Palautetta kanssakeskustelijoille, 2. erä

Jaahas, mietin pelikiellon aikana että kirjotainko vielä jotain vain en. Mutta nyt sitten laitan viimeisen viestini tällä foorumilla kiitos käyttäjä @ljpp :n. Oli hieno huomata joutuvansa pelikieltoon, kun esittää asiallisesti mielipiteensä toisessa ketjussa. Jonka jälkee sieltä hyökkää käyttäjä @Donizimo kumppaneineen, ja alkaa menemään henkilökohtasuuksiin. Sehän tässä suurin yllätys oli. Kun jatkoin foorumin lukemista ja huomasin että käyttäjä @Donizimo jatkaa kirjottelua ja minä istun pelikiellossa. Antaa vaan kuvan, että uusi käyttäjä on helppo hiljentää ja vanha saa jatkaa. Mutta minulle tämä loi kuvan, että uutena kun tänne tulee ja on vähän foorumin yleistä mielipidettä vastaan. Niin joutuu mustalle listalle, nähtävästi myös ylläpidonki. Mutta ei siinä, hyvää kevään jatkoa kaikille ja pitäkää lippu korkealla.

1 tykkäys

Samaan tyyliin kun olisit kirjottanut muihinkin ketjuihin. Jankkaaminen on turhaa mielestäni.

Nimimerkki “Rannarin” tapaus aiemmin kaikkiaan jossain määrin analoginen tälle mielestäni. Ei näillä ainakaan hyvää yhteisöllisyyttä rakenneta. Mutta kuten haluatte…

Jokainen toki vetää itse omat johtopäätöksensä ja joskus niitä johtopäätöksiä on hyvä tehdä. Itse ihailen niitä käyttäjiä kuten nyt vaikka mainitsemasi esimerkit @Böstönfruits & @Rannari (kaikista erimielisyyksistä huolimatta), jotka pystyvät asioita ratkaisemaan. Ei kenenkään täällä väkipakolla kannata olla ja toisaalta kontribuutio voi olla arvokkaampaa muualla ja niin voi olla hiljaisuuskin.

Ehkä jonain päivänä itsekin osaa ratkaista asian noin. Eikä se ole mielipide ainakaan itsellä foorumia kohtaan vaan se ratkaisu kannattaa tehdä omaksi parhaaksi. Kuitenkin netissä pitää osata leikkiä ja jos ei leikit miellytä niin sitten on paras pysyä poissa. En minä koe tässä yhteisössä mitään “hyvän yhteisöllisyyden rakennusprosessia”, koska täällä kuitenkin jokainen on vähän eri syistä, mutta kaikki kuitenkin yleensä lopulta samasta syystä eli Tapparan takia. Kukaan ei Tapparalle käännä kuitenkaan selkäänsä ja se kai tässä pihvi on.

Osittain tämä on kaiketi kulttuurinen juttu, että Suomessa on pitkä historia arvostaa keskustelua, joka pyrkii ratkaisemaan konflikteja - ei luomaan niitä. Ehkä tämä kannattaa rajata vain minun omaksi kokemukseksi, mutta kyllä täällä kannattaa olla leimautumatta. Kerran saatua leimaa ei poisteta otsasta ikinä ja uutta identiteettiä ei sääntöjen puitteissa saa ottaa - eikä se välttämättä onnistukaan. Ehkä sellainen name & shame -sääntö olisi hyvä ottaa käyttöön, koska täällä kyllä varsin julkisesti annetaan sitä tukkapöllöä ja oikeasti työnnetään käyttäjiä mäkeen ihan vaan semmosella joukkopaineella. Toisaalta toiset pärjäävät näissä paremmin kuin toiset eli toisia ei ns. kiinnosta, kun toisilla homma menee heti tunteisiin.

Eipä mulla tähän muuta ole, mutta itse olen näistäkin menetetyistä käyttäjistä kovin surullinen.

Yhteisöllisyyttä rakennetaan yhteisöissä aina tavalla tai toisella, ja nämä asiat liittyvät siihen olennaisesti.

Lakeijakulttuuri, jossa kantavina toimintatapoina vaikuttavat nokkiminen (kiusaaminen) ja mielistely sekä epätasapuolinen oikeudenjako, ei välttämättä ole kovin hyvä ja kestävä tie yhteisöllisyydelle.

Se on selvää, että kukin vetää aiheista johtopäätöksensä.

1 tykkäys

Kyllähän se välillä läikkyy yli aika monellakin, mut eikai nyt niin pahasti, että tarvii pois täältä lähteä? Jotenkin ajatuksenakin vähän hassu. Mennään eteenpäin.

6 tykkäystä

Riippuu aika paljon persoonallisuudesta ja luonteesta. Semmonen julkinen nolaaminen on kyllä valitettavan voimakasta välillä. Ketäänhän täällä ei painosteta yhtään mihinkään (siis ellei sitten niin pitkälle venytä sääntöjä, että hankkii sen pysyvän bannin.) Mutta ymmärrän itse henkilökohtaisesti varsin hyvin tuon tunnetilan, joka noihin liittyy ja nopeasti jäät kohtalaisen yksin.

Ja yleensä vielä suurin osa “riidoista” ei ole henkilökohtaisia vaan asiat siinä riitelee. Kun esittää raflaavan mielipiteen niin sitä myös haastetaan raflaavasti ja tästä ainakin minulla herää puolustusvaisto, että mielipidettä pitää lähteä puolustamaan ja silloin ollaan jo siellä rotkon pohjalla. Sitten joku vielä täräyttää tästä päälle rangaistuksen niin tuossa on hyvin vaikea kokea “oikeudenmukaista” ja reilua kohtelua, vaikka se sitä jollakin asteikoilla varmaan aina on.

