Lopulta tää nyt on ehkä kuitenkin huonoista systeemeistä paras. Okei, tää ei nyt ole ihan tasapuolinen kaikille asiakkaille ja halu rahastaa isomman paketin ostavia on selvästi kova eli halu saada koko syys- ja toukokuu veloitukseen on palveluntarjoajalla kova. Itse tulen irtisanomaan tilaukseni kesäksi, koska sillä tavalla tulee rahaa säästymään.
Toisaalta se on jokaisen oma ratkaisu, miten asian haluaa tehdä. Eiköhän tämä joustava kesätilaus tule poistumaan Telian listoilta ensi vuoteen mennessä, koska selvästi tämä “joustavuus” ja “helppous” maksaa asiakkaalle aika pitkän pennin. Itse en kuitenkaan ole sillä tavalla aivan ulalla näistä omatelia ja omaelisa jutuista, etten pystyisi palvelemaan itseäni siellä ja tilaamaan + lopettamaan itsekseni.
Enemmän kuin yksittäisenä kuluttajana minua vaan “ärsyttää” (on muuten tosi hassua ärsyyntyä tällaisesta) se, että Telia itse kehitteli tuon joustavan kesätilauksen, joka jatkuu automaattisesti ja veloitukset on tauolla. Sitten, kun he ovat itse sen kehittäneet - ja sitten he itse sen käytännössä teknisesti naurettavaan juttuun tyrivät niin eihän tuota kovin loistavana voi pitää.
Kyllä varmaan itse irtisanon nyt tuon paketin ja otan uudelleen 14.9. Teliaa kun ei edes kiinnostanut näyttää kuin yksi kokonainen Tapparan harjoitusottelu.
Alkukesästä tosiaan oli varsin epämääräisesti määritelty, että mitä pelejä Telia tulee näyttämään. Tapparan kohdalla tosin on aika vaikea näyttää enempää pelejä, kun hallit, joissa pelataan ei tällaista mahdollisuutta taida suoda. Tapparalla on harjoituspelejä muutenkin aika vähän, kun niitä on neljä - CHL:ää Telia ei luonnollisesti edes voi näyttää.
Tältä osin jaan jonkin verran ymmärrystä myös Telialle, että kaikki ei ole kuitenkaan ollut heistä riippuvaista. Itseäni jäi ehkä harmittamaan enemmän se, että jotenkin itselle jäi kuva jostakin Telian markkinoinnista, että sanaa “kaikki” on käytetty aika tiuhaan tahtiin ja kaikki on aika laaja termi. Eikä ollut edes pienellä präntillä sitä “kaikki, jotka pystytään.”
Toisaalta itse ainakin olen niin kiekkoruokaisa, että haluan ehkä tämän muutaman päivän näitä pyöriviä harjoituspelejäkin katsella, joten tältä osin se on asiakkaan vastuulla.
Joo tuo halliasia varmaan kyllä selittää. Hyvin olisi silti voinut myös näyttää perjantain Decens-cupin pelit, kun olivat kerran lauantaina paikan päällä ja Tapparan kohdalla jäi nää harkkapelit hyvin mitättömiksi Telian kohdalla.
Sen verran täytyy sanoa, että Telian kannalta todella älytön laskutussysteemi, että ennakkotilaajat alkavat nyt perua tilauksiakaan laskutuksen takia ja ottavat joskus paketin takaisin jos muistavat. Olisi vaan kannattanut määritellä liigapaketille kilpailukykyinen kiinteä hinta välille 14.9 - 3.5. ilman näitä veivauksia.
Itse en jaksa alkaa viime viikolla tilattua pakettia enää säätämään, mutta varmasti osa nyt niin tekee.
Tai sitten alunperinkin kuopata tuo kesän ylitse jatkuva helppo veloitus. Eli siis tilaukset normaalisti poikki / auki, jos tilaat koko kesän niin maksat koko kesän. Tuntuu, että tämä on ollut sellainen asia, joka Telialla ei oo käynyt mielessä ennen kuin Liiga alkaa ja ei ole myöskään mietitty kovin tarkasti sitä, että keväällä tosiaan pelit loppuu porrastetusti.
Tuo olisi teknisesti helposti korjattavissa asiakkaita miellyttävällä tavalla eli kaikkien veloitus alkaa 14.9 ja piste. Kaksi kuukautta tulee vajaata paketista rippuen.
Luulen, että Teliakin tavoitteli tuolla laskutuksellaan jotakin, joka nyt ei taida kyllä maaliin osua millään eli nyt meni kyl plekseille tuo veto. Se, lähtevätkö korjaamaan - ilmeisesti nyt viimeisen tiedon mukaan eivät korjaa eli ohjaavat asiakasta juuri tuohon, että irtisano ja tilaa uudestaan.
