Liikennekulttuuri

Ping @Jasu76

Keskustelua aiheen vierestä.

Voidaan jatkaa keskustelua jossain sopivammassa ketjussa, jos tarvis vaatii. :wink:

1 tykkäys

Kiitos. Pitää tutustua aiheeseen.

1 tykkäys

Näköjään tämmöisetkin kelit voi yllättää. Normaalia talvikeliähän tämä ainakin joskus ennen oli. :wink: Valtaväylällä heti Näyttelijänkadun-Arkkitehdinkadun risteyksen eteläpuolella pirssi penkalla kyljellään. Juuri tapahtunut, kun ainakin palokunta oli paikalla valot vilkkuen. Eikös tuossakin ole vielä rajoitus 40 km/h. Että siitäkin vauhdista lähtee noin komeesti…

Myös Hatanpään valtatie oli päivällä tukossa linja-autoaseman kohdilta kun bussi ja henkilöauto törmäilivät.

Vielä kun saadaan ratikka mukaan, niin tulee mielenkiintoista. Harvoin sitä ratikkaa nyt liikenteessä näkee, mutta olen huomannut jo katselevani erinäisiä liikennekohtia jo sillä silmällä. Että ei sitten täyden liikenteen aikaan tule yllätetyksi. :wink:

2 tykkäystä

Pyyntö kaikille palstan jäsenille laittakaa ajovalot päälle, nyt on nähnyt todella paljon pimeitä autoja ja takavalot eivät ole päällä vaikka lumi pöllyää ja autoja ei erota.

Paras oli viikolla joskus klo 18 jälkeen kun yks muija tulee vastaan, jotkut päivänvalot alareunassa päällä ja takana ihan pimeetä.

7 tykkäystä

Ajelen päivittäin Lahden tietä ja parina viime päivänä mitä huonompi keli, sitä useammalla ledit päällä ja takavalot pimeänä. Missä vika? Välinpitämättömyys, tyhmyys…?

2 tykkäystä

Mä luulen että suurin syy on niin yksinkertainen että ihmiset eivät itsekään tiedä että ne takavalot eivät pala? Loppu laitetaan sitten noiden kahden ja kusipäisyyden piikkiin.

Nuo päiväajovalot olisi pitänyt kytkeä toimimaan alun alkaen eri tavoin ihan jokaisessa Suomeen tuotavassa autossa. Jälleen kerran voitiin todeta että mikä ehkä toimii Euroopassa, niin ei välttämättä toimi täällä pimeässä peräpohjolassa.

6 tykkäystä

Murheellista ja hiukan pelottavaakin kun TKL:n väreissä liikkuvien bussien kuljettavat eivät tunne liikennesääntöjä.

Olin pysähtynyt suojatien eteen ja viereistä kaistaa tullut sininen bussi painoi pysähtymättä ohi. :-1:t2: :-1:t2:

Terveisiä vaan Paunulle ja sokealle kuskille että onneksi suojatiellä ei ollut ketään. :face_with_symbols_over_mouth:

7 tykkäystä

Ei ammattikuljettajan tartte, korkealta bussin ohjaamosta kyllä näkee onko allejääjiä vai ei…

Ja matalalta taksin ratista sen tietää näkemättäkin. Ainakin Tampereella.

2 tykkäystä

Oletko ajanut matalalattiaista kaupunkibussia?

En, mutta isommalla on aina etuajo-oikeus. Näin kertoi Parolan pojatkin.

Ymmärrän hyvän vitsin päälle, mutta tämä on nyt hiukan väärä aihe vitsailuun.
Jos ammattikuljettajat eivät osaa noudattaa liikennesääntöjä niin alkaa olla mietinnän paikka.
@Virvelia_kainaloon mainitsi taksit. Niihin en ota kantaa koska taksilain uudistamisen myötä tuolla liikenteessä suhaa juustokupu katolla mitä erikoisempaa kuljettajaa.

1 tykkäys

Jep, vitsailu sikseen. Suojatie ei ole niin turvallinen kuin pitäisi. Ihmettelen jalankulkijoita, jotka ylittävät ajoradan kännykkää tuijottaen ilman pienintäkään varmistamista siitä ettei autoja tule. Sairaalavuoteella tieto siitä, että oli oikeassa, ei lohduta.

2 tykkäystä

Tuo on oikeasti paha paikka kun tullaan Nekalantietä Nekalan suunnalta kohti Turtolaa ja käännytään vasemmalle Herwoodin valtaväylälle jäähallin suuntaan. Melkein aina joutuu pysähtymään kun on vastaantulijoita. Yksi auto mahtuu siihen risteysalueella mutta seuraava onkin sitten suojatien päällä tai takana.
Jos mulla olisi valta niin hommaisin siihenkin risteykseen liikennevalot.

