Päävalmentaja Antti Pennanen ja Ilveksen valmennustiimi 2022-24

Järkyttävän iso epäonnistuminen Ilveksen toimistolta. Oli kriittinen virhe palkata Pennanen kesken kauden ja tulos on tässä. Olisivat vaikka soittaneet esim minulle ja kysyneet analyysin loppukaudesta niin olisin antanut täsmällisen analyysin. Osumatarkkuus olisi ollut 100% jos katsotaan syksyn ennustukseeni.

Ilveksen onglema on se, että siellä on ihan hirveä tarve saada se mestaruus. Se vaikuttaa siltä, että siellä keskitytään enemmän siihen kuinka hienoja ja kivoja some päivityksiä saadaan sit laittaa kun se mestaruus tulee. On varmaan ollut paidat ja lippalakki draftitkin viimeset kaksi vuotta jo odottamassa.

Kyllä siellä on vielä PITKÄ matka siihen, että torilla huudatetaan Ilvestä.

7 tykkäystä

Ihan hyviä pointteja. Mutta. Pennasen sisääntulo Ilvekseen oli täysin poikkeuksellinen ja hakee vertaistaan koko suomalaisessa urheiluhistoriassa: uudeksi päävalmentajaksi sarjakärjessä, viime kaudella kolmen kärkeen sijoittuneeseen joukkueeseen, jolla on pitkä jatkumo silloisen nykyisen valmentajansa kanssa. Näistä lähtökohdista ei oikeastaan ole mitään muuta mahdollisuutta arvioida Pennasen osaamista tämän kauden osalta kuin tulos. Ja se ei ole kiitettävä.

Tulevien kausien osalta, ihan oikein, Pennasen osaamista voidaan tarkastella enemmän pitemmän jatkumon kautta. Katsotaan mitä tulee.

Itse olisin, edelleen, valmis ottamaan Pendon joskus vaikka Tapparaankin, JOS kehityskäyrä on tulevilla kausilla ylöspäin. Tämä kausi ei miestä pahenna, mutta mies itse taisi pahentaa tämän kauden…

8 tykkäystä

Pendo näytti kaikin puolin ennakkoon kärki hankinnalta. Nyt taas ei näytä ja siihen on ihan syynsä. Ensinnäkin iloinen Ilves perhe ei näytä enää ollenkaan niin iloiselta kuin Myrrän aikana.

Sitten voi olla että Pendon pelikirja ei vaan olekaan tätä päivää vaan hänen pitää uudistua. Homma ei lähtenyt riokkaamaan kuten piti niin palasiksi Pendo aikoinaan voittavaan sapluunaansa HPK ajoilta.

Marjamäkikin vaikutti ennakkoon ihan täydelliseltä ja Kärppien nousu takaisin finaaleihin oli varma juttu mutta ei niin tapahtunutkaan. Liiga on muuttunut todella paljon muutamassa vuodessa ja enää ei vanhoilla opeilla näytä pärjäävän.

Ensi kausi tosiaan sitten näyttää onko Pendo uusiutumis kykyinen.

PS. Kiakkokiuas käsittelee aihetta kyllä hyvin ja mielenkiintoisesti uusimmassa jaksossaan.

5 tykkäystä

En tiedä, olen vain kuullut, että Ilveksen rahoittajilla on seuraan valtaa ja ovat äänekkäitä. Hämmentävät taustalla. Sponsorit huusivat kovaan ääneen Pennasta penkin taakse syksyllä ja painostivat.

Tämän kauden U18-maajoukkueen päävalmentaja, pari edellistä kautta siellä apuvalmentajana ja Jypissä päävalmentaja kaudella 18-19.

Itse veikkaan, että Myrrän kanssa Ilves olisi pystynyt vähintään samaan mihin nyt Ilves pääsi. Ja sitä myöden ensi kauteen oltaisiin lähdetty terveemmältä pohjalta.