Tuo tuosta. @Böstönfruits mieti nyt siis vielä :slight_smile: Vaikka viikon omaehtoinen tauko ja jos edelleen tuntuu väärältä niin jää sit pois :slight_smile:

2 tykkäystä

Mutta Kuusela on ollut Tapparan paras kenttäpelaaja kommentistasi lähtien, joten kyllä kannatti avautua.

11 tykkäystä

Ja sitten vielä johtajastason ukko vielä ■■■■■■■■■ tai ainakin piilovittuilee :thinking:

1 tykkäys

En nyt yleensä tähän lähde, mutta älkää te muut tähän sortuko kuin minä :slight_smile: Kannattaa kuitenkin muistaa, että @ljpp pyörittää isossa roolissa koko tätä hommaa. Tuon roolin ikävä puoli on, että hän joutuu toimimaan ns. viimeisenä erotuomarina kaikissa tilanteissa. Jos joku tuon roolin haluaa niin ottakaa ihmeessä pois kulkemasta. @BlueOval kerran tätä minulle avasi näkökulmana ihan yksityisviestein. Itsekin syyllistyn tuohon lapselliseen tökkimiseen, joka juuri kohdistuu @ljpp. Ei tuossa roolissa ole kiva tasapainoilla ja hienostihan hän tuossa hommassa pärjää.

Jääkiekkotermein sama: kyllähän se *ituttaa, kun koutsi heittää välillä penkille kylmästi ja ihan kokonaan jättää jopa kokoonpanosta pois. Useampi peli menee katsomossa. Sitten annetaan taas mahdollisuus hetken aikaa pelata isossa roolissa ja heti kun tulee virhe niin saman tien tulee tuima puhuttelu ja hetken päästä uusi penkitys. Eli pieni kohtuullisuus tässä kaikessa :slight_smile:

Edit: okei kyllähän mä tähän ihan koko ajan lähden.

2 tykkäystä

Nettikeskusteluissa ihan hyvä ohjenuora on se, että kirjoittaa sillä tavalla minkä uskaltaisi ja kehtaisi sanoa myös oikeassa elämässä livenä toiselle selvinpäin.

15 tykkäystä

En minäkään nyt aina kaikkea ihan tosissani sano :grin: Mutta juu ehkä kirjoitusasun voisi välillä valita toisin, ettei tule väärin ymmärryksiä.

1 tykkäys

Tuo lukee meillä ihan säännöissäkin.

@peterra Yhteisön ylläpidossa mietitään aina kokonaisuutta, eikä yksilöllä ole juurikaan merkitystä, jos orgaaninen vaihtuvuus on kunnossa. Päinvastainen toiminta on käytännössä mahdotonta.

2 tykkäystä

Onko tällä jotain merkitystä?

Ihmeen kovasti tuo meni suurella osalla tunteisiin kun Kuuselaa arvosteli. Mitään suoranaista (ilkeää) haukkumista sieltä ei kuitenkaan tullut vahvoilla saatesanoilla. Metrin syötöstäkin tuli hyvä juttu palstalle. Kuvitellaan että Utusen kohdalla pidettäisiin samaa linjaa, niin eilisen jälkeen useampi olisi huililla.

2 tykkäystä

Kunhan totesin faktan. Kuuselalla oli vaisu jakso menossa kun tämä tapaus tuli ja käänne parempaan ajoittuu juuri tähän.

Sinänsä en osta.tuota selitystä. Jos hississä pieraisee, niin ei sillä kavereita saa.

Asiasta voi mennä eteenpäin, tai jos siinä haluaa edelleen velloa, niin sitten mennään ulospäin.

5 tykkäystä

Sen verran tähän sanon, että mielestäni missasit nyt pointin. Muuten vellomatta. Se, mikä ei aina yleisölle aukea (ehkä ei ole tarkoituskaan) niin ihan aina “sivusta seuraajana” ei ymmärrä, miten tuo kokonaisuus on muodostunut. Enkä nyt vaadi enkä vello sen enempää asian ympärillä, mutta toisinaan toivoo hieman läpinäkyvämpää hommaa tai selkeämpää viestintää ja ohjeistusta - vaikka sitten ihan yksityisesti, mikä vaikutti juuri kokonaisratkaisuun. Ymmärrän sen, että aloittaja pitää löytää, mutta ihan aina se ei mene kyllä silleen oman maalaisjärjen mukaan, että fifty fifty :slight_smile:

No nyt kyllä syyllistyn todellakin vellomiseen, joten eteenpäin.

1 tykkäys

Näistä on mun mielestä kyllä ensin varoitettu ja vasta sen jälkeen on jaettu jäähyjä.

Mä olen vieläkin sitä mieltä että jos leikitään jonkun muun hiekkalaatikolla, niin sitten mennään sen hiekkalaatikon omistajan säännöillä.

11 tykkäystä

Olen joskus sanonut, että ihan Levosena vedetään. Yritetään lukea peliä ja otetaan pois se, jonka arvataan rauhoittavan tilanne.

Näit varmaan sen tuomarin kypärävideon, jossa puhuivat Pospisilista ja Vanhatalosta? Ihan samat keskustelut meillä on :wink:

6 tykkäystä

Eli samoja malleja jatketaan, luultavimmin myös samanlaisin tuloksin.

Välillä positiivinen palaute.
Oletan että vitsiketjun tarkoitus on naurattaa ja huvittaa?
Kiitos @JJ69 ja @Abra :laughing: :laughing: :laughing:
Täällä siivoilen aamukahvia pöydältä. :joy:

5 tykkäystä