En tiedä, onko minulta niinkään järkevä veto lähteä kommentoimaan tätä, koska toistan samoja asioita kuin moni muukin.
Toivoisin, ja tästä keskustelusta päätellen, todella moni muukin samaa halajaa, että pidettäisiin myös seurannassa ja pelipäivinä semmonen hyvä perustaso yllä. Meidän organisaatiolla on todella korkea perustaso, mutta samaa ei voi sanoa faneista.
Olen miettinyt, kun tätä keskustelua käydään oikeasti jääkiekon piirissä niin paljon, että onko sellainen kyyninen näköalattomuus oikeasti vaan meidän suomalaisten oikeus? Eihän tunnekuohussa saa tehdä typeryyksiä missään muuallakaan. Miettikää noita pelaajia tuolla kentällä, että jos perustelisivat asioita samoin kuin fanit, niin eihän siellä olisi kuin pelkkiä pelikieltoja. Tuomarin kimppuunkaan kukaan ei käy vakaasti harkiten (siis jääkiekossa) vaan ainahan tuollainen tapahtuu tunnekuohussa. Tunnekuohu tai tunteella eläminen ei oikeuta epäasiallista käytöstä ketään kohtaan.
Kun seurannasta välillä lukee, miten tunnekuohussa oikeutetusti haukutaan oman joukkueen pelaajia, niin kyllä minä sen oikeutuksen perään ainakin kyselen. Mistä se oikeutus syntyy siihen, että sama joukkue, jota toisena päivänä kehutaan ja ylistetään, on yhden, lyhyen pelipätkän jälkeen saamaton ja ylimielinen sekä haluton?
Samaan hengenvetoon totean, että ihmettelen myös näitä fanien pohjattomia tunneanalyyseja. Oma toiminta oikeutetaan tunteella ja jos peli ei miellytä, niin se syy on aina siinä, ettei tänään ollut oikeaa paloa voittaa ja tänään ei vaan kiinnostanut. Pelaajaa, jota finaalissa ei kiinnosta, ei taida olla olemassakaan. Ja jos ei kiinnosta, niin se johtuu 100 % varmasti jostain muusta kuin finaalista.
Minua välillä hävettää, kuinka pahasti tapparalaiset ovat irrallaan todellisuudesta ja välillä oikeasti toivon, että fanit saisivat kokea niitä oikeita vaikeuksia. Se suhteellisuus ehkä löytyisi nopeammin, jos ei oikeasti voitettaisi koko ajan.