4 tykkäystä

Tuli tuosta ratikkaketjusta mieleeni, että Tampereen kaupungin pitäisi tehostaa tuota lumien poistoa. Nyt on todella monessa paikassa tilanne se, että kadunvarsipysäköinti rupeaa olemaan mahdotonta. No jos ei mahdotonta, niin haastavaa. Lumikasojen takaa ei näe opasteita = sakkoriski. Lumikasat risteysalueella = onnettomuusriski. Lumikasat vie parkkipaikkoja todella paljon. Lumikasat pakottaa parkkeeraamaan autoa niin, että kadut kapenevat.

11 tykkäystä

Moni ihminen ei vieläkään tiedä sitä, että suojatie on sallittua ylittää pyörällä (tai sähköpotkulaudalla) ajamalla. Pyörää ei siis suinkaan tarvitse taluttaa suojatien yli, vaikka näin usein väitetään. Tähän ei tullut uuden tieliikennelain myötä mitään muutosta.

Kuitenkin kun suojatien ylittää ajamalla, riippuu väistämisvelvollisuus siitä, onko kyseessä erikseen merkitty pyörätien jatke (pyöräilijän etuajo-oikeus) tai sijoittuuko suojatie risteykseen, jolloin autolla on kääntyjänä väistämisvelvollisuus. Sen sijaan pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus, jos suojatie on suoralla tieosuudella eikä (suoraan ajavan) autoilijan väistämisvelvollisuutta ole liikennemerkillä tai muutoin erikseen osoitettu. Jos pyöräilijä hyppää alas pyörän selästä, muuttuu hän jalankulkijaksi, jolloin autoilijalla on taas väistämisvelvollisuus. Tyypillisessä tilanteessa pyöräilijä odottaakin satulasta alas hypänneenä pääsyä suojatielle, jolloin auto pysähtyy (pyöräilijä on jalankulkija), jonka jälkeen pyöräilijä ylittää suojatien ajamalla.

Olin syksyllä vähällä jäädä sähköpotkulaudalla auton alle. Tilanne oli sellainen, että olin ylittänyt suoralla tieosuudella olevan suojatien ajamalla puoliväliin saakka (autot antoivat pysähtymällä tilaa). Vastakkaisella kaistalla oli auto pysähtyneenä, kun kadun yli oli juuri tullut jalankulkijoita ja lisää jalankulkijoita oli tulossa bussista ulos suojatielle. Lähdin siis ylittämään suojatietä suojatien eteen pysähtyneen auton editse ajaen, mutta autoilija päättikin yllättäen yrittää ehtiä ennen bussista suojatielle tulevia jalankulkijoita ja laittoi tallan pohjaan. Hän ei lainkaan katsonut, että tuleeko hänestä katsottuna vasemmalta suojatien yli ketään, vaan huomio oli täysin kiinnittynyt oikealta bussista tuleviin ihmisiin. Ehdin juuri ja juuri kiihdyttää sähköpotkulaudalla pois auton alta. Jos olisin jarruttanut, niin olisin jäänyt auton alle.

Varmasti tilanne tuli autoilijalle sillä tavalla nopeasti, että jos hän oli hetkeä aiemmin katsonut vasemmalle, niin silloin välttämättä sieltä ei vielä ollut tulossa ketään. Tulin sähköpotkulaudalla tilanteeseen nopeasti, vaikka himmasin vauhdin miltei pysähdyksiin puolessa välissä. Silti autoilijan olisi pitänyt edes vilkaista vasemmalle, sillä olin jo hyvän matkaa ylittämässä katua hänen editseen hänen tehdessään paniikkikiihdytyksensä. Olisi kai autoilija vilkaisemalla sivulleen saattanut myös huomata, että vastaantulevilla kaistoilla autot ovat pysähtyneenä.

2 tykkäystä

Tämä on paikallinen tapa.
Tiedätkö syyn tälle tavalle?
Mä en tiedä mutta arvaan: Tampereella päästään aika usein niin tuskaisen hitaasti liikennevaloista liikkeelle että voi päästää huoletta punaisia päin.

5 tykkäystä

En tiedä mutta huolestuttavaa se on. Varsinkin kun mulla on tapana lähteä valoista kohtuu reippaasti…

Väittäisin että puolessa vuodessa jokin on muuttunut. Punaisia päin ajetaan muuallakin, mutta tuolla se on räikeintä.

Rinnastan sen vaan siihen, että tunnelista ja ajonopeuksista siellä on paljon juttuja Aamulehdessä ja monesti kommenttiosioissa päivitellään, kun joku ajaa kahdeksaakymppiä ohi. Koskaan en ole lukenut kenenkään olevan huolissaan punaisia päin ajamisesta. Ehkä se on tosiaan (kuten huvin sanoit) sitä samaa porukkaa, jonka reagointi vihreisiin kestää sen pari sekuntia…

4 tykkäystä