on nyt kohta kuukauden päivät ollut Postilla jossain jemmassa. Lukee vain “odottaa toimituksen alkamista”.

1 tykkäys

Tuo viittaisi siihen, että on vielä Powerin hallussa.

1 tykkäys

Viittaisiko myös siihen että verkkokaupat myyvät tavaraa jota heillä ei ole?
Tähänkin olen törmännyt.:face_with_raised_eyebrow:

Illalla tuli saapumisilmoitus, että paketti toimitettu oikeaan paikkaan. Toimitustavasta huolimatta paketti lykätty lokeroon. Arvata saattaa lokero ei koodilla auennut. Soitto Postin aspaan, lähes 20min jonotusta. Aspa väittää kivenkovaan, että on oikeassa paikassa paketti, vaikka lähetysseurannassa viimeisin tieto “Luovutettu kuljetuksesta Pirkkala”, ja tosiaan itä-Tampereella pitäisi olla. No tänään pitäisi postisedän uudelleen ohjelmoida tuo lokero. Naurunsekaisin fiiliksin odotellaan, että tuleeko uusi turha reissu. Jossei tänäänkään tuo haku onnistu, niin rupean käymään vääntöä postin kanssa turhista hakureissuista kilometrikorvauksin sekä puhelinkuluista. Taidan siirtyä kokonaan Matkahuollon asiakkaaksi. Postin toiminta laskee jatkuvasti kuin kuuluisa lehmän häntä.

1 tykkäys

Mahdollista sekin, tai sitten vain inhimillisen virheen vuoksi odottaa väärässä paikassa lähtöä. Iso osa verkkokaupassa myytävästä tavarasta ei koskaan edes käy kyseisessä liikkeessä, vaan tavara myydään suoraan tukun tai tehtaan varastosta. Ovat ns. suoratoimitustavaraa.

2 tykkäystä

Nyt ollaan Postin kanssa jännän äärellä. Lauantaina Briteistä Amazonilta lähtenyt kovalevy saapui eilen aamulla Suomeen. Amazon näyttää vieläkin toimituspäiväksi 28.10 eli ensi viikon maanantaita. Paketti on tähän mennessä liikahtanut HKI Vantaa - Logistiikkakeskus - Hämeenlinna - Helsinki. Vähän käytiin härnäämässä paketin kanssa oikealla suunnalla, mutta sitten vedettiin siima nopeasti pois ja paketti lähtöpisteeseen. Optimisti uskoo, että paketti tulee vielä tällä viikolla, mutta pessimisti on valmistautunut uusiin aikaisemman kisuttelen tapaisiin manöövereihin.

1 tykkäys

Voit ehkä saada kovalevysi ennen mahdollista Postin suurlakkoa… ellet, niin eihän kaksi viikkoa ole kovinkaan pitkä aika postilaitoksen historiassa. :grin:

2 tykkäystä

Samantyylinen kuukauden sisään käyny paketin kanssa Turusta Tampereen keskustaan: Turku-Lieto-Tampere-Pirkkala, viimeiseen lajittelupisteeseen jämähti. Kesti useita viikkoja “lajittelu”. Yhteydenotto lähettäjään joka huumoripitoisella viestinnällä sai kuin saikin paketin määräpaikkaan.

Tavaraa tilatessa niin töissä kuin henkilökohtaisesti yritän vältää Postin palveluja viimeiseen asti. Maksan jopa hiukan enemmän jos välttää Postin palvelut.

3 tykkäystä

UPS:lle nyt hikisiä munarättejä.

Ensinnäkin, tiedän että minulle on koitettu toimittaa pakettia, koska tilasin jotain ja fiilistelin paketin kulkua myyjän antaman seurantakoodin avulla. Aivan luonnollinen asetelma siis. Mutta seurantakoodi onkin ainut tapa, mistä tiedän, että minulle on koitettu nyt kahdesti toimittaa pakettia.

En ole saanut tekstiviestiä, puhelua, sähköpostia tai edes Cologne de UPS -tuoksuista, ruskeaa kirjettä. Heittäisi nyt edes ikkunasta läpi tiiliskiven, jossa “UPS was here” -lappu. Kuitenkin ohjeissa sanotaan “katso lisätietoja UPS InfoNotice® -ilmoituksesta, jonka kuljettaja on jättänyt.”