Tapparakin neuvotteli Pennasen kanssa. Oliko ehdot samat, että pitää päästä heti hommiin kesken kauden. Eihän tuollainen tietenkään Tapparalle käynyt ja hyvä niin.

16 tykkäystä

Jos tämä pitää edes vähän alusta paikkaansa, niin voihan jehna. Mikään, tai kovin vähän, on muuttunut Ilveksen taustalla. Ei ole voittava taktiikka eikä lupaa pitkäikäistä menestystä seuralle. Jos minkäänlaista menestystä.

2 tykkäystä

Itsekin uskoisin Ilveksen päässeen vähintään tähän asti Myrrän kanssa ja todennäköisesti jopa finaaliin asti. Myrrä oli kuitenkin parantanut juoksua kyllä ennen potkujaan ja Ilves oli flow tilassa kun taas Pendo sai Ilveksen low tilaan.

4 tykkäystä

Ilveksen toimisto on kuin tikittävä aikapommi. Mitäs sitten, jos ensi kausi lähtee huonosti käyntiin ja homma ei toimi?

Potkut Pennaselle?

1 tykkäys

Tämäpä juuri. Ilveksen pelin lapsentaudit, etenkin puolustuspelin suhteen, olivat myös, ainakin omaan silmään nähtynä, paremmalla tolalla Myrrän edellisiin kausiin nähden. Myrrän joukkue pelasi ennen potkuja Liigassa voittavaa kiekkoa, joka nojasi aiempaa vahvemmin maalinestopeliin. Uskon, että tuolla sapluunalla olisivat päässeet vähintään samaan, kenties pidemmällekin.

2 tykkäystä

Ensi kausi ja seuraava näyttää miten Pennanen onnistuu.

Ilveshän otti kyllä tämän kauden osalta riskin, mutta toisaalta Pennasella on nyt paremmat saumat näille kahdelle seuraavalle kaudelle, kun pääsi melkein koko kauden vetämään.

Yksi asiahan oli se, että Ilvekselle oli tehty paljon maaleja vielä viime kaudella ja tähän haluttiin muutos. Siinähän onnistui Pennasen johdolla hyvin, kun nyt meni runkosarjassa toiseksi vähiten maaleja ja edelliskaudella neljänneksi eniten.

Muistelen, että Ilves linjasi muutama vuosi sitten tavoitteekseen, että välieräpaikka olisi ns. minimi ja CHL. Tämäkin nyt tämän kauden osalta toteutui. Varmasti tavoittelivat mestaruutta tällä kaudella ja siinä nyt eivät onnistuneet.

En näe mitään syytä miksi ensi kaudella eivät pystyisi taas välieriin pääsemään ja sitä kautta parantamaan.

Arvostelen mielummin sen perusteella, että Ilves pelasi kauden heikointa peliään runkosarjan lopulla ja pleijareissa, kun pelissä oli kovimmat panokset. Kyllä sormi tällöin osoittaa penkin taakse.

7 tykkäystä

Viime lokakuussa tuli istuttua junassa matkalla Mannheimista Müncheniin ja maisemien ihailun ohessa luettua hämmästyneenä uutisia, joissa kerrottiin Myrrän saaneen potkut ja Pennasen palkatun tilalle.

Tuona iltana Tappara voitti EHC Münchenin CHL-ottelussa ja itse sain kunnian tutustua useaan hienoon Tapparan kannattajaan, joiden kanssa edelleen olemme tekemisissä tavalla tai toisella.

Sen jälkeen on käyty huuhtomassa CHL-kultaa Luulajassa, Tappara on ottanut junioreissa pari mestaruutta ja miehissä odottelemme finaaleja.

Pennasen Ilves odottelee pronssiottelua.

