Sattuipa kerran eräässä minibussi taksissa. Kyydissä oli joukko Englannin Lontoosta. Taksikuski sanoi pahimpaan ruuhka-aikaan Rantatunnelissa, että ”tässä meillä on pahoja ruuhkia ja liikenne tuppaa ruuhkautumaan”. Lontoolaiset katsoivat ympärilleen ja kysyivät ”niin missä se ruuhka on?”.
Autoa ajaessa näkee kaikenlaista kummallista ympärillänsä.
Miten on?
- Autoa ajaessa voi ihan hyvin pitää kuulokkeet (on-air tai in-air) korvilla (vaikka se on laitonta)
- Autoa ajaessa ei käytetä kuulokkeita (koska se on laitonta)
0 voters
Et viittis laittaa kehiin sitä lakipykälää, joka kuulokkeet päässä ajamisen kieltää?
Eihän tätä minulta pyydetty, mutta omaksi ilokseni selvitin.
Tässä linkki Finlexin tieliikennelakiin: Tieliikennelaki 729/2018 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Ja tässä Keskisuomalaisen vastaus samaan kysymykseen: Saako autolla ajaessaan luukuttaa musiikkia kuulokkeilla? | Teemat | Keskisuomalainen
Keskisuomalaisessa viitataan tieliikennelain 24 pykälään, joka on kirjoitettu väljästi. Mutta se ei kiellä käyttöä, vaan kysymys on tulkinnasta.
Ohitetuksi joutuminen taajamassa tuntuu käyvän monelle luonnon päälle. Jos joku unohtuu katselemaan maisemia alinopeudella, menen ohi paikan tullen oli sitten taajama tai ei. Usein saa peräänsä pitkien vilkuttelua, heh. Yleensä on aina kiire johonkin, niin en kerkeä pysähtymään ja kysymään mikä oli asia.
8 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Nopeusrajoitukset ja ylinopeusvalvonta
Tampereella on käytössä mobiilisovellus, joka luo pyöräilijöille vihreän aallon kaikkien muiden paitsi julkisen liikenteen kustannuksella.
Pyöräilijä lataa CrossCylce-nimisen sovelluksen puhelimeensa ja käynnistää sovelluksen ennen matkaan lähtöä.
Sovellus tunnistaa GPS-paikannuksen avulla, missä pyöräilijä liikkuu, ja lähettää liikennevalokojeelle pyynnön vihreästä valosta 50–100 metriä ennen liikennevaloja. Sovellus värisee tai pitää äänen, kun pyyntö on lähetetty.
https://www.aamulehti.fi/a/094acead-80f4-4d87-87c8-a6f62d33520a
Vaadin samanlaista sovellusta autoilijoille!!
Pyöräily pelastaa maailman. Tyhjäkäynnillä rullaavat autot punaisissa on ok. Onneksi on S&S systeemit nykyään lähes kaikissa autoissa.
Asiaan liittyen, onko maantiepyöräilyn suosio lisääntynyt viime aikoina vai tuntuuko vain minusta siltä, että maantiekiitureiden määrä olisi lisääntynyt?
Tuntuu ainakin täällä perähikiällä lisääntyneen. Trikoosankarit vetää autotiellä rinnakkain muodostelmassa, vaikka pyörätie kulkee vieressä. No eihän se sitten kyllä maantiepyöräilyä olis, jos pyörätielle vaivautuis
Ymmärrän kyllä, että pyörätielle ei haluta mennä, koska siellä on hitaita ja yllättäviä tilanteita. Esim. koiran ulkoiluttajat, kävelijät, lapset, jne. Eli minulle on ihan täysin ok, että ajetaan maantiellä. Mutta ajetaan siellä reunassa, ei muodostelmassa. Jonossa on hyvä.
E. Lisäksi maantiet on nykyään paljon paremmassa kunnossa kuin pyörä/kävelytiet, joten varmasti on mielekkäämpää ajella maantiellä.
Minulle kelpaa oikeastaan kaikki ja jokainen ajaa siellä, missä parhaaksi näkee KUNHAN ottaa muut huomioon siellä. Pyöräilijät voivat minun puolestani olla maantiellä kunhan varustautuvat peileillä ja ajavat jonossa siellä reunalla.
