Liikennekulttuuri

Täällä on näköjään painittu samasta asiasta mitä tänään todistin melkein tyhjällä moottoritiellä. Edellä ajava ei anna tilaa rampista tulevalle, ja molemmat ajaa rintarinnan ja sitten palaa jarruvalot ja vilkut. Onneksi ei ollut kuin kolme autoa koko suoralla. Kyllä ihmettelin, miksi moottoritiellä ajava ei voi vaihtaa kaistaa, ja heti sen jälkeen ihmettelin, kääntyykö pää autoilijoilla ollenkaan kun isolle tielle ovat liittymässä (vilkku, kaistalle siirtyminen ja sitten katsotaan oliko vieressä joku).

Mielestäni on aina annettava tilaa, jos kaistanvaihto on mahdollista. Se vasta onkin vaarallista, jos pidempi letka on liittymässä moottoritielle ja se ensimmäinen jonossa joutuu jarruttaan tilan puutteen vuoksi, kaikilla kun se katse on muutenkin siinä letkassa vasemmalle.

4 tykkäystä

Hyvin kiteytit, mitä yritin edellä kuvailla. Kiitos!

”Jo lainsäädännön mukaan autoa on moottoritiellä kuljetettava eniten oikealla olevalla, vapaalla ajokaistalla. Tilan tekeminen liittyjälle kaistaa vaihtamalla aiheuttaa myös kaksi ylimääräistä kaistanvaihtoa, joista aiheutuu aina tarpeettomia riskejä, selvittää Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

”Mikäli päätietä ajava haluaa riittävän turvavälin lisäksi auttaa liittymistilanteessa muutenkin, voi hän hieman keventää kaasua huomatessaan, että kiihdytyskaistalta liittyvä on pyrkimässä hänen eteensä.”

Edit (oma mielipide): Jos liikennettä on paljon, niin pitää odotella kiihdytyskaistan alussa, jonka jälkeen ripeä kiihdytys jonkun taakse. Pahin virhe on ajaa kiihdytyskaista loppuun ja hidastaa siihen tai siirtyä ajokaistalle ja aloittaa rauhallinen kiihdytys vasta sen jälkeen.

Yhteispelillä se menee vaikka välillä itselläkin meinaa muiden tötöilyt (ei koskaan oma) ottaa pannuun :grinning:

7 tykkäystä

Kaistanvaihto moottoritiellä on Tepon, suuren liikennetietäjän mielestä riski… Siinä kiteytyy Suomen liikenneongelma.

Itse ajan noin 500km päivässä työajoa joten jotain tulee aina nähtyä ja kaikista helpointa on vaan väistää liittymästä tulevia jos se vaan turvallisesti onnistuu. Vaikka laki sen kieltääkin. Muutenkin toisten huomioonottamisessa olisi monella opittavaa liikenteessä. Helsingissä kun lyö vilkun päälle niin heti saat tilaa. Tampereella ei ihan yhtä hyvällä prosentilla saa tilaa.

6 tykkäystä

Tämä toimii hyvin.

Joskus tilanteet vaan näyttää siltä, että tahallaan jäädään omalle kaistalle, koska tolla toisella on kolmio ja hänen syy kaikki. Vaikka se ohituskaista olisi aivan tyhjä kilometrin joka suuntaan. No, voi olla etteivät vaan näe. Toivottavasti niin.

3 tykkäystä

Vaihdetaan aihetta: Ajat 80 alueella pitkässä jonossa 75 km/h. Sitten alkaa ohituskaista ja 100 km/h rajoitus. Yleensä tässä kohtaa se nysvääjä painaa kaasua, mistä seuraa jumalaton kilvanajo. Viisi autoa takaasi on joku bemarikuski ennakoinut ja vetää jonosta ohi 150 km/h, kunnes ohituskaistan päässä painetaan taas kilpaa jarrua ja se 75km/h nysvääminen jatkuu seuraavat 50 kilometriä.

Kuulostaako tutulta, nostaako muilla palstalaisilla verenpainetta?

22 tykkäystä

Ei.
En ymmärrä viestisi sisältöä, mutta ei se mitään! Muiden liikennekäyttäytyminen, kuten 150 ohituskaistalla ei minua häiritse, se on poliisiasia ja minä en ole poliisi.

