Missä asuvat Tapparafanit vs. Ilvesfanit

Tämä on aina ollut Ilvesläisten propagandaa. Kun ei liigassa pärjää meille niin täytyy sitten keksiä joku muu asia missä voittavat meidät… ja nekin luvut on yllätys yllätys Tapparan eduksi :laughing:

3 tykkäystä

Meikäläisen postinumeroalueella menee kausikortit tasan 0-0, mutta muualla Hämeenlinnassa Tapparalle 3-1. Yhden näistä (13300) arvaankin, vaikuttaa tälläkin palstalla. Parolassa Ipa voittaa kausarit 2-1.

Kausikorttien omistajien jakautuma kertoo toisaalta siitä, kummalla on enemmän innokkaita ja/tai riittävän varakkaita kannattajia, jotka haluavat nähdä paikan päällä eli Hakametsässä oman joukkueensa pelejä. Otos ei siis ole kovin edustava. Siitä puuttuvat esimerkiksi ne, jotka katsovat pelejä kotona maksukanavilta, seuraavat otteluita liigan seurannasta tai jotka vain lukevat selostukset ja tulokset lehdistä tai ylen urheilusta tai teksti-TVstä. Jos haluttaisiin todellisempi kuva kannatuksen jakautumisesta, olisi tehtävä laaja ja edustava haastattelututkimus, jossa käytettäisiin satunnaisotantaa, mutta semmoinen tulee pirun kalliiksi, enkä tiedä, mitä hyötyä siitä kenellekään olisi. Kun asia on epäselvä, jokaiselle jää mahdollisuus pitää omaa käsitystään oikeana :grinning:

Itse olen kotoisin Kangasalta ja mututuntumalta väittäisin, että Kangasalla Ilves kyllä vie ja Tappara vikisee kannattajamäärissä.

1 tykkäys

Muttei me täällä yksin olla :wink:

Mää en oo kotoisin oikein mistään tai oikeammin monestakin paikasta eri puolelta Hämettä. Tampere on ollut kotikaupunkina jo 50-luvulta alkaen ja luokalla ovat olleet sekä Nummisen Kallu että Peltolan Teppara. Kaisse si jotain vaikutti puolen valintaan alunperin. Välillä kävin asumassa Tyrvääsä eli Vammalassa, jota nykyään Sastamalaksi haukutaan, hetken Pirkkalassakin ja nykkymmenen vuatta jo Kankasalla, josta tunnen yhren Tapparan kannattajan naapurista, jonka poijjaat on pelanneet Tapparan junnuissa, enkä yhtään Ipan kannattajaa - mutten kovin monta K alan sukankuluttajaa tunne muutenkaan.Poikaja pojanpoika ovatten paljasjalkasia tommperelaisia Koikkarista ja kannattavat Tapparaa, vaikken oo mitenkään tyrkyttäny. - Kolopallo astui mun elämääni vanhempana äijänä, kun poika alotti ensin eikä Tyrväästä löytyny tennis- eikä lentiskavereita. Piti sitten liittyä Lake Sideen ja pois lährettyä Pirkkalan porukoihin, joissa törmäilin mm. Ojasen Janneen ja ent. luokkatoveriin Tepparaan, joka tosin on viäkin TGn jäsen. Murkkuikäinen pojanpoika taas on jo sinkelin miähiä, niettä kyä se polvi taitaa poijjaasta pareta, kun pojallaki on tasuri parempi ku mulla, Että semmosta omakohtasta muisteloa Tapparan papparaiselta :sunglasses:

7 tykkäystä

Itse olen Sastamalasta ja ylpeä Tappara fani :). Täällä on monen muunkin joukkueiden kannattajia :slight_smile:

1 tykkäys

Sastamalan Vammalasta olen myös. Kausikorttien suhteen jos katsotaan niin on Tapparaa huomattavasti enempi, mutta jos alkaa todellista kannattaja pohjaa vertaamaan niin eiköhän tuo aikalailla tasan mene. Ilvesläiset vain on viimeaikoina olleet vähän hiljempaa. Jonkin verran on kyllä muitakin faneja. Varsinkin jos on Kiikoisten tai Mouhijärven suunnalla niin siellä alkaa löytymään jonkin verran Ässäfania, ja on täällä pari tuttua Kärppäfaniakin.

1 tykkäys

Täällä pääkaupunkiseudulla en ole pahemmin törmännyt Tapparan kannattajiin. Yksi vuosi katselin Matinkylän Sports Academyssa poffeja, niin siellä oli Lukon ja Kärppien kannattajia. Lisäksi tuossa jokunen viikko sitten juttelin lähipubissa jonkun herrasmiehen kanssa, joka seurasi Tapparaa, koska tunsi Otson.

Sportissa oli aiemmin tiskin takana yksi kova Kärppäfani. Silloin, kun Otsolahden rannalla tuli asusteltua väännettiin kyseisen neidin (nykyisin rouva) kanssa asiasta useastikin.

Oulun seudulla olen muutaman täällä syntyneen Tapparafanin tavannut ja tänne muuttaneita faneja on sitten jo enemmänkin.