6 tykkäystä

En mä tätä kyllä itse pysty vieläkään kriittisenä virheenä pitämään. Toimiston sohlaaminen aiheutti selvästi joukkueelle kohtuuttomat paineet, mutta se ei ole millään lailla Pennasen vika. Pennanen on kuitenkin syytön ratkaisuun vaihtaa Myrrä Pennaseen kesken kauden. Kyllä sen päätöksen ovat tehneet muut. Liikaa ei saa liioitella kuitenkaan, ei Ilveksen tilanne nyt mikään katastrofi ole. Tuloshan on pahimmallaan yhden sijan huonompi kuin viime kaudella tai sitten tulos on aivan identtinen. Ei Ilves tällä kaudella pl. tätä kahdelle valmentajalle maksamista suhteessa viime kauteen järkyttävän paljoa satsannut lisää.

Minä en siis näe vieläkään edes nykytuloksella, että Pennasen valinta olisi ollut kriittinen virhe tuloksen näkökulmasta. Se voi kuitenkin olla ratkaisu, joka maksoi lopulta finaalipaikan. Mutta nämähän ovat asioita, joissa on vaan sitä kuuluisaa jos, jos ja vielä kerran jos. Se, mitä Myrrän kans olisi käynyt, sitähän ei kukaan voi tietää. Näissä olosuhteissa Ilveksen johdon pitäisi ennen muuta miettiä sitä, oliko heidän toimintansa sellaista, että se auttoi joukkuetta menestymään. Jos tästä ratkaisusta jotain johtopäätöksiä pitäisi Ilveksen toimistolla vetää niin olisi aika alkaa arvostamaan valmennustyötä ja -prosessia. Ilveksessä valmentajat ovat heittopusseja, se ei näköjään muutu edes mihinkään, oli valmentajana kuka vaan.

2 tykkäystä

Ei kai ihan näinkään, jos Pennanen itse halusi kesken kauden mukaan ja tuo oli vaatimus. Näin on Hämeenlinnan suunnalta huhuttu ja heillä on siellä lähteet kunnossa. Varsinkin kun kyseessä on kylän oma poika.

Toki sen päätöksen teki Ilveksen johto.

4 tykkäystä

uudeksi päävalmentajaksi sarjakärjessä

Omasta mielestäni tämän pointin korostaminen on turhaa. Joo, se näyttää pahalta. Joo, se myy mediassa. Joo, sitä on kiva makustella.

Mutta:

• Potkut tapahtui, kun pelejä oli pelattu 9
  • Peli näytti todella epävarmalta ja hyvä sijoitus sarjataulukossa kulminoitui pitkälti hyvään maalivahtiin sekä vastustajien heikompaan pelaamiseen Ilvestä vastaan
  • CHL:ssä tapahtui iso sulaminen, joka näytti pelin oikean tason; CHL:ssä ylempi pointti realisoitui toisella tavalla
  • Yhden pelin häviämällä alusta Joken potkuihin, Ilves olisi ollut 8. sijalla
  • Ilves ei ollut 1. pistekeskiarvolla katsottuna

Sarjataulukko 5.10.2022.

team games points ppg wins ties losses goals_done goals_given
Ilves 9 18 2.00 5 2 2 25 20
HPK 10 18 1.80 4 3 3 29 27
TPS 9 17 1.89 5 1 3 24 19
Lukko 8 16 2.00 5 1 2 22 12
Pelicans 9 16 1.78 4 3 2 24 17
KalPa 9 16 1.78 4 2 3 27 20
Kärpät 7 15 2.14 4 2 1 26 17
KooKoo 9 15 1.67 4 2 3 26 21
Tappara 9 12 1.33 3 2 4 21 25
Sport 9 11 1.22 3 2 4 19 25
Jukurit 9 11 1.22 3 1 5 24 26
Ässät 9 10 1.11 3 1 5 20 26
HIFK 9 9 1.00 2 2 5 18 24
JYP 9 9 1.00 2 2 5 20 32
SaiPa 8 5 0.63 1 2 5 8 22

Muuten tuota vaihtoa voi toki kyseenalaistaa, varsinkin näin jälkikäteen, mutta tuon pointin osalta se on mielestäni aika turhaa. Minä lasken kauden toki osaltaan pettymykseksi lähinnä sen takia, että parasta ei saatu irti silloin, kun piti. Varsinkin tulosketjut sulivat kuin lukot keväisin. Runkosarjan lopussa peli näytti pitkään oikein hyvältä.