Kyllä pitää hiukan @Paarma: n ja @JoKaGO:n kanssa olla samaa mieltä. Tai ainakin luulen niin, en niin tarkkaan lukenut =)

Mutta mitää tulee tulee tuohon kaistanvaihtoon liittymäss. Niin kyllä minä tilaisuuden tullen vaihdan vasemmalle kaistalle, jotta liittyminen olisi mahdollisimman jouhevaa. Parastahan olisi vetoketjuefekti, mutta tätä saa odottaa…

Autot ajaisivat tasaisesti sallittua nopeutta riittävin turvavälein, johon olisi helppoa liittyä kaistalla jo valmiiksi hankitun sallitun nopeuden mukana, jolloin auton sulautuvat kahdesta jonosta nätisti yhdeksi.

Toinen asia, mitä en ymmärrä, on valoista lähteminen. Miksi ihmiset eivät voi seurata liikennevaloja ja lähteä liikenteeseen, kun valo vaihtuu? Kaipaan niin F1 lähtöjä jokaiseen valoristeykseen, mutta ei. Pitää tuijottaa sitä edellä ajavan perää ja sitten, kun se lähtee liikkeelle, niin sitten vastan painan kytkintä ja alan etsimään ykköstä silmään ja muistelemaan, mitä se autokoulunopettaja sanoi lähdöistä, ei polteta liikaa kytkintä jne. Jos olet vaikka viidentenä autona jonossa, niin parhaimmillaan saa laskea 10 sekuntia valon vaihduttua, kun pääset liikkellle. Kyllä pitäisi pystyä seuraamaan valoja ja edellä ajavan perää, vai viekö kännykkä ihmisiltä sen toisen seurattavan asian.

2 tykkäystä

Moottoritielle liittyminen on kyllä kiristänyt pinnaa useampaan otteeseen. Kerran noin 10 auton letkassa liittymässä moottoritielle, ja ensimmäisen auton kuskin mielestä turvallisin nopeus liittymiseen oli noin 40 km/h. Oli jännät paikat lopuilla kun liikennettä oli kuitenkin kohtalaisen paljon.

Liittymisestä yleisemmin ajatellen mielestäni paras ajattelutapa on yrittää päästä jonkun auton perään (ja sitten ottaa turvaväli) eikä tähdätä jonkun eteen (joka joutuu jarruttamaan).

Stubenhockerin mainitsema ajonopeus eri tilanteissa on jännä juttu. Monesti hitaammin ajavat ja ohituskaistojen kohdalla kiihdyttävät toistavat virheen myös normaalissa maantieajossa. Mutkaisella tieosuudella ajetaan 10-15 km/h alle rajoituksen ja suoremman tieosuuden alkaessa ajonopeus nostetaan nopeusrajoituksen mukaiseksi tai vähän yli.

2 tykkäystä

On tuttua, ja juhannuksena korostetusti välillä Tampere - Jyväskylä. Sen takia se juhannusjono seisookin kun ‘bemarikuskit’ haluaa palata ohitustien jälkeen ‘köyhien’ kaistalle. Jos kukaan ei ajaisi ohituskaistaa juhannuksena, pitäisi kauniina ajatuksena olla liikenteenkin tasainen alinopeusmatka määränpäähän.

Alinopeuden ajaminen on ihan OK jos pelottaa tai taidot eivät riitä, mutta silloin pitäisi tajuta katsoa peiliin ja päästää taakse kertynyt ”kilometrin” jono ohi. Näitä jonoja, samoin kun ohituskaistojen kilpa-ajoja tuli äskettäin todistettua useita Tampere-Jyväskylä-Oulu välillä …

3 tykkäystä

Ite joskus jarruttelin hiukan rampilta tulevalle tietä antaakseni, mutta eivät uskalla aina silti tulla. Sitten menee rytmi sekaisin, kun joutuu taas kiihdyttämään. Minusta paras olisi, kun kaikki vähän huomioisivat toista ja huolimatta oikeuksistaan käyttäisivät pelisilmää, jotta kaikki pääsisivät eteenpäin mahdollisimman jouhevasti.

Toinen asia sitten, että kun on alla suhteellisen vaatimaton hyrysysy, niin aina ei ramppi riitä sataseen kiihdyttämiseen. Yhtä ramppia tuolla olen “harkannut”, mutta aina ei ramppi riitä vaikka mono olis konetilassa asti. Toki täällä monella on hienot autot alla eli ei vastaavaa ongelmaa. :grinning:

4 tykkäystä

Liittymästä tullaan aina jonkun eteen ja se tuntuu olevan vaikeaa hyväksyä.
Annetaan tilaa muille, niin sitä saadaan itsekin.

