Kyllä tässä painaa myös se kuka viestin ja linkin pisti. Ei ensimmäinen “moka” Icemanilta meitsiä kohtaan.
Ei ole jäämiehen liputus, turha maalitauluttaa. Tästä lipusta on keskusteltu valvontamielessä eli suuntalinjoja on haettu modepuolella, eikä tästä nyt tarvitse isompaa kakkua enää leipoa.
Luin poistetun viestin vasta jälkeenpäin, mutta se ei poista sitä seikkaa, että viestisi oli väärässä ketjussa.
Poistoon tai siirtoon olisi mennyt kuitenkin.
§6. Yksi ketju per yksi aihe
Tappara.co -palstalla pyritään pitämään keskusteluketjut lyhyinä ja keskustelun aihe tiukasti otsikon mukaisena. Tämä parantaa palstan luettavuutta ja kirjoitusten löydettävyyttä hakutoiminnolla tai Internetin hakukoneilla.
En ihan tarkkaan ymmärrä kaikkia liputuksia. Eilenkin yks mun kommentti liputettiin (toki ei liittynyt ketjuun mitenkään) ja mielestäni kaksi edellistä kommenttia jo eksyivät aiheesta. Ja vaikka niille annoin liputuksen, niin ei toimenpiteitä.
- Osa haluaa tiukan linjan
- Osa haluaa löysän linjan
– liian löysä linja ei toimi, vaan keskustelu menee auttamatta skeidaksi - Läpänheitto on sallittu, mutta johonkin se raja on vedettävä
- Metakeskustelu tai palaute asiaketjussa on aika usein sellaista, mikä poistetaan – poikkeuksena ainakin, jos se on sidottu aiheeseen
“Eksyy aiheesta” -liputuksista ei kannata tehdä kovin suurta numeroa. Minäkin saan niitä aina välillä. Viestissä ei ole silloin ollut itsessään mitään moitittavaa. Keskustelu on vain lähtenyt / uhannut lähteä rönsyilemään otsikon aiheesta.
Moderaattorien tehtävä on hyvin vaikea. Löytää oikea linja, joka ei ole liian löysä eikä liian tiukka.
Itse sain lippuja sopimattomasta käytöksestä. Kommentoin palstatoverin kirjoittamistavasta. Se oli tökeröä ja väärin. Ja olen sitä pahoitellut henkilökohtaisesti.
Ja silti palstalla on ketju missä saa haukkua toisia vaikka pilkun puuttumisesta viestissä.
Tää on tätä.
En nyt muuten lähde tähän keskusteluun (toivottavasti) mukaan, mutta tällaisen onelinerin niputtamista toisinaan olen ennenkin hieman ihmetellyt. Mitä haittaa keskustelun kululle tällaisista on, jos ne ovat oikeassa ketjussa? On totta, että tämä ei tuonut keskusteluun varsinaisesti mitään, mutta aihepiiriin liittyvä se kuitenkin on ja kyllähän siinä totuuden siemenkin on. Tapolan pitää laittaa pelitapakoneensa kuntoon - nyt.
Tällaisia liputuksia tulee välillä ja kommentit piilotetaan, toisinaan ne saavat jäädä keskusteluun. Eipä minua nyt henkilökohtaisesti tämä niin hirveästi häiritse, mutta sääntöihmisenä kaipaisi näihin yksiselitteisen linjan, joka sitten on tai ei ole eikä niin paljoa harkintatilaa. Mutta tämä nyt on vaan taas tätä minun käsitystäni asiasta ja yleistä ihmettelyä, ei mitään sen vakavampaa.
Vastasit omaan kysymykseesi. Meillä on chatit chattailuun ja lyhyen elinkaaren matsiketjuunkin voi vähän antaa asiakaspalautetta. Mutta tällaiseen vuosia kestävään lankaan ne eivät kuulu.
Ehkä sitten oma kontribuutioni ja tarkkaavaisuuteni herpaantuu, välillä niitä kuitenkin menee läpi joissakin ketjussa todella paljon, jos on nasevaa tavaraa. Toki ihmisiä tässä kaikki on niin varmaan pitää käyttäjien vaan olla aktiivisempia sen liputuksen kanssa niin linja on oikeastaan aika samanlainen.
Liputa pois.
*vähän
*negatiivista
*niin
Säännöissä toivotaan asiallista kirjoitusasua. En liputtanut.
Päättelin itse että tämä on posiitiivisuuden kautta toimiva foorumi. Vaatii itseltäkin paljon löytää posia nykyisestä pelistä mutta toisaalta, onhan Tapolan joukkueet ennenkin sukeltaneet kauden alussa. Minulle ja monella muulla muut kanavat joissa puhutaan asioista oikeilla nimillä, Tappara.co ei ole se kanava, valitettavasti.
Tunnereaktion purkaminen on yleisesti tärkeää. Kun peli ei kulje ja jääkiekossa mennään 100 % tunne edellä niin ketään ei voi kieltää purkamasta sitä juuri niin kuin haluaa.
Se, onko tunnereaktion yhteisöpurkaminen yleisesti hedelmällistä voi aiheuttaa enemmän keskustelua. Yksilön kannalta tunnereaktion purkaminen mahdollistaa eteenpäin menemisen, yhteisössä tapahtuva joukkoälyn tunnepurku yleensä aiheuttaa ainoastaan huonoa keskustelua ja “porukan kanssa huonossa fiiliksessä piehtaroiminen” ei oikeastaan auta asian käsittelyä vaan pahentaa sitä.
Tämän vuoksi pidän tätä nykyistä linjaa varsin viisaana. Jos haluaa kiroilla ja vetää ranteet auki niin se kannattaa tehdä yksikseen pienessä porukassa. Jos haluaa keskustella ja miettiä syitä, miksi kaikki on *askaa niin tämä foorumi on hyvä kanava siihen.
Hyvä että teille löytyy sellaisia foorumeja, joissa voi
-
vapaasti kutsua muita kirjoittajia sanoilla, jotka täällä blokataan
-
kirjoittaa epämääräisiä onelinereita
-
käyttää epämääräistä suomen kieltä, joka paremminkin sopii jonnekin jodeliin
Taso on hyvä, enemmän ehkä sarkastinen osittain itseironinen. Kyse on myös siitä että pitää voida nauraa itselle ja seuralle. Ei tämä niin vakavaa ole, ylianalysointi pilaa paljon asioita.
Huumori on tärkeää ja se että perustellut mielipiteet tulee kuulluksi, parasta on kun siihen vankan näkemyksen perään on hyvät perusteet, sellaisia mielipiteitä ei saisi liputtaa vaikka niissä olisikin vähän negatiivista.
Itsehän modet ovat tien valinneet, helppo moderoida.
Syy tiukkaan linjaan lienee se että halutaan melkein joka suuntaan miellyttää ja halutaan tosiaan saada enemmän positiivista esiin kuin sitä toistapuolta. Näinhän se monissa työyhteisöissäkin on, neganiilot on ekana irtisanottavien joukossa.
Tosiasiassa kenenkään täällä ei ole pakko roikkua, jos ahdistaa niin kirjautuu ulos vaikka vähän pidemmäksi aikaa. ![]()
Kerros nyt vielä, mikä ansiokas ja perusteltu kritiikki on sensuroitu. Jostain syystä neganiilojen ulosanti on pääsääntöisesti sekä huolimatonta että jankkaavaa. Sitten, kun vaaditaan tasoa niin valittavat, että mitään ei saa kritisoida.
Toisaalta mielensäpahoittaja trollien maailmassa on varmasti hankala operoida. Asioilla on monesti monta puolta. Tuli muuten mieleen että voisiko sydämen sijaan antaa plussan tai miinuksen kommentille. Nähdään että mennäänkö posin vai negan kautta.
Tämän viikonlopun jäljiltä varmaan 98% viesteistä on kriittisiä ja ihan hyvällä syyllä. Malinen on kerännyt ne 2%.
Sopinee tänne paremmin.
Olisikohan tekijänoikeus hommista kyse? Ihan samalla tapaa esim. Fingerporit lähtee piiloon.
Bongaus oli kyllä hyvä.