Muistattehan, että terveystiedot ovat Suomessa lähtökohtaisesti aina salaisia ja vaativat asianomistajan luvan tietojen käsittelyyn ja jakamiseen.
Tässä linkki siihen, mihin toisen terveystietoja netissä jakava ihminen saattaa syyllistyä.
Jos siis kuulette jotain tällaista pelaajista syystä tahi toisesta, on teidän velvollisuus pysäyttää leviämisketju siihen. Älkää asettako palstavastaavia tilanteeseen, missä he joutuvat ikävään välikäteen melko selvästä asiasta.
No nyt on löytynyt pelaaja jonka nimeä porukka ei osaa tai jaksa kirjoittaa. Quenneville on yleensä joko JQ tai pelkkä Q. Palstalla ollut vain tapana että kirjoitetaan nimet oikein eikä käytetä lempinimiä juurikaan. Mutta jatkakaa mun puolesta samaan malliin. JQ on noista kahdesta parempi.
Minua tuo ei haittaa, varsinkaan tuo etunimen eka + sukunimen eka.
Nykyisin virallisessa dokumentaatiossakin käytetään lyhenteitä ensimmäisen maininnan jälkeen ja suluissa sitten lyhenne jota myöhemmin käytetään (esim. Most Valuable Player (MVP))
Mutta omaan silmään mieluummin näin, kuin joku itse keksitty hassutelunimi. Myös oikeinkirjoitus on helpompi saada osumaan. Myös meille jaarittelijoille keino lyhentää edes jotain meidän mysteerinovelleissa.
Mun palatahistorian positiivisin peliseuranta käynnissä parhaillaan pelissä, missä ollaan tappiolla eikä maalinteko onnistu. Samaan aikaan kuitenkin aktiivista viestittelyä. Aivan mahtavaa! Toivottavasti positiivisuus kantaa vielä maaleihinkin.
Autojen käyttövoima. Kannattais varmaan speksata tarkemmin mistä tuolla voi/saa keskustella. Sinänsähän otsikko on mahdollista nähdä melko laveana.
Onko sallittua vain tekniikkaan liittyvä kirjoittelu, vaan onko aihepiiri muutakin kuten vaikkapa asiaan liittyvät sosiaaliset seikat, eriarvoistuminen ja muut seuraukset. Kuten esim. se mitkä alueet pääkaupungissamme tulevat olemaan sallittuja vain käyttövoimaltaan sähköisille automobiileille. Käyttövoimaan liittyvät valinnat tulevat muokkaamaan elämäämme monella tavalla.
Venäjän hyökkäys Ukrainaan.
Syytä varmaan ottaa esille, sillä sodan tilanne käy kuumana ja Yhdysvaltojen johdon vaihtuminen tuo uusia aspekteja mukaan kuvioihin. Tulee varmasti näkymään täälläkin keskusteluissa.
Pointtini on se, että propagandalta on vaikea välttyä. Objektiivisen tiedon löytäminen on äärimmäisen vaikeaa ammattilaisellekin. Ukrainakin uutisoi paljolti heille sopivalla tavalla. Mutta koska Suomi on asettunut vakaasti tukemaan Ukrainaa ja Venäjä on jopa asettunut hybridisodankäynnin rintamalle meitä vastaan, on Venäjän propaganda meidän yhtenäisyytemme kannalta vaarallisinta. Sitä ei tule levittää ilmiselvänä totuutena, mutta tottakai vastapuolen ajatuksia ja tekoja on seurattava.
Venäjän propagandaan on siksi suhtauduttava erityisellä kritiikillä ja ainakin itse olen pyrkinyt aina esittämään venäläiset kuulumiset muodossa “Venäjä väittää, että…” jne.
Nimitys ”vatnik” tarkoittaa Kallioniemen mukaan henkilöä, joka jakaa Venäjän propagandaa ja disinformaatiota. Kyseisten henkilöiden ei tarvitse olla kuitenkaan olla Venäjän kansalaisia tai edes uskoa Kremlin esittämään narratiiviin.
Bottien ja maksettujen tahojen lisäksi on olemassa niin kutsuttuja ”hyödyllisiä idiootteja”, jotka jakavat disinformaatiota tietämättään, koska Venäjän masinoima viesti on vain uponnut heihin totuutena. Näitä tahoja on asiantuntijoiden mukaan esiintynyt etenkin Yhdysvaltain presidentinvaalien alla.