Itse olen se häirikkö, joka vaikka ajankin samalla nopeudella edellä menevän kanssa, pidän hieman pidemmän välin tähän. En juurikaan joudu tekemään paniikkijarrutuksia ja ajaminen käy muutenkin sujuvammin.
Joillekin edessäni oleva tyhjä autonmentävä rako on suorastaan haaste, mutta mikäpä siinä.

Olen välillä kauhistellut kuinka toiset ajavat välittömasti ison auton (paku, kuorma- tai linja-auto) perässä eikä turvavälistä ole tietoakaan. Eihän siitä näe edellä menevää liikennettä lainkaan, tilanteiden ennakointi on ihan mahdotonta. Ei ihme että vakuutusmaksut ovat mitä ovat.

7 tykkäystä

Tykkään myös pitää kunnon turvavälin edellä menevään, mutta monelle se tuntuu olevan merkki siitä että ajan hitaammin kuin edellä menevä monen kymmenen auton letka ja sitten siihen väliin on aina pakko tunkea. Ja Suomen talvessa se tietää rapaa koko lasin täydeltä.

7 tykkäystä

Eikö autossasi ole tuulilasin pesulaitetta eli pissapoikaa ja tuulilasinpyyhkijöitä?

Mun kokemukseni mukaan se joka ajaa ohitseni, häviää maisemaan. Ei siitä ole pitkäaikaista haittaa.
Minua ei harmita se, että joku ajaa kocempaa kuin minä. Vaikka pskiainen ajaisi Audilla, Bemarilla tai Maseratilla. Isot autoverot he ovat maksaneet!

Jos jono liikkuu hitaasti, niin tottakai nopeampi haluaa ohittaa hitaammat heti, kun vastaantuleva liikenne sallii eli kun vastaantulijoita ei ole. Mutta hitaasti kulkevan letkan voi ohittaa vain siten, että palaa letkan johonkin väliin, kun tulee vastaantulijoita.

En ole kuullutkaan tuollaisista varusteista.:joy: Eikä mua haittaa ohittelijat, ärsyttää vaan välillä kun luullaan hitaammaksi kuin edellä ajajat vaan sen vuoksi että pidän vähän pidempää turvaväliä. Itsekin ohittelen ja palaan takaisin omalle kaistalle, en aja koko loppumatkaa vasemmalla kaistalla.

Näissä kaistanvaihto ongelmissa ja liittymistä tullessa aika usein auttaisi se pieni asia joka minulle jo nelisenkymmentä vuotta sitten opetettiin autokoulussa ja ainakin Hakametsästä poistuttaessa se on joko voiton huumassa tai tappion tuskassa monelta unohtunut Se ratin lähellä oleva “viiksikytkin” laittaa auton edessä ja takana ja joissakin autoissa jopa sivuilla olevan valon vilkkumaan ilmoittaen takana ja vierellä oleville autoile että aiot vaihtaa kaistaa, tätä käyttämällä säästät itseäsi ja muita turhalta keskisormen heiluttamiselta tai sen ajattelulta :laughing:

3 tykkäystä

Ettei menisi yksirivisiksi, niin parannan tapani, meinaan, jos kerran yksirivisiä on keljumaista lukea…

Nimimerkki ansa tuolla aiemmin jo toivoikin vetoketjuefektiä, eli kun ohituskaista päättyy, tai kaksikaistainen tie kapenee yksikaistaiseksi, tai moottoritien liittymissä… niin molemmilta kaistoilta pääsisi vuoron perään sille kaistalle, joka jatkuu.

Mitäs olette mieltä, vaikka tuo rikkookin lakia, niin eikö se kuitenkin sujuvoittaisi liikennettä ja vähentäisi normaaleiden autoilijoiden hermokireyttä? Vaikka lisääkin lakinatsien kireäpinnaisuutta entisestäänkin liikenteessä.

Mikä siinä ärsyttää? Jos se ohittaja haluaa ajaa kovempaa kuin sinä ja muu letka, niin kohtahan se jo häviää maisemaan, ohittaessaan edellä menijöitä, eikö niin?

Arvostan ajotapaasi, kun et aja jonossa edellämenevän takapuskurissa, vaan pidät turvallisuusvälin, kiitos siitä!

Ylinopeuksiin puuttuminen on poliisin, eikun nopeuskameroiden homma.