polvipetteri
(An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.)
951
Tiedän kyllä näitä, mutta anyway, väistämisvelvollisuus on sieltä rampista tulevalla.
Sen takia on liikennesäännöt, että ylimääräisiltä oman käden oikeuksilta tai toisen autoilijan tarpeettoman ”kohteliaan väistämisen” aiheuttamilta seurannaisvaikutuksilta vältyttäisiin. Usein esim. oikeaa kaistaa ajava väistää rampilta tulevaa vasemmalle kaistalle ja siinä monesti jää huomioimatta, että itse asiassa kohteliaaalla toimenpiteellä aiheuttaa jollekin toiselle vaaraa tai lisäsydämentykytyksiä.
Ja kyllä, kohteliaisuus kuuluu liikenteeseen. Annan itse tietä aina kun se on mahdollista, mutta mitään turhia liikkeitä en tee, ellei oma tai jonkun turvallisuus ole uhattuna. Pelisilmää vaaditaan.
Se on juuri näin.
Mä kyllästyin väistelemään kolmion takaa tulijoita ja valitsin mielekkäämmän reitin työmatkalle.
Jos liitytään kolmion takaa toiselle tielle niin minä en laskisi sen varaan että joku väistää.
Mä ymmärrän ajatusmallin että väistetään rampilta tulijaa vasemmalle kaistalle mutta kuten totesit niin omat ongelmansa siinäkin.
Lakihan taitaa tämän jopa kieltääkin, jos ei ole laki muuttunut?
Edelleen näyttäisi olevan mahdotonta ymmärtää tilannetta mitä kuvailin. Tässä nyt yksi juttu aiheeseen liittyen. Myös tässä kehotetaan liikkujia ennakoimaan ja ottamaan muut huomioon liikenteessä. Niin se liikenne yleensä parhaiten, ja turvallisimmin, toimii.
"Parhaiten ja turvallisimmin muiden liittymistä pystyy helpottamaan pitämällä reilua turvaväliä edellä ajavaan: pitkään väliin liittyjän on huomattavasti helpompaa ja turvallisempaa siirtyä ja sovittaa oma nopeutensa liikennevirran rytmiin sopivaksi. Jos tilanne sitä edellyttää, voi moottoritiellä ajava helpottaa liittymistä turvavälin lisäksi myös hetkellisellä kaasun kevennyksellä. Näin saadaan joustettua ilman riskialttiita kaistanvaihtoja.
Olennaista on kuitenkin muistaa, että väistämisvelvollisuus on liittyjällä".
Ja kuten jutussakin mainitaan, toki kolmion takaa on aina lopulta velvollinen väistämään päätiellä kulkevaa, mutta se ei edelleenkään kiellä järjen käyttöä liikenteessä.
En toisaalta ihmettele että Tampere on yksi Suomen ikävimmistä paikoista autoilla, paljon ympäri Suomea ajaneena.
Jos mopolla ruuhkassa ajaa kaistojen välissä niin löytyy jossain kohtaa joku joka kiilaa välin umpeen eli jos joku jonottaa niin kaikki jonottaa.
Mikä stana siinä on ettei voi ymmärtää että jonot lyhenee kun mopot poistuu väleistä.
Eikä ne nysvää kenenkään edessä, valojen vaihtumisen jälkeen. Tänään taas joku haaveili valojen vaihtumista ja Mesen 1984 kytkimen kulumisen pelkäämistä ja ajoi 3 kymppiä 50 rajoituksella.
Miksei voi lähteä reippaasti valoista ja ajaa normi nopeutta. Nopeusmittarin heitto nykyään helppo tarkistaa monella sovelluksella.
Onkohan tuosta koskaan kukaan saanut sakkoja, jos kaistanvaihdosta ei ole seurannut vaaratilannetta. No, minä vaan pohdiskelen.
Esim. Hervannan valtaväylällä itse ajan usein suurimman osan matkaa vasemmalla kaistalla, kun se tuolla tiellä on tasa-arvoinen kaista oikeanpuolimmaisen kanssa. Moottoritiellähän näin ei ole, vaan pitäisi ensisijaisesti ajaa oikealla. Vasemmalla kun ajaa, ei ainakaan tule mieleen poukkoilla liittymistä tulevien vuoksi. Varsinkin ruuhka-aikaan minusta liikenne sujuu näin hyvin jouhevasti. Liittymistä tulee kuka tulee, minun puolestani täysin vapaasti.
En ole kuullut keneltäkään, että olisi sakot saanut, mutta motarilla vasen kaista on nimenomaan ohituskaista.
Tänne länteen jos keskustasta paluuruuhkassa ajelee ja haluaa Vaitinaron risteyksestä kääntyä niin se vasen kaista kannattaa ottaa aika aikaisessa vaiheessa.
Ei ole. On ajettava yleensä oikeanpuoleista vapaana olevaa ajokaistaa, tämä sääntö on kaikilla muilla teillä paitsi moottoriteillä. Moottoritiesäännöissä kerrotaan erikseen missä tilanteissa vasenta voi käyttää.
Itseä alkanut viime aikoina vituttaa ihan suuresti perseessä ajavat älykääpiöt. Olen yleensä vaikka 80km/h alueella himmannut vauhdin 60-50km/h kerran mun turvallisuutta vaarannetaan.
Vasemmallekaan käännettäessä ei osata ryhmittyä. Tehty levike vasemmalle kääntyville, niin ei voi mennä sinne kunnolla vaan pitää kääntyä melkein sieltä oikeasta reunasta.
Vauhtiin päästiin niin vielä liikennesäännöistä. Taitaa suuri osa mennä tuolla ihan hoomoilasena ja ajatella olevansa etuajo-oikeutettu ajaessaan suoraan. Luottaa että kyllä siellä kolmio on. Eilen juuri tuli outo tilanne, kun vasemmalta lähestyi teinibemu suoraan menossa ja minä tulen hänestä nähden oikealta ilman kolmiota. Käännyin normaalisti oikealle ja mitä tekee bemu? Lähtee ohittamaan ilmeisesti kiukuissaan minua luultavasti luullen, että tulin eteen kolmion takaa. No vastaan tulee auto, mutta bemu vaan ohittaa. Pakko oli himmata, ettei rysähdä jotta bemu kerkiää ohi. Melkein päivittäin näen näitä, jopa ammattiautoilijat vetää laput silmillä luullen olevansa etuajo-oikeutettuja. Joka paikassa ei ole niitä kolmioita!
Tai sitten vaihtoehtoisesti niitä kolmioita laitetaankin tasa-arvoisiin risteyksiin. Atalassa Nikinväylä - Atanväylälle asennettiin pikkukaduille kolmiot kun nopeus pikkukaduilla pudotettiin 30 km/h. Nikinväylällä ja Atanväylällä säilyi 40 km/h. Mitä tästä sitten seurasi; nyt ”pääkaduilla” ajetaan pääsääntöisesti reilusti yli 40 km/h kun ei tarvitse väistää oikealta tulevia…
Varsinkin Aitolahdentien ja Orimuskadun välinen suora on melkoinen kiihdytyspätkä.
Kyllä siinä yleensä tulee kiihdytettyä, kun monesti 80:tä vaihtuu 100:aan ohituskaistan alussa.
Matkailuautolla liikkuessa näkee kaikenlaista. Se matkis on monelle semmonen pakko-ohitettava, vaikka ajaisi sillä ihan reippaasti.
Samoin kuin siinä, että ohituskaistaa käytetään paikan vaihtoon katkeamattomassa 80 km/h kulkevassa jonossa. Näytetään muille että multa kyllä kulkua löytyis jos vaan pääsis, ja ajetaan 130 km/h muutamista autoista ohi, sitten kiilataan kovalla jarruteksella takaisin letkaan. Näin saadaan matka-aikaa lyhennettyä ehkä jopa 15-20 sekuntia.
Samaistun. Itse vedän kesäisin useamman tuhannen kilometriä perässä peräkärryä ja kahta ratamoottoripyörää. Ajan tien ollessa vapaana yleensä rikesakkorajalla (löyhä moraali).
Ohi ei vaan voi päästää, jos on peräkärry vedossa. No, sitten ohituskaistan päätyttyä mennään taas GPS-nopeutta 73 km/h ja ihmetellään, kun peräkärry-yhdistelmä menee sataa ohi.