Mielenterveys ja yksinäisyys/syrjäytyminen

Täällä palstalla välitetään sinusta @Aineet
Itse ainakin olen useamman kerran käynyt katsomassa profiilistasi, oletko käynyt paikalla.
Haluaisin olla avuksi, mutta enpä taida osata.
Sen kuitenkin haluan sinun ymmärtävän, että et ole yksin. Sinusta välitetään!

32 tykkäystä

Anna suuresti arvoa hyville asioille tässä hetkessä ja menneisyydessä, tulevaa ei ole vielä kirjoitettu. Tulevilla sivuilla on varmasti luvassa mahtavia hetkiä elämässä.

Älä anna negatiivisten asioiden vaikuttaa ja varjota kaikkia niitä hyviä asioita tässä elämässä. Hieman jännittää kirjoittaa näistä asioista, etten sano väärin sitä mitä tarkoitan.

Mä välitetään sinusta. Kirjoita ihmeessä tänne jatkossakin tuntojasi. Se auttaa ja mekin pyritään auttaa toisiamme. Mä kiitän sua siitä, että teit oikean päätöksen ja päätät jatkaa, kukaan meistä ei tiedä kuinka kauniina aurinko huomennakin paistaa. Tee asioita joista pidät, ilo lähtee pienistä portaista aina huipulle. Toivoa taasen on aina.
Tsemppiä ja iloa viikonloppuun sinulle ja kaikille muillekkin! :slight_smile:

14 tykkäystä

Päivitetään tännekkin fiiliksii ja sanotaan suoraan. Hetken aikaa säädin yhden kanssa kunnes taas vaihteek se seikki tunteillani ja jätti mut. Snäpchat sovelluksessa mun private mystoryi levitellään julkuseks vaikka arkaluontoista sisältöö niis on jotka on tarkotettu vain niille ketkä sen sai. Viimesenä muttei vähäisempänä poistin snäpchatin aamulla ja luuktavasti tuun poistuu muualtakin paitsi täältä koska olen tulevien päivien aikana totetuttamassa itsemurhan

Itsemurha on huono ratkaisu. Oma tilanne voi sinusta juuri nyt tuntua huonommalta kuin se todellisuudessa on. Sellaiset tunteet ovat suurenneltuja. Yritä jättää ne ja ajatella realistisesti. Kun aikaa vähän kuluu, niin huomaat kyllä, etteivät kokemasi vaikeudet, pettymykset yms. sittenkään olleet mikään maailmanloppu. Toivotan tsemppiä vaikka tiedän, että se saattaa tänään ehkä kuulostaakin turhalta ja tyhjältä fraasilta. Parempi aika tulee.

13 tykkäystä

On hyvä että päätit riisua sosiaalista mediaa pois. Elämä kun ei ole internetissä. Osa ihmisistä osaa olla idiootteja ja käyttäytyvät niin aivan häpeilemättä. Vaikka iva ja pilkka osuisikin niin kannattaa muistaa ettei se kiinnosta muita kuin “kiusaajia” itseään. Olet ollut rohkea jakaessasi itsestäsi arkaa asiaa ja kun kerta olet kertonut totta itsestäsi, niin sinun on helppo seisoa asian takana. Levennät hiukan haara asentoa ja otat puhuria vastaan hetken, sillä pian se laantuu…

Naisista sen verran että niiden takia ei kannata päätä pölkylle hilata. En tiedä yhtään miestä jolla ei olisi ongelmia naisten kanssa. Ja kaikilla miehillä on ongelmia ymmärtää niitä. Naisethan on ihan eri eläimiä. Nuoruuteen sitäpaitsi kuuluu se että ihastuksia ja säätöjä tulee ja menee ovista ja ikkunoista ihan liukuhihnalla.

Nuo itsemurha aikeet kyllä kannattaa unohtaa tai ainakin miettiä tarkoin. Se on kuitenkin aika tympeän lopullinen ratkaisu joka ei kuitenkaan poistaisi ongelmia. Kyllähän sinulle on aikamoinen kakkalaari annettu kestettäväksi näin alkutaipaleelle, mutta olen aika varma että jatkossa helpottaa. Niin se on helpottanut meillä kaikilla muillakin. Aika tekee tehtävänsä ja iän myötä perspektiivit muuttuu.

Oletkos muuten kuinka innokas kalamies? Kalastaminen on muutes mitä parhainta sielunhoitoa jota voi tehdä porukassa ja eritoten yksin.

19 tykkäystä

Nyt tuollasia kannata hautoa, lukaisin sun pyöräilyjutun tuolta ketjun kärjestä. Niin äijäjän on ihan törkeen sitkee kaveri.
Sulla ei tuu oleen mitään mistä et selviä, kun vaan taas päätät mennä eteenpäin -ihan niinkun sen pyöräs kanssa.
Välillä tulee ylä- ja alamäkiä, mutta onneksi aina välillä tulee pieni tasanen pätkä myös.
Lippua korkeelle vaan ja tässä on kevätkin tulossa juuri, niin paitsi, että kiekko on kohta parhaillaan niin alkaa myös päivä pitenemään ja aurinko paistamaan. Siittä saa ihminen ihan luonnostaan uutta energiaa.

Terveisin palstaveli Linden-setä!

19 tykkäystä

Kans lukaisin saman jutun. Aikaa huikeen retken Aine tehny. Ei voi kuin hattua nostaa.

3 tykkäystä

Tää on kyllä aika hyvä analogia. Kai siellä pyöräillessäkin välillä tuntu että mistään ei tuu mitään, tää ylämäki on ihan perseestä, en ■■■■■ varmaan polje loppuun ja tän pyöränkin vois heivata jorpakkoon, mutta kyllähän sieltä sit jossain vaiheessa tuli tasasta tai alamäkeä jota pääsi mukavasti lasketteleen ja homma tuntuu taas mielekkäämmältä? Samanlaistahan tää elämä on.

13 tykkäystä

@Aineet Kirjoittelehan ihmeessä tänne huoliasi, ajatuksiasi ja tuntemuksiasi. Me täällä kyllä kuuntelemme. Oma paras ystäväni on tehnyt itsemurhan, se sattui silloin todella paljon ja sattuu edelleen. Pääset kyllä yli näistä asioista. Olet äärettömän sitkeä, kuten olet todistanut, ole siis äärettömän sitkeä myös jatkossa. Kyllä se palkinto sieltä vielä joskus tulee.

Omasta 4 hengen perheestäni olen ollut nuorena miehenä kantamassa arkkua 3 kertaa. Viimeinen kerta (siskoni) oli kaikista rankin, jonka jälkeen mikään ei oikeastaan tuntunut enää yhtään miltään. Kaiken tämän jälkeen tapasin vastoin kaikkia odotuksia nykyisen vaimoni täysin yllättäen, meillä on nyt yhteinen lapsi, joka tuo valoa elämään joka päivä. Valoa, jota en noina pimeinä vuosina voinut ikinä kuvitella. Tarkoitan tällä vain sanoa, että tulevaisuutta ei onneksi voi ennustaa ja hyviä asoita voi tapahtua silloin, kun niitä ei ikinä odota. Elämä myös muuttuu vuosien myötä ja ajatukset tasaantuu.

42 tykkäystä

Parasta pitää kaikkialta somesta jopa täältä kun tästä seuraa pelkkää huonoo

Suosittelen ottamaan kontaktia pikimmiten hoitavaan tahoon, ellet ole sitä jo tehnyt. Kannattaa muistaa se, että apua on aina saatavilla ja keskustelu sekä ajan kuluminen usein näissä asioissa auttaa. Puhu omille läheisillesi tai jos se ei ole nyt mahdollista, niin soita kriisipuhelimeen (p. 010 195 202), sieltä saa tukea ja apua matalalla kynnyksellä. Nämä mainitut asiat saattaa olla sulle jo tuttuja, mutta muista, että pahimmastakin ahdistuksesta pääsee kyllä yli.

22 tykkäystä

Ylellä on kolme kertomusta aiheesta ja uusista hoitomuodoista, joita jopa Tampereella tutkittu.

Ylellä jälleen artikkeli itsetuhoisuudesta ja sen hoidosta. Näitä Ylen ehdottamia tapoja itsetuhoisten ajatusten muualle siirtämisestä voi kokeilla ihan kotona.

3 tykkäystä

Tuota, erääseen tapahtumaan liittyen kyselen, että miten menee?

7 tykkäystä

Vois mennä paremminkin

Olet kuitenkin täällä ja se on kiva huomata.:+1:t2:

17 tykkäystä

Hyvä tietää. Oletko avun piirissä, onko sinulla ammattilaisia tukena? Miten ystävät / läheiset?

6 tykkäystä

Ei oo

Laitan sulle yv:n huomenissa

14 tykkäystä

Päivitetään tilannettani elikkä. Lavvantaina ja sunnuntaina tuli yritettyä itsemurhaa junaradalla. Lavvantaista kukaan ei 112 soittanut mutta sunnutaista soitti ja ihan syystäkin koska se yksi soitto ja että oli gps vahingossa päällä pelasti henkeni kun olin kello 15:00 odottamassa junaa jonka alle hyppää. Pistin snäppiin hyvästi kirjoitukset ja yksi entinen luokkalainen soitti hätäkeskukseen josta poliisit lähti etsimään kiireen vilkkaan ja toki häkestä ilmoitettiin vr:lle että sulkee junaratapätkän missä olen ja poliiseilla oli helppo homma napata mut talteen josta poliisilaitokselle käymään juttelemaan yhden ehkäsevän väkivallan yksikön psykoligiksi opiskelleen rikoskonstaapelin kanssa jonka jälkeen acutaan ambulanssilla jossa lääkäri ei mua kuunnellut vaan laitto pitkäänniemeen jossa mut kotiutettiin koska mut tunnettiin siä sen verran hyvin että osastojaksolle ei syytä nähty