Oikeastaan on ihan sama, missä roolissa porukka on tuolla tiellä niin toivon ainoastaan sitä, että otetaan muut huomioon.
Itse pyöräilen työmatkat tällä hetkellä ja tilanne on sellainen, että Tampereen päässä ärsyttää eniten se, kun kävelijät poukkaroivat ihan miten sattuu. Pyörällä on todella vaikea varautua, kun porukka hiihtelee tiellä puhelin kourassa reunalta toiselle. Taas on jo tälle kesälle saanut pari karjujaa kimppuun matkalla töihin, kun itse räplätään puhelinta napit korvilla ja vaikka renkkaan pyöräni kellon rikki niin jäädään huutelemaan kun meen ohi, että “älä nyt *aatana päälle aja”, kun ei kuulla eikä nähdä mitään napit korvissa ja kännykkä kädessä ja itse seilataan ihan miten huvittaa. Toinen on se, että ellei bussikuski ole hereillä niin joukkoliikenteestä poistuvat ihmiset ovat pyöräilijän turma - viisaimmat bussikuskit katsoo peileistä, että onko pyöräilijä aivan kohdalla eikä avaa ovea ennen kuin pyörä on mennyt ohi. Kun tuon oven avaa niin sieltä hypätään katsomatta mihinkään suuntaan ja kävellään aina suoraan kävelytien ylitse kuka mihinkin.
Pyöräilijät puolestaan voivat opetella käyttämään kelloa. Kelloa ei soiteta tai sitä ei ole - ei kättä nosteta eikä edes suuta liikuteta merkiksi, että ohitan sinut muuten tuhatta ja sataa täältä takaa. Näissäkin tilanteissa ainoastaan edistyneet ja viisaat ymmärtävät käyttää kelloa tai huutavat, että menen ohitse. Paljon mukavampaa näin.
Yllättäen kyllä - rullaluistelijat & rullahiihtäjät ovat kaikista rutinoituneimpia kaikenlaisiin ongelmiin tiellä. Osaavat väistää pyöräilijät ja kävelijät hienosti - autoilijatkin pärjäävät pääsääntöisesti erinomaisesti. Eniten toivottavaa löytyy ainakin itseni mielestä juurikin itseni kaltaisista pyöräilijä & kävelijä -yhdistelmistä, joilla on popit korvilla eikä kello ole tuttu.
Kyllähän tamperelaiset ottaa kellojensoittelun silkkana v-uiluna. Tai no, minä en ota enkä ole kauheasti pyörällä liikkunut muutamaan vuoteen, mutta olen olettanut ihmisten pitävän kellojen renkkaamista v-uiluna (olen kylläkin soittanut kelloa melkeinpä aina ohittaessani, reaktiot ovat olleet monenlaisia. Joskus tuntuu, että autollakin pitäisi varmaan soittaa torvea samaa kaistaa käyttäville jalankulkijoille).
Paikka paikoin on vähän paha kävelläkään ihan täydellisesti, kun vastaan tulee kävelijä toista puolta ja pyöräilijä toista ja samaan aikaan pyöräilijä takaa. Menen sitten mieluummin penkkanurmikon puolelle. Joistain pyöräilijöistä muuten huomaa heti, että eivät ole millään moottorivehkeellä koskaan ajaneet, kun oma paikka tiellä valitaan brittiläisittäin. Yksikin päivä kiinnitin huomiota, kun valoissa kaksi pyöräilijää kohtasi. Toinen väisti luonnollisesti oikealle ja toinen peilasi vasemmalle. Vasemmalle väistänyt joutui sitten pysähtymään ja jäi huutelemaan toisen pyöräilijän perään. Että ihan tietyt liikenteessä toimimisen perusasiat olisi hyvä osata pyöräilijöidenkin.
Veikkaan että suosivat muodostelmaa ihan oman turvallisuutensa vuoksi. Muodostelma on “pakko” ohittaa riittävän kaukaa, kun taas yksittäisiä pyöräilijöitä ja varmaan jonottajiakin ohitellaan niin läheltä että siitä seuraa vaaratilanteita. Ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta pyöräilijöiden suusta kuultuja.
