Rautakorven sainauksista ylivoimaisesti paras, liigan paras puolustava pakki.
Veikkaisin, että Tapola, Rautakorpi, Leinonen & co hahmottelevat tällä hetkellä vastausta mestaruudelle 2020. Se on aika julmaa, mutta niin se kuulkaas vaan on.
Nykymaailmassa ei riitä, että lähdet “korjaamaan” kuolevaa tapaa siinä vaiheessa, kun kaikki muut ovat siitä jo luopuneet. Tässä ajassa pitää reagoida silloin, kun olet huipulla ja ennakoida tulevaisuutta oikein. Sillä tehdään kilpailuetua.
Se tapa, jolla Tappara pelasi esim. viimeiset kaksi kautta Tapolan johdolla on tulossa tiensä päähän - ainakin hetkellisesti. Siitä olen täysin varma. Ensinnäkin se, että maailman huipulla ei enää sillä tavalla pärjää (jos et usko katso Suomen maajoukkuetta ja Jokereita vs. liigajoukkueet) ja toisaalta sitä, miten NHL:ssä pelataan. En sano, että ketään pitäisi apinoida, mutta voittavilla tavoilla on yksi ongelma: ne kopioidaan ja jalostetaan.
Annan toisenlaisen esimerkin: IFK on kärsinyt BRÄNDINSÄ kanssa yli 20 vuotta. Vasta Törmänen sai aikaan organisaatiossa sen, että fanitkin alkoivat hyväksyä, että brändikiekolla ei mestaruuksia enää tule. Selin jatkoi tästä Törmäsen työtä ja toi IFK:n peliin samoja elementtejä kuin mestari Tapparalla oli 2017. IFK voi “apinoidulla” pelitavalla voittaa mestaruuden pikavauhtia seuraavan parin vuoden aikana, mutta pitkällä aikajänteellä parhaiten tulee menestymään se, joka pystyy sopeutumaan tulevaan pelitapamurrokseen parhaiten.
Joskus viisautta on luopua ajoissa - silloinkin, kun sillä vielä saisi pikavoittoja hetken aikaa. Uskon, että se on myös ajatus, joka tähän muutokseen sisältyy Tapparassa. Muututaan, kun voimme muuttua vapaaehtoisesti - se on järkevää ja helpompaa kuin se, että muutumme vasta kun meidän on pakko muuttua.
Sinä et päätä siitä tuoko lisäarvoa vai ei. Silloin tällöin täällä tulee ilmi, että jotain mielipiteitä ei sallita, ihan kuin jossain tuolla. Toki tuo ilmiö ei ole tälle foorulille kuvaavaa, onneksi.
Kommentin tuoma lisäarvo on ihan yliarvostettua tällä foorumilla. Ollaan olevinaan niin asiallista,että…
PS: Minä en haluaisi keskustella Rautakorven potkuista, koska en kannata sitä ajatusta ollenkaan.
Ihan mielenkiintoista veikkailua.
En kyllä jaa ajatuksia näistä välivuosista.
Tämä ei olisi keskustelupalsta, jos täällä ei voisi avoimesti kertoa mielipiteitään.
Keskustelut syntyvät siitä, kun eri mielipidettä edustavat henkilöt ovat vuorovaikutuksessa keskenään.
Jos kaikki olisivat aina samaa mieltä kaikista asioista, ei minkäänlaista keskustelua syntyisi eikä keskustelupalstoille olisi tarvetta.
Tähän lainaan Kiekkoareenan juttua.
Jukka haluaa pelipaikattomuutta, joka on tulevaisuuden kiekkoa. Onko materiaali siihen riittävä? Se on taas mielestäni toisen keskutelun paikka.
Ollaan myös vaadittu koko kausi ykkössentteriä, mutta entäpä (tämä on oma heitto), jos se laituri tekeekin peliä ja toinen laituri puolustaa? Tuossa tilanteessa sentteri voi rouhia siinä veskan edessä.
Näin se muuten on, julmaakin, mutta totta. Jopa 2020 ja vieläkin pidemmälle. Olen itse asiasta livenä kuullut useassa tilaisuudessa, juurikin mainitulta taholta. Tähtäin on uudessa hallissa, yli 10 M€:n liikevaihdossa, jota tuo uusi areena vaatii, sekä sitä tukevissa pitkän tähtäimen suunnitelmissa. Nuo kattavat siten myös valmennuksen ja pelaajahankinnat. Kaikki nämä ovat osana strategiaa.
Kyllä siihen materiaali on, vai onko jossain muualla kenties sellainen materiaali? Millainen sen pitäisi olla?
Ihminen on oppivainen ja niin myös tapparalaiset. Oppiminen ei vain tapahdu suitsait. Meillä on toivoa.
Olen samaa mieltä. Ei Tapparalta mitään puutu ja Henkka on vielä extraa. Siinä on muuten sellainen laituri, joka tekee peliä sentterin puolesta.
Tähän samaa mieltä, mutta ajatukseni juoksi jo tulevaisuuteen eli ensi ja seuraaviin kausiin ja Henkka ei Tapparan lähitulevaisuuteen liity.
Hei ollaan neljän joukossa! Eikä tarvittu 7 peliä kuten viime vuonna… Jukan syy! Valmennus on epäonnistunut! En pysty ymmärtää tätä Jukan ajojahtia.
Ei ole mitään välivuosia suunniteltuna. Suunnitellaan vaan kuinka menestytään nyt ja kuinka sitä PITÄÄ muuttaa, jotta myös tulevaisuudessa voidaan pääsyä neljän parhaan joukkoon pitää minimi suorituksena. Tuon viimekausien meidän pelin murtamiseen on jo ainakin Kalpalla ja Saipalla avaimet. Enään puuttuu ukot kääntään sen pelin.
Hei ollaan neljän joukossa! Eikä tarvittu 7 peliä kuten viime vuonna…
Juuri noin, hyvin sanottu. Jukan ensimmäinen vuosi tällä joukkueella ja jonkun mielestä joka peli pitäis voittaa 100 - 0.
Puoli joukkuette on pelannut 5-vuotta finaaleissa ja suurin osa 60 peliä runkosarjassa + CHL + maajoukkuepelit päälle.
Haluaisin nostaa tuon 5 vuotta finaaleissa esille kun vertailukohtaa Suomesta EI OLE !!
Kuinka kuluttavaa henkisesti se on ja onko nyt välivuosi ?
Ihminen ei ole kone.
Rauno Korpi on saanut potkut Tapparan päävalmentajan paikalta, joka on mielestäni suurempi persoona Tapparan aikajanalla kuin Rautakorpi.
Kun vaan toi Henkka pystyis pelasmaañ. Ei taida siipirikko “Vapahtaja” paljoa auttaa. Harmillista jos näin olisi. Tämmöistä hieman pelkään, mutta toivottavasti olen väärässäm
Nyt vaan eteenpäin. En millään vieläkään ymmärrä tätä aihepiiriä. Huomautettavaa voi olla, mutta näillä mennään nyt. Ja luultavasti ensi kausikin. Vaihtoehdot on aika vähissä, kun osa miehistä on sitten kiinni siellä Kunlunissa. Meinaan jos Tapolaa tai Ahoa kaipaillaan. Katsoraan sitten 2019-2020.
Hajanaisia vastauksia katjussa esitettyihin kommentteihin:
- @7-Zack, @Neliwilson ketju rönsyilee, mutta sen olemassaolo on oikeutettu, koska muuten nämä viestit olisivat pitkin palstaa. Lisäksi avausviestin mielipiteen lopullinen arviointi on mahdollista vasta kun viimeinen peli on pelattu.
- @peterra Tässä vai jossain muussa ketjussa toteat IFK:n “apinoineen” pelitapansa. Meidän Pelihän on Liiton hanke, jossa ajatuksena on ollut kehittää suomalainen pelitapa ja identiteetti. Selin on siis vain ottanut annettua oppia vastaan. Esimerkiksi Rautakorpi ja Pennanen ovat vetäneet Meidän Pelin seminaareja jo 2010. (Katso esim. Antti Laaksosen opinnäytetyö)
- Aavistelen myös, että Rautakorpi (J.Jalosen mukaan Meidän Pelin pääarkkitehti) tosiaan hakee nyt suomalaisen jääkiekon evoluution seuraavaa vaihetta. Sehän on nähty, että vastalääkkeet Meidän Peliin ovat löytyneet, tai löytymässä.
- Edelleen mietityttää pelaajamateriaalin ja pelitavan suhde Tapparan tämän kauden menestyksessä. Haapala on palattuaan ollut välittömästi pisteissä mitaten hyvin tehokas. Eli kv-tason pelaajalle ei ole tapahtunut “Kärki-ilmiötä” joukkueeseen liityttyään. Tältä pohjalta voi miettiä ainakin kahta asiaa:
- Kenties materiaalimme ei yksinkertaisesti vain ole niin hyvää kuin luulemme?
- Onko tehty jollain muulla osa-alueella virheitä, joka on johtanut ainakin näennäiseen pelaajakehityksen taantumiseen?
P.S. Sitten tässä ketjussa on täysin asiaan liittymätöntä meta-keskustelua mielipiteenvapaudesta tai sen puutteesta. Haastan ilmoittamaan yhdenkin viestin, jonka poisto perustuu “väärään” mielipiteeseen, eikä esitystapaan tai muihin palstan sääntöihin. Mutta älä pistä löydöksiäsi tähän ketjuun (se tullaan poistamaan), vaan esimerkiksi tänne:
Hyvä kirjoitus pääpiirteittäin. Peukkua täältä Haluan kuitenkin kuulla (tai paremminkin lukea) mielipiteesi parista asiasta.
Onko se pystysuunnan jääkiekko, jonka meidän peli on syrjäyttänyt, oikeanlaista reagointia muuttuvaan maailmaan?
Minäkin olen varma että sillä pelillä millä voitat mestaruuden 2016 et voita enää 2020. Itse olen kuitenkin sitä mieltä että meidän peliä ei tarvitse tuhota täysin vaan sitä voidaan kehittää ja sillä on vielä paikkansa 2050-luvun jääkiekossa.
Suomen maajoukkue ja jokerit ovat pärjänneet mielestäni materiaaliinsa nähden ihan hyvin. NHLssäkin pelataan nykyään viivelähtöjä ja kaikkien hypettämältä Sullivanin pingviiniporukalta löytyy trap takataskusta.
Mikä on sinun käsityksesi siitä, mihin suuntaan Tapparan pelillisesti pitäisi mennä ja onko se menossa sinne?
Oma näkemykseni on että kiekollinen pelinopeus on tulevaisuuden sana. Siihen tarvitaan vahvat hyökkäyspelin rakenteet ja yksilötaitoihin on panostettava enemmän. Manner on mielestäni oikealla tiellä, vaikka hänenkin pelitapansa yskii kun vastassa on tiivis trap. Tämän päivän Tappara on Rautakorven johdolla ottanut askelia poispäin sieltä maailman huipulta, jossa hyvin organisoitu hyökkäyspelaaminen jyrää.
Risto Dufva kommentoi tähän pelin nopeuttamiskeskusteluun että ympäri mennään ja yhteen tullaan. Silti uskon että pelitapa, jossa ei ole hyökkäyspelitapaa vaan annetaan pelaajien pelata on mennytä, eikä tule takaisin. Päätösvallan luovuttaminen pelaajille on ollut paha arviointivirhe Rautakorvelta ja siksi (tai no muunmuassa siksi) tulevaisuus huolettaa.
RD ei ole vuosiin pärjännyt tyylillään, joten on jäätävää että verrataan tässä tapauksessa. Saanen muistuttaa, että Tapparan tavoitteena on pystyä pelaamaan monella eri tavalla, joka voitiin todeta jo tässä KalPa sarjassa. Enkä edelleenkään ymmärrä tätä Jukka vihaa voitetun pudotuspelisarjan jälkeen…
Dufva ei ole koskaan osannut valmentaa hyökkäyspeliä.
Siis hetkinen mihin minä vertaan RDtä? Otin tuon RDn sitaatin tuohon siksi että hän on oikeassa siinä että “ympäri mennään ja yhteen tullaan” eli erilaiset trendit kiekossa tulevat ja menevät. Missään muussa hän ei olekkaan ollut oikeassa ja siksi on nyt työtön.
Minä olen esittänyt kysymyksiä Tapparan pelistä, esittänyt omia näkemyksiäni ja perustellut niitä. Aika jäätävää kuvaus tämä “jukkaviha”.
Ei olekkaan, mutta mitä se tähän ketjuun liittyy ja miksi kirjoitat sen vastauksena minulle?