Tässä minun suositus. Ei hinnalla pilattu. Mutta uskoisin olevan hyvät tuohon sinun kuvailemaasi käyttöön. Huomaa että noilla on ikuinen takuu!!!
Kiitos @hippa, @ozzi - hyviä ehdotuksia ja ehkä alan päästä hollille. Tämä Vortex on näköjään jenkkimerkki joka saa hyvät arvostelut joka puolella ja on myös 30 vuoden takuu.
Eli 8-10x42 on se mikä ilmeisesti käyttöön sopii. Ajattelen että kiikarit eivät myöskään saa olla käsipainon painoiset ja liian isot, koska sitten niitä ei tule koskaan otettua mukaan. Tämä rajaa monet veneilykiilarit pois - Venelehden testissä Zenith pärjäsi hyvin (169€).
Kenelläkään kokemuksia tutuista Nikon, Olympus jne. kiikareista?
Tämä on nyt ranking kärjessä:
Tuolla budjetilla merkin osuus hinnasta on vähän turhan suuri näillä isoilla merkeillä. Vortexit ja muut halpikset tarjoaa pikkurahalle parempaa vastinetta.
Jos muuten käyttäjällä on silmälasit ja haluaa niitä käyttää kiikaroidessa, kannattaa silmäetäisyyteen kiinniittää huomiota.
Tätä olen miettinyt mutta en ole vielä päässyt jyvälle miten asia huomioidaan?
Spekseissä on annettu maksimi silmäetäisyys, eli kuinka kaukana linssi voi olla silmästä. Silmälasien kanssa etäisyys on tietysti pidempi. Muistaakseni 16mm on sellainen ohjearvo ettei sen alle kannata mennä lasien kanssa. Kiikareita voi toki käyttää myös ilman laseja, nehän “korjaa” silmän taittovirheet.
Tässä on hyvä opas:
Joo, tämmöisiähän ne suurennukset ja objektiivin halkaisijat nykyään on. Kiikarin laadun näkee aika pian katsellessa eli ei ihan säkissä kannata ainakaan halvemman pään kiikaria ostaa. Jos minuutin katselun jälkeen jo silmät karsastaa, ei semmoisia kiikareita kannata todellakaan ostaa. Laadukkaissa kiikareissa silmä lepää.
Tuosta “ettei pienemmillä näe mitään”: minulla on isältä perittynä 60-luvun puolella ostetut japanilaiset laatukiikarit. Isäni oli innokas lintuharrastaja. Nuo kiikarit ovat 7 x 50. Kyllä niillä linnut näkee. Jos linnut on todella kaukana, niin silloin suurennus tietysti vois olla tuplat. Mutta eipä ole itsellä isommalla suurennuksella ollut juurikaan tarvetta. Ja tuo “50” tarkoittaa sitä, että valovoimaa on. Hämäryys ei ole ongelma. Jos on vesillä, niin tuo 7 x 50 on sikäli hyvä, että vene saa hiukan vaappuakin. Ei heti ole merisairas.
Tässähän alkaa jo odottamaan, koska Luomuksen sääksilive avautuu. Ensimmäisiä kalasääskiä odotettavissa kuun vaihtuessa huhtikuuhun.
Pari vuotta ollut joka päivä töllössä live auki “taustalla”.
Kuka palaa millekin pesälle, onnistuvatko heilastelut, miten selviytyvät poikaset? Liven valikoista Pesinnät ja Blogit tarjoavat mainiota tietoa.
Sen verran “hurahtanut”, että parina vuonna tullut lyhyesti käytyä jopa Pohtiolammella katsomassa näitä uljaita otuksia. Ja molemmilla kerroilla käynnit tuottivat tuloksen. Toissavuonna ilmeisesti nuori uros teki koivusta syöksyjä ruokinta-altaaseen, neljännen onnistuessa jäi kirjolohi kyytiin.
Viime kesänä yksi lenteli ruokintapaikalle mutta aluetta omanaan pitävä semihullu Paroni kävi kaverin kimppuun ja alkoi kyyditsemään kauemmas.
Paikalliset papat tunnistivat Paroniksi ja veikkasivat, että se häätää toisen ainakin Valkeakoskelle, jos ei kauemmaksikin.
Kiitos kaikille vinkeistä! Vortex Crossfire 8x42 lähti Motonetin hyllystä. Referenssiä ei ollut, mutta ystävällinen myyjä päästi pihalle kiikaroimaan ja pirun kaukaa näkyi autojen rekkarit ja St1:sen bensapumpun hintataulusta pixelit.