Siksi tämä haluttiin nyt avata mahdollisimman selkeästi, jotta jokainen voi sitten toimia kuten itse parhaaksi näkee. Olemme kuitenkin pyrkineet tarjoamaan ennakkoon tilanneille vastinetta, vaikka toistaiseksi kukaan ei ole joutunut maksamaan vielä mitään. Keväällä kuitenkin avattiin ennakkoon tilanneille Viasat Jääkiekko HD kanava, josta pääsi seuraamaan NHL pleijarit loppuun saakka ja vielä varaustilaisuuden. Tämän jälkeen on nyt elokuun alusta lähtien näytetty harkkapelejä, jotka jatkuvat kauden alkuun saakka. Katsojilla on myös hyvää aikaa ennen kauden alkua testailla, että saa oman tekniikan toimimaan ja kanavat näkymään.
Olettehan te tarjonneet meille vastinetta - juurikin tuon verran. En muutenkaan haluaisi liikaa morkata, koska kuitenkin yritystä on ollut kovasti ja palautteeseenkin on reagoitu. Viestintä ei ole ollut onnistunutta, mutta ei sen aina tarvitse ollakaan.
Oletan kuitenkin, että tilanne on seuraava:
Monet ennakkotilaajat, joille mainostettiin merkittäviä hyötyjä ennakkotilauksen tehdessään ovat syystäkin hieman pettyneitä. Ennakkotilaajaa nimittäin koskee myös ennakkoveloitus - kuten olet jo useamman kerran kertonut. Siltä kantilta kannattaa nähdä myös meidän lievähkö suuttumisemme.
Täälläkin on listattu faktat, jotka löytyvät myös monelta muulta foorumilta:
Telialle harjoituspelit voivat olla “laitteiston testausta”, mutta asiakkaat eivät näe harjoituspelejä laitteiston testauksena. Vieläkin harvempi on valmis maksamaan tyhjästä, koska syyskuussa esim. Ilveksellä ja Tapparalla ei ole yhtään oman joukkueen harjoituspeliä tarjolla. En usko, että kukaan on tilannut pakettia ennakkoon, jotta pääsisi testaamaan laitteistoaan vaan harjoituspelit nähdään bonuksena, että voin katsella, mutta ei kukaan niistä kovin maksuhaluinen ole.
Saatu hyöty (jos tilaus tehty esim. toukokuussa) on juurikin tuo Viasatin kanava. Jos ajatellaan, että sen takia minä maksan syyskuussa joukkuepassista 50 % tyhjästä niin totta kai asiakkaita se hieman ärsyttää.
Se, mitä täällä ei ymmärretä on se, miksette käynnistä veloitusta kaikilla 14.9. Miksi juuri meiltä ennakkotilaajilta pitää saada tuo 50 % enemmän JUURI tältä kuulta? Toki voimme ratkaista asian niin, että irtisanomme ja tilaamme uudestaan, mutta mikäs silloin jäi ennakkotilaajan hyödyksi?
Minulla olisi yksi kysymys. Ilmeisesti kaikkiin kysymyksiin on jo vastaus ylhäällä, mutta tähän en löytänyt.
Olen seurannut liigaa kotisohvalta tasan siitä asti kun oli mahdollista jokainen peli kotoa katsoa. UrhoTV oli luksusta. Sain jotain uutta, enkä niin välittänyt kuvanlaadusta. Ainoastaan kokonaan ohi menneet ottelut harmittivat.
Pitkän aikaa jaksoin asetella PC:n HDMI kaapelia edes sun takaisin. Näytönohjaimen pätkiminen alkoi harmittamaan. Mutta hei olin tyytyväinen maksava asiakas.
Jossain DNA mahdollisti antennin kautta tapahtuvan katselun. Otin sen ja olin tyytyväinen. Sain hyvällä kuvanlaadun ja helpon käytettävyyden. Vietin tosin aikaa katolla liitoksia korjaillen enemmän kuin sohvalla.
Aika vieri eteenpäin. PC on vaihtunut pädiin, Puhelimessa on hienoja sovelluksia ja herran jumala, Telkkarin kaukosäätimestä kun painaa nappia niin kiekko pyörii HD:na ilman mitään peilauksia tai kommervenkkejä. Liigan hinta on alhaisempi kuin koskaan. Tappara pelaa taas mestaruudesta. Olen tyytyväinen.
Siirrytään nykyhetkeen. Venytän liigan hankkimista. Vasta ilmaiset harjoitusottelut saa minut liikkeelle. Tilauksen jälkeen etsin listan käsiini. Hienoa, Eihän nämä kiinnosta. Ainoan mielenkiintoisen pelin joudun olemaan hallissa testaamassa uutta anniskelukatsomoa (siihen erittäin tyytyväinen) No voisihan sitä muutaman pelin katsoa toisten joukkueiden läpsyttelyä. Aika koittaa tänään. Huonoista vaihtoehdoista olen tilaushetkellä valinnut Telia TV sovelluksen. Makuuhuoneen Apple tv on varmasti hyvä tähän peilaukseen, Toimii, hienoa. Olen erottavinani jääkiekon kaltaista peliä kaiken maailman logojen ja tulostaulujen takaa. Korjautuisikohan tämä olohuoneessa uutuuttaan kiiltelevällä Android tv:llä. TeliaTV sovellus kertoo minulle että et tarvitse mediatoistinta voit peilata suoraan televisioon. Voi kuinka mukava yllätys. En tarvitsekaan toista toistinta. Kuva lähtee pyörimään. Melkein. Katselen upeaa jääkiekko slideshowta. Ei toiveitakaan sulavasta pyörimisestä. Harkitsen avautumista jollekin palstalle. Luen muiden taisteluja. Into hiipuu. Tuijotan seinään. En jaksakaan katsella jääkiekkoa. Tyhjennän astianpesukoneen. Mietin elämän tarkoitusta.