EDIT: @ljpp :ltä myös hyvä pointti tuosta, ettei Pennanen reagoinut oikein mitenkään pelillisesti. Menikö sitten keskittyminen muualle, vai mistä johtuu?

Annan kuitenkin Pennaselle mahdollisuuden ja haluan vahvasti uskoa, että suorittaminen paranee nyt, kun pääsee itse mukaan kokonaisuuteen jo treenikauden alusta.

5 tykkäystä

Oikaiset melkoisesti - ei Ilves Myrränkään aikana varsinaisesti mikään kevään joukkue ollut. Ilves teki ratkaisunsa ja turha siihen on enää uudestaan palata.

Sihvosen sanoin, peli näyttää kaiken ja Ilveksellä sakkasi useampikin asia. Eniten ihmettelen asioihin reagoimattomuutta, kun ainakin kotisohvalle ja lehtereille oli selkeästi aistittavissa, että se nouseva myrsky onkin turkoosi. Pennanen pelasi taskubiljardiaan hermostuneen näköisenä, tyhjyyteen tuijottaen.

Edit: Ja tottakai Pennasta haikailtiin myös meille. Tuoreehko liigamestaruus löytyy ja sen jälkeen hyvässä mukana Leijonissa.

1 tykkäys

Tappara neuvotteli Pendon kanssa kyllä mutta syystä tai toisesta nimenomaan Tappara päätyi eri ratkaisuun ja Pendo jäi vapaille markkinoille.
Sitä lopullista syytä mikä valinnan aiheutti, ei tiedä kun tston väki ja kenelle asia on kerrottu.
Mutta tätä on turha enempää vatvoa, valinnat tehty ja niillä mennään kohti ensi kautta.

2 tykkäystä

Eipä ollut ei, keväällä 2022. Jäi näkemättä, olisiko pelikirjaan tullut lisää sivuja keväälle 2023, kun oppi ja ymmärrys olisi lisääntynyt. Pennasella aloitettiin kasvutarinaa ikäänkuin alusta, jonka jatkumon syö ensi keväältä nyt sitten pelaajien vaihtuvuus.

3 tykkäystä

Ymmärrän sun näkökannan. Mun pointti oli korostaa, että Ilveksen ratkaisu oli olosuhteet huomioiden poikkeuksellinen. Sarjakärjessä oleminen on yksi erityispiirre tehtyyn ratkaisuun liittyen. Vai muistatko montaa tapausta viime ajoilta, jos koskaan, jossa näinkin hyvin pärjänneen jengin päävalmentaja vaihtuu kesken kauden?

Tämä erityispiirre vaikuttaa, mielestäni oikeutetusti siihen, miten arvioimme Pennasen ja seurajohdon onnistumista tämän kauden osalta. Siksi sekin on relevanttia. Seuraavat kaudet ovat sitten eri asia.

Mun mielestä ratkaisun poikkeuksellisuutta korostaa se, että se tapahtui kauden alussa. Jos ongelmat olivat tiedossa jo hyvissä ajoin, miksi ylipäätään lähteä Myrrän kanssa kauteen? Vai olivatko nuo 9 liigapeliä ja CHL-matsit niin surkeaa suorittamista, että niiden perusteella tarve valmentajan vaihtamiseen tuli akuutiksi? Tätä kysyn ihan vilpittömästi.

Toki tiedämme, että Pennanen otettiin tuossa sisään, koska hän tuli saataville. Ratkaisu ei siis liity vain ja ainostaan Myrrään. Vai liittyykö? Mä en muista, että Ilveksen johto olisi tätä puolta koskaan avannut muuten kuin kertomalla, että nyt on vieläkin paremmat saumat voittaa mestaruus.

4 tykkäystä