Kyllä @rizka tuossa ylempänä ihan asiaa puhui.
Kankaanalla on varmasti toisin kun ihmisiä ja liikennettäkin on vähemmän.
Kyllä tarkkana saa olla liikenteessä pyöräilijöiden kanssa kun he tulevat välillä todella lujaa ja sitten kimpoillaan pyörätieltä suojatielle.
Välillä tuntuu että näiltä fillarisankareilta puuttuu itsesuojeluvaisto aivan täysin.
Saattaa olla että tien vieressä kulkee pyörätie jossa se oman elämänsä paulikiuru painaa fillarilla samaa, tai lähes samaa, vauhtia kuin vierellä ajava auto.
Siitä sitten vaan mitään suuntamerkkejä näyttämättä kurvataan suojatien kautta tien yli, tuli autoja tai ei.
Lähes päivittäin näen näitä tilanteita työmatkallani.
Pauli Kiurun otin vain esimerkiksi, kun minä opin autokoulussa väistämään pyöräilijöitä tavallaan hänen ansiostaan. Autokoulun opettaja muistutteli että muista nyt katsoa ettei Pauli Kiuru tule kilpapyörällään sataa sieltä selän takaa pyörätietä.
En ole kiistänyt asiaa, vaikka näen tilanteen parempana kuin hän. Kuten sanoin niin itse tunnen kasan pyöräilijöitä, jotka välittävät taajaman aina kun voi.
Mun mielestä pyöräilyn hyödyt ajaa helposti haittojen yli. Jos halutaan kannustaa ihmisiä pois autoilusta niin silloin pitää panostaa entistä enemmän siihen, että nopeat vaihtoehtoiset on hyvin organisoitu. Pyöräilijä on kuitenkin edelleen hitaampi kuin auto ja vähemmistö suhteessa heihin.
Mä aattelin että tää johtuu ihan psykologisesta ilmiöstä, että kun on isompi ohitettava kohde → ohittaja ottaa automaattisesti vähän reilumman etäisyyden.
Enkä mä siis ota kantaa onko se nyt oikea tapa vai ei, spekuloin vaan mistä moinen johtuu.
Edit: Jos pyöräilijöitä on paljon, myös ohitus hoituu nopeammin jos pyöräilijät on muodostelmassa eikä letkana. Mutta toki jos pienellä mutkatiellä ajaa muodostelmassa niin se on silkkaa typeryyttä.
Jos pyöräilen taajamassa, pyrin huolehtimaan siitä, ettei minulla ole liian kiire. Pitää ennakoida ja ehtiä reagoida muiden poukkoiluihinkin. Kevyenliikenteenväylällä, jossa on paljon muita, ei voi hurjastella. Se tuuri, ettei sellaisessa touhussa osu keneenkään tai mihinkään, loppuu varmasti jossain vaiheessa.
Pyöräilykypärän käytöstä puhutaan paljon mutta vielä tärkeämpää on minusta pyöräilemään lähtiessä, että laittaa järjen päähän.
Edelliseen lisäisin vielä sen, että pitää vielä ennakoida kaikki risteykset, jossa autoilla on väistämisvelvollisuus, koska usein sieltä tullaan eteen ihan sujuvasti. Ihan oman turvallisuuden takia.
Osalla tuosta jengistä vaan käy niin, että kun ne on saaneet vedettyä ne lastensa trikoot päälle ja kypärän päähän niin kaikki järki on jo lähtenyt, eikä noilla ole liikenteessä sen jälkeen kuin etuoikeuksia.
Vastaan @4_TRA puolesta, että itse olen “törmännyt” suht paljon siihen että pyörällä tullaan suojatietä autokaistan poikki ja ei väistetä, vaikka kuuluisi väistää.
Kohta “Milloin pyöräilijä väistää autoilijaa?” Liikenneturvan artikkelista:
On monenlaista sählääjää liikenteessä joka osa-alueella. Autoilijat edesauttavat osaltaan tällaista, koska itse antavat tietä.
Antaisivat yhtä hövelisti tietä myös jalankulkijoille.
Seuraukset ovat potentiaalisesti fataalit, jos autoilija ei anna tietä koheltavalla pyöräilijälle. Luulisin. Koskee toki myös säntäileviä jalankulkijoita. Ei autoilija voi pelata vilkkaan kevyen liikenteen kanssa sääntökirjalla.
Tätä mieltä on myös lainsäätäjä. Autoa pitää ajaa sellaista varovaisuutta noudattaen, että sen voi pysäyttää jos jotain äkillistä tapahtuu. Jos pyörä ajaa eteen/alle niin myös autokuski saa sakot. Plus tietysti henkinen puoli, ei ole kivaa törmätä ihmiseen vaikka kuinka syytön olisikin.
Eli kaikki rekkakuskit joiden keulaan joku on ittensä tappanut, pitää sakottaa? Provosoiden ilmaisten siis noinko olet tieliikennelain ymmärtänyt? Mielestäni olet väärässä, kyllä alle ajavallakin on oma vastuunsa tekemisistään!
Totta kai. Ei maalaisjärkeä kannata käyttää, ei liikenteessä eikä tässä keskustelussa.
Ei tuo mielestäni ole milläänlailla virheturkinta @warthog toimesta, vaan ihan faktaa. Useinhan myös autoilija saa sakot, jos joutuu onnettomuuteen kevyen liikenteen kanssa. En myöskään nähnyt tuossa postauksessa mitään mainintaa siitä, etteikö myös alle ajavalla olis mitään vastuuta tekemisistään.
Tieliikennelaki 1 3§
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.
Tuolla perusteella saatetaan molempia sakottaa. Aina näin ei kuitenkaan tehdä.
Itselle kävi eräänä kauniina päivänä niin, että kolmion takaa jysäytti herrasmies meidän auton kylkeen. Ei myöntänyt olevansa syyllinen eli sinivuokot paikalle. Konstaapeli totesi että ensin annan teille kummallekin sakot, ja käräjillä syyttömän sakko perutaan! Loppupeleissä herrasmies huomasi olevansa aika heikoilla sen kolmion takia, ja myönsi olevansa vikapää kys kolariin! Eli poliisi ei tulkitse lakia vaan jättää sen homman tuomareille.