Niin ja sitten se kysymys.
Kun Telia lanseerasi Liiga tuotteensa, samalla annettiin lupaus ettei samaa tuotetta kun aiemmalla toimijalla olla tuomassa markkinoille. Tähän mennessä en ole havainnut tuotteessa parannuksia. Koska ne ovat tulossa?
Valitettavasti kaikki laadulliset parannukset (esim. Silverlightin korvaaminen HTML5 ovat monet pyytäneet) tulevat vasta kevään mittaan. Telia on antanut varovaisen ennusteen, että ennen playoffseja olisi tarjolla huippulaatua.
Tällä hetkellä ollaan ns. alkutaipaleella. Telialla on paljon setvittävää laskutuksen ja perustekniikan kanssa, kun tosiaan vaihtoehtoja on jokaiselle. Tämän lisäksi on nettiriippuvaisuutta eli ihan parasta laatua ei ilman huippunettiä välttämättä saada missään vaiheessa.
Ensimmäiset lupaukset uudesta ja parannetusta äänimaailmasta, hallin mikityksestä ja eri kuvakulmista pitäisi tulla jo kauden alussa. Nyt ei kuulemma ole vielä, mutta kauden alussa on.
Mikäli nykytrendi jatkuu samana niin uskoakseni parannuksissa voidaan mennä roimasta aikataulutetun yli eli voi mennä jopa koko kausi.
Minulle kuitenkin riittää, että näen liigapelit ja ei minulla ole sellaista laitteistoa edes, jolla voisi jotain 4K-toistoja tehdä, joten omalta kannaltani tuo tekniikka ei ole niin relevanttia. Minulle riittää, kun laskutus on selkeää ja näen sovitut pelit ajallaan. Minulle olisi riittänyt jopa Ruudun laatu.
Toisaalta se on myös ymmärrettävää, että tässä n. neljässä kuukaudessa ei voikaan kaikki olla valmista, joskin jotain juttuja olisi ollut kiva saada kuntoon jo heti kättelyssä. Toisaalta eipä tässä vaihtoehtojakaan ole, joten todennäköisesti täytyy jotenkin tulla toimeen sillä, mitä Telia toimittaa.
Silverlightia ei käytetä muualla kuin selaimessa. En ymmärrä miksi tämä pitäisi heti ensimmäisenä korjata? Useimmilla tuntuu olevan ongelma ymmärtää että Telian fokus on digiboxissa eikä missään joka kodin tv-asentajan systeemeissä.
Huippulaadulla tarkoitat varmaan 4K:ta jota ovat luvanneet keväälle. Käsi ylös kenellä riittää kaista ja vehkeet striimata ~25Mbps live kuvaa. Verrokiksi nykyinen 720p kuva vie ~2-3Mbps joka valituksista päätellen tuottaa monille suurta tuska.
Olen katsonut harkkakaudelta jokaisen pelin ja laatu on jokaisella kerralla parantunut. Eilinen peli oli jo sillä tasolla jossa Ruutu ei ollut kuin alussa.
Kuten sanottua, katsellaan ekat 10 kierrosta niin saadaan viitteitä mihin kausi on menossa.
Kun Telia lanseerasi Liiga tuotteensa, samalla annettiin lupaus ettei samaa tuotetta kun aiemmalla toimijalla olla tuomassa markkinoille. Tähän mennessä en ole havainnut tuotteessa parannuksia. Koska ne ovat tulossa?
Muutoksia on tehty tulevalle kaudelle paljon. Suurin osa uudistuksista tulee käyttöön vasta runkosarjan alkaessa. Tässä muutama katsojilta kuultu toive, jotka on toteutettu:
Tolpan kilahdukset ja muut äänet kentältä, sekä hallilta kuuluvat huomattavasti paremmin kotikatsomoihin, kun mikkien määrää lisätään paljon ja ääniraitoja on käytössä enemmän.
Koko kuvauskalusto uusitaan, joten sitä kautta uudenlaiset kuvakulmat on mahdollisia. Myös parannusta kuvanlaatuun on luvassa.
Ottelut tallentuu automaattisesti arkistoon, josta ne on katsottavissa myös jälkeenpäin 13kk ajan.
Itse en ainakaan halua digiboxia joka maksaa 10 euroa kuussa. Jos haluat että on tallennus ominaisuus niin 5 euroa lisää. Tämä herkku on pakko ottaa 24 kk sopimuksella.
Jos olisi tv app ei maksaisi eurookaan ylimääräistä. Nyt veloitetaan 15 euroa ylimääräistä mitä ei esim. Ruudulla ollu. Digiboxin aika on ohitse ja se pitäisi telialla ymmärtää. Paljon jää myymättä tämän takia.