Oma mutu kertoisi tilanteen olevan vähintään tasan…tai sitten kääntyy Tapparalle.
Jokusen ihmisen Kangasalta tunnen ja siellä tulee käytyä vähän liiankin usein…:stuck_out_tongue_winking_eye:

1 tykkäys

Kyllä pääkaupunkiseudulla on Tappara faneja muitakin kuin Tampereen seudulta muuttaneita. Tosin on vihamiehiäkin varmaan eniten, katkeraa kalkkia olemme juottaneet Hifkiläisille monet vuodet.

Joo tämän IFK:laisten katkeruuden olen huomannut. Ekana toivotaan, että IFK pärjää, seuraavaks toivotaan, ettei Tappara pärjää! :joy: omassa höntsäjengissäkin on IFK:n kannattajia useampi.

2 tykkäystä

Pistäkääs joku galluppi että kuinka moni on foorumilla munan/junantuomia?
Itse ainakin paljasjalkainen Tampereen hanu, nyt vaan Nokialla asustan sattuneista syistä?
Asunto vielä Tampereella mutta vuokralla.

1 tykkäys

Meikäläinen ainakin on tehnyt sen verran myyräntyötä, että olen hankkinut Tapparalle ihan ihka-aidon saksalaisen fanin. :slight_smile: Tuo lasketaan jo kohtalaisen kaukaa haetulta, joskin on asunut jo vuosia Tampereella. :slight_smile: Ja kukapa Tampereella pidempään asunut nyt voisi oikeasti vastustaa kauneinta? Kysyn vaan.

Itsehän tulen Kangasalta, joka on empiirisen tutkimukseni mukaan yllättävänkin keltavihreäksi todettu paikka. Eniten Ilvestä tuntuu löytyvän juuri Kangasalta, joten Ilveksen teoria tamperelaisuudesta on jokseenkin väärää.

Gallup sinänsä kohtalaisen turha, koska tätä on tutkittu jo vuosien ja vuosien ajan niin kyllä Ilves on marginaalisesti suositumpi Tampereella ollut jo kauan. Tappara sen sijaan sattui menestymään juuri sillä kaudella (1970-luvulla), kun jääkiekosta tuli isomman massan laji ja televisioseuraaminen taisi yleistyä vähän kauempanakin kotoa. Tämän vuoksi Tapparan yllättäen levisi paremmin kuin Ilves.

4 tykkäystä

Itse olen kotoisin etelä-pohjanmaalta. Seinäjoen ympäristössä Tappara on selkeästi suositumpi. En itseasiassa tunne kuin yhden Ilves fanin kotiseudulta. Tappara selkeästi suosituin. Jyp ja IFK ehkä seuraavat. Vaasa ja Sport alkaa sitten vaikuttamaan, kun lähdetään Seinäjoelta hieman länteen.

Tampereelle muutetaan “maalta” koulujen perässä, kuten itse. Kannattajia tulee sitä kautta Tapparalle pidemmän päälle enemmän mitä Ilvekselle. Kouluttautuneet ovat keskimäärin myös paremmin palkattuja tai sellaisessa asemassa, jossa voivat kuluttaa rahaa tai vaikuttaa kumman otteluun lähdetään vaikkapa firman asiakastilaisuuteen. Jokin merkitys tälläkin isossa kuvassa.

Opiskelijoita pitäisi saada hallille enemmän. Teema otteluita enemmän yms. Heistä kasvaa paljon pitkäaikaisia faneja ja kuluttajia.

7 tykkäystä

Itse olen lähtöisin Varsinais-Suomesta, kuten profiilikin kertoo, koulujen perässä olen minäkin Tampereelle tullut (opiskelupaikkakuntaa valitessa yksi sinioranssi syy veti tänne aika tehokkaasti). Kotikunnasta on n. 50 km Turkuun ja lähestulkoon kaikki tuntemani kotipuolen jääkiekkoa seuraavat ovat Tepsin faneja. Tapparalaisia tunnen itseni lisäksi 3, lisäksi tunnen yhden IFK-fanin.

Tässähän on TAMKin restonomien ainejärjestö TaRe kunnostautunut viime vuosina ja järjestänyt jo muutaman kerran Hakamettän Haalarilöylyt-nimisen opiskelijatapahtuman. On ainakin omasta mielestäni vetänyt hyvin haalarikansaa hallille ja hauskaa on itselläkin tapahtumassa ollut.

E. Toisaalta Tapparan puolesta asiasta ei ole ollut mitään mainosta tai mainintaa juuri missään, sekin voisi vetää ehkä vähän enemmänkin porukkaa.

Salostako tai Halikosta oot kotoisin? Ite oon Perniöläislähtöinen nyk. Naantalilainen.

Vähän ehkä luovun anonymiteetistäni, mutta tosiaan Marttilasta olen lähtöisin.

1 tykkäys

Olen tämän varmaan aikaisemminkin kertonut, että Kemijärven poikii, sitten 1985 Ouluun, 1993 Raaheen, 1997 Pirkkalaan ja 2018 Tampereelle.

Tuo nyt ei ole kova juttu, mutta tämäpä on:
Minä nimittäin tunnen yhden foorumilaisen, joka on kotoisin Peräseinäjoelta. :smiley:

3 tykkäystä