Jännä kun ennen kautta tietyt nimimerkit valittivat kuinka Tapparan joukkue on liian duunaripitoinen eikä löydy ratkaisijoita. Nyt sitten itketään yhden duunarin perään. Väkisin tulee tunne, että joillakin on pakko valittaa asiasta kuin asiasta ja purkaa pahaa oloaan täällä. Sama kuin pilalle hemmotellut kakarat itkevät naapurin lapsen saatua käytetyn lelun, vaikka itsellä on oikeasti kaikkia asiat paremmin. Pakko olisi vaan saada kaikki itselle eikä mikään riitä.
Elämässä voi moni asia harmittaa, mutta jotain tolkkua toivoisi silti näihin palstalle tuleviin valitusvirsiin. Olisi sitten kyse tappioista, pelaajan tekemästä virheestä tai muiden joukkueiden tekemistä hankinnoista. Tämä on kuitenkin hallitsevan triplamestarin keskustelupalsta. Tapparalaiset ovat saaneet enemmän nautintoa oman suosikkinsa meiningistä kuin muut kannattajat yhteensä. Tai olisi ainakin pitänyt saada, jos on ylipäänsä kyky nauttia. Ei voi olla noin surkeaa kuin monen viestit antavat ymmärtää.
@Henkka ja @Juissi27 yrittävät kerjätä täällä moderaattoreiden arvostusta pätemällä ja vinkumalla samalla sekunnilla jos esim. Metsolaa tai ketä tahansa pelaajaa arvostellaan. Tai Tapparan pelaamista.
No en kai mä nyt kenenkään arvostusta yritä saada? Metsolaa arvostelen sitten, kun pelaa huonosti tai päästää oikeasti helpon. Meidän kriteerit helpoille on selkeästi eri. Mutta mitään arvostusta ei haeta, ihan sokean kanan arviointi.
@Borre monesti on tullut tuotakin mietittyä itse, miksi tällaisessa nettiympäristössä itse(kin) ainoastaan kokee sen negatiivisen. Välillä olen miettinyt jotain peliä ja otteluseurantaa. Siinä hetkessä olen ollut ihan kiihdyksissä ja hermostuttanut, kun kaikki ovat niin negatiivisia. Kun olen sitten omien tunteiden rauhoituttua palannut ketjuun, huomaankin, että oikeastaan siellä oli yksi negatiivinen kommentti kymmentä muuta kommenttia kohden, mutta omakin fokus oli täysin mennyt niihin negatiivisiin.
Väitän, että ilmiö ei ole niin voimakas, kuin täällä nopeasti voisi tuntua. Sinänsä olen kyllä viestistäsi täysin samaa mieltä, mutta herkästi pelin lopputulos tai tilanne itsessään ohjaa kaikkien keskittymistä.
Ilmiönä en välttämättä itse niin välitä siitä, että negatiivisuutta itsessään on silloin kun tulee tappioita. Se, mitä ihmettelen vuodesta toiseen, on se ihan puhtaan haukkumisen määrä. Sitä toivoisin tänne enemmän, että pelaajia ja organisaation ihmisiä arvostettaisiin enemmän. Oikeaa arvostusta olisi myös tappion hetkellä jättää haukkuminen sinne alimpaan helvettiin. Esimerkiksi Metsola on tällä kaudella ehditty jo useamman kerran haukkua, vaikkei oikein ole aihettakaan vielä ollut.
Tappara-fanilla kääntäisi ajatuksen ihan toisin päin: meillä on keskimäärin AINA aihetta kehua omiamme kuin haukkua. Tapparasta voi olla niin ylpeä, että vuodesta toiseen pystytään tällaista tarjoamaan faneille.
Varmaan tässä kirjoituksessa tuot hyvin esiin juuri sen nykyajassa varsin tyypillisen ilmiön: haukkumisen kritisoinnin sijaan ja sitten kokemus ettei mitään saa enää sanoa.
Tunteiden hallinta kuuluu terveeseen aikuisuuteen ainakin siinä määrin, ettei penkkiurheilun luulisi olevan elämän tärkein asia tai ainakaan niin, ettei niitä tunteita pystyisi jäsentelemään… Sen ymmärrän, että arkiset asiat (mihin myös itse voi vaikuttaa) harmittavat ja menevät välillä tunteisiin. Toisaalta voisi ajatella, että jos oman suosikkijoukkueen pärjääminen on sellainen asia, mikä saa sitten harmistuksen määrässä hyvinkin suuren osan, elämä on monella tapaa varmaankin etuoikeutettua.
On myös yksipuolista ajatella, etteikö analyyttisemmat tai maltillisemmat kommentoijat eläisi tunteella. Joskus vaan kannataa tosiaan hengähtää ja kuvailla tarkemmin oman viestinsä ydinpointtia, silloin usein pääsee keskustelemaan myös itse siitä asiasta.