Toisekseen UPS:n järjestelmä tuntuu käyttävän samaa järjestelmää kuin Telia. Hommahan menee niin, että jotta voin tehdä jotain, pitää kirjautua sisään. Kun olen kirjautunut sisään, järjestelmä pyytää minua uudelleen rekisteröitymään tai kirjautumaan sisään. Tismalleen sama ongelma on ollut Telian paskasivujen kanssa.

6 tykkäystä

Ulkomailta tilatut paketit tulee heidän omien lähetysreittien mukaan. Välillä se voi kiertää vaikka puolisuomea. Suomen sisällä tilatut paketit tulee yleensä suorinta reittiä, kun nuo kiertää monta välikättä. Wishistä tilatut tuotteet esim. varsin erikoisia, kun kiertävät Kiinassa ensin varmaan 5 eri paikkaa ja sitten lähtevät kohti Eurooppaa.

Jos jotain nyt tilaa kannattaa ennen lakkoa tilata. Sen jälkeen on kunnon show pystyssä posteissa, kun on joulukortteja ja jakamattomia posteja jne niin voi kestää todella kauan toimitukset.

1 tykkäys

UPS käyttää myös paikallisia toimijoita loppujakelussaan. Minulle oli taannoin tulossa UPS:in kautta paketti jonka toimitti perille Liuttu. Heiltä tuli edellisenä päivänä tekstiviesti jossa luvattiin toimitus seuraavana päivänä klo. 16-20 välisenä aikana. No karkasin vähän töistä tuona perjantaina ja olin kotona 15.57, valmiina vastaanottamaan pakettini. Klo 19.30 ei ollut pakettia vielä tullut ja vilkaisin sitten seurantaa jossa oli päivitys 15:17 “pakettia yritetty toimittaa, vastaanottaja ei paikalla”.
Soitin Liutun aspaan josta vahvistettiin näin tapahtuneen. Kuski oli selviytynyt reitistään oletettua nopeammin ja oli jo kotona tuohon aikaan.
Paketin sain sitten maanantaina em. aikavälillä.
Muuten ihan ok koska ei ollut kiireisestä paketista kyse, mutta vähän jäi kaivertamaan, että miksi kuski ei yrittänyt vaikka soittaa kun paketin päällä/papereissa oli tarvittavat tiedot. Paketin olisi voinut jättää vaikka takapihan pöydälle vajaaksi tunniksi. Omatoimisuudellaan olisi saanut pisteet kotiin, nyt jäi vähän hampaankoloon.

Ja sieltä oli paketti napsahtanut postilaatikkoon työpäivän aikana! Go Posti go! Pakko kyllä nostaa Amazonille hattua tuosta ripeydestä, kun muutamassa hassussa arkipäivässä saivat paketin toimitettua. Paketti oli onneksi kirjekokoa, niin se saattoi edesauttaa tilannetta.

2 tykkäystä

Pirkkalaan on auennut DHL:lle uusi terminaali, mikä kykenee käsittelemään 5000 pakettia tunnissa ja laajennusvaraakin on:

(Jutussa maksumuuri, mutta otsikosta käy homman ydin ilmi):

Pakko vähän avautua, kun tässä on nyt monta surkeaa kokemusta tullut Postin kanssa muutaman viikon sisään.

Ensinnäkin, jo kolme(!) kertaa olen sopinut kotiinkuljetuspaketille toimitusajan, mutta kukaan ei pakettia kuitenkaan yritä toimittaa. Minkäänlaista viestiä, puhelua, pahoittelua tai ilmoitusta asiasta ei ole tullut. Olen vain turhaan odotellut himassa sen aikaikkunan, ja sitten seuraavana päivänä on soiteltu muina miehinä uuden ajan sopimiseksi. Yhtenä kertana näistä kolmesta sitä uuttakaan yhteydenottoa ei kuulunut ennen kuin otin itse asiakaspalveluun yhteyttä.

