Ensilumi → mulla paniikki. Ei vais, vähensin tulevaa työ- tai organisointitaakkaa ja vaihdoin tytön autoon nastat alle tänään: 30min meni hosumatta ja ilman erikoistyökaluja.
Ajeltiin eilen Lappeenrannasta Joensuuhun kesiksissä paikoin sankassakin lumisateessa. Ihan hyvin pitivät. Sit kun maa vähän jäähtyy ja alkaa jäätymään, on nastojen aika. Ehkä piankin.
Mulla meni nastat alle torstaina, suuri vaikutuspiiri syypäänä mullakin.
Renkaat oli säilytyksessä ja sama paikka hoitaa tietysti vaihdotkin. Helppoa ja hauskaa!
Viime talvena ei tullut kerettyä kakkos autoon vaihtaa ollenkaan talvirenkaita alle vaan mentiin kesärenkailla koko talvi. Tollaset priimakuntoiset kesärenkaat pitää jopa paremmin ku vanhat saksan kitkat ![]()
Vaihdoin rapinat jo 2 vkoa sitten itse, kun oli ensimmäinen jäinen työmatka. Samalla vaihdoin mammalle kitkat alle. Vielä pitäisi appiukon renkaat vaihdella, jahka se haluaa… Eli 6 renkaanvaihtoa vuodessa tulee tehtyä…
No on sulla kiire ollut😀.
Jos Suomessa ajelit niin hyvä tuuri ettet saanut sakkoja edes.
Kesärenkaiden kumiseos on talvella kovaa, joten ei ne pidä juurikaan.
Tähän lisäisin mahdollisten kanssamatkustajien ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuden.
Tiedän että talvirenkaat eivät tee kesää mutta silti täysin edesvastuutonta touhua.
Eipä se täällä kaupungissa ku tiet sulana melkein koko talven ni kovin liukasta ole. Tuolla ny lyhyet työmatkat ja kauppa käynnit tulee ajettua. Ykkös autossa sentää o niheet ripirapit ollu alla voi melkei sanoo et liukkaammat ne ovat olleet ku noi kesänakit.
Riittääkö se jos pysyy melkein koko talven hengissä? Turvallisuusratkaisut melkeinpä pitäisi tehdä sen huonoimman päivän mukaan.
Tänään meni kitkat alle kun on vielä nätti keli vaihtaa. Eteläsuomi/Lohja.
Ennusteiden mukaan on tulossa vähän lämpimämpää. Katselen rauhassa. Kesäkumit on M+S.
Ykkösautossa ollu kitkat alla puolitoista viikkoa ja kakkosautossa nastat päivän koska se lähtee Lappiin ihan kohta.
Kitkat vaihdatettu alle. Nyt ei talvi yllätä. Meni vaihto vielä kaupantekijäisenä liikkeessä.
Onkohan vanhatkin renkaat, jos niin kovettuneet kumit ettei enää pidä…
Rouvan autoon täytyisi veivata nastat alle, mutta taidan tehdä sen vasta lauantaina.![]()
Tänäkin syksynä vaihdan turhan myöhään
Mistä päättelet että turhan myöhään? Oletko joutunut muuttamaan suunnitelmia tuon “myöhästelyn” takia vai mitä. Ihan vaan utelias. ![]()
Tässä on useampikin indikaattori. Ensinnäkin virkamiesten päättämä ja poliitikkojen päivämäärä on umpeutunut, emäntä ei kykene enää autoa ohjaamaan ja aikaisemman auton katsastuskin oli siten, ettei ilman talvipyöriä mennyt auto katsastuksesta läpi (tosin se ei olisi useinkaan ollut määräävä tekijä hylkäykseen). Lisäksi ilta ehtii aina pimentyä, ennen kuin olen valmis
Kaippa tässä pikkuhiljaa, onneks naapuris on hyvä pienkorjaamo joka vaihtaa renkaat ja säilyttää ni 40€. Säilytyksestä ja siitä ajansäästöstä kyllä maksaa tuollasen summan.
Nyt tuli oikee skarpattua ja Rengasonlinen kautta tuli tilattua uudet nastat molempiin autoihin. Ei jäänyt kyllä hintaa hirveästi 17&18 tuumaisille nastoille kotiovelle kannettuna. Tänä talvena mennään siis nastoilla ![]()