Sitten on väärä ajatus. Mutkaisella kapealla tiellä, jossa on 80kmh rajoitus, niin tuollainen muodostelma saattaa tulla aika puskista vastaan. Eli jonoon sinne reunaan ja jutellaan tauolla. Itse uskon, että muodostelmassa ajetaan sen vuoksi, että voidaan jutella. Ei sitä myöntää haluta, mutta turha vedota myöskään mihinkään turvallisuuteen.
Onko muuten nuo muodostelman ulkokehällä olevat jotenkin heikompia (uhrattavia) pyöräilijöitä vai eikö heitä sitten ohita autot läheltä?
No tietty muodostelmaa ei voi ohittaa samaan aikaan, kun vastaan tulee auto. Pientareella kulkevan voi pienellä keskiviivan varastuksella.
@Oijennus Eikö lauman vahvimmat ole yleensä reunalla? Tai riippuu lajista tietysti, mutta uskoisin, etteivät pyöräilijät käy tiellä mitään eloonjäämiskamppailua vaan raivaavat lisätilaa.
Sitten kannattaa tamperelaisten opetella viestintää. Kulttuuri tuskin koskaan muuttuu tai ymmärrys lisääntyy, jos kellon soittaminen on sama kuin *ittuilu. Kellon soittaminen on lähinnä ystävällinen ele, jolla varoitetaan, että hei olen tulossa täältä. Ihmisillä eikä maalivahdeilla ole silmiä selässä, sieltä se heikkous löytyy aika monelta.
Totta kai. Ei pyöräilijöitä voi parempana pitää. Liikenne on toimivana - kulkuneuvosta huolimatta - yhteispeliä. Toki liikennesääntöjen tunteminen auttaa sujuvaa asioimista liikenteessä - myös pyörällä. Toki ihmiset ovat nykyään vähän…noh… kaikesta loukkaannutaan ja paheksutaan. Minä, minä & minä. Täytyy ymmärtää muitakin. Onneksi Kangasalan päässä ei ole mitään ongelmaa - aamuisin on sen verran hiljaista mennä, että ei hätää
Laki on yksiselitteinen, tai ainakin melkein.
Olinkin juuri sanomassa, että tässä pitäisi huomioida sellainenkin asia kuin tieliikennelaki. Sitä pitää pyöräilijänkin noudattaa vaikkei huvittaisi.
En myöskään ymmärrä mikä ongelma siinä on, ettei taajamissa voi polkupyörällä paahtaa täysillä ilman pysähdyksiä. Sellaista se taajamaliikenne on kaikille muillekin. Autoilijoistakin olisi paljon kivempaa, kun ei olisi kaiken maailman suojateitä ja liikennevaloja häiritsemässä sujuvaa matkantekoa. Muusta liikenteestä puhumattakaan. Jos haluaa täysillä paahtaa niin kilparadat ovat sitä varten. Ai ei ole kilparataa lähettyvillä? “Se on vähän voi voi.”
Niin - en minä kyllä usko, että kukaan on sanonut, että taajamassa pitää painaa pyörällä täysiä. Aika harva edes painaa.
Muutenkin pyöräilijöistä eniten ongelmaa aiheuttavat oman kokemukseni mukaan he, jotka juurikaan eivät pyöräile. Pyöräily rajoittuu siihen lyhyeen kotimatkaan tai lähiseudulle. Kyllä lähes kaikki tuntemani enemmän pyöräilevät pyrkivät valitsemaan reittejä, jotka olisivat mahdollisimman paljon poissa taajamista.
Ihmiset vaan tuppaavat asumaan noissa taajamissa tai sitten siellä on joku kohde kuten työpaikka, joka nyt vaan on siellä. Esimerkiksi minun on aivan pakko käyttää pyöräillessä lukkopolkimia, koska minulla on luonnostaan tapana muutoin heilutella jalkoja aivan järjettömästi pyöräillessä. Lukkopolkimet on aika suositut vempeleet tänä päivänä ja osalle meistä jopa must be. Meitä auttaisi todella paljon siellä taajamassakin, että sen lyhyen hetken, kun siellä joudumme ajamaan ei hypättäisi bussista suoraan koko kadun ylitse yms.