Toinen keissi taas oli, kun huoltoliike oli tilannut televisiolleni noudon Postilta. Kerran sitten soittivat keskellä päivää, että ootko kotona nyt. Sanoin, että en, ja ehdotin noutoa samalle illalle tai seuraavalle arkipäivälle. Soittaja ei pystynyt lupaamaan, vaan lupasi jonkun ylemmän tahon soittavan hetken päästä. No, se hetki kesti kaikkineen kaksi viikkoa, vaikka niin minä kuin huoltoliike yrittivät Postia hoputtaa. Siis kaksi viikkoa!

Miten voi olla, että tällaisille keisseille (toimitus ei jostain syystä onnistu sovittuna ajankohtana / paketin ensimmäinen ehdotettu noutoajankohta ei sovi asiakkaalle) ei ole olemassa pitävää prosessia? Eikö nämä pitäisi olla ihan perusjuttuja? Eikö kenelläkään ala mikään systeemi piipata, jos homma jää kesken?

Ping @ItellaPartio

7 tykkäystä

Postin lakko tulee:

1 tykkäys

Ikävä juttu kaikin puolin. Me Alma Manussa jaamme myös joitakin kirjeitä, aikakauslehtiä ja pieniä postipaketteja sanomalehtien lisäksi. Siis niitä postituotteita, joita ei Postille enää kuulu. Yksityiskirjeet eivät kuulu meidän jakeluumme.

Tämä koko ruljanssi Postin osalta johtuu siitä, että yrittävät siirtää Postin työntekijät huonomman TES:in piirin. Siihen joka meillä varhaisjakajilla on ollut jo pitkään. Suomeksi: yrittävät pudottaa palkkoja. Työtaakka lisääntynee, ja palkka pienenee.

Surullista ja surullisemmaksi menee :frowning:
Valitettavan monessa paikassa vieläkin posti on ainoa vaihtoehto toimittamaan :confused: Itse olen jo nyt huolissani, kun uutta passia odottelen - toivottavasti tulee ajallaan.

Toki kaikki tuki postin työntekijöille: tilanne on ihan kestämätön. Postin toiminta on viime vuosina ottanut sellaisen suunnan, että hyvin vaikea tuosta suosta on enää tarpoa ylös. Työntekijöiden palkka taitaa olla yksinkertaisesti tuottavuuteen nähden aivan liian korkea ja postihan ajaa mahdollisimman paljon palvelua, jossa ei tarvittaisi ihmistä ollenkaan.

Matkan varrella vaan on unohtunut valitettavasti sekä työntekijän että työnantajan puolelta se viimeinen tarkoitus koko postin toiminnassa. Se on palvella asiakasta. Siihen posti ei ole valitettavasti lähtenyt yhtään mukaan. En tiedä yhtä toista heikosti reklamaatoihin suhtautuvaa yritystä kuin posti.

Postin big data -osaamista ei tule väheksyä.

Tilasin erään paketin poikkeuksellisesti työosoitteella, koska tiesin että olen tällä viikolla iltaisin enemmän konttorilla kuin kotona. Vaikka toimitusosoite oli täysin eri, niin Posti tunnisti minut jotenkin yksilötasolla (sähköpostista?) ja reititti paketin kotiani lähimpänä olevaan automaattiin.

Todettakoon että jos ei konttorille toimitus ollut sopiva vaihtoehto Postille, niin tässä olisi 200m päässä lähin pakettiautomaatti…

Tässähän tosiaan todettu kaikille, mikäli osallistuu lakkoon vuoden 2020 lomapäivät vähenee joka kerta. Lisäksi lomalta ei saa palkkaa mikäli osallistuu lakkoon. Lisäksi mikäli loukkaantumisia tulisi Postin jaossa loppuviikosta ja joutuisi sairaalaan maksaisit itse, ei Posti kuten työsopimus sanoo.

Postia yritetään saada siihen TES:in, jota ei työntekijät kiinnosta yhtään. Sen jälkeen Posti voi sanoa

“Jaahas sää tuut nyt töihin 6.45 ja kattellaan postin määrän mukaan koska lähet kotiin.”

“Jaahas ton verran postia. Päiväsi loppuu tossa 19.45.”

“Ai tämän verran tällä kertaa. Noh sun päivä loppuu 11.45.”