Ajanpuutetta ei voi enää käyttää tekosyynä treeneistä laistamiselle,
loppuverryttelystä voi vapauttaa aikaa.
Kyllä salikärpäsen voidaan sanoa purreen. Yli vuoden treenannut aktiivisesti. Sikäli vähän yllättynyt, koska en aiemmin ole kovin kiinnostunut ollut. Lähinnä lenkkeilyä tehnyt. Junnunakaan ei sali paljoa kesätreeneissä kiinnostanut.
Nyt vasta alkaa kunnolla löytyä oikeat tekniikat. Alkuun tuli hosuttua mahdollisimman isoilla painoilla liikkeet ihan miten sattuu. Kuitenkin tärkeää tehdä liikkeet oikein. Lähinnä “bodaustyyliin” treenaan. Pitkiä sarjoja siis. Mutta kuitenkin ihan harrastuksena, vaikka kehittyä haluankin koko ajan ja ihan tosissaan touhuan.
Tänään tein rintaa ja hauista: Penkki, vinopenkki ja taljoilla. Hauista istualteen ja seisten.
Ruokavalio pitäisi saada jonkinlaiseen kuntoon. Keskivartalossa ylimääräistä.
Ihan mukavasti pudonnut voimatasot tässä “dieetin” aikana. Näkyy aika karulla tavalla varsinkin penkissä, joka ei todellakaan ole vahvuus millään muotoa muutenkaan. Kohta saa vetää pelkällä tangolla. ![]()
Voi olla, että olen syönyt liian vähän ja liian pienillä hiilareillä mennyt. Kai tässä joku kilo on lähtenyt. Se tavoite on ollutkin. En ole kyllä painoa seurannut.
Dieetti päällä mutta et ole seurannut painoa? Mikäs idea tai tavoite tuossa sitten on? Itse en ainakaan pystyisi mitenkään hallitsemaan painoa ilman vaakaa.
Omalla vaatimattomalla voimailuharrastusurallani olen huomannut että penkkipunnerrus alkaa nopeasti tökkiä jos ei hae erilaisia ärsykkeitä. Siis voimaharjoittelussa. Bodaus voi olla eri asia.
Itselläni kesä 2016 oli hyvä periodi. Pudotin painoa karppaamalla 100kg → 90kg ja penkkipunnerrus maksimi nousi 10kg. Tämä tapahtui 3kk aikana. Kyykky parani myös.
Ota siis huomioon että painonpudotus tai liian pienet hiilarit eivät välttämättä ole syynä penkki- tai muihin voimaongelmiin. Koita penkkipunnerrusta 5 toiston sarjoina käsipainoilla (jos salilta löytyy tarpeeksi isoja
) tee dippejä lisäpainoilla, tee pystypunnerrusta tangolla (surullisen aliarvostettu liike), ota penkissä jalat ylös maasta ja tee ns. sotilastyylillä.
Miinuskaloreilla seinä tulee toki vastaan ennemmin tai myöhemmin, jolloin mitkään vippaskonstit ei auta.
Ei ole vaakaa. ![]()
Siis kyllä tiesin mitä painoin, kun aloitin ja täytyy ens perjantaina katsoa paljon on pudonnut. Mutta aktiivisesti en seuraa. Luotan tapaani toimia. ![]()
Ens perjantaina tulee siis viikonlopun tauko “dieettiin”.
Joo siis treenaan ns. “bodarityylillä”. Huomasin vaan tänään, että ykkönen painoi ihan helkkaristi sellaisella painolla millä vedin vielä muutama viikko sitten ysin. Alle kutosen sarjoja en tee. Mielellään vähintään kaseja.
Been there, done that.![]()
Pidä ainakin viikon tauko punnerrusliikkeistä ja tee sen jälkeen 2-3 viikkoa jotain kp-penkkiä ja dippejä yms. Kun penkki palaa kuvioihin ota selvästi pienemmät sarjapainot ja lähde nostamaan siitä hitaalla progressiolla. Sinne omiin huippurautoihin pääsee yllättävän nopeasti jos malttaa lepuuttaa, ottaa askeleen taakse ja edetä rauhassa. Itse jouduin tekemään saman eli helmikuun aikoihin pudotin sarjapainoja 20kg ja nyt toukokuun alussa ollaan jo päästy karvan yli sen mitä penkki parhaimmillaan oli. Ketuttaa vaan kun tuli hakattua päätä seinään muutama kuukausi ennen sitä, kun koitti liian nopeasti palata niihin koviin rautoihin. Maltti on valttia.