Elinikäinen takuu, joka taitaa EU:ssa olla 30 vuotta.
Mainos:
Motonetin kantikseksi kun liittyy, saa -10% ekasta ostosta. Käytin sen tähän.
Varmasti ihan hyvä valinta. Ja sen verran palaan vielä tähän kiikarin valinta asiaan. Että hinta luokassa 250-800€. Ei oikeasti minun mielestä ole kuvan laadullisesti kovinkaan isoja eroja. Erot tulee lähinnä siitä että mitenkä sopii käteen ja silmille. Merkittävästi paremmat kiikarit kuvan laadullisesti maksavatkin sitten jo yli 2000€. Omat kiikarini on aikoinaan maksanut noin 450€. Ja ovat kovassa käytössä. Noilla tulen varmasti pärjäämään aktiivisessa lintuharrastuksessa niin kauan kunnes sattuu joku haaveeri ja ne särkyvät. Siihen voi mennä kymmeniä vuosia.
Olen samaa mieltä. Mökkilaiturilta kun katsoo tuplasti kalliimmalla kiikarilla, niin samanlailla sillä näkee naapurin tirpan suhaamassa vesiskootterilla, kuin tuplasti halvemmalla.
Palokärkeä näin tänään lähimetsikössä. Se nokki siellä haavan runkoa ja äänteli välillä. Vihelsin sille vastaukseksi ja se innostui jonkinlaiseen vuoropuheluun kanssani vaikka en läheskään samanlaista ääntä saanut itse aikaan kuin sillä oli. Niin paljon en sitä kiinnostanut, että se olisi tullut minua lähempää katsomaan. Mutta ei se lähtenyt pakoonkaan. Tiheässä metsässä ei päässyt sellaiseen paikkaan, että siitä olisi ollut järkevää yrittää ottaa kuvaa. Ei ollut edes teleobjektiivia mukana.
Tänään kiertelin vähän samassa metsikössä, jossa toissapäivänä palokärkeä näin. Nyt ei näkynyt mutta paluumatkalla kävelin kevyenliikenteen väylää, jonka vieressä on pieni lepikko ja sieltä alkoi kuulua jotain rapinaa ja lähemmäs tultuani huomasin palokärjen siinä touhuilevan aivan näkösällä. Minua se ei lähtenyt karkuun mutta vastaan tuli koiraa taluttava nuori nainen ja kärki lensi pois. Mutta ehdin minä jonkin aikaa kuvia siitä napsia.
E-PL8 ja Samyang 300mm f6.3 peilitele, ISO 800, 1/180s
Viikonloppuna nähtiin pitkästä aikaa mökillä taviokuurnapariskunta, kun seurailtiin ruokinnan lintuja. Uros punainen ja naaras keltainen. Aika eksoottinen näky tiaisten keskellä. Kameraa ei valitettavasti ollut hollilla. Tosi lähelle pääsi katsomaan.
Viime vuoden kohokohdiksi jäi kaakkurin pesintä rakentamalleni pesälautalle korpilammella ja havainnoissa pyörälenkillä Niihamassa samaan aikaan samassa puussa nähdyt varpuspöllö ja hömötiaisperhe.
Kuu kiurusta kesään sanotaan. Näin tänään Sastamalassa kaksi kiurua. Mutta luulen että kesään on vielä pitempi aika kuin kuukausi.
En ole mikään harrastaja mutta tällaisen kuvan sain kiikarin läpi puhelimella viime kesänä palokärjestä kun aikani kohdistin.
Kamera päällä!!! Koska sääkset palaavat?
Luomuksen viisi sääksikameraa livenä ja Youtubessa.
Kevät etenee lintumaailmassa kovaa vauhtia. Paljon on lintuja tullut ja tulee lisää tällä viikolla. Sulille pelloille on kerääntynyt paljon joutsenia, kurkia , hanhia ja monia muita lajeja. Kannattaa käydä katselemassa. On kelle tahansa elämys nähdä vaikka 100 kurkea yhdellä pellolla. Ennustan että viikon loppu puolella pellot ja sula vedet pullistelee lintuja. Tuossa yllä kaipailtiin Sääksiä noille pesille missä on kamerat. ensimmäiselle on jo linnut saapuneet.
Tässä eilen Sastamalassa ottamani kuva Kurkien yli lennosta.
Ei nyt mikään kummoinen kuva, mutta siinä on jäisellä pellolla Loviisan lähellä monta töyhtöhyyppää.