Joo, tuo ruuhkaisen maantien ohittelija on ehkä häiriintyinen mieslaji.
Älä nyt laita tätä vain miesten jutuksi.
Oma hyvin kapea kokemus on, että pääsääntöisesti naiset ajaa kovempia ylinopeuksia kuin miehet. Varsinkin moottoritiellä vedetään puhelin korvalla hyvää vauhtia ohitse, vaikka itse ajelen yleensä +10 yli sallitun.
Itseasiassa edellispäivänä kävi mielenkiintoinen tilanne. Ajoin 2-kaistaisella tiellä noin 103-104km/h ohittaen pitkää jonoa. Poliisiauto oli edessäni tekemässä samaa hommaa, koska jonon nopeus oli ~95km/h. Palasimme molemmat oikealle kaistalle ja vähän tämän jälkeen oli liittymä josta tuli taas autoletka. Poliisit nakkasi vilkun vasemmalle ja antoi autoille tilan tulla oikealle ja minä seurasin mallia, tulivat siitä siihen oikealle ja ajoivat niin ikään 103-104km/h, joten meille jäi poliisien kanssa vaihtoehdoksi kiihdyttää ylinopeuteen 110km/h jotta päästiin sen letkan väleihin, oikealta kun ei saa ohittaa
Hervannan valtaväylä ei olekaan tie, vaan katu jolla on kaksi kaistaa suuntaansa. Siis yhteensä neljä kaistaa. Näin minulle on kerrottu. Bussikaistaa ei sitten ole, jos se jotain vaikuttaa.
Muotoiluhan ei enää ole ihan näin, mutta ajatus on edelleen sama kuin sinulla edellä. Käytät itsekin sanaa “yleensä” , mikä tarkoittaa lakitekstissä “ihan kiva mutta ei mitenkään pakko”.
Uusi tieliikennelaki, 19§: "Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. "
Eli suomeksi: vähintään kaksi kaistaa samaan suuntaan eikä kyseessä ole moottoritie tai moottoriliikennetie → oikeanpuoleisinta kaistaa ei ole pakko ajaa. Kaistalla on kuitenkin pysyttävä, mikä antaa mahdollisuuden sakottaa esim. lane splittingistä.
Lisäksi 61§: “Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. (tässä on myös se aiemminkin voimassa ollut ryhmittymissääntö, eli poikkeus edelliseen)”
Vielä se, että lakien esityöt ja tausta-aineistot (esim. hallituksen esitykset) ovat usein mielenkiintoisia ja antavat omalta osaltaan tulkinta-ajatuksia.
Asia kunnossa, aina sitä oppii uutta
Hyvä ja asiantunteva huomio, toivoinkin jonkun tarttuvan tähän.
Tarina kertoo audimiehestä, joka ajoi kehä 1:n päästä päähän aamuliikenteessä vasenta kaistaa. Poliisi pysäytti ja sakotti. Oikeudessa sakko kumoutui ajajan todettua yleensä ajavansa oikeaa kaistaa, mutta tehneensä tuona kyseisenä aamuna poikkeuksen käytäntöönsä.
Itse tunnen kolme “yleensä” -sääntöä (kertokaa jos tiedätte lisää):
- pyöräillessä on yleensä käytettävä kypärää
- pimeän aikaan jalankulkijan on yleensä käytettävä heijastinta
- yleensä on käytettävä oikeanpuolesinta vapaata ajokaistaa
Kypärättä pyöräileminen on uhriton rikos, paitsi jos sattuu onnettomuus ja päässä kolisee. Kukin valitkoon tässä miten haluaa.
Heijastimen suhteen asia on aika paljon monimutkaisempi. Heijastimettomaan jalankulkijaan törmääminen on enemmän tai vähemmän ikävää tapauksesta riippuen törmääjällekin (kokemusta on valitettavasti tästäkin).
Piittaamaton, tarpeeton vasenta kaistaa (etenkin hitaasti) ajaminen johtaa puikkelehtimisiin, huonoihin turvaväleihin ja pahimmillaan rattiraivoon. Kevättalvella näin, kuinka vasemmalta ohittamisen estäjä kiilattiin Hervannan valtaväylällä pysähdyksiin keskialueelle, ajotapaneuvottelua varten. Toivottavasti joko neuvottelu- tai itsepuolustustaidot olivat hanskassa.
Jos tässä yritettiin tuoda esiin, että kyseessä ei ole valtion ylläpitämä tie, vaan kaupungin asemakaava-alueella kulkeva katu, niin siinä mielessä oikein.
Tieliikennelaissa “tien” käsite on laajempi: sillä tarkoitetaan “maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta”.
Ja näinhän se pitää ollakin: eihän siinä ole järkeä, että tienkäyttäjälle näkymätön asia eli väylän omistussuhde määrittäisi, onko lainsäädäntö voimassa tai ei.
Saman tyylistä jumppaa on ollut monena aamuna töihin mennessä.
Mä pyrin liittymään “riittävällä” nopeudella mukaan ohitustielle ja jos joku on väistänyt turhaan mua siihen vasemmalle kaistalle, niin en ala hiljentämään vaan ajan kylmästi oikealta ohi.
Olen usein ihmetellyt, ja taas ihmettelen, käsittämättömän hidasta liikkeellelähtöä liikennevaloissa kun valot vaihtuvat vihreäksi.
Ei tuolla jumankauta voi toimia niin, että vihreillä valoilla ehtii läpi vain kaksi autoa, kun se ensimmäinen kuski pohdiskelee/etsii oikeaa vaihdetta/miettii missä olikaan kaasupoljin/ottaa selfieitä/korjaa meikkiä - ja havahtuu valojen vaihtumiseen vasta, kun ne ovat jo vaihtumassa takaisin punaiseksi.
Jos ihan oikeissa kaupungeissa toimittaisiin näin, niin kukaan ei koskaan ehtisi ajoissa yhtään mihinkään.
Toinen liikennettä todella hidastava tapa on se, kun ollaan kääntymässä ja ihan oikeellisesti annetaan suojatiellä kulkevien mennä ensin. Mutta ei sitä suojatieliikennettä tarvi jäädä odottamaan 100 metrin päähän. Ihan voi mennä hyvinkin lähelle sitä suojatietä, kunhan varoo ettei tökkää keulaa liian pitkälle. Toki täytyy pitää tarkkaan silmällä 30km/h sujahtavia spandex- ja sähköpotkulauta -ohjuksia.
Mä luulen osittain tähän perustuu Tampereella niin yleinen punaisia päin ajaminenkin.
Kolme autoa ehtii vielä punaisilla ennenkö se nysvääjä saa oman tötterönsä liikkeelle.
Jos koko jono lähtisi yhtäaikaa liikkeelle vihreän vaihtuessa niin valoista lähteminen olisi paljon tehokkaampaa. Käytännössä aina liikkeelle lähdetään vuorotellen, kun edessä oleva auto on liikahtanut. Vähän niin kuin räkä nenästä.
Yks nukkuu jonossa niin useampi saa soitella vakuutustyhtiöön. Itse en ainakaan luottaisi.
Näinhän se väkisinkin menee, jonkinlainen viive jonon liikkeelle lähdössä käytännössä aina on. Reaktioaikaan verrattava. Itse veikkaisin homman sujuvan näppärämmin, jos ei olla ihan kiinni edelläajavan puskurissa. Silloinhan takana tuleva ei juurikaan voi “aavistaa”, vaan heti jopa kolisee, jos on turhan nopea.
Tästä tulikin mieleen eräs ihmetystä aiheuttava asia!
Ainakin Hyvinkäällä näkee paljon sitä, että kun pysähdytään liikennevaloihin, pysähdytään noin autonmitan päähän suojatiestä. Parkkiin laittaessahan noin on tehtävä mutta ei liikennevaloissa.
Tuosta syntyy hyvin nopeasti kunnon ruuhka taakse, kun ihmiset eivät pääse oikeille kastoilleen. Lisäksi tuossa tulee valoista lähtemiseen useamman sekunnin viive ja ruuhka kasvaa entisestään.
Tämä on hyvä pointti, etenkin jos ollaan pienessä ylämäessä. Esimerkiksi täyteen pakattu pakettiauto ei lähde kuin raketti eteenpäin ja pieni “niiaus” taaksepäin saattaa tapahtuakin. Pieni hajurako ja hommat sujuu.
Itte syyllistyn tähän nykyään liian usein. Aiemmin, kun auton moottori kävi kokoajan, niin valoista oli helppo lähteä… No nyt on sellainen auto joka sammuttaa moototrin valoissa, niin ei ei enää rivakasti lähdetäkkään liikkeelle( aina kun muistan, painan eco-nappulan pois)
Aika peevelin ärsyttäviä keksintöjä koskahan tulee kampe joka heittää kulkimen samantien tienopeuteen ja imaisee vielä takana nukkujan samaan tahtiin?
No nyt on sellainen suoritus että ei itselle tulisi edes mieleen.
Jostakin luin uutisen, että ylinopeudet ja piittamattomuus liikeenteessä on (sekin) korona ajan ilmiö. Ylinopeudet olivat kasvaneet maailman laajuisesti ja sitä myöden liikenneonnettomuudet olivat vakavia. Syytä ei tiedetty, mutta koronan aiheuttamaksi ilmiöksi sitä epäiltiin.