Jees. Tietty pienemmilläkin painoilla saa lihaksen väsytettyä. Se nyt kuitenkin minulle on se pääasia, eikä niinkään isot raudat.
Tietty voimatasojenkin nousu on ihan hyvä.
Kyllä mulla ainakin on “bodarityylillä” maksimit nousseet eli treenit ollut 6-15 toistoa ja 3-6 sarjaa, sellaiset kolme treeniä viikossa.
Tossa joissain vaiheessa penkissä meni huntilla hikinen kutonen mutta jaksoi vaan pumpata noita toistosarjoja lyhyillä palautuksilla niin parin vuoden ryskämisen jälkeen se hikinen kutonen meni 120 kilolla ja huntilla 12-13 toistoa. Sama homma muissakin liikkeissä kyykky, mave, hauis, jne…
Mutta eihän toi ole oikea tapa treenata jos maksia pelkästään hakee, mulla entisenä koulukiusattuna on ollut toi massan hankkiminen pääasia…
Nousee varmasti varsinkin jos syö paljon. Ja lihas kasvaa.
Nousi tulokset itelläkin ihan ok ennen kun alotin tämän “dieetin”. Sen jälkeen laskenut.
Mutta pelkkä harrastus tämä minulle on eikä tätä nyt erityisen vakavissaan tehdä. Aika puuhastelua osaltani, mutta mukavaa urheilua.
Ottamatta mitenkään kantaa dieettien järkevyydestä, niin eipä tuota tulosten laskua oikein voi selittää muulla, kuin väliaikaisesti riittämättömällä ravinnolla suhteessa treeniin. Koska dietata voi myös niin, ettei se aivan noin voimakkaasti syö “huipputuloksia”, niin sitten väkisinkin hiipii mieleen se, että minkä takia? Vedonlyönti, jossa ainoa kriteeri on painon putoamien?
Anyways, en hirveästi liputa minkään dieetin puolesta, koska sen loputtua paino palaa takaisin erittäin suurella todennäköisyydellä. Elämäntapamuutoksessa kaikki tekeminen perustuu kohtuuteen ja järkevyyteen: tulokset pysyy, koska ei tarvitse karsia kaikkea absoluuttisesti pois. Paino laskee hitaasti, mutta varmasti.
Tsemppiä siis yritykseen, mutta älä hulluttele ![]()
Keskivartalosta pitäisi saada tavaraa pois. Ei tässä hullutella, tälläinen vähän raaempi startti vaan. Perjantaina lopetan ja voin kertoa että lauantaina syödään ihan mitä sattuu ja paljon.
Maanantaina taas siistimmin, mutta ei ihan näin kurinalaisesti välttämättä.
Oon tässä nyt pari viikkoo harrastanut salilla käyntiä (lähinnä tutustunu oikeisiin suoritustekniikkoihin) niin kysymys ois ku mulla on pidempään ollu vähä jäykät jalkojen lihakset niin oisko noi fiksumpaa venytellä eka kuntoon ennenku alkaa jalkoja treenaamaan?
Jos oikein pahassa kunnossa on, niin kannattaa mennä hierojalle.
Noin muuten kannattaa venytellä aina ennen treeniä ja sen jälkeen. Itse en ole tuohon oikein panostanut ja siitä joutunee maksamaan hinnan myöhemmin, jos ei tule muutosta.
Mikään asiantuntija en kyllä ole. @Vekki-Keke varmaan osaa sanoa paremmin.
En ole asiantuntija, mutta ennen reeniä verrytellään ja lämmitellään - ei tehdä ainakaan pitkiä venytyksiä. Kuntopyörää 10min kärkeen.
Olen kuullut erilaisiakin neuvoja. Siis että venyttely on ihan hyvä asia ennenkin treeniä. Ja tietysti verryttely.
(Pitkät) Venytykset ennen harjoittelua heikentävät lihaksen kykyä supistua, eli tehdä hommansa.
Näin se ilmeisesti on, mutta aika huolellista venyttelyä olen nähnyt ns. ammattibodarienkin tekevän ennen treeniä.
Mene youtubeen. Kirjoita hakukenttään: Dynaamiset askellukset.
Noista valkkaat ennen treeniä 10 min, treenin jälkeen 10 min ja sitten koko setti kerran viikossa ihan erillisenä n. 45